Ze względu na dużą liczbę realizowanych projektów, czas odpowiedzi na nowe zapytania może być wydłużony. Dziękuję za wyrozumiałość.

Nowoczesna strona internetowa – jaka powinna być?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 8 min
nowoczesna strona internetowa

Strona internetowa to narzędzie, bez którego obecnie nie może obyć się prawdopodobnie żadna działalność komercyjna ani publiczna. Także osoby prywatne coraz częściej decydują się na zakładanie własnych witryn w celu dzielenia się swoimi poglądami czy twórczością. Dla przedsiębiorcy strona internetowa stanowi miejsce, w którym najczęściej dochodzi do pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem. To ze strony dowiaduje się on o profilu działalności firmy, zapoznaje się z jej ofertą i wyrabia sobie zdanie o niej na zasadzie pierwszego wrażenia. Jaka powinna być strona internetowa, aby zachęcać użytkowników do konwersji? Poznaj najważniejsze (według mnie) zasady tworzenia nowoczesnych, profesjonalnych, przyjaznych witryn internetowych.

Strona internetowa – bogactwo czy minimalizm?

Wiele firm ulega pokusie pochwalenia się wszystkimi swoimi atutami na stronie internetowej. Powstają witryny z mnóstwem zakładek, pełne multimediów, o bogatej grafice, z animacjami, z treściami dotyczącymi najdrobniejszych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Tymczasem użytkownik najczęściej wcale nie tego szuka. Najczęściej wchodzi on na stronę internetową aby zdobyć najbardziej podstawowe informacje o firmie – jaki jest profil jej działalności, jakie oferuje produkty czy usługi, jak można się skontaktować z przedstawicielem. Nowoczesna strona internetowa powinna odnosić się do tych właśnie potrzeb użytkownika. Witryna musi być zatem przede wszystkim prosta i czytelna – aby jak najszybciej mógł on znaleźć to, czego szuka. Nadmiar informacji może skutecznie zniechęcić do żmudnych poszukiwań.

Czy istnieje jeden szablon dobry dla każdej strony internetowej?

Stronę internetową można zaprojektować od samego początku (od białej kartki), można także bazować na dostępnych w sieci szablonach – tak płatnych, jak i darmowych. Czy istnieje zatem jakiś „złoty szablon” – idealny dla każdego rodzaju strony?

Sprawdź przy okazji artykuł – wady i zalety stron z gotowych szablonów.

Niestety nie. Każda firma posiada swoją unikatową specyfikę, każda ma do przekazania nieco inną informację. I każda chce przecież wyróżnić się na tle konkurencji. To dlatego tak istotne jest tworzenie witryny indywidualnie dla każdego biznesu, z myślą o celu, jaki ma spełniać strona (informować? sprzedawać? budować wizerunek?). Od koncepcji, poprzez pierwsze szkice, aż po wdrożenie projektu, strona internetowa powinna być wykonana pod konkretnego klienta. Nie wyklucza to wykorzystania gotowych szablonów, jednak muszą one zostać dostosowane przez developera do potrzeb firmy.

Fragment prototypu (szkicu będącego podstawą projektu graficznego strony) może wyglądać następująco:

fragment prototypu

Dlaczego wersja mobilna strony internetowej jest taka ważna?

Już ponad połowa (a w przypadku wielu stron niemal większość) użytkowników stron internetowych wchodzi na nie za pośrednictwem urządzeń mobilnych – najczęściej smartfonów, rzadziej tabletów. Trend ten z pewnością będzie nadal wzrastał – dynamika życia, specyfika pracy, zakupów, rozrywki – wszystko to sprawia, że przy komputerze siadamy najczęściej tylko w pracy, zaś w pozostałych sytuacjach z Internetu korzystamy mobilnie.

Dlatego właśnie strona internetowa nie tylko powinna, ale po prostu musi wyglądać równie dobrze na wszystkich urządzeniach. Wymaga to zaawansowanych prac nad jej architekturą i szatą graficzną. Należy pamiętać, że wersja mobilna strony to nie po prostu pomniejszona strona klasyczna – wersja mobilna zawierać musi te same funkcjonalności, ale w odchudzonej wersji. Chodzi o szybkość ładowania, łatwość skalowania treści, ale i nie sprawiającą trudności obsługę przy pomocy jednego kciuka. Najczęściej strony mobilne tworzy się już obecnie jako tzw. strony responsywne.

Strona internetowa na abonament czy to się oplaca

Co zniechęca użytkowników stron internetowych?

Pośród licznych czynników stresogennych, z pewnością na jednym z wyższych miejsc plasuje się ikonka wirującego okręgu, symbolizująca ładowanie się strony. Zbyt wolno działająca witryna irytuje użytkownika i zniechęca do korzystania z niej, zatem jednym z kluczowych aspektów nowoczesnej strony jest jej szybkość.

Aspekt ten ma znaczenie dla samych użytkowników, ale i dla botów Google, nieustannie skanujących Internet i umożliwiających pozycjonowanie organiczne witryn. Im szybsza strona, tym lepiej wypadniemy w tym rankingu i tym większa szansa, że w wynikach wyszukiwania znajdziemy się wyżej od zbyt wolnej konkurencji.

Jak zachęcić użytkowników do konwersji?

Strona internetowa nie istnieje tylko po to, żeby robić dobre wrażenie. Jej głównym celem jest zawsze konwersja, rozumiana inaczej dla każdego biznesu (wypełnienie formularza, wykonanie połączenia telefonicznego albo po prostu zescrollowanie do znajdujących się niżej treści).

Jak sprawić, żeby nasza strona generowała konwersje? Przede wszystkim nie wolno niczego pozostawić przypadkowi, domyślności czy dobrej woli użytkownika. Na witrynie muszą znaleźć się wyraźne CTA (Call to Action – wezwania do działania). I znowu, CTA będzie inne dla różnych firm i różnych typów stron (od wielkiego czerwonego guzika z napisem ZADZWOŃ TERAZ po subtelny hiperlink w treści artykułu blogowego).

Istotnym jest, aby CTA powtarzały się na stronie i były dla użytkownika dostępne z każdego jej poziomu. Schowanie CTA w zakładce „Kontakt” nie wystarczy.

Strona internetowy dla firmy z branży projektowania bim

Jakie treści umieścić na stronie internetowej?

Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów? Być może, ale na pewno nie dla wyszukiwarek internetowych. Tutaj nadal dominuje komunikacja tekstowa (choć istnieją już oczywiście wyszukiwarki obrazów, ale o tym kiedy indziej).

Warto podkreślić, iż na dobrej stronie internetowej muszą znaleźć się treści pisane – i to treści dobrej jakości, żeby użytkownicy chętnie do nich sięgali, generując ruch na stronie. Ale i to nie wystarczy – treści te muszą być zoptymalizowane pod SEO (Search Engine Optimalization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). Oznacza to konieczność umieszczania w każdym tekście słów kluczowych, których poszukują użytkownicy. Jeśli nie czujesz się na siłach by pisać profesjonalne treści, warto zwrócić się do copywritera.

Jak zapewnić bezpieczeństwo strony internetowej?

Użytkownicy coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na zawartość strony, ale także na jej zabezpieczenia. To bardzo pozytywny trend – oznacza on bowiem, że jesteśmy społecznie świadomi zagrożeń związanych z cyberprzestępczością.

Każdą stronę internetową należy zabezpieczyć przed wyciekiem danych (tych, o które prosimy użytkownika w formie zapisywania plików cookies). Dla każdej domeny należy wykupić certyfikat SSL, który jest protokołem sieciowym spełniającym standardy szyfrowania stron WWW. Dla stron wymagających danych wrażliwych czy finansowych (takich jak sklepy internetowe, przychodnie internetowe), należy wdrożyć także dodatkowe zabezpieczenia.

Jak mierzyć skuteczność strony internetowej?

Czy moja strona w ogóle mi coś daje, czy tylko regularnie wydaję pieniądze bez sensu? Pytanie to przedsiębiorcy zadają sami sobie, a także swoim działom marketingu. Jaki jest wymierny zysk z prowadzenia strony internetowej?

Aby zmierzyć skuteczność strony internetowej, zastosować można liczne narzędzia analityczne, w dużej mierze udostępniane darmowo przez Googe (np. Google Analytics 4). Dla jeszcze lepszego wglądu w sytuację strony, rekomenduje się również narzędzia Google Tag Manager, Pixel Facebook czy Hotjar. O dobranie najbardziej optymalnych narzędzi analitycznych dla naszej strony warto poprosić specjalistę – ich ilość utrudnia wybór osobom spoza branży. Konieczne jest z pewnością mierzenie konwersji, ale także mierzenie skuteczności i kosztów internetowych kampanii reklamowych (np. Google Ads).

03 02

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy projektowaniu strony internetowej?

Powyższe zagadnienia nie wyczerpują oczywiście tematu budowy nowoczesnej strony internetowej. Zagadnienie projektowania witryn to temat niezwykle rozbudowany i traktuje o nim wiele książek, artykułów czy tutoriali na YouTube. Materiałów na ten temat jest tak dużo, że łatwo się pogubić próbując samodzielnie zbudować swoją stronę internetową. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy fachowca, który zajmuje się projektowaniem nowoczesnych stron internetowych i pomoże przejść przez cały proces od wstępnego pomysłu, po sprawnie działający serwis internetowy.

Jeszcze dwie dekady temu strona internetowa była ciekawym dodatkiem do biznesu a firma, która ją posiadała, uważana była za wyjątkowo profesjonalną. Dziś te akcenty zostały odwrócone – przedsiębiorstwo bez strony internetowej jest traktowane podejrzliwie przez potencjalnych klientów a brak tak podstawowego narzędzia już na wstępie zniechęca część kontrahentów. Dlatego tak istotne jest posiadanie witryny, nawet jeśli miałaby to być tylko prosta wizytówka.

Nie chodzi jednak o samo umieszczenie strony w sieci – źle zaprojektowana, powolna, nieintuicyjna witryna zniechęca użytkowników równie mocno, co jej całkowity brak. Warto zatem pamiętać o wszystkich aspektach, bez których nowoczesna strona internetowa nie może się obejść.

Chcesz stworzyć nowoczesną, profesjonalną i przyjazną użytkownikowi stronę internetową? A może dostrzegasz niedostatki swojej witryny i wahasz się nad jej modyfikacją? Chętnie doradzimy i zajmiemy się wykonaniem – zachęcam do kontaktu!

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź mój kurs online.

Przejdź do kursu

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing w ekosystemie Google) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki...

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki i ciekawostki. Treści kierowane są głównie do małych firm, które chcą poprawić swoją widoczność w internecie.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Dostępność WCAG