Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Sztuczna inteligencja – jak zacząć z niej korzystać w 2024? Poradnik dla początkujących krok po kroku.

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 1 lipca 2024

Zastanawiasz się jak zacząć przygodę ze sztuczną inteligencją? Jak korzystać z AI? Doskonale trafiłeś, bo dzisiaj krok po kroku, prostym językiem, wprowadzę Cię w świat sztucznej inteligencji. Niezależnie od tego, czy jesteś początkujący, czy masz już jakieś doświadczenie, ten poradnik pokaże Ci w prosty sposób jak możesz wykorzystać AI, by ułatwić sobie życie i pracę.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest sztuczna inteligencja i w czym może Ci pomóc?
  • Przegląd popularnych narzędzi i możliwości AI
  • Praca z czatami AI na przykładzie Chat GPT i Google Gemini
  • Dobre praktyki związane z AI
  • Dalsze kroki, jakie możesz podjąć

Co to jest sztuczna inteligencja i w tym może Ci pomóc?

Rozpoczynając naszą przygodę z AI, warto najpierw zrozumieć, czym dokładnie jest sztuczna inteligencja. Sztuczna inteligencja, czyli AI, to dziedzina informatyki, która pozwala maszynom wykonywać zadania, które zwykle wymagają ludzkiej inteligencji. To obejmuje takie umiejętności jak rozumienie języka naturalnego, rozpoznawanie obrazów, uczenie się, planowanie i rozwiązywanie problemów.

Przykładowo, gdy prosisz swojego smartfona o pokazanie drogi do najbliższej kawiarni, korzystasz z AI. Podobnie, gdy używasz usług takich jak Netflix, które rekomendują filmy i seriale na podstawie Twojego poprzedniego zachowania – to także jest AI w działaniu.

Sztuczna inteligencja przynosi konkretne korzyści w życiu codziennym i zawodowym. W biznesie może pomóc w analizie danych, tworzeniu strategii i treści, obsłudze klienta, generowaniu pomysłów. W życiu prywatnym może Ci rozpisać dietę, pomóc lepiej się uczyć, zaplanować wycieczkę, zarządzać finansami, i tak dalej. Możesz sobie nawet z nią pogadać, jak nie masz z kim!

Jak widzisz, AI ma ogromny potencjał i naprawdę warto z tego korzystać, szczególnie że możesz robić to zupełnie za darmo. Przejdźmy zatem do omówienia konkretnych narzędzi i sposobów na to, jak zacząć swoją przygodę z AI. Pobieżnie pokażę jakie są aktualnie ogólne możliwości, a później zrobimy konkretne praktyczne przykłady w najpopularniejszych narzędziach.

google vs gpt

Przegląd popularnych narzędzi AI

Jeśli chodzi o narzędzia AI to sytuacja w tej branży jest bardzo dynamiczna, dosłownie co chwilę powstają nowe narzędzia. Przytoczę teraz kilka ciekawych przykładów, które możesz zechcieć wykorzystać. Ogólną ideą tych narzędzi jest to, że… zrobią pewne czynności za Ciebie i to w kilka chwil.

  1. Czatboty AI – programy online wykorzystujące modele językowe do generowania tekstów, odpowiadania na pytania i prowadzenia rozmów w sposób naturalny dla człowieka. Przykłady Chat GPT, Google Gemini, Claude, Copilot.
  2. Narzędzia do tworzenia grafik – generują obrazy na podstawie wpisanego tekstu,  np. Dall-E, Midjourney, lexica.art, leonardo.ai. Również popularna Canva wykorzystuje AI.
  3. Narzędzia do tworzenia i modyfikacji wideo – np. Lumen5 czy Fliki stworzy dla Ciebie film, Opus Clip potnie długi film na krótkie rolki, Heygen wygeneruje twój awatar wideo, Captions czy SubMagic doda napisy do filmu, w CapCut zmontujesz film, itd.
  4. Narzędzia do pracy z plikami PDF, np. Chat PDF przeanalizuje za Ciebie ebooka, streści go i odpowie na pytania związane z treścią pliku.
  5. Narzędzia typu cleanvoice.ai poprawią jakość dźwięku w nagraniu, eleven labs wygeneruje dla Ciebie lektora,
  6. Narzędzia typu Zapier zautomatyzują różne Twoje działania na komputerze
  7. Są też narzędzia-kombajny, wykorzystujące AI, które zrobią dla Ciebie mnóstwo rzeczy w jednym miejscu, przykładem jest TinyWow, o którym z pewnością obejrzysz inny film na moim kanale, ponieważ jest to tzw. game-changer i w dodatku dostępny za darmo, koniecznie więc subskrybuj kanał, by mieć dostęp do nowych materiałów

Tak jak wspomniałem, narzędzi AI jest mnóstwo i aktualnie prawdopodobnie wszystko lub prawie wszystko, co na komputerze robiłeś ręcznie, możesz zrobić z pomocą AI. Jeśli interesują Cię najnowsze narzędzia to sprawdź stronę futuretools.io gdzie znajdziesz wszystkie nowości.Ok, ale dość już teorii, przejdźmy do praktyki, bo to ona jest najważnijesza.

Praca z czatami AI na przykładzie Chat GPT i Google Gemini

Darmowe, czy płatne czaty sztucznej inteligencji?

Chat GPT to chyba najpopularniejszy program kojarzony z AI. Na moment nagrywania tego filmu posiada darmową wersję 3.5 (aktualnie również 4-o) oraz płatną 4 (płatna ma dużo większą dokładność, działa szybciej i lepiej rozumie kontekst pytań). Alternatywą dla GPT może być Google’owski Gemini, który jest dostępny za darmo (ale ma też wersję płatną Advanced).

Linki do tych programów:

W każdym z nich musisz zarejestrować darmowe konto, aby z nich korzystać. Jeżeli nie wiesz co wybrać, moje własne testy pokazują, że w przypadku opcji darmowej lepiej sprawdzi się Gemini. Ja osobiście korzystam natomiast z płatnego GPT 4 (przynajmniej na moment tworzenia tego artykułu).

Screenshot

Rozpoczęcie pracy z Chat GPT / Google Gemini

Po założeniu konta i zalogowaniu znajdziemy się w głównym panelu czatu. Zobaczymy tu główne okno, w którym możemy wpisywać prompty, czyli zapytania, na które czat będzie nam odpowiadał.

Na ekranie będę teraz pokazywał GPT, jednak dokładnie na tej samej zasadzie działa Gemini, więc wszystko, czego zaraz się dowiesz, możesz wykorzystać również tam i każdym innym czacie AI.

Jak tworzyć dobre prompty do AI?

Tak naprawdę możesz po prostu zadać czatowi pytanie i otrzymasz jakąś odpowiedź lub dalsze wskazówki. Np. gdy wpiszesz “ułóż mi dietę”, czat poprosi Cię o doprecyzowanie szczegółów takich jak preferencje żywieniowe, alergie, itd. Odpisujesz mu, on pyta cię o koleje rzeczy i w ten sposób dochodzisz do gotowej diety. Oczywiście na każdym etapie tej rozmowy możesz powiedzieć czatowi, że coś ci się nie podoba i chcesz, aby to zmienił.

google gemini

Takie podejście może być wystarczające w prostych tematach, jednak praktyka i dostępne materiały oraz szkolenia nt. sztucznej inteligencji pokazują, że lepiej jest formułować pytania w określony, bardziej specjalistyczny sposób. Ma tu zastosowanie zasada GIGO z informatyki – garbage in / garbage out, czyli śmieci na wejściu / śmieci na wyjściu. Im bardziej precyzyjnie i szczegółowo zadasz pytanie, tym lepszą odpowiedź uzyskasz.

Zróbmy to na przykładzie zapytania o napisanie artykułu na blog na temat poprawy produktywności w pracy. Idealny prompt według aktualnej wiedzy powinien składać się z 4 elementów:

