W związku z dużą ilością realizowanych projektów, czas odpowiedzi na nowe zapytania jest aktualnie wydłużony. Dziękuję za wyrozumiałość.

Co to jest certyfikat SSL i kiedy warto go mieć?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 5 min

Certyfikat SSL na stronie internetowej – w poniższym wideo i artykule podpowiadam co to właściwie jest, czy potrzebujesz go na swojej stronie, ile kosztuje i jak go wdrożyć.

Cześć, operatorzy hostingów intensywnie promują oferowane przez siebie certyfikaty SSL, twierdząc często, że ich wykupienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w internecie. W tym filmie odpowiem na pytanie czym jest certyfikat SSL, kiedy warto go mieć, ile to kosztuje i jak go wdrożyć. Zapraszam do oglądania filmu lub przeczytania artykułu.

SSL – co to jest?

Certyfikat SSL to narzędzie, które poświadcza wiarygodność domeny internetowej lub domeny i jej właściciela, potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem, jest gwarantem poufności danych i całej komunikacji. Jeśli dana strona używa certyfikatu SSL, to jej adres zaczyna się od https:// zamiast standardowego http://. W zależności od przeglądarki internetowej i rodzaju SSL taka strona często jest też oznaczona kłódką obok adresu.

co to jest certyfikat ssl

Istnieją różne rodzaje certyfikatów SSL – DV, OV, EV, jednak nie chcę się zagłębiać tu w kwestie techniczne – możesz wygooglować sobie różnice między nimi. Warto natomiast koniecznie wiedzieć – kiedy trzeba zainteresować się wykupieniem certyfikatu. Nie jest to co prawda narzędzie obowiązkowe (na moment publikacji tego artykułu – rok 2018), ale bardzo wskazane w pewnych sytuacjach.

Kiedy certyfikat SSL jest potrzebny

  • Gdy na Twojej stronie internetowej są przesyłane / przetwarzane dane – przez formularze kontaktowe, w ścieżce zakupowej sklepu internetowego, itd. – korzystając z certyfikatu SSL zwiększasz poziom zabezpieczeń, gwarantujesz bezpieczeństwo swoim użytkownikom, a tym samym zmniejszasz ryzyko ewentualnych kłopotów związanych z kradzieżą danych z Twojego serwisu.
  • Gdy zależy Ci na lepszych pozycjach w Google – posiadanie bezpiecznego połączenia jest jednym z czynników mających wpływ na pozycję strony w Google. Oczywiście nikt nie zna dokładnie algorytmu Google, jednak po moich testach na różnych domenach mogę potwierdzić, że wdrożenie SSL poprawiło pozycje stron w Google. Zobacz też wideo: 5 wskazówek jak być wyżej w Google.
  • Gdy chcesz poprawić prestiż swojej strony internetowej – strony z bezpiecznym połączeniem są lepiej postrzegane przez osoby, które zwracają na to uwagę. Certyfikat SSL wzbudza większe zaufanie i podnosi tym samym prestiż strony.
  • Gdy zależy Ci na większych obrotach w sklepie internetowym – na stronie https://www.ssl.com/article/how-ssl-seals-boost-conversion-rates/ znaleźć można wyniki badań, w których konwersja na stronie wzrosła od 10 do nawet 87% po wdrożeniu certyfikatu. Realnie nie liczył bym na tak duży wzrost, ale jeśli jest nawet niewielki – to myślę, że warto go wdrożyć.certyfikat ssl co to jest
  • Gdy nie chcesz niepożądanych komunikatów od przeglądarki – przeglądarki internetowe mogą wyświetlać obok Twojego adresu np. tekst „Niezabezpieczona” lub przekreśloną kłódkę, gdy Twoja strona nie posiada certyfikatu SSL. Jeśli chcesz uniknąć takich komunikatów – warto wdrożyć certyfikat.certyfikat ssl co to jest
  • Gdy chcesz zmniejszyć ryzyko niedostosowania Twojej strony do wymagań GIODO i RODO. SSL jest jednym ze sposobów zabezpieczania danych osobowych, m.in. przed ich nieuprawnionym ujawnieniem podczas transmisji w internecie.

Ile kosztuje certyfikat SSL

Ceny certyfikatów są różne w zależności od rodzaju certyfikatu SSL i operatora. Najtańsze certyfikaty to kwestia około 100 zł rocznie. Często zakup certyfikatu jest w promocyjnej cenie, ale jego przedłużenie kosztuje już więcej – warto więc zapytać o tą drugą kwotę przed zakupem. Istnieją też darmowe rozwiązania – certyfikat Let’s Encrypt i niektórzy operatorzy umożliwiają wdrożenie takiego rozwiązania w swoim panelu – warto zapytać o to naszego operatora przed wykupieniem płatnego certyfikatu.

Jak wdrożyć certyfikat SSL

Aby wdrożyć certyfikat SSL na stronie należy wykonać dwa kroki. Pierwszy to zakup i instalacja certyfikatu z poziomu serwera. Najczęściej możesz zrobić to samodzielnie po kontakcie z pomocą techniczną hostingu bez specjalistycznej wiedzy. Drugi krok to ustawienie odpowiednich przekierowań na stronie internetowej.W zależności od tego jak zbudowana jest Twoja strona – może być to kwestia kilku kliknięć w panelu lub bardziej zaawansowana praca programistyczna.

Jeśli masz problem z instalacją certyfikatu SSL lub dopiero planujesz budowę strony lub sklepu i szukasz odpowiedniego wykonawcy – skontaktuj się ze mną tutaj – postaram się pomóc.

Jeśli zlecasz wdrożenie certyfikatu SSL – najgorsze co może się stać to niepoprawna instalacja (wspominany wyżej krok 2). Wtedy przeglądarka blokuje wejście na taką stronę i informuje, że może być ona niebezpieczna, co daje całkowicie odwrotny efekt do zamierzonego. Warto więc upewnić się po instalacji certyfikatu SSL czy strona otwiera się poprawnie, w pasku przeglądarki pojawia się kłódka i nie ma żadnych dodatkowych komunikatów. Najlepiej sprawdzać to w trybie prywatnym przeglądarki, aby uniknąć ewentualnych problemów z zapisaną wcześniej pamięcią podręczną.

To już wszystko, co chciałem przedstawić w tym artykule i wideo. Jeśli wskazówki z tego filmu / artykułu były dla Ciebie przydatne – daj kciuk w górę pod filmem na YouTube, a jeśli chcesz dostawać więcej tego typu porad zupełnie za darmo – zasubskrybuj mój kanał i zapisz się na newsletter.

Jeśli chcesz wyrazić swoje opinie i uwagi na temat certyfikatów SSL – podziel się w komentarzu na YouTube.

Do zobaczenia w kolejnym filmie!

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź moją płatną ofertę.

Przejdź do oferty

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki i ciekawostki. Treści kierowane są głównie do małych firm, które chcą poprawić swoją widoczność w internecie.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG