Dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie – dlaczego warto ją stosować?
Twoją stronę internetową, w zależności od jej specyfikacji i zasięgu, może odwiedzać każdego dnia kilkudziesięciu, kilkuset, a nawet kilkaset tysięcy użytkowników. Trafiają do ciebie z różnych źródeł – aktywnie poszukują produktu, klikają w reklamy albo w linki polecające. Niezależnie od tego, czy świętujesz z powodu rosnącej liczby użytkowników, czy też trapi cię ich odpływ – warto przeanalizować, jak znaleźli się na stronie. Wiedza o źródłach pozwoli na efektywniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie działań marketingowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest ruch na stronie?
- Jakie są źródła ruchu na stronie?
- Jak sprawdzić źródła ruchu na stronie?
- Na czym polega dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie?
- Czy dywersyfikacja ruchu na stronie jest niezbędna?
Co to jest ruch na stronie?
Ruchem na stronie nazywa się ilość użytkowników odwiedzających stronę internetową. W zależności od naszych potrzeb, cały ruch możemy następnie analizować pod kątem interesujących nas kryteriów, np. poprzez zdefiniowanie konkretnego przedziału czasowego, urządzenia, z którego korzystali odwiedzający stronę, czy też źródeł ruchu.
Jakie są źródła ruchu na stronie?
Źródła ruchu na stronie to wszystkie drogi, jakimi użytkownicy dostają się na twoją witrynę internetową. Część z nich to źródła darmowe, za inne będziesz musiał zapłacić. Do najważniejszych z nich należą:
- Wyszukiwarka (ruch organiczny, organic search): ruch z tego źródła następuje, gdy użytkownik wpisze w pasek wyszukiwarki poszukiwaną frazę a wyszukiwarka zwróci wynik w postaci twojej strony internetowej, na którą użytkownik wejdzie.
- Witryny odsyłające (referral): kiedy użytkownik znajduje odnośnik do twojej strony internetowej na innej stronie. Może to mieć miejsce np. gdy użytkownik poszukuje jakiejś fachowej porady a w odpowiedzi na jego pytanie ktoś poleca twój artykuł na blogu, podając link do witryny.
- Media społecznościowe (social media): jeśli posiadasz konto na mediach społecznościowych, użytkownicy mogą wchodzić na twoją stronę poprzez link znaleziony w opisie konta lub poprzez publikowane przez ciebie podlinkowane materiały, odsyłające na twoją witrynę.
- Dostęp bezpośredni (direct): jeśli użytkownik zna adres twojej strony i wie, że to właśnie do ciebie chce trafić, wówczas może wpisać jej adres bezpośrednio w pasku przeglądarki.
- E-mail: gdy użytkownik wejdzie na twoją stronę za pośrednictwem poczty email (np. z wysłanego newslettera)
- Płatne kampanie internetowe (cpc): najczęściej pozyskanie nowych użytkowników będzie wymagało nakładów finansowych na kampanie internetowe (Google Ads lub Facebook Ads). Możesz tworzyć wiele kampanii i monitorować ruch na stronie w odniesieniu do każdej z nich.
Jak sprawdzić źródła ruchu na stronie?
Weryfikacja źródeł ruchu na twojej stronie internetowej wymaga posiadania konta Google Analytics. Informacje o sposobie, w jaki użytkownicy trafiali na twoją witrynę, znajdziesz w sekcji Pozyskiwanie (w Google Analytics 3) lub Raporty > Pozyskiwanie (w Google Analytics 4). Masz tutaj dostęp do informacji takich jak ilość użytkowników, ilość sesji, czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń itp., wszystko z podziałem na źródła (także ze wskazaniem konkretnych witryn). Sprawdź instrukcję Google Analytics 4.
Na czym polega dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie?
Ale dlaczego w ogóle mamy się zastanawiać, skąd pochodzą nasi użytkownicy, zamiast spokojnie cieszyć się z ich przypływu? Chodzi o stabilność odwiedzin na stronie. Internet jest medium dynamicznym, nieustannie wprowadzane są nowe przepisy prawne, nowe algorytmy, nowe zasady korzystania z poszczególnych narzędzi. Nie wszystkie te zmiany są dla nas korzystne – kilka lat temu nowy sposób oceniania contentu czy linków prowadzących do stron internetowych przez filtry Googla spowodował potężne zawahania w wynikach wyświetlania. Nie trudno sobie wyobrazić inne, potencjalne sytuacje tego typu: np. wielokrotne zwiększenie kosztów reklam na portalu społecznościowym czy zmiany warunków dot. kampanii displayowych, blokada konta reklamowego Google Ads, newsletter, który nagle zaczyna wpadać do spamu, itd.
Jeśli większości wejść na stronę dostarcza jedno źródło i z jakiegoś powodu zostanie ono odcięte, wówczas tracimy ruch na stronie i funkcjonowanie firmy staje się zagrożone. Dywersyfikacja, czyli świadome rozłożenie ruchu na różne kanały, pozwoli w takiej sytuacji zastąpić utracone źródło, koncentrując się na innym.
Czy dywersyfikacja ruchu na stronie jest niezbędna?
Dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie internetowej jest wskazana dla każdej witryny, szczególnie dla stron komercyjnych typu sklepy internetowe czy witryny firm usługowych. Utrata jakiegoś źródła ruchu w takim przypadku może spowodować nawet koniec danego biznesu. Jeśli w Twoim Google Analytics masz np. jedno źródło ruchu, które generuje 90% wizyt to warto zastanowić się nad wdrożeniem dywersyfikacji.
Dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie internetowej jest najrozsądniejszą metodą zarządzania kanałami użytkowników. Daje możliwość wyjścia z kryzysowych sytuacji a co za tym idzie – poczucie bezpieczeństwa po stronie administratora witryny i właściciela firmy. Chcesz zdywersyfikować źródła ruchu na twojej stronie? Sprawdź moją ofertę kampanii reklamowych – Zapraszam do kontaktu!
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Koniec Google Analytics 3. Co dalej?
Kategorie: Przydatne narzędziaJuż latem przyszłego roku czekają nas duże zmiany – od 1.07.2023 r. Google Analytics 3 (Universal Analytics) zaprzestaje zbierania...
Jak wybrać szablon do sklepu internetowego WooCommerce (i innych)
Kategorie: E-commerceJeśli planujesz założyć sklep internetowy to dobrym pomysłem na obniżenie kosztów początkowych będzie skorzystanie z bazy gotowych szablonów zamiast...
Skuteczne kreacje reklamowe YouTube z modelem ABCD od Google
Kategorie: Reklama w internecieOsoby, które są zainteresowane marketingiem spotkały się z pewnością z różnymi akronimami związanymi z tworzeniem kreacji reklamowych czy oddziaływaniem...
Masz czat / Messenger na stronie? Sprawdź ten częsty błąd
Kategorie: Strony internetowe E-commerceCześć, jeśli masz (lub planujesz mieć) na swojej stronie internetowej wtyczkę czatu np. Messenger lub inny to koniecznie sprawdź,...
Jak pisać i formatować teksty przyjazne wyszukiwarkom
Kategorie: Reklama w internecie Cześć, być może już gdzieś słyszałeś, że aby poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarce, powinieneś pracować nad rozbudową...

Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
