Zakładanie sklepu internetowego – od czego zacząć?

 

Cześć, w dzisiejszym filmie chciałbym omówić najważniejsze aspekty zakładania sklepu internetowego z punktu widzenia przyszłego właściciela. Jeśli planujesz założyć sklep – wejść w branżę ecommerce, ale nie wiesz od czego zacząć – ten film jest właśnie dla Ciebie.

Zacznijmy od tego czym ten film nie jest a czym jest. Film ten nie jest instrukcją techniczną „jak założyć sklep internetowy”, nie będzie tu porad jak zainstalować sklep na serwerze, obsługiwać panel administracyjny (to akurat omawiam w innym filmie na moim kanale), jak organizować wysyłkę towaru, zwroty itd.

Będą tu natomiast informacje na temat tego jak powinna przebiegać droga od pomysłu „Chcę sprzedawać przez internet” do gotowego sklepu – z punktu widzenia osoby, która nie zna się na programowaniu, kwestiach technicznych i po prostu ma jakiś produkt, który chce sprzedawać przez internet, chce w tym celu kupić sklep internetowy, ale nie wie od czego zacząć i jak w ogóle do tego podejść. Oczywiście tego typu poradnik można by spokojnie opublikować w formie grubej książki, ja jednak chciałbym w tym filmie zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty, stąd wiele kwestii będzie omówionych bardzo pobieżnie.

1. Analiza konkurencji

Założenie sklepu internetowego to typowy biznes. Inwestujemy i liczymy na jak najwyższy zwrot. Warto więc do zakładania sklepu podejść jak do zakładania biznesu, a więc zacząć od analizy rynku i naszej przyszłej konkurencji. Najprościej wygooglować to co zamierzamy sprzedawać (lub nazwy firm, które stanowią naszą konkurencję), przejrzeć kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt wyników wyszukiwania, wynotować sobie to co nam się na danej stronie podobało, a co kompletnie do nas nie przemawia i nie będziemy chcieli mieć tego u siebie – dotyczy to zarówno wyglądu jak i funkcjonalności sklepu, ale także asortymentu i jego prezentacji. Po przeprowadzeniu tego typu analizy możemy mieć już jakiś poglądowy obraz jak miałby wyglądać nasz przyszły sklep.

2. Wybór platformy

Każdy kto decyduje się na zakup sklepu internetowego powinien wiedzieć, że ma dostępne dwa rodzaje platform – obydwie są podobne jeśli chodzi o funkcjonalność, różnią się formą rozliczenia.

Pierwszy rodzaj to platformy sklepowe w abonamencie, gdzie płacimy co miesiąc określoną niedużą kwotę za posiadanie sklepu, drugi rodzaj to sklepy tworzone w ramach płatności jednorazowej i corocznie odnawianego serwera oraz domeny.

Która opcja jest lepsza? To zależy od sytuacji i możliwości finansowych kupującego. Jeśli chcemy przetestować nasz biznes przez kilka miesięcy i nie chcemy wydawać od razu dużej kwoty – korzystniejsza wydaje się opłata abonamentowa. Jeśli natomiast nastawiamy się na działania długofalowe to korzystniej finansowo wyniesie nas sklep kupowany za płatność jednorazową, mimo że na początku wydajemy więcej.

Przeprowadźmy przykładową symulację. Załóżmy, że kupujemy sklep w abonamencie za 150 zł miesięcznie. Po 5 latach korzystania z takiego sklepu kosztował nas on 9000zł i nadal co miesiąc musimy płacić abonament. Druga opcja to zakup sklepu za jednorazową opłatę np. 4000zł i coroczne odnawianie serwera w kwocie np. 300zł, co daje nam po 5 latach wydatek 5500zł. Oznacza to, że po 5 latach sklep w abonamencie kosztuje nas miesięcznie 150zł, a sklep z opłatą jednorazową po podzieleniu przez liczbę miesięcy wynosi  ok. 90zł, a po 5 latach każdy kolejny rok korzystania ze sklepu abonamentowego kosztuje nas 1800zł, podczas gdy przy sklepie z płatnością jednorazową jest to koszt 300zł.

Jeśli już zdecydujemy który rodzaj platformy będzie korzystniejszy w naszym konkretnym przypadku, musimy podjąć decyzję którą platformę, lub którego dostawcę w przypadku abonamentów, wybrać. Jeśli chodzi o abonamenty to nie korzystałem osobiście z takich rozwiązań, jedynie pomagałem swoim klientom modyfikować takie sklepy, więc nie chcę niczego konkretnego polecać, jednak po wpisaniu w google fraz typu „sklep internetowy abonament” z pewnością znajdziesz wiele ofert, więc w tym temacie odsyłam do wyszukiwarki.

Natomiast moja firma od kilku lat zajmuje się wdrażaniem sklepów opartych o rozliczenie jednorazowe i w tym wypadku po przetestowaniu różnych platform mogę polecić dwie – pierwsza to Prestashop, druga to Wordpress Woocommerce. Funkcjonalnie są one podobne, wybór może zależeć od indywidualnych preferencji klienta. Zwykle pomagamy dobrać platformę pod konkretne oczekiwania klienta. Jeśli po obejrzeniu do końca tego filmu zdecydujesz się na założenie sklepu i będziesz zainteresowany realizacją go na Prestashop lub WordPress Woocommerce to skontaktuj się ze mną przez moją stronę www.arturkosinski.pl

3. Nazwa sklepu, domena internetowa, logo

Prawdopodobnie nazwę swojego nowego sklepu masz już wymyśloną, być może masz też już koncepcję wyglądu logo.  Chciałbym tu wspomnieć o kilku istotnych sprawach w tych dwóch tematach.

Najistotniejszą rzeczą przy wyborze nazwy sklepu jest to, czy istnieje wolna do rejestracji domena internetowa zawierająca tą nazwę. Jeśli zamierzasz handlować w Polsce to sugerowana jest domena z końcowką .pl, jeśli Twój target to Europa czy świat – warto rozważyć domenę  z końcówką .com lub .eu. Na temat tego jak sprawdzić dostępność domeny oraz jak ją zarezerwować nagrałem kiedyś osobny film, jest on dostępny na wideoblogu, więc polecam tam zajrzeć.

Ale co zrobić w przypadku, gdy Twoja firma istnieje już wiele lat na rynku, jej nazwa jest już kojarzona przez klientów stacjonarnych, ale  domeny pl, com czy eu z Twoją nazwą są zajęte? Można wtedy posiłkować się różnymi przedrostkami i przyrostkami, które widać w internecie i z powodzeniem funkcjonują. Przykłady to 123drukuj, pakuj24, iperfumy, etorebki, firmaabc-sklep, abc-torebki, i tak dalej. Wykorzystując słowo kluczowe w nazwie domeny będziemy lepiej postrzegani przez wyszukiwarkę Google, ale na ten temat więcej mówiłem w filmie na temat rejestracji domeny. Od razu informuję też, że jeśli w moich filmach padają jakieś konkretne oferty kwotowe to należy przyjmować je za aktualne na czas dodawania filmu, po kilku miesiącach czy latach ceny mogą się zmieniać – wspominam o tym, bo zdaje się, że w tamtym filmie pada właśnie jakaś oferