Haczyki w umowach na pozycjonowanie stron
Obejrzyj ten film, jeśli zamierzasz zlecać usługę pozycjonowanie swojej strony internetowej bądź sklepu. To wideo zostało nagrane w 2015, jednak więszkość wskazówek pozostaje aktualna. Tematy nieaktualne zostały odświeżone w artykule pod filmem.
W tym wideo opowiadam o haczykach, jakie stosują nieuczciwe firmy SEO (w umowach na pozycjonowanie stron). Powinieneś o tym wiedzieć, jeżeli zamierasz zlecać tego typu usługi albo po prostu nie przepłacać i nie dać się naciągnąć na niepotrzebne wydatki.
Kary umowne w SEO
Pierwszy haczyk to wysokie kary umowne, a raczej zbyt wysokie kary umowne. Widzisz, przyjęło się w branży pozycjonowania, że klient który zrywa taką umowę powinien zapłacić karę umowną w wysokości np. 80 czy 100 proc. wartości umowy która pozostała do końca. Możesz sobie wyobrazić, że to jest dość duża kwota. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że po zerwaniu umowy nie możesz liczyć na jakiekolwiek efekty pozycjonowania. Takie podejście wydaje się racjonalnie, jeżeli wykonawca poinformował Cię, że minimalny czas trwania umowy to np. 6 czy 12 miesięcy. Wówczas logiczne wydaje się, że ten okres trzeba opłacić.
Wyobraź sobie jednak, że są firmy które życzą sobie za zerwanie umowy karę umowną w wysokości 3x lub 5 większej niż abonament pozostały do ukończenia umowy zgodnie z terminem. Więc to jest sygnał dla Ciebie że warto ten punkt umowy negocjować, że nie powinieneś płacić tak wysokich kar umownych za zerwanie umowy.
Za co dokładnie płacisz w SEO?
Kolejny haczyk to niejasne określenie za co tak naprawdę płacisz w ramach umowy pozycjonowania. Często umowy SEO skonstruowane są w ten sposób, że masz zapi,s że za pojawienie się w pierwszej dziesiątce wyników firma zostaje nagrodzona w dany sposób (tzw. płatność za efekt). Natomiast gdzieś tam poniżej drobnym drukiem jest napisane, że obecność w pierwszej dziesiątce może wystąpić tylko jeden raz w miesiącu, a zapłacisz musisz wtedy za cały miesiąc. [Aktualizacja – w obecnych czasach nie praktykuje się już rozliczeń za efekt. Wciąż jednak warto wiedzieć za co płacimy, dobrze przeczytać ofertę i umowę. Sprawdź moją ofertę pozycjonowanie stron Olsztyn].
Długi okres wypowiedzenia umowy SEO
Kolejna rzecz to jest długi okres wypowiedzenia umowy. Zazwyczaj te okresy są ustalane na od jednego do trzech miesięcy. To jest taki standardowy przyjęty okres wypowiedzenia umowy na pozycjonowanie. Ale są firmy które ten okres np. wydłużają do sześciu miesięcy. W połączeniu z wysoką karą za zerwanie umowy stajemy się „zakładnikiem” takiej nieuczciwej firmy SEO, jednocześnie nie możemy zlecić tych działań innej firmie, bo nikt nie podejmie się takiej pracy wiedziąc, że inna agencja również wykonuje podobne działania.
Ukryte koszty w umowach na pozycjonowanie
Często też w umowach na pozycjonowanie stosowane są różnego rodzaje różnego rodzaju ukryte opłaty, np. opłata za aktywację usługi, opłata za audyt, optymalizację strony lub coś takiego. Jestem w stanie zrozumieć i popieram wszelkie opłaty, które wiążą się z wykonaniem określonej pracy. Na przykład przeprowadzenie audytu, czy optymalizacja techniczna strony. Nie rozumiem jednak opłaty typu „aktywacja usługi”, czy innych tego typu. Nie dajmy się na to naciągnąć. Osobiście wydzieliłem osobne usługi – audyt, optymalizacja i pozycjonowanie strony. Myślę, że to uczciwe i klarowne podejście.
Darmowe pozycjonowanie przez 3 miesiące
Kolejny przykład haczyków SEO to np. darmowe pozycjonowanie przez trzy miesiące. Owszem to byłoby coś ciekawego, gdyby nie fakt, że po tych trzech miesiącach umowa jest skonstruowana w ten sposób, że płacisz ekstremalnie duże pieniądze za kolejne miesiące i w dodatku nie możesz tej umowy zerwać. W tak naprawdę myślisz, że będziesz miał coś za darmo przez trzy miesiące, ale w konsekwencji płacisz dużo dużo więcej w kolejnych miesiącach. Możesz przyjąć za pewnik, że to wszystko co jest na początku za darmo, później zawsze wychodzi że jest dużo droższe. Sprawź przy okazji mój test domen za 0zł.
Pozycjonowanie za efekt
W filmie informuję o podejściu, tzw. pozycjonowaniu za efekt, które sam stosowałem w tamtych czasach. Niestety z biegiem lat wyszukiwarka Google wymusiła zmianę sposobów pozycjonowania stron. Obecnie wiąże się to z dużo większymi nakładami niż kiedyś. Dlatego też, prawdopodobnie żaden specjalista nie zaproponuje obecnie rozliczenia w oparciu o efekt.
Jeśli szukasz freelancera, który zajmie się pozycjonowaniem strony internetowej Twojej firmy – skontaktuj się ze mną.
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Jak włączyć tryb incognito na telefonie?
Kategorie: Przydatne narzędziaJak włączyć tryb incognito na telefonie? W tym filmie pokazuję to na przykładzie przeglądarek Chrome i Safari. Wielu moich...
Weryfikacja konta Google Ads – czym jest i jak ją przeprowadzić?
Kategorie: Reklama w internecieW ostatnich miesiącach użytkownicy systemu Google Ads masowo dostają informację o konieczności weryfikacji reklamodawcy. W tym artykule przyjrzę się...
Dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie – dlaczego warto ją stosować?
Kategorie: Reklama w internecieTwoją stronę internetową, w zależności od jej specyfikacji i zasięgu, może odwiedzać każdego dnia kilkudziesięciu, kilkuset, a nawet kilkaset...
Google Merchant Center – co to jest?
Kategorie: Przydatne narzędziaReklama sklepu internetowego jest podstawą jego funkcjonowania. Uruchomienie kampanii Google Ads jest dobrym wstępem, natomiast kolejnym krokiem powinno być...
Mam nową stronę internetową, ale nie widać jej w Google – co robić?
Kategorie: Strony internetoweWłasna strona internetowa może stanowić świetne narzędzie reklamowe dla firmy. Bardzo często jednak nowo stworzona strona mimo, że świetnie...
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj poradniki, ciekawostki i nowości z branży internetowej.
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.