Czym są konwersje w analityce internetowej?
Posiadanie strony internetowej to dziś warunek niemal niezbędny dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa czy organizacji. Wraz z cyfryzacją kolejnych dziedzin życia, coraz lepszym dostosowaniem oferty do indywidualnych potrzeb, a także w związku z rozwojem kompetencji użytkowników, już w niedługiej przyszłości większość decyzji zakupowych i samych transakcji, jak i kontaktów z firmami, będzie odbywać się właśnie drogą internetową.
A to oznacza, że sama strona internetowa już nie wystarczy – musimy aktywnie monitorować ruch użytkowników na stronie, aby jeszcze trafniej wpasować się w ich preferencje, zdiagnozować ewentualne błędy i dokonać ich korekty. Pomogą w tym stawiane witrynie cele, wyrażone w ilości podejmowanych przez użytkowników konkretnych akcji, nazywanych konwersjami. Co jest konwersją, jak mierzyć konwersje i jak zoptymalizować pod nie stronę?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to są konwersje?
- Co może być konwersją?
- Co to są mikrokonwersje i makrokonwersje?
- Gdzie mierzyć cele konwersji?
- Jak zoptymalizować stronę aby uzyskać więcej konwersji?
Co to są konwersje?
Konwersja jest interakcją użytkownika z naszą stroną internetową. Może nią być każde działanie, na którym nam zależy ze strony klienta. Celem działań podejmowanych w zakresie zwiększania konwersji, jest wywołanie aktywności użytkownika w witrynie i zachęcenie go do podjęcia pewnego wysiłku. Efektem jest więc użytkownik, który z biernego widza staje się czynnym odbiorcą naszych treści online.
Co może być konwersją?
Nie ma zamkniętej listy konwersji – wszystko zależy od naszych indywidualnych potrzeb i od celów, jakie stawiamy przed stroną internetową. Konwersją może być zatem każde działanie, które wymaga od użytkownika podjęcia aktywności i wejścia w interakcję z witryną. Do najpopularniejszych konwersji należą:
- Dokonanie zakupu
- Wypełnienie formularza (kontaktu, zapytania, oceny)
- Założenie konta
- Zalogowanie się do serwisu
- Zapisanie się na newsletter
- Kontakt z firmą za pośrednictwem strony (np. przez przyciski Call to Action – CTA)
- Pozostawienie kontaktu przez klienta
- Kliknięcie w reklamę – baner, link, pop-up
- Spędzenie określonej ilości czasu na stronie
- Odwiedzenie określonych podstron
Konwersje dzielić możemy na małe – doprowadzające (mikrokonwersje) i duże – docelowe (makrokonwersje).
Co to są mikrokonwersje i makrokonwersje?
W analityce rozróżniamy mikrokonwersje i makrokonwersje, różniące się od siebie zarówno istotnością podjętego działania, jak i celem.
Najczęściej konwersje utożsamiamy z makrokonwersjami, czyli tymi, które faktycznie przekładają się na biznes – może to być np. dokonanie zakupu, zainicjowanie kontaktu (mail, telefon, formularz). Mikrokonwersje wymagają od użytkownika znacznie mniej wysiłku i nie przekładają się bezpośrednio na sprzedaż. Mikrokonwersją może być wejście przez użytkownika na konkretną podstronę, danie „lajka” na portalu społecznościowym, skorzystanie z dostępnej na stronie wyszukiwarki.
Mikrokonwersje najczęściej mają na celu doprowadzenie do makrokonwersji i najczęściej je poprzedzają, dlatego nie należy ich ignorować ani rezygnować z ich monitorowania. Są one cennym źródłem informacji o użytkowniku, ponieważ pomagają wytypować mocne i słabe strony witryny.
Gdzie mierzyć cele konwersji?
Chcąc zwiększyć konwersje, musimy najpierw ustalić ich cele, a następnie zmierzyć osiągnięte efekty. Na szczęście mamy już do tego dosyć precyzyjne i darmowe narzędzia. Do pomiaru konwersji służą wewnętrzne statystyki Google Ads i Facebook Ads, zliczające konwersje odpowiednio dla witryny oraz dla profilu firmy w mediach społecznościowych. Wygodne, a w przypadku przedsiębiorców w zasadzie niezbędne, jest skorzystanie z Google Analytics – dzięki umieszczeniu odpowiednich tagów, narzędzie to umożliwia mierzenie konwersji ze wszystkich źródeł.
Ustalenie konkretnych celów konwersji zależy już natomiast wyłącznie od nas – w przypadku sklepów internetowych będzie to najczęściej sprzedaż, ale dla witryny o charakterze blogowym, informacyjnym jako cel konwersji możemy obrać np. jak najdłuższe pozostawanie użytkownika na podstronie, obejrzenie osadzonego na niej filmu, przejście do podlinkowanego artykułu, pobranie zamieszczonych na stronie plików, pozostawienie komentarza czy zareagowanie na opublikowaną treść – pozostawienie emotikony, udostępnienie treści na zewnątrz, itd.
Jak zoptymalizować stronę aby uzyskać więcej konwersji?
Jeśli poziom konwersji jest niższy niż ten, którego oczekujemy – mamy możliwość wdrożenia działań naprawczych. W tym celu najprawdopodobniej konieczna będzie optymalizacja strony. Co ważne, nie jest to działanie jednorazowe – zmieniające się technologie i preferencje klientów, a także przyrost konkurencji, wymagają od nas nieustannego trzymania ręki na pulsie. Kluczem do skutecznej optymalizacji jest zatem jej systematyczność.
Optymalizacja strony internetowej pod kątem konwersji może wymagać różnorodnych działań – np. uatrakcyjnienia jej szaty graficznej, dodania interesujących treści czy usprawnienia procesu zakupowego. Kolejne pomiary konwersji i porównanie z poprzednimi wynikami, umożliwią nam sprawdzenie, czy idziemy w dobrym kierunku.
Do testów strony pod względem optymalizacji wykorzystać można kolejne darmowe narzędzie Google, jakim jest Google Optimize.
Mierzenie konwersji to jedna z niebezpośrednich form badania satysfakcji użytkownika, czyli potencjalnego klienta. Wiedząc, w jakie interakcje wchodzą użytkownicy na poziomie mikrokonwersji i czy przekładają się one na makrokonwersje, mamy możliwość zdiagnozowania naszych słabych punktów i poprawienia ich.
Możliwość skorzystania z darmowych, użytecznych narzędzi Google sprawia, że monitorowanie konwersji nie pochłania zbyt wiele kosztów i czasu – tym bardziej warto je prowadzić dla każdej z naszych witryn, sklepu internetowego czy profilu w portalach społecznościowych.
Twoja strona osiąga niskie wyniki konwersji? A może nawet nie wiesz, bo nie wyznaczyłeś jeszcze celów dla witryny? Z przyjemnością pomogę rozwiązać te problemy – zachęcam do kontaktu!
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
WordPress i komunikat „Zalecana aktualizacja PHPa” – co robić?
Kategorie: Strony internetoweStrony internetowe na systemie WordPress posiadają wbudowany mechanizm sprawdzania wersji języka PHP na serwerze (hostingu). Z tego artykułu dowiesz...
Co wie o Tobie Google?
Kategorie: Inne tematyGoogle to jedno z tych narzędzi, które zna każdy z nas. Niewiele osób jednak zastanawia się jakie informacje o...
Jak wybrać szablon do sklepu internetowego WooCommerce (i innych)
Kategorie: E-commerceJeśli planujesz założyć sklep internetowy to dobrym pomysłem na obniżenie kosztów początkowych będzie skorzystanie z bazy gotowych szablonów zamiast...
Twój mail firmowy wpada do spamu – co robić?
Kategorie: Reklama w internecie Inne tematyUwaga – w związku z dużą liczbą zapytań, jakie dostaję w nawiązaniu do poniższego filmu, informuję że pierwszą czynnością,...
Jak zarejestrować własną domenę internetową – aktualizacja 2019
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematyCześć, w tym filmie pokażę Ci jak samodzielnie zarejestrować własną domenę internetową. Jest to aktualizacja filmu, który umieściłem na...
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