  • “Działaj jako…”. Na początku poproś czat, aby wcielił się w specjalistę z danej dziedziny, np. Działaj jako wybitny specjalista od produktywności i zwiększania wydajności w pracy.
  • Kontekst. Opis teraz sytuację. Np. Prowadzisz blog dla firmy zajmującej się sprzedażą kursów na temat produktywności. Firma ta w ramach swojego lejka sprzedażowego rozwija bloga na swojej stronie internetowej, aby budować widoczność w Google i pozyskiwać osoby potencjalnie zainteresowane zakupem kursu.
  • Zadanie. Daj czatowi konkretne zadanie. Np. Napisz artykuł na blog na temat poprawy produktywności w pracy. Zadbaj o wzbudzający zainteresowanie tytuł, który będzie zawierał liczbę. Artykuł powinien rozwiązywać potencjalne problemy grupy docelowej zainteresowanej zwiększaniem własnej produktywności. Artykuł powinien zawierać wezwania do działania, którym jest zakup kursów online firmy. W kursach czytelnicy znajdą kompleksową wiedzę na temat produktywności, poukładaną w moduły tematyczne.
  • Format. Powiedz konkretnie jaki format ma mieć artykuł, np. Wstęp do artykułu powinien zawierać 5 krótkich zdań i zachęcać do dalszej lektury (powinien zawierać haczyk). Cały artykuł powinien składać się z nagłówków i akapitów nawiązujących do liczby użytej w tytule. Nagłówki powinny być zoptymalizowane pod SEO na frazy związane ze zwiększaniem wydajności w pracy. Zakończenie artykułu powinno zawierać wyraźne CTA do zakupu kursów online.

No to zobaczmy, co czat GPT zaproponuje nam na podstawie takiego prompta.

Chat GPT przykład

Osobiście prosiłbym w tej sytuacji czat o wydłużenie akapitów tekstu w głównej treści artykułu. A poza tym, uważam że poradził sobie bardzo dobrze, jak na kilka chwil pracy.

Oczywiście to zupełnie przykładowy prompt, który wymyśliłem na potrzeby tego filmu. Możesz zapytać czat dosłownie o wszystko i jeśli jego pierwsza odpowiedź nie będzie dla Ciebie satysfakcjonująca to prosisz go o poprawki, doprecyzowanie, zmiany, itd.

A co jeżeli nie wiesz, jak napisać dobry prompt? Wtedy po prostu… zapytaj czat GPT i idealny prompt 🙂 Opisz co chcesz osiągnąć i jaki prompt pomoże Ci to zrealizować. Im dokładniej opiszesz o co Ci chodzi, tym dokładniejszy prompt dostaniesz. Następnie gdy go użyjesz, otrzymasz dokładną odpowiedź. Trochę pokręcone, ale działa 🙂

I jeszcze jedna fajna rzecz odnośnie czatów AI. Możesz wkleić im jakąś treść i poprosić o wygenerowanie czegoś na jej podstawie. Na przykład wklejasz treść oferty ze swojej strony i prosisz o napisanie na ten temat 10 postów na Facebooka, scenariusza filmu na YouTube lub skutecznych nagłówków do ulotki firmowej.

Dobre praktyki związane z AI

Ok, myślę że jak na film dla początkujących możemy zakończyć tematykę promptów na tym etapie. Tworzenie skutecznych promptów wymaga praktyki i gwarantuję, że z czasem Twoja konwersacja z AI będzie na dużo wyższym poziomie. Zastanówmy się teraz nad dobrymi praktykami związanymi z korzystaniem z AI.

  • Nie przesadzaj z AI – to jest świetna technologia, ale należy używać jej z umiarem. AI to potężne narzędzie, ale nie zawsze jest odpowiedzią na wszystko. Naucz się rozpoznawać, kiedy lepiej zastosować rozwiązania manualne lub bardziej tradycyjne metody. Mamy teraz boom na AI i każdy chce wrzucać piękne grafiki wygenerowane z Midjourney, ale prawda jest taka, że pod kątem biznesu i budowania zaufania online lepiej sprawdzi się zwykłe zdjęcie, które zrobisz swoim smartfonem.
  • Kopiowanie treści z AI – często widzę posty na FB żywcem skopiowane z AI. Gdy widzisz tego zbyt dużo, nie da się tego czytać. Moim zdaniem AI powinno nam służyć do czerpania inspiracji, tworzenia konspektów i wstępnych wersji treści, ale każdą taką treść powinniśmy dostosować do własnej sytuacji, historii, stylu, itd. I dopiero treść zmodyfikowaną pod siebie publikować na swoich blogach, SM, czy filmach.
  • Zanim coś wymyślisz, zapytaj AI – na tablicy w swoim biurze napisałem dużymi literami AI. Chcę by ten napis przypominał mi, że zanim zaangażuję swój mózg w wymyślanie czegoś, powinienem najpierw zapytać o to sztuczną inteligencję. To coś jak burza mózgów, tylko zamiast rozmowy z ludźmi, rozmawiasz z… sztuczną inteligencją. To naprawdę działa.
  • Kontrola odpowiedzi – AI nie jest wyrocznią. Może się mylić, dlatego jeśli używasz jej do czegoś naprawdę ważnego i odpowiedzialnego, weryfikuj jej odpowiedzi z artykułami w internecie, książkami, czy ekspertami branżowymi.
  • Prawa autorskie – Podczas korzystania z AI do generowania treści, jak teksty, grafiki czy muzyka, zawsze bądź świadomy potencjalnych kwestii związanych z prawami autorskimi. Treści wygenerowane przez AI mogą czasem nieświadomie naśladować istniejące dzieła, co może prowadzić do naruszenia praw autorskich.
  • Stale szukaj nowych sposobów wykorzystywania AI i szukaj własnego stylu pracy z AI – gdy opanujesz dobrze AI w jakimś konkretnym obszarze, np. biznesowo do pisania artykułów na blog, staraj się stale wyszukiwać kolejnych okoliczności, w których AI może Ci pomóc. Choćby w życiu prywatnym, czy innych aspektach pracy. Oszczędzisz dzięki temu mnóstwo czasu i dostaniesz bardzo dużo inspiracji.

Co dalej?

2 dalsze kroki, jakie możesz zrobić po tym artykule:

  1. Śledzić rozwój AI. Możesz choćby subskrybować mój kanał na YouTube, bo będę umieszczał więcej filmów związanych z AI. Jeżeli masz jakieś konkretne pytania – śmiało pisz w komentarzach pod filmami. Na polskim YouTube znajdziesz też wiele przydatnych darmowych materiałów w tej tematyce, z których możesz się uczyć.
  2. Zacząć korzystać z AI. Polecam ci teraz – po tym filmie – poeksperymentować i pobawić się darmowym Czatem GPT lub Google Gemini. To, że obejrzysz ten film albo nawet 100 innych nic Ci nie da, jeśli nie zaczniesz samodzielnie ćwiczyć używania AI. W moim przypadku początki były koszmarne, ale z czasem nabrałem wprawy i zauważyłem, że teraz częściej korzystam z płatnego GPT niż z wyszukiwarki Google, choć przy ważnych tematach zawsze potwierdzam je jeszcze w wynikach Google czy w wiedzy ekspertów, o czym mówiłem przed chwilą przy okazji dobrych praktyk związanych z AI.
  3. Jeżeli znasz kogoś, kto nie wie jak zacząć z AI, koniecznie wyślij mu ten artykuł.

Dziękuję za Twój czas i do zobaczenia następnym razem 🙂

giphy

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Projekt logo – 5 wskazówek zanim kupisz

Kategorie: Inne tematy

Cześć, jeśli planujesz zlecić komuś wykonanie projektu logo dla swojej firmy, to w tym filmie mam dla Ciebie 5...

Czytaj więcej

Jak zarejestrować własną domenę internetową – aktualizacja 2019

Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematy

Cześć, w tym filmie pokażę Ci jak samodzielnie zarejestrować własną domenę internetową. Jest to aktualizacja filmu, który umieściłem na...

Czytaj więcej

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody – jak informować o plikach cookies?

Kategorie: Strony internetowe

Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej czy sklepu internetowego znacznie ułatwia procesy marketingowe – im więcej wiemy o potencjalnym...

Czytaj więcej

Jak poprawnie umieszczać logo na stronie internetowej?

Kategorie: Strony internetowe

Jeśli posiadasz stronę internetową lub dopiero planujesz ją założyć, koniecznie zadbaj o poprawność dodania logo firmowego w górnej części strony. Z tego...

Czytaj więcej

Jak skontaktować się z Facebookiem

Kategorie: Reklama w internecie Inne tematy

 Cześć, jeżeli masz jakiś problem związany z kontem na Facebooku i nie wiesz jak go rozwiązać, skorzystaj z...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.
Sztuczna inteligencja
Rozwiń informację
Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się

 

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu

Luźniejsze treści

Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Dostępność WCAG