
Zastanawiasz się jak sprawdzić szybkość strony internetowej i do czego w ogóle jest to potrzebne? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
Szybkość strony internetowej – dlaczego warto ją sprawdzać
Jeśli pozyskujesz lub masz w planach pozyskiwać klientów przez swoją stronę internetową, to koniecznie musisz zapoznać się z tematyką szybkości działania Twojej witryny. Dlaczego szybkość strony to istotna sprawa i powinieneś zwracać na nią uwagę?
Przede wszystkim dlatego, by poprawić użyteczność strony i wzmocnić pozytywne wrażenia użytkownika z jej korzystania (user experience) – jesteśmy zwykle niecierpliwi i nie lubimy czekać na cokolwiek, a tym bardziej na mozolne załadowanie strony w czasach, gdy wszystko ładuje się szybko.
Drugi powód to poprawa atrakcyjności strony dla robota wyszukiwarki Google, ponieważ Googlebot potrafi sprawdzić szybkość ładowania serwisu. Można się zastanowić po co mamy zadowalać jakiegoś robota? Z tego powodu, że czas ładowania to jeden z najważniejszych obecnie czynników rankingujących strony w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli więc zależy Ci na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, to sprawdzenie i poprawa czasu ładowania strony internetowej to coś, z czym będziesz musiał się zmierzyć prędzej czy później.
Oczywiście to tylko jeden z elementów mających wpływ na ranking Google. Kilka innych poznasz w filmie jak być wyżej w Google, a przy okazji sprawdź też na moją ofertę pozycjonowania stron.
Wiesz już dlaczego warto zainteresować się szybkością strony (Page Speed). Poznaj teraz narzędzie, dzięki któremu możesz to sprawdzać.
Narzędzia do sprawdzania szybkości strony internetowej
Istnieje dużo narzędzi, które sprawdzają szybkość strony. Różnego rodzaju programy audytujące, programy do SEO, czy choćby wtyczki do przeglądarek. Tak naprawdę nie ma znaczenia z jakiego narzędzia będziesz korzystać. Istotne jest by w ogóle z jakiegoś skorzystać.
Moja rekomendacja to korzystanie z oficjalnego narzędzia Google, które nazywa się PageSpeed Insights. Jak sprawdzić szybkość strony w kilku prostych krokach:
- Wejdź na stronę PageSpeed Insights
- Wpisz w głównym polu strony adres swojej strony internetowej
- kliknij przycisk Analizuj
- Zapoznaj się z wynikami w dwóch zakładkach: Komórka, Desktop (odszukaj wykres ze skalą punktową 0-100 i sprawdź jaki masz wynik na obydwu rodzajach urządzeń)
- Zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi usprawnień w dolnej części raportu
W tym polu wpisz adres swojej strony i wciśnij guzik Analyse. Nie zapomnij zacząć od http:// lub https://
Tutaj możesz sprawdzić wynik w skali 0-100:
W dolnej części raportu możesz przeczytać wskazówki co należy usprawnić na stronie internetowej, aby poprawić szybkość ładowania. Zalecam wdrożyć jak najwięcej z tych rekomendacji. Zwykle są to niestety mocno techniczne sprawy, więc polecam przekierować te informacje do autora Twojej strony internetowej (przy okazji sprawdź moją ofertę tworzenia stron internetowych).
Do jakiego wyniku PageSpeed powinniśmy dążyć?
Idealnie gdy nasz wynik szybkości strony plasuje się w granicy 90-100 punktów, czyli gdy mamy zielone pole w teście PageSpeed Insights.
W praktyce niestety zwykle trudno jest uzyskać taki wynik bez istotnych ingerencji w stronę internetową. Może się okazać, że trzeba będzie zrezygnować z niektórych funkcjonalności strony tylko po to, by podbić wynik PageSpeed. Czy warto to robić? To zależy. Jeśli masz na stronie skrypty czy materiały, które tylko zaśmiecają kod, a nie są używane – należy się ich pozbyć. Ale jeśli przykładowo korzystasz z kodu Hotjar, czy pixela Facebooka – powinieneś to zostawić, nawet kosztem niższego wyniku szybkości ładowania strony.
Tak naprawdę zwykle mówimy tu o naprawdę małych liczbach – milisekundach. Dla człowieka te różnice są niezauważalne. Pod kątem user experience w mojej ocenie wynik rzędu 70+ jest zupełnie wystarczający i nie ma sensu psuć strony by wyciągnąć więcej.
Co natomiast z robotem Google? Wypozycjonowałem setki, a może nawet tysiące fraz w Google na przestrzeni ostatnich 10 lat. Analizowałem zarówno strony, którymi się zajmowałem, jak i ich konkurencję. Wnioski z tych działań są następujące: można z powodzeniem pozycjonować stronę i osiągać pozycje TOP 1-3 na konkurencyjne słowa, nie mając wyniku 90+ w PageSpeed. Z powodzeniem pozycjonują się strony, które mają wynik rzędu 50 czy 60. Problem może pojawiać się, gdy Twój wynik wynosi 5 albo 10. Wtedy należy coś z tym zrobić. Ewentualnie dążenie do PageSpeed 90+ może być konieczne, gdy inne działania SEO, takie jak pozyskiwanie linków, czy rozbudowa treści – nie przynoszą już zadowalających efektów i nie możemy przeskoczyć w wynikach Google konkurencji (np. mam tak gdy zmagam się z moją lokalną konkurencją na frazę strony internetowe Olsztyn).
Jak często sprawdzać szybkość strony
Czy wystarczy raz sprawdzić i usprawnić szybkość strony? Z moich ponad 10-letnich obserwacji wynika, że nie. Idealnie jest robić taki test cyklicznie, np. raz na dwa tygodnie lub miesiąc. Z czego wynika taka konieczność? Otóż technologia w internecie ciągle się zmienia. Zmieniają się parametry techniczne serwerów, wersje języków programowania, aktualizują się systemy CMS i wtyczki, zmienia się wreszcie treść na stronie i wiele innych czynników. Dlatego też warto być na bieżąco z tematem szybkości działania strony internetowej i wykonywać co jakiś czas test, tym bardziej, że zajmuje tylko chwilę.
Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Ci temat szybkości stron internetowych – dlaczego jest to istotna kwestia oraz jak ją sprawdzać i gdzie szukać możliwości usprawnień. Jeśli przy okazji jesteś zainteresowany tematem stworzenia strony internetowej – sprawdź moją ofertę – tworzenie stron internetowych oraz skontaktuj się ze mną.