
Jeżeli potrzebujesz sprawdzić, kto jest właścicielem strony internetowej (a konkretniej domeny internetowej, pod którą znajduje się strona), to w tym artykule znajdziesz odpowiedź na to pytanie.
Do czego możesz potrzebować sprawdzenia, kto jest właścicielem strony internetowej
W jakich sytuacjach taka wiedza może być potrzebna? Wydawałoby się, że każdy właściciel strony internetowej powinien być zainteresowany tym, aby można było się z nim skontaktować, więc odszukanie namiaru na właściciela strony nie powinno być problemem, choćby w zakładce Kontakt na stronie czy w regulaminie sklepu internetowego.
To prawda, zdarzają się jednak sytuacje, w których na stronie internetowej nie ma danych kontaktowych ani żadnego formularza, czy regulaminu, a my z jakiegoś powodu potrzebujemy sprawdzić, kto jest właścicielem tej strony www. Inna sytuacja może mieć miejsce wtedy, gdy jesteśmy zainteresowani zakupem jakiejś domeny, która jest już zarezerwowana, ale zupełnie nie istnieje na niej żadna strona internetowa. W takich przypadkach jest szansa na odnalezienie danych o właścicielu strony inną drogą, jednak czy ten sposób zawsze działa?
Kiedy nie sprawdzisz, do kogo należy strona internetowa?
Niestety nie zawsze. Napisałbym wręcz, że jeżeli ktoś nie chce, abyś poznał jego dane, to nigdy się ich nie dowiesz. Dlaczego? Ponieważ każdy właściciel domeny internetowej ma prawo ukryć swoje dane z publicznych rejestrów właścicieli domen. W takiej sytuacji nie poznamy firmy lub osoby, która jest właścicielem domeny, a jedynie operatora, u którego domena została zarejestrowana. Możemy wtedy próbować kontaktować się z właścicielem za pośrednictwem tego operatora.
Jak sprawdzić kto jest właścicielem strony?
Przejdźmy jednak do sedna sprawy. Załóżmy, że właściciel domeny, którą chcesz sprawdzić nie ukrył swoich danych w rejestrach. W jaki sposób sprawdzić, kto jest właścicielem strony internetowej?
- Wyszukaj w Google dowolny rejestr właścicieli stron (tzw. bazę WHOIS), przykładową bazę znajdziesz na stronie www.dns.pl w zakładce WHOIS.
- W odpowiednim polu formularza wpisz nazwę domeny, którą chcesz sprawdzić.
- Sprawdź w tabeli poniżej wyniki poszukiwań.
W przypadku mojej domeny – arturkosinski.pl – widzimy, że dane abonenta są ukryte. Widoczny jest jedynie operator, u którego zarejestrowana jest domena (w tym przypadku OVH SAS) wraz zdanymi kontaktowymi do zgłaszania nadużyć.
Spójrzmy na inny przykład i sprawdźmy domenę onet.pl. Tak wyglądają wyniki poszukiwań. Widzimy pełne dane abonenta oraz dane rejestratora.
Co jeszcze sprawdzisz w bazach WHOIS?
Poza danymi o właścicielu domeny w wynikach poszukiwań WHOIS znajdziesz także datę rejestracji domeny, datę ostatniej modyfikacji oraz wygaśnięcia. Do czego mogą przydać się te parametry?
Data rejestracji (a więc wiek domeny) ma duży wpływ na skuteczność działań SEO (pozycjonowanie stron). Generalnie im starsza domena, tym lepsze może osiągnąć wyniki, choć jest to tylko jeden z całej masy czynników, mających wpływ na pozycję. Jeśli więc Twoje pozycjonowanie nie idzie tak jak zakładałeś – sprawdź wiek domen swoich konkurentów. Jeśli mają dużo starsze domeny, musisz aktywniej działać w innych obszarach SEO, aby zniwelować te różnice.
Data wygaśnięcia może nam posłużyć, jeśli jesteśmy zainteresowani wykupieniem jakiejś domeny. Warto jednak wziąć pod uwagę, że po dacie wygaśnięcia musi jeszcze minąć okres ochronny domeny, w którym nie można jej zarejestrować. W przypadku niektórych domen może to trwać nawet kilka miesięcy. Jeśli jesteś zainteresowany tym tematem – poszukaj w Google fraz typu „cykl życia domen”.
A Ty, widzisz jakieś inne ciekawe zastosowania danych z baz WHOIS? Jeśli tak, koniecznie skontaktuj się ze mną i podziel się swoimi doświadczeniami.