Zdarzyła Ci się sytuacja, w której ktoś twierdzi, że dodał Ci opinię na wizytówce Google, ale opinia ta nie jest widoczna? Google w ostatnim czasie często usuwa opinie powołując się na niezgodność z zasadami publikacji. W tym filmie przedstawię Ci dwa sposoby na znikające u usunięte opinie w Google.
Dlaczego Google usuwa opinie?
Google usuwa opinie z różnych powodów, głównie aby zapewnić, że opinie w ich systemie są autentyczne, rzetelne i pomocne dla użytkowników. Oto kilka głównych powodów, dla których Google może usunąć opinię:
- Naruszenie zasad: Google ma wytyczne dotyczące treści opinii, które zabraniają pewnych rodzajów treści, w tym spamu, treści niezwiązanych z miejscem, nielegalnych treści, obraźliwych słów, fałszywych opinii, treści zawierających osobiste informacje lub treści promujących nienawiść, dyskryminację, przemoc i inne nieodpowiednie zachowania.
- Fałszywe opinie: Opinie, które są uznane za fałszywe lub manipulacyjne, mogą zostać usunięte. Dotyczy to zarówno pozytywnych, jak i negatywnych opinii, które mogą być dodane przez właścicieli firm, ich konkurencję lub przez osoby, które nie korzystały z usług danej firmy.
- Duplikaty: Jeśli użytkownik opublikuje więcej niż jedną opinię dla tego samego miejsca, Google może usunąć duplikaty, aby zapewnić różnorodność i autentyczność opinii.
- Konflikty interesów: Opinie pisane przez właścicieli firm o własnych firmach lub konkurencyjnych firmach mogą zostać usunięte, ponieważ stanowią konflikt interesów.
- Automatyczne akcje: Systemy Google mogą automatycznie wykrywać i usuwać opinie, które wydają się być generowane automatycznie lub w inny sposób naruszają wytyczne Google.
Google stale pracuje nad udoskonalaniem swoich algorytmów i metod wykrywania, aby zapewnić, że opinie w ich systemie są jak najbardziej rzetelne i przydatne dla użytkowników. Usuwanie opinii, które naruszają wytyczne, jest częścią tego procesu.
Na tej stronie przeczytasz więcej o zasadach związanych z opiniami Google: https://support.google.com/contributionpolicy/answer/7400114
Dwa scenariusze i sposoby na usunięte opinie
Przeprowadziłem różne testy związane w opiniami, profilami i wizytówkami Google. Wynika z nich, że są dwa scenariusze, w których opinia może zostać usunięta oraz co za tym idzie dwa sposoby na poradzenie sobie z sytuacją.
- Scenariusz nr 1 – opinia zostaje usunięta, a autor opinii dostaje maila z informacją w tej sprawie
- Scenariusz nr 2 – opinia zostaje usunięta, ale nikt nie zostaje o tym powiadomiony
Niezależnie od scenariusza, będziesz musiał/a poprosić swojego klienta (autora opinii) o odrobinę wysiłku i wykonanie pewnych kroków zmierzających do publikacji ukrytej opinii.
Przywracanie opinii za pomocą odwołania przez przycisk w wiadomości email od Google
W przypadku pierwszego scenariusza sytuacja jest dość prosta. Autor opinii otrzymuje maila, który wygląda mniej więcej w ten sposób:
Należy kliknąć w przycisk Złóż odwołanie i przejść przez formularz zgłoszeniowy, a następnie oczekiwać na rozpatrzenie sprawy. Z mojego doświadczenia po złożeniu odwołania większość opinii od razu jest przywracana.
Przywracanie opinii za pomocą panelu Google Maps
Niestety dość często zdarza się, że Google ukrywa opinie, ale nie informuje o tym drogą mailową. W takiej sytuacji musimy wejść do panelu Google Maps, w którym znajdziemy historię dodanych przez nas opinii. Panel ten znajduje się na tej stronie https://www.google.com/maps/contrib/ i należy znaleźć w nim zakładkę Opinie i odszukać opinię, która ma status „Nie opublikowano”.
Po kliknięciu w 3 kropki obok nazwy firmy są dostępne opcje. Najczęściej będzie to możliwość edycji opinii, usunięcia jej, czy dodanie zdjęcia. Warto więc spróbować wyedytować opinię i dodać do niej zdjęcie, być może wtedy zostanie ona pozytywnie rozpatrzona przez Google i pojawi się na Twoim profilu. Jeśli Twój klient ma w tym miejscu opcję odwołania to oczywiście niech spróbuje z niej skorzystać. Jeśli wszystkie opcje zawiodą, pozostanie usunąć opinię i spróbować dodać ją na nowo.
Dodatkowe wskazówki odnośnie przywracania opinii
Jeśli masz dużo na głowie, to zapisz sobie w kalendarzu zadanie, aby sprawdzić za kilka dni czy opinia została opublikowana albo czy trzeba zrobić coś jeszcze. Bez tego zwykle o tym zapominamy i piękne opinie naszych klientów mogą nigdy nie ujrzeć światła dziennego. A jak już męczysz swojego klienta by dodawał, edytował, odwoływał się, i tak dalej to w ramach rewanżu dobrym pomysłem będzie wyświadczenie mu jakiejś przysługi, udzielenie jakiegoś rabatu, itd. Za to, że poświęca czas na promowanie Twojej firmy.
Na ten moment to wszystko, co mogę Ci doradzić w tym temacie. Jeśli z biegiem czasu coś będzie się zmieniać to będę stał się nagrywać dodatkowe instrukcje, dlatego zapraszam do subskrypcji mojego kanału na YouTube, gdzie znajdziesz dużo ciekawych porad związanych z biznesem i marketingiem online. Zobacz na przykład mój film na temat optymalizacji wizytówki Google Moja firma.