W związku z dużą ilością realizowanych projektów, czas odpowiedzi na nowe zapytania jest aktualnie wydłużony. Dziękuję za wyrozumiałość.

Dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie – dlaczego warto ją stosować?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 5 min

Twoją stronę internetową, w zależności od jej specyfikacji i zasięgu, może odwiedzać każdego dnia kilkudziesięciu, kilkuset, a nawet kilkaset tysięcy użytkowników. Trafiają do ciebie z różnych źródeł – aktywnie poszukują produktu, klikają w reklamy albo w linki polecające. Niezależnie od tego, czy świętujesz z powodu rosnącej liczby użytkowników, czy też trapi cię ich odpływ – warto przeanalizować, jak znaleźli się na stronie. Wiedza o źródłach pozwoli na efektywniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie działań marketingowych.

Co to jest ruch na stronie?

Ruchem na stronie nazywa się ilość użytkowników odwiedzających stronę internetową. W zależności od naszych potrzeb, cały ruch możemy następnie analizować pod kątem interesujących nas kryteriów, np. poprzez zdefiniowanie konkretnego przedziału czasowego, urządzenia, z którego korzystali odwiedzający stronę, czy też źródeł ruchu.

Jakie są źródła ruchu na stronie?

Źródła ruchu na stronie to wszystkie drogi, jakimi użytkownicy dostają się na twoją witrynę internetową. Część z nich to źródła darmowe, za inne będziesz musiał zapłacić. Do najważniejszych z nich należą:

  • Wyszukiwarka (ruch organiczny, organic search): ruch z tego źródła następuje, gdy użytkownik wpisze w pasek wyszukiwarki poszukiwaną frazę a wyszukiwarka zwróci wynik w postaci twojej strony internetowej, na którą użytkownik wejdzie.
  • Witryny odsyłające (referral): kiedy użytkownik znajduje odnośnik do twojej strony internetowej na innej stronie. Może to mieć miejsce np. gdy użytkownik poszukuje jakiejś fachowej porady a w odpowiedzi na jego pytanie ktoś poleca twój artykuł na blogu, podając link do witryny.
  • Media społecznościowe (social media): jeśli posiadasz konto na mediach społecznościowych, użytkownicy mogą wchodzić na twoją stronę poprzez link znaleziony w opisie konta lub poprzez publikowane przez ciebie podlinkowane materiały, odsyłające na twoją witrynę.
  • Dostęp bezpośredni (direct): jeśli użytkownik zna adres twojej strony i wie, że to właśnie do ciebie chce trafić, wówczas może wpisać jej adres bezpośrednio w pasku przeglądarki.
  • E-mail: gdy użytkownik wejdzie na twoją stronę za pośrednictwem poczty email (np. z wysłanego newslettera)
  • Płatne kampanie internetowe (cpc): najczęściej pozyskanie nowych użytkowników będzie wymagało nakładów finansowych na kampanie internetowe (Google Ads lub Facebook Ads). Możesz tworzyć wiele kampanii i monitorować ruch na stronie w odniesieniu do każdej z nich.

Jak sprawdzić źródła ruchu na stronie?

Weryfikacja źródeł ruchu na twojej stronie internetowej wymaga posiadania konta Google Analytics. Informacje o sposobie, w jaki użytkownicy trafiali na twoją witrynę, znajdziesz w sekcji Pozyskiwanie (w Google Analytics 3) lub Raporty > Pozyskiwanie (w Google Analytics 4). Masz tutaj dostęp do informacji takich jak ilość użytkowników, ilość sesji, czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń itp., wszystko z podziałem na źródła (także ze wskazaniem konkretnych witryn). Sprawdź instrukcję Google Analytics 4.

Na czym polega dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie?

Ale dlaczego w ogóle mamy się zastanawiać, skąd pochodzą nasi użytkownicy, zamiast spokojnie cieszyć się z ich przypływu? Chodzi o stabilność odwiedzin na stronie. Internet jest medium dynamicznym, nieustannie wprowadzane są nowe przepisy prawne, nowe algorytmy, nowe zasady korzystania z poszczególnych narzędzi. Nie wszystkie te zmiany są dla nas korzystne – kilka lat temu nowy sposób oceniania contentu czy linków prowadzących do stron internetowych przez filtry Googla spowodował potężne zawahania w wynikach wyświetlania. Nie trudno sobie wyobrazić inne, potencjalne sytuacje tego typu: np. wielokrotne zwiększenie kosztów reklam na portalu społecznościowym czy zmiany warunków dot. kampanii displayowych, blokada konta reklamowego Google Ads, newsletter, który nagle zaczyna wpadać do spamu, itd.

Jeśli większości wejść na stronę dostarcza jedno źródło i z jakiegoś powodu zostanie ono odcięte, wówczas tracimy ruch na stronie i funkcjonowanie firmy staje się zagrożone. Dywersyfikacja, czyli świadome rozłożenie ruchu na różne kanały, pozwoli w takiej sytuacji zastąpić utracone źródło, koncentrując się na innym.

Czy dywersyfikacja ruchu na stronie jest niezbędna?

Dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie internetowej jest wskazana dla każdej witryny, szczególnie dla stron komercyjnych typu sklepy internetowe czy witryny firm usługowych. Utrata jakiegoś źródła ruchu w takim przypadku może spowodować nawet koniec danego biznesu. Jeśli w Twoim Google Analytics masz np. jedno źródło ruchu, które generuje 90% wizyt to warto zastanowić się nad wdrożeniem dywersyfikacji.

Dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie internetowej jest najrozsądniejszą metodą zarządzania kanałami użytkowników. Daje możliwość wyjścia z kryzysowych sytuacji a co za tym idzie – poczucie bezpieczeństwa po stronie administratora witryny i właściciela firmy. Chcesz zdywersyfikować źródła ruchu na twojej stronie? Sprawdź moją ofertę kampanii reklamowych – Zapraszam do kontaktu!

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź moją płatną ofertę.

Przejdź do oferty

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki i ciekawostki. Treści kierowane są głównie do małych firm, które chcą poprawić swoją widoczność w internecie.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG