Strona internetowa z gotowego szablonu – wady i zalety

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 7 min

Jeśli rozważasz zakup strony internetowej, to powinieneś wiedzieć, że istnieją dwa sposoby wykonania części graficznej takiej strony – gotowy szablon oraz projekt indywidualny. W tym artykule i wideo przedstawię wady i zalety pierwszej opcji, czyli strony internetowej z gotowego szablonu. Jeśli chcesz zapoznać się z moją ofertą tworzenia stron internetowych, kliknij tutaj. Tymczasem zapraszam do lektury oraz oglądania.

Jak zbudowana jest strona internetowa

Tworzenie stron internetowych to dość skomplikowana dziedzina, dlatego rozłóżmy najważniejsze jej aspekty na czynniki pierwsze. Na początek warto przybliżyć, w jaki sposób w ogóle jest zbudowana strona internetowa. Na zapleczu strony najczęściej pracuje jej „silnik”, czyli system CMS, np. WordPress, w którym możemy zarządzać treściami na stronie. Do tego miejsca ma dostęp tylko administrator lub redaktor serwisu.

Aby silnik strony poprawnie wyświetlił wprowadzone przez admina treści użytkownikowi końcowemu, trzeba wykorzystać jakiś schemat graficzny (inaczej szablon, motyw, czy template). Szablon graficzny widoczny jest na froncie strony internetowej, czyli tam, gdzie widzi to klient po wpisaniu adresu strony do przeglądarki. Szablon strony internetowej wyświetla treści, które są wprowadzone w panelu administracyjnym oraz dodatkowe elementy wizualne, jak tła, logo, wstawki dekoracyjne, itd.

Szablon graficzny strony internetowej może być wdrożony na dwa sposoby – zaprojektowany i zaprogramowany indywidualnie lub zainstalowany z gotowej paczki startowej (którą ktoś już wcześniej zaprojektował) – kupionej ze sklepu z szablonami lub pobranej z darmowych źródeł. Które z tych rozwiązań jest częściej stosowane i lepsze?

Przez ponad 10 lat świadczę usługi w branży tworzenia stron internetowych. W tym czasie spośród kilkuset wykonanych projektów około 15% stanowiły strony wykonane z gotowych szablonów. Zwykle unikam tego typu szablonów, szczególnie przy małych serwisach firmowych (chyba, że klient bardzo nalega na takie rozwiązanie), jednak nie oznacza to, że budowanie na nich stron internetowych jest czymś złym. Zachęcam to poznania najważniejszych wad i zalet stron internetowych opartych o gotowe szablony w dalszej części artykułu.

sklep internetowy z matami i wycieraczkami

Wady stron internetowych z gotowych szablonów

Najważniejszą wadą stron internetowych z gotowych szablonów jest fakt, że jeden szablon może być wykorzystany w internecie setki tysięcy razy. Nie byłoby w tym problemu, gdyby np. elektryk z USA, Japonii i Polski wykorzystał ten sam szablon dedykowany firmie elektrycznej. Problem zaczyna się wtedy, gdy zarówno Ty, jak i Twoja najbliższa konkurencja, przez wykorzystanie tego samego szablonu, macie podobne strony internetowej (i to bez naruszania praw autorskich i innych aspektów prawnych). Każdy twórca stron internetowych może pobrać i wykorzystać dowolny z płatnych i darmowych gotowców. Warto więc zastanowić się, czy chcemy by nasza strona internetowa – najważniejsze miejsce styku naszej firmy z klientami w internecie – była narażona na tego typu problemy, jak podejrzenie plagiatu strony konkurencji.

Na szczęście nowoczesne szablony mają tak dużo opcji konfiguracji, że można je dość mocno modyfikować. Prowadzi to jednak do kolejnej wady tego typu rozwiązań. Być może słyszałeś powiedzenie, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do… niczego. Podobnie rzecz się ma z gotowymi szablonami stron internetowych, które mają na celu obsłużenie jak największej liczby wariantów ich konfiguracji, zawierają mnóstwo (często zupełnie zbędnych) wtyczek, rozszerzeń, itd. Sprawia to, że kod źródłowy takiego szablonu przypominać może prawdziwy śmietnik.

Nie byłoby w tym nic złego, ponieważ nikt nie ogląda kodu strony, warto jednak pamiętać, że powinniśmy dążyć do tego, aby równie często jak ludzie, stronę naszą odwiedzał robot wyszukiwarki Google. Po to by móc ją odpowiednio klasyfikować w swoim rankingu. Do tego potrzebny jest uporządkowany, niezaśmiecony i skompresowany kod źródłowy oraz szybki czas ładowania serwisu. Niestety gotowe szablony stron internetowych bardzo często nie spełniają tych kryteriów.

Z innych wad gotowych szablonów stron internetowych można wspomnieć np. to, że potrafią się one „wysypać” w raz z kolejnymi aktualizacjami silnika CMS – w szczególności problem ten dotyczy szablonów darmowych. Korzystając z gotowego szablonu musimy dostosować się do tego, jaki układ i wygląd on oferuje (podczas gdy w projekcie indywidualnym to szablon jest dostosowywany do naszych preferencji). Bardzo często gotowe szablony stron nie są poprawnie spolszczone, a niejednokrotnie ich spolszczenie bywa problematyczne (pewnie spotkałeś się nie raz ze stroną internetową, gdzie część komunikatów widoczna była po angielsku?). Gotowe szablony stron zawierają w sobie często dodatkowe wtyczki i rozszerzenia, które czasami nie posiadają odpowiedniej licencji do aktualizacji i potrafią przestać działać, gdy aktualizujemy silnik bez aktualizacji wtyczki. Nieraz zdarza się, że wybrane wtyczki potrzebne do poprawnego funkcjonowania modułu, trzeba aktualizować ręcznie średnio co 2 miesiące – i staje się to problemem, jeśli nie umiesz zrobić tego na własną rękę.

Ale żeby nie było, że jest aż tak bardzo źle… Gotowe szablony stron mają też sporo zalet, o których warto wspomnieć.

strona internetowa dla skupu aut 2

Zalety stron internetowych z gotowych szablonów

Największą zaletą skorzystania z gotowego szablonu jest szybszy czas realizacji strony internetowej oraz niższy koszt takiej usługi. Wykonawcy strony odchodzi czas poświęcony na koncepcję, projektowanie i programowanie szablonu. Wystarczy, że kupi (zdecydowanie zalecam unikać szablonów darmowych!) i zainstaluje gotowy motyw graficzny (wybrany wspólnie z klientem), a następnie go skonfiguruje i zainstaluje na wskazanym serwerze.

Gotowe szablony są z powodzeniem stosowane w tworzeniu sklepów internetowych (to właśnie tam najczęściej je wykorzystuję), gdzie budowa własnych szablonów jest dużo droższa niż w przypadku małych i prostych stron firmowych. Sklep internetowy, który musi obsłużyć dobre kilkanaście lub kilkadziesiąt różnych widoków (strona główna, kategorie, podkategorie, produkty, filtry, strony informacyjne, strony koszyka, kontaktu, moje konto, itd.) jest zdecydowanie tańszy we wdrożeniu z gotowego szablonu niż gdyby miał być projektowany indywidualnie. W przypadku strony firmowej te różnice nie są tak znaczące, ponieważ na stronie występuje zwykle widok strony głównej i dość powtarzalny widok podstron.

Który rodzaj szablonu strony internetowej lepiej wybrać?

Jeśli kluczowy jest dla Ciebie czas realizacji strony oraz niższy koszt – wykonaj stronę w oparciu o gotowy szablon. Zadbaj jednak o to, by był to szablon płatny, a firma, która będzie stawiać stronę, odpowiednio go zoptymalizuje i skonfiguruje. Pamiętaj jednak, że w tym wariancie to Ty musisz dopasować się do tego, co oferuje szablon.

Jeśli natomiast zależy Ci na indywidualnym wyglądzie Twojej strony i nie chcesz zaprzątać sobie głowy myślami, czy Twoja konkurencja przypadkiem nie ma takiej samej strony – skorzystaj z szablonu zaprojektowanego indywidualnie. W tym wariancie to szablon jest projektowany i dostosowany do Twoich potrzeb – masz pełną dowolność tego, jak będzie wyglądać Twoja nowa strona internetowa.

Jeśli szukasz wykonawcy strony internetowej, skontaktuj się ze mną. Mogę wykonać dla Ciebie zarówno stronę zaprojektowaną indywidualnie, jak też taką z gotowego szablonu, który pomogę Ci wybrać, by jak najlepiej spełnić najważniejsze kryteria pod wyszukiwarkę Google, użyteczność i prostotę obsługi.

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Chcesz o czymś porozmawiać? Skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Napisz do mnie, chętnie porozmawiam.

Skontaktuj się

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG