Jak sprawdzić szybkość strony internetowej?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 5 min
jak sprawdzic szybkosc strony internetowej

Zastanawiasz się jak sprawdzić szybkość strony internetowej i do czego w ogóle jest to potrzebne? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Szybkość strony internetowej – dlaczego warto ją sprawdzać

Jeśli pozyskujesz lub masz w planach pozyskiwać klientów przez swoją stronę internetową, to koniecznie musisz zapoznać się z tematyką szybkości działania Twojej witryny. Dlaczego szybkość strony to istotna sprawa i powinieneś zwracać na nią uwagę?

Przede wszystkim dlatego, by poprawić użyteczność strony i wzmocnić pozytywne wrażenia użytkownika z jej korzystania (user experience) – jesteśmy zwykle niecierpliwi i nie lubimy czekać na cokolwiek, a tym bardziej na mozolne załadowanie strony w czasach, gdy wszystko ładuje się szybko.

Drugi powód to poprawa atrakcyjności strony dla robota wyszukiwarki Google, ponieważ Googlebot potrafi sprawdzić szybkość ładowania serwisu. Można się zastanowić po co mamy zadowalać jakiegoś robota? Z tego powodu, że czas ładowania to jeden z najważniejszych obecnie czynników rankingujących strony w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli więc zależy Ci na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, to sprawdzenie i poprawa czasu ładowania strony internetowej to coś, z czym będziesz musiał się zmierzyć prędzej czy później.

Oczywiście to tylko jeden z elementów mających wpływ na ranking Google. Kilka innych poznasz w filmie jak być wyżej w Google, a przy okazji sprawdź też na moją ofertę pozycjonowania stron.

Wiesz już dlaczego warto zainteresować się szybkością strony (Page Speed). Poznaj teraz narzędzie, dzięki któremu możesz to sprawdzać.

Narzędzia do sprawdzania szybkości strony internetowej

Istnieje dużo narzędzi, które sprawdzają szybkość strony. Różnego rodzaju programy audytujące, programy do SEO, czy choćby wtyczki do przeglądarek. Tak naprawdę nie ma znaczenia z jakiego narzędzia będziesz korzystać. Istotne jest by w ogóle z jakiegoś skorzystać.

Moja rekomendacja to korzystanie z oficjalnego narzędzia Google, które nazywa się PageSpeed Insights. Jak sprawdzić szybkość strony w kilku prostych krokach:

  • Wejdź na stronę PageSpeed Insights
  • Wpisz w głównym polu strony adres swojej strony internetowej
  • kliknij przycisk Analizuj
  • Zapoznaj się z wynikami w dwóch zakładkach: Komórka, Desktop (odszukaj wykres ze skalą punktową 0-100 i sprawdź jaki masz wynik na obydwu rodzajach urządzeń)
  • Zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi usprawnień w dolnej części raportu

W tym polu wpisz adres swojej strony i wciśnij guzik Analyse. Nie zapomnij zacząć od http:// lub https://

01 szybkosc strony

Tutaj możesz sprawdzić wynik w skali 0-100:

02 page speed

W dolnej części raportu możesz przeczytać wskazówki co należy usprawnić na stronie internetowej, aby poprawić szybkość ładowania. Zalecam wdrożyć jak najwięcej z tych rekomendacji. Zwykle są to niestety mocno techniczne sprawy, więc polecam przekierować te informacje do autora Twojej strony internetowej (przy okazji sprawdź moją ofertę tworzenia stron internetowych).

03 jak sprawdzic szybkosc strony

Do jakiego wyniku PageSpeed powinniśmy dążyć?

Idealnie gdy nasz wynik szybkości strony plasuje się w granicy 90-100 punktów, czyli gdy mamy zielone pole w teście PageSpeed Insights.

W praktyce niestety zwykle trudno jest uzyskać taki wynik bez istotnych ingerencji w stronę internetową. Może się okazać, że trzeba będzie zrezygnować z niektórych funkcjonalności strony tylko po to, by podbić wynik PageSpeed. Czy warto to robić? To zależy. Jeśli masz na stronie skrypty czy materiały, które tylko zaśmiecają kod, a nie są używane – należy się ich pozbyć. Ale jeśli przykładowo korzystasz z kodu Hotjar, czy pixela Facebooka – powinieneś to zostawić, nawet kosztem niższego wyniku szybkości ładowania strony.

Tak naprawdę zwykle mówimy tu o naprawdę małych liczbach – milisekundach. Dla człowieka te różnice są niezauważalne. Pod kątem user experience w mojej ocenie wynik rzędu 70+ jest zupełnie wystarczający i nie ma sensu psuć strony by wyciągnąć więcej.

Co natomiast z robotem Google? Wypozycjonowałem setki, a może nawet tysiące fraz w Google na przestrzeni ostatnich 10 lat. Analizowałem zarówno strony, którymi się zajmowałem, jak i ich konkurencję. Wnioski z tych działań są następujące: można z powodzeniem pozycjonować stronę i osiągać pozycje TOP 1-3 na konkurencyjne słowa, nie mając wyniku 90+ w PageSpeed. Z powodzeniem pozycjonują się strony, które mają wynik rzędu 50 czy 60. Problem może pojawiać się, gdy Twój wynik wynosi 5 albo 10. Wtedy należy coś z tym zrobić. Ewentualnie dążenie do PageSpeed 90+ może być konieczne, gdy inne działania SEO, takie jak pozyskiwanie linków, czy rozbudowa treści – nie przynoszą już zadowalających efektów i nie możemy przeskoczyć w wynikach Google konkurencji (np. mam tak gdy zmagam się z moją lokalną konkurencją na frazę strony internetowe Olsztyn).

Jak często sprawdzać szybkość strony

Czy wystarczy raz sprawdzić i usprawnić szybkość strony? Z moich ponad 10-letnich obserwacji wynika, że nie. Idealnie jest robić taki test cyklicznie, np. raz na dwa tygodnie lub miesiąc. Z czego wynika taka konieczność? Otóż technologia w internecie ciągle się zmienia. Zmieniają się parametry techniczne serwerów, wersje języków programowania, aktualizują się systemy CMS i wtyczki, zmienia się wreszcie treść na stronie i wiele innych czynników. Dlatego też warto być na bieżąco z tematem szybkości działania strony internetowej i wykonywać co jakiś czas test, tym bardziej, że zajmuje tylko chwilę.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Ci temat szybkości stron internetowych – dlaczego jest to istotna kwestia oraz jak ją sprawdzać i gdzie szukać możliwości usprawnień. Jeśli przy okazji jesteś zainteresowany tematem stworzenia strony internetowej – sprawdź moją ofertę – tworzenie stron internetowych oraz skontaktuj się ze mną.

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź moją płatną ofertę.

Przejdź do oferty

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG