Co to jest certyfikat SSL i kiedy warto go mieć?
Certyfikat SSL na stronie internetowej – w poniższym wideo i artykule podpowiadam co to właściwie jest, czy potrzebujesz go na swojej stronie, ile kosztuje i jak go wdrożyć.
Cześć, operatorzy hostingów intensywnie promują oferowane przez siebie certyfikaty SSL, twierdząc często, że ich wykupienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w internecie. W tym filmie odpowiem na pytanie czym jest certyfikat SSL, kiedy warto go mieć, ile to kosztuje i jak go wdrożyć. Zapraszam do oglądania filmu lub przeczytania artykułu.
SSL – co to jest?
Certyfikat SSL to narzędzie, które poświadcza wiarygodność domeny internetowej lub domeny i jej właściciela, potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem, jest gwarantem poufności danych i całej komunikacji. Jeśli dana strona używa certyfikatu SSL, to jej adres zaczyna się od https:// zamiast standardowego http://. W zależności od przeglądarki internetowej i rodzaju SSL taka strona często jest też oznaczona kłódką obok adresu.
Istnieją różne rodzaje certyfikatów SSL – DV, OV, EV, jednak nie chcę się zagłębiać tu w kwestie techniczne – możesz wygooglować sobie różnice między nimi. Warto natomiast koniecznie wiedzieć – kiedy trzeba zainteresować się wykupieniem certyfikatu. Nie jest to co prawda narzędzie obowiązkowe (na moment publikacji tego artykułu – rok 2018), ale bardzo wskazane w pewnych sytuacjach.
Kiedy certyfikat SSL jest potrzebny
- Gdy na Twojej stronie internetowej są przesyłane / przetwarzane dane – przez formularze kontaktowe, w ścieżce zakupowej sklepu internetowego, itd. – korzystając z certyfikatu SSL zwiększasz poziom zabezpieczeń, gwarantujesz bezpieczeństwo swoim użytkownikom, a tym samym zmniejszasz ryzyko ewentualnych kłopotów związanych z kradzieżą danych z Twojego serwisu.
- Gdy zależy Ci na lepszych pozycjach w Google – posiadanie bezpiecznego połączenia jest jednym z czynników mających wpływ na pozycję strony w Google. Oczywiście nikt nie zna dokładnie algorytmu Google, jednak po moich testach na różnych domenach mogę potwierdzić, że wdrożenie SSL poprawiło pozycje stron w Google. Zobacz też wideo: 5 wskazówek jak być wyżej w Google.
- Gdy chcesz poprawić prestiż swojej strony internetowej – strony z bezpiecznym połączeniem są lepiej postrzegane przez osoby, które zwracają na to uwagę. Certyfikat SSL wzbudza większe zaufanie i podnosi tym samym prestiż strony.
- Gdy zależy Ci na większych obrotach w sklepie internetowym – na stronie https://www.ssl.com/article/how-ssl-seals-boost-conversion-rates/ znaleźć można wyniki badań, w których konwersja na stronie wzrosła od 10 do nawet 87% po wdrożeniu certyfikatu. Realnie nie liczył bym na tak duży wzrost, ale jeśli jest nawet niewielki – to myślę, że warto go wdrożyć.
- Gdy nie chcesz niepożądanych komunikatów od przeglądarki – przeglądarki internetowe mogą wyświetlać obok Twojego adresu np. tekst „Niezabezpieczona” lub przekreśloną kłódkę, gdy Twoja strona nie posiada certyfikatu SSL. Jeśli chcesz uniknąć takich komunikatów – warto wdrożyć certyfikat.
- Gdy chcesz zmniejszyć ryzyko niedostosowania Twojej strony do wymagań GIODO i RODO. SSL jest jednym ze sposobów zabezpieczania danych osobowych, m.in. przed ich nieuprawnionym ujawnieniem podczas transmisji w internecie.
Ile kosztuje certyfikat SSL
Ceny certyfikatów są różne w zależności od rodzaju certyfikatu SSL i operatora. Najtańsze certyfikaty to kwestia około 100 zł rocznie. Często zakup certyfikatu jest w promocyjnej cenie, ale jego przedłużenie kosztuje już więcej – warto więc zapytać o tą drugą kwotę przed zakupem. Istnieją też darmowe rozwiązania – certyfikat Let’s Encrypt i niektórzy operatorzy umożliwiają wdrożenie takiego rozwiązania w swoim panelu – warto zapytać o to naszego operatora przed wykupieniem płatnego certyfikatu.
Jak wdrożyć certyfikat SSL
Aby wdrożyć certyfikat SSL na stronie należy wykonać dwa kroki. Pierwszy to zakup i instalacja certyfikatu z poziomu serwera. Najczęściej możesz zrobić to samodzielnie po kontakcie z pomocą techniczną hostingu bez specjalistycznej wiedzy. Drugi krok to ustawienie odpowiednich przekierowań na stronie internetowej.W zależności od tego jak zbudowana jest Twoja strona – może być to kwestia kilku kliknięć w panelu lub bardziej zaawansowana praca programistyczna.
Jeśli masz problem z instalacją certyfikatu SSL lub dopiero planujesz budowę strony lub sklepu i szukasz odpowiedniego wykonawcy – skontaktuj się ze mną tutaj – postaram się pomóc.
Jeśli zlecasz wdrożenie certyfikatu SSL – najgorsze co może się stać to niepoprawna instalacja (wspominany wyżej krok 2). Wtedy przeglądarka blokuje wejście na taką stronę i informuje, że może być ona niebezpieczna, co daje całkowicie odwrotny efekt do zamierzonego. Warto więc upewnić się po instalacji certyfikatu SSL czy strona otwiera się poprawnie, w pasku przeglądarki pojawia się kłódka i nie ma żadnych dodatkowych komunikatów. Najlepiej sprawdzać to w trybie prywatnym przeglądarki, aby uniknąć ewentualnych problemów z zapisaną wcześniej pamięcią podręczną.
To już wszystko, co chciałem przedstawić w tym artykule i wideo. Jeśli wskazówki z tego filmu / artykułu były dla Ciebie przydatne – daj kciuk w górę pod filmem na YouTube, a jeśli chcesz dostawać więcej tego typu porad zupełnie za darmo – zasubskrybuj mój kanał i zapisz się na newsletter.
Jeśli chcesz wyrazić swoje opinie i uwagi na temat certyfikatów SSL – podziel się w komentarzu na YouTube.
Do zobaczenia w kolejnym filmie!
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Domeny za 0zł – czy to się opłaca?
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Reklama w internecie Inne tematyJeśli planujesz założenie strony internetowej to prędzej czy później natkniesz się na temat rejestracji domeny. Zobaczysz wtedy, że ile...
Jak poprawnie umieszczać logo na stronie internetowej?
Kategorie: Strony internetoweJeśli posiadasz stronę internetową lub dopiero planujesz ją założyć, koniecznie zadbaj o poprawność dodania logo firmowego w górnej części strony. Z tego...
Co to jest CTA na stronie internetowej? Definicja, przykłady, dobre praktyki.
Kategorie: Strony internetoweCTA (Call to Action) to wezwanie do działania na stronie internetowej. W tym artykule przedstawię Ci kilka dobrych praktyk...
Jak sprawdzić czy Twoja strona jest responsywna?
Kategorie: Strony internetoweJeśli posiadasz stronę www lub planujesz zlecić jej stworzenie – upewnij się, że jest / będzie ona responsywna. Z...
Kto zarządza stroną internetową?
Kategorie: Strony internetoweJeżeli zastanawiasz się, kto zarządza powinien zarządzać stroną internetową, czy jest to konieczne oraz czy możesz robić to samodzielnie, sprawdź...
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.