Aktualnie mam przerwę od nowych projektów internetowych. Przeczytaj więcej na moim Facebooku.

Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Czym są konwersje w analityce internetowej?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 16 listopada 2023

Posiadasz już stronę internetową lub dopiero planujesz ją zbudować? Z tego artykułu dowiesz się czym są konwersje w analityce internetowej, jak mierzyć konwersje na stronie i jak zoptymalizować pod nie stronę internetową – idealnym momentem na wdrożenie pomiaru konwersji jest właśnie uruchomienie nowej strony i powiązanej z nią usługi Google Analytics lub kampanii reklamowej w Google Ads, czy na Facebooku. Zapraszam do lektury.

czym są konwersje w analityce internetowej

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to są konwersje w analityce internetowe?
  • Co to są mikrokonwersje i makrokonwersje?
  • Gdzie mierzyć cele konwersji?
  • Jak zoptymalizować stronę aby uzyskać więcej konwersji?

Co to są konwersje?

Konwersja jest interakcją użytkownika z naszą stroną internetową. Może nią być każde działanie, na którym nam zależy (kontakt, pobranie czegoś, dokonanie zakupu, itd. – poniżej znajdziesz listę popularnych konwersji na stronach internetowych). Po co jednak w ogóle wdrażać i mierzyć konwersje? Po to, by mieć punkt odniesienia w prowadzonych kampaniach reklamowych i optymalizować stronę oraz wszystkie działania online pod kątem zwiększania konwersji.

Jakie działania na stronie internetowej mogą być konwersjami?

Nie ma zamkniętej listy konwersji – wszystko zależy od naszych indywidualnych potrzeb i od celów, jakie stawiamy przed stroną internetową. Konwersją może być zatem każde działanie, które wymaga od użytkownika podjęcia aktywności i wejścia w interakcję z witryną. Do najpopularniejszych konwersji należą:

  • Dokonanie zakupu
  • Wypełnienie formularza (kontaktu, zapytania, oceny)
  • Założenie konta
  • Zalogowanie się do serwisu
  • Pozostawienie komentarza lub opinii
  • Zapisanie się na newsletter
  • Kontakt z firmą za pośrednictwem strony (np. przez przyciski Call to Action – CTA)
  • Pozostawienie kontaktu przez klienta
  • Kliknięcie w reklamę – baner, link, pop-up
  • Spędzenie określonej ilości czasu na stronie
  • Odwiedzenie określonych podstron

Konwersje dzielić możemy na małe – doprowadzające (mikrokonwersje) i duże – docelowe (makrokonwersje).

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Co to są mikrokonwersje i makrokonwersje?

W analityce rozróżniamy mikrokonwersje i makrokonwersje, różniące się od siebie zarówno istotnością podjętego działania, jak i celem.

Najczęściej konwersje utożsamiamy z makrokonwersjami, czyli tymi, które faktycznie przekładają się na biznes – może to być np. dokonanie zakupu, pozyskanie leada (mail, telefon, formularz). Mikrokonwersje wymagają od użytkownika znacznie mniej „wysiłku” i nie przekładają się bezpośrednio na sprzedaż, jednak mogą prowadzić użytkownika do dokonana makrokonwersji. Mikrokonwersją może być wejście przez użytkownika na konkretną podstronę, danie „lajka” na portalu społecznościowym, skorzystanie z dostępnej na stronie wyszukiwarki.

Mikrokonwersje najczęściej mają na celu doprowadzenie do makrokonwersji i najczęściej je poprzedzają, dlatego nie należy ich ignorować ani rezygnować z ich monitorowania. Są one cennym źródłem informacji o użytkowniku, ponieważ pomagają wytypować mocne i słabe strony witryny, a następnie optymalizować ją pod kątem zwiększania konwersji.

Gdzie i jak mierzyć cele konwersji?

Najbardziej uniwersalnym narzędziem do pomiaru konwersji ze strony internetowej jest Google Analytics. W tym programie gromadzą się dane z różnych systemów reklamowych i źródeł wejść na stronę, po czym możemy je dowolnie eksplorować pod różnymi kątami. Poza Google Analytics warto jednak osobno mierzyć konwersję bezpośrednio w systemach reklamowych, z których korzystamy. Dość często zdarzają się bowiem sytuacje, w których różne systemy mierzą konwersję na swoją korzyść. Nawet konwersje mierdzone w różnych narzędziach Google mogą różnić się między sobą!

giphy

Ustalenie konkretnych celów konwersji zależy już natomiast wyłącznie od nas – w przypadku sklepów internetowych będzie to najczęściej sprzedaż, ale dla witryny o charakterze blogowym, informacyjnym jako cel konwersji możemy obrać np. jak najdłuższe pozostawanie użytkownika na podstronie, obejrzenie osadzonego na niej filmu, przejście do podlinkowanego artykułu, pobranie zamieszczonych na stronie plików, pozostawienie komentarza czy zareagowanie na opublikowaną treść – pozostawienie emotikony, udostępnienie treści na zewnątrz, itd.

Jak zoptymalizować stronę aby uzyskać więcej konwersji?

Jeśli nie jesteśmy zadowoleni ze skuteczności swojej strony internetowej, mamy możliwość wdrożenia działań naprawczych. W tym celu najprawdopodobniej konieczny będzie audyt strony i jej optymalizacja. Co ważne, nie powinno to być traktowane jako działanie jednorazowe, ponieważ zmieniające się technologie i preferencje klientów, a także przyrost konkurencji, wymagają od nas nieustannego trzymania ręki na pulsie. Kluczem do skutecznej optymalizacji jest zatem jej systematyczność.

Optymalizacja strony internetowej pod kątem konwersji może wymagać różnorodnych działań – np. uatrakcyjnienia jej szaty graficznej, dodania interesujących treści czy usprawnienia procesu zakupowego. Kolejne pomiary konwersji i porównanie z poprzednimi wynikami, umożliwią nam sprawdzenie, czy idziemy w dobrym kierunku. Warto również monitorować zachowanie użytkowników w takich narzędziach jak Hotjar.

Mierzenie konwersji to jedna z niebezpośrednich form badania satysfakcji użytkownika, czyli potencjalnego klienta. Wiedząc, w jakie interakcje wchodzą użytkownicy na poziomie mikrokonwersji i czy przekładają się one na makrokonwersje, mamy możliwość zdiagnozowania naszych słabych punktów i poprawienia ich.

Twoja strona osiąga niskie wyniki konwersji? A może nawet nie wiesz, bo nie wyznaczyłeś jeszcze celów dla witryny? Skontaktuj się ze mną, a pomogę Ci rozwiązać te problemy.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Błąd 404 na stronie internetowej – co to jest i jak go naprawić?

Kategorie: Strony internetowe

Z tego materiału dowiesz się co to jest błąd 404 na stronie internetowej, jak poprawnie zaprojektować stronę błędu 404,...

Czytaj więcej

Jak wykluczyć ruch wewnętrzny w Google Analytics 4 (GA4)?

Kategorie: Przydatne narzędzia

Jeśli korzystasz z Google Analytics do analizy ruchu na swojej stronie internetowej, to jedną z pierwszych rzeczy, jakie powinieneś...

Czytaj więcej

Jak sprawdzić jakich cookies używa strona internetowa?

Kategorie: Strony internetowe

Jeśli potrzebujesz dowiedzieć się jakich plików cookies wykorzystuje Twoja strona internetowa (lub dowolna inna), to w tym krótkim poradniku...

Czytaj więcej

Skąd wziąć dofinansowanie na budowę sklepu internetowego?

Kategorie: E-commerce

E-commerce rośnie w siłę. W wielu branżach wyprzedził już nawet tradycyjne zakupy. Klienci cenią tę formę transakcji za wygodę,...

Czytaj więcej

Instrukcja Google Analytics 4 – podstawy, które warto znać

Kategorie: Przydatne narzędzia

Zapraszam do zapoznania się z instrukcją korzystania z Google Analytics 4. W poniższym materiale w prosty sposób wyjaśniam jak poruszać się...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych, marketing online w ekosystemie Google) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Skontaktuj się

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu
Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.

Dostępność WCAG