
Strony internetowe z zainstalowanymi tagami marketingowymi znacznie ułatwiają prowadzenie analityki i działań reklamowych w internecie. Przekłada się to na lepsze dopasowanie oferty oraz informacji marketingowej do potrzeb potencjalnych klientów. Jednak instalacja tagów wiąże się najczęściej z kosztowną i wielokrotną ingerencją web developera w kod strony. Z kolei samodzielne próby dokonywania zmian w kodzie mogą zakończyć się poważnym zaburzeniem jej funkcjonowania, zwłaszcza jeśli nie mamy niezbędnej wiedzy programistycznej.
W tej sytuacji z pomocą przychodzi Google Tag Manager – narzędzie do instalacji tagów z pominięciem modyfikacji kodu strony.
Co to jest Google Tag Manager (GTM)?
Google Tag Manager jest jednym z bogatej oferty darmowych narzędzi Google. GTM służy do instalacji tagów na stronie internetowej, bez konieczności ingerowania w jej kod. Google Tag Manager jest dostępny dla każdego użytkownika posiadającego konto Google, bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat.
GTM jest swoistym pośrednikiem, dzięki któremu skryptów i tagów nie trzeba każdorazowo wklejać w kod strony, a jedynie dodawać je bezpośrednio w interfejsie GTM.
Dzięki Google Tag Manager możliwe jest zarządzanie wszystkimi tagami z jednego miejsca, co umożliwia efektywniejsze śledzenie konwersji, źródeł ruchu i interesujących nas zdarzeń, a zatem jeszcze lepsze poznanie potencjalnego konsumenta.
Do czego służy Google Tag Manager?
Narzędzie Google Tag Manager służy do integracji wszystkich skryptów i pikseli marketingowych znajdujących się na stronie. Umożliwia śledzenie dowolnych interakcji i konwersji, dostępnych dla użytkownika – od kliknięcia w guzik Call to Action i wypełnienia formularza, poprzez odtworzenie osadzonego na stronie filmu, aż po przewijanie treści. Dzięki GTM z zainstalowanymi tagami możemy uzyskać kompleksową wiedzę o osobie, która odwiedziła naszą witrynę.
Jaka jest struktura konta Google Tag Manager?
Struktura Google Tag Manager ma postać kontenerową. W ramach jednego konta użytkownik posiadać może wiele kontenerów, przy czym zaleca się, aby każdy kontener odpowiadał jednej witrynie – znacznie ułatwia to zarządzanie tagami i monitorowanie zdarzeń.
Struktura konta GTM składa się z:
- konta
- kontenerów w ramach konta
- tagów, reguł i zmiennych w ramach kontenera
W pierwszej kolejności utworzone zostaje konto GTM, za pośrednictwem którego mamy podgląd pozostałych elementów.
Kolejnym elementem struktury jest kontener – jest obszarem roboczym w ramach Google Tag Manager. Można tutaj konfigurować tagi oraz dotyczące ich reguły i zmienne. Podczas wprowadzania zmian, powstają kolejne wersje kontenera – wszystko po to, aby w razie pomyłki czy nieskuteczności nowej konfiguracji, można było wrócić do poprzedniego modelu. Każdy kontener posiada swój indywidualny kod, służący do jego implementacji na stronie.
Sam tag w kontenerze jest fragmentem kodu śledzącego, gromadzącym określone dane, uruchamianym na stronie dzięki usłudze Google Tag Manager bez konieczności angażowania programisty w momencie wykonania określonej reguły. Istnieje wiele rodzajów tagów. Co ciekawe, dla użytkownika tagi nie są widoczne w postaci kodu, lecz ustawia się je poprzez wprowadzanie i wybieranie odpowiednich opcji w polach interfejsu GTM.
Warunki uruchomienia tagu są określane przez reguły. Można zatem bardzo szczegółowo wybrać strony i konwersje, które mają być zliczane i analizowane. Najbardziej programistycznym elementem struktury Google Tag Manager są zmienne. Przechwytują one dynamiczne i stałe wartości, do których następnie odwołać należy się w tagu. Do budowania ogólnych reguł czy śledzenia typowych interakcji, można wykorzystać bardzo przydatną listę zmiennych automatycznych.
Jakie kody można przekazywać w Google Tag Manager?
Do najprzydatniejszych tagów, które można przekazać w Google Tag Manager, należą:
- Tagi Google Analytics: podstawowym tagiem są odsłony, ale istnieje oczywiście możliwość skonfigurowania obu narzędzi do śledzenia interesujących nas czynności wykonywanych przez użytkowników.
- Tagi Pixel Facebook: umożliwiają mierzenie skuteczności kampanii reklamowych prowadzonych na najpopularniejszym obecnie na świecie portalu społecznościowym.
- Tagi remarketingowe Google: umożliwiają badanie skuteczności remarketingu kierowanego do użytkowników, którzy opuścili stronę bez domknięcia ważnej dla nas konwersji (np. porzucili koszyk zakupowy).
- Tagi Pinterest: umożliwiają oznaczanie produktów w tzw. pinach, czyli postach przeglądanych przez użytkowników, co umożliwi bezpośrednie przejście na stronę sprzedaży.
- Tagi Hotjar: umożliwiają prześledzenie ruchów użytkowników na stronie, co pozwala na zlokalizowanie mocnych i słabych stron witryny (np. dzięki sprawdzeniu, w którym momencie użytkownicy rezygnują z interakcji ze stroną).
- Tagi CrazyEgg: umożliwia tworzenie ciekawych, unikatowych raportów aktywności użytkowników na stronie (np. mapy cieplne, mapy przewijania, raporty konfetti), pozwalających bardzo precyzyjnie dobrać rozwiązania najbardziej satysfakcjonujące użytkowników (łącznie z tak szczegółowymi informacjami, jak np. który kolor przycisku daje lepszą klikalność).
Powyższe tagi stanowią tylko przykłady. Narzędzi, które można zaimplementować na stronę w ramach usługi Google Tag Manager, jest bardzo wiele. W celu dopasowania ich koszyka do faktycznych potrzeb strony, warto zasięgnąć porady specjalistów, zajmujących się promowaniem firm w internecie.
Jakie są zalety Google Tag Manager?
Google Tag Manager to znaczne odciążenie budżetu firmy oraz mniej pracy dla działu IT. Wystarczy jednorazowa, inicjacyjna ingerencja programistyczna w kod strony, a następnie intuicyjny interfejs pozwala na dodawanie kolejnych tagów nawet osobom bez wykształcenia informatycznego, bez konieczności ciągłego angażowania programisty.
Dodatkowo Google Tag Manager porządkuje dane marketingowe: wszystkie tagi znajdują się w jednym miejscu, można do nich błyskawicznie zajrzeć i dokonywać niezbędnych modyfikacji.
Bardzo ważną zaletą Google Tag Manager jest bezpieczeństwo narzędzia: przede wszystkim poszczególne zmiany można oglądać w trybie podglądu preview mode, lokalnie na własnym urządzeniu. Umożliwia to sprawdzenie poprawności działania tagów bez ryzyka, iż spowodują one jakieś zakłócenia w komunikacji z odbiorcami. Jeśli jednak coś przeoczymy – nadal nie jest to powód do paniki – możemy łatwo i bez konsekwencji powrócić do wcześniejszych ustawień.
Warto także wspomnieć o wpływie Google Tag Manager na wydajność strony – dzięki temu, że kolejnych tagów nie trzeba wklejać bezpośrednio w kodzie, nie obciążają one strony i nie wpływają na tempo jej reakcji.
Dlaczego warto korzystać z Google Tag Manager?
Istnieje kilka przyczyn, dla których każdy administrator strony internetowej powinien poważnie rozważyć skorzystanie z narzędzia Google Tag Manager. Główny z nich to oczywiście łatwość mierzenia interesujących nas zdarzeń i konwersji, bez konieczności angażowania programisty. Ale to nie jedyny powód.
Ponieważ każda strona internetowa wymaga co jakiś czas aktualizacji, konieczne jest ] również aktualizowanie zaimplementowanych skryptów, a im jest ich więcej, tym proces staje się bardziej skomplikowany, zwiększa się także ryzyko, że coś pójdzie nie tak. Korzystając z Google Tag Manager, przenosimy jeden kod. O skorzystaniu z Google Tag Manager warto zatem pomyśleć już w momencie uruchamiania strony – nawet jeśli początkowo tagów będzie kilka, prawdopodobnie ich ilość szybko się rozrośnie.
Google Tag Manager usprawnia działanie strony, ponieważ umożliwia asynchroniczne ładowanie się skryptów. Oznacza to, że większe skrypty ładują się w swoim czasie, a mniejsze nie muszą na nie czekać, dzięki czemu witryna ładuje się dużo szybciej.
Narzędzie Google Tag Manager przydaje się także wówczas, gdy z jakiejś przyczyny postanowimy zacząć korzystać z zupełnie nowej strony – eksport i import kontenerów przebiega szybko i łatwo, usprawniając prace nad nową witryną i umożliwiając rozpoczęcie zbierania danych o niej już w momencie jej uruchomienia.
Przydatność Google Tag Manager uwidacznia się także wówczas, gdy na pewien czas chcemy zakończyć korzystanie z jednego z tagów. W przypadku skryptów implementowanych osobno, trzeba je całkowicie usunąć. Google Tag Manager umożliwia ich wyłączenie na dowolny czas i równie łatwe ponowne włączenie.
Jak rozpocząć korzystanie z Google Tag Manager?
Podstawą rozpoczęcia korzystania z Google Tag Manager jest posiadanie konta Google – jeśli więc jeszcze go nie masz, należy je założyć. Następnie wystarczy przejść na stronę tagmanager.google.com, gdzie od razu można stworzyć swój pierwszy kontener, który z kolei trzeba umieścić na stronie internetowej. Jest to ten etap, który może wymagać jednorazowej ingerencji developera, należy bowiem umieścić fragment kodu na stronie.
I gotowe – możesz już dodawać tagi, przypisywać im reguły i zmienne, które następnie warto bezpiecznie przetestować w trybie preview mode. Jeśli nie jesteś pewien jak to zrobić – skontaktuj się ze mną.
Jak przyznawać uprawnienia użytkownikom Google Tag Manager?
W odróżnieniu od popularnych usług Google, takich jak Google Analytics czy Google Ads, w Google Tag Manager istnieje możliwość nadania uprawnień zarówno dla całego konta, jak i dla poszczególnych kontenerów. Jest to znaczne ułatwienie dla dużych firm, w których za poszczególne projekty e-marketingowe odpowiadają różne osoby. Na każdym z poziomów można dodatkowo wybrać zakres uprawnień dla konkretnych użytkowników.
Google Tag Manager to przede wszystkim synonim wygody, zarówno dla właścicieli i administratorów stron internetowych, jak i dla web developerów i specjalistów od e-marketingu. Pozwala on na skumulowanie w jednym miejscu wszystkich narzędzi ułatwiających zbieranie danych o użytkownikach, co przekłada się na lepsze ich zrozumienie i trafniejsze dopasowanie do nich produktu, jakim jest witryna.
Jeśli chcesz rozpocząć korzystanie z Google Tag Manager, zachęcam do kontaktu! Oferuję kompleksowe usługi związane z tworzeniem konta GTM, instalacją skryptu na stronie internetowej, wdrożeniem tagów konwersji oraz popularnych narzędzi marketingowych.