Google Partner arturkosinski.pl
Wycena online
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Czym są konwersje w analityce internetowej?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 15 maja 2022

Posiadanie strony internetowej to dziś warunek niemal niezbędny dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa czy organizacji. Wraz z cyfryzacją kolejnych dziedzin życia, coraz lepszym dostosowaniem oferty do indywidualnych potrzeb, a także w związku z rozwojem kompetencji użytkowników, już w niedługiej przyszłości większość decyzji zakupowych i samych transakcji, jak i kontaktów z firmami, będzie odbywać się właśnie drogą internetową.

A to oznacza, że sama strona internetowa już nie wystarczy – musimy aktywnie monitorować ruch użytkowników na stronie, aby jeszcze trafniej wpasować się w ich preferencje, zdiagnozować ewentualne błędy i dokonać ich korekty. Pomogą w tym stawiane witrynie cele, wyrażone w ilości podejmowanych przez użytkowników konkretnych akcji, nazywanych konwersjami. Co jest konwersją, jak mierzyć konwersje i jak zoptymalizować pod nie stronę?

czym są konwersje w analityce internetowej

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to są konwersje?
  • Co może być konwersją?
  • Co to są mikrokonwersje i makrokonwersje?
  • Gdzie mierzyć cele konwersji?
  • Jak zoptymalizować stronę aby uzyskać więcej konwersji?

Co to są konwersje?

Konwersja jest interakcją użytkownika z naszą stroną internetową. Może nią być każde działanie, na którym nam zależy ze strony klienta. Celem działań podejmowanych w zakresie zwiększania konwersji, jest wywołanie aktywności użytkownika w witrynie i zachęcenie go do podjęcia pewnego wysiłku. Efektem jest więc użytkownik, który z biernego widza staje się czynnym odbiorcą naszych treści online.

Co może być konwersją?

Nie ma zamkniętej listy konwersji – wszystko zależy od naszych indywidualnych potrzeb i od celów, jakie stawiamy przed stroną internetową. Konwersją może być zatem każde działanie, które wymaga od użytkownika podjęcia aktywności i wejścia w interakcję z witryną. Do najpopularniejszych konwersji należą:

  • Dokonanie zakupu
  • Wypełnienie formularza (kontaktu, zapytania, oceny)
  • Założenie konta
  • Zalogowanie się do serwisu
  • Zapisanie się na newsletter
  • Kontakt z firmą za pośrednictwem strony (np. przez przyciski Call to Action – CTA)
  • Pozostawienie kontaktu przez klienta
  • Kliknięcie w reklamę – baner, link, pop-up
  • Spędzenie określonej ilości czasu na stronie
  • Odwiedzenie określonych podstron

Konwersje dzielić możemy na małe – doprowadzające (mikrokonwersje) i duże – docelowe (makrokonwersje).

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Co to są mikrokonwersje i makrokonwersje?

W analityce rozróżniamy mikrokonwersje i makrokonwersje, różniące się od siebie zarówno istotnością podjętego działania, jak i celem.

Najczęściej konwersje utożsamiamy z makrokonwersjami, czyli tymi, które faktycznie przekładają się na biznes – może to być np. dokonanie zakupu, zainicjowanie kontaktu (mail, telefon, formularz). Mikrokonwersje wymagają od użytkownika znacznie mniej wysiłku i nie przekładają się bezpośrednio na sprzedaż. Mikrokonwersją może być wejście przez użytkownika na konkretną podstronę, danie „lajka” na portalu społecznościowym, skorzystanie z dostępnej na stronie wyszukiwarki.

Mikrokonwersje najczęściej mają na celu doprowadzenie do makrokonwersji i najczęściej je poprzedzają, dlatego nie należy ich ignorować ani rezygnować z ich monitorowania. Są one cennym źródłem informacji o użytkowniku, ponieważ pomagają wytypować mocne i słabe strony witryny.

Gdzie mierzyć cele konwersji?

Chcąc zwiększyć konwersje, musimy najpierw ustalić ich cele, a następnie zmierzyć osiągnięte efekty. Na szczęście mamy już do tego dosyć precyzyjne i darmowe narzędzia. Do pomiaru konwersji służą wewnętrzne statystyki Google Ads i Facebook Ads, zliczające konwersje odpowiednio dla witryny oraz dla profilu firmy w mediach społecznościowych. Wygodne, a w przypadku przedsiębiorców w zasadzie niezbędne, jest skorzystanie z Google Analytics – dzięki umieszczeniu odpowiednich tagów, narzędzie to umożliwia mierzenie konwersji ze wszystkich źródeł.

Ustalenie konkretnych celów konwersji zależy już natomiast wyłącznie od nas – w przypadku sklepów internetowych będzie to najczęściej sprzedaż, ale dla witryny o charakterze blogowym, informacyjnym jako cel konwersji możemy obrać np. jak najdłuższe pozostawanie użytkownika na podstronie, obejrzenie osadzonego na niej filmu, przejście do podlinkowanego artykułu, pobranie zamieszczonych na stronie plików, pozostawienie komentarza czy zareagowanie na opublikowaną treść – pozostawienie emotikony, udostępnienie treści na zewnątrz, itd.

Jak zoptymalizować stronę aby uzyskać więcej konwersji?

Jeśli poziom konwersji jest niższy niż ten, którego oczekujemy – mamy możliwość wdrożenia działań naprawczych. W tym celu najprawdopodobniej konieczna będzie optymalizacja strony. Co ważne, nie jest to działanie jednorazowe – zmieniające się technologie i preferencje klientów, a także przyrost konkurencji, wymagają od nas nieustannego trzymania ręki na pulsie. Kluczem do skutecznej optymalizacji jest zatem jej systematyczność.

Optymalizacja strony internetowej pod kątem konwersji może wymagać różnorodnych działań – np. uatrakcyjnienia jej szaty graficznej, dodania interesujących treści czy usprawnienia procesu zakupowego. Kolejne pomiary konwersji i porównanie z poprzednimi wynikami, umożliwią nam sprawdzenie, czy idziemy w dobrym kierunku.

Do testów strony pod względem optymalizacji wykorzystać można kolejne darmowe narzędzie Google, jakim jest Google Optimize.

Mierzenie konwersji to jedna z niebezpośrednich form badania satysfakcji użytkownika, czyli potencjalnego klienta. Wiedząc, w jakie interakcje wchodzą użytkownicy na poziomie mikrokonwersji i czy przekładają się one na makrokonwersje, mamy możliwość zdiagnozowania naszych słabych punktów i poprawienia ich.

Możliwość skorzystania z darmowych, użytecznych narzędzi Google sprawia, że monitorowanie konwersji nie pochłania zbyt wiele kosztów i czasu – tym bardziej warto je prowadzić dla każdej z naszych witryn, sklepu internetowego czy profilu w portalach społecznościowych.

Twoja strona osiąga niskie wyniki konwersji? A może nawet nie wiesz, bo nie wyznaczyłeś jeszcze celów dla witryny? Z przyjemnością pomogę rozwiązać te problemy – zachęcam do kontaktu!

Zobacz także

Jak być wyżej w Google – 5 wskazówek SEO

Kategorie: Reklama w internecie

Jeśli posiadasz stronę internetową to prawdopodobnie chciałbyś, aby zajmowała ona jak najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania Google. W tym...

Czytaj więcej

Problem z płatnościami Przelewy24 na sklepach WooCommerce

Kategorie: E-commerce

W tym artykule opiszę case study problemu, jaki ostatnio spotkał kilku moich Klientów, posiadających sklepy oparte na platformie WordPress...

Przegląd treści na stronie internetowej – dlaczego i kiedy warto go robić?

Kategorie: Strony internetowe

W tym artykule chciałbym zwrócić Twoją uwagę na ważne zagadnienie, jakim jest przegląd i aktualizacja treści na stronie internetowej....

Czytaj więcej

Jak poprawnie umieszczać zdjęcia na stronie www?

Kategorie: Strony internetowe E-commerce

Cześć, w poniższym filmie opowiem o tym, jak poprawnie umieszczać zdjęcia na stronie lub sklepie internetowym. Najczęściej prowadzeniem stron...

Czytaj więcej

Jak wybrać szablon do sklepu internetowego WooCommerce (i innych)

Kategorie: E-commerce

Jeśli planujesz założyć sklep internetowy to dobrym pomysłem na obniżenie kosztów początkowych będzie skorzystanie z bazy gotowych szablonów zamiast...

Czytaj więcej

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu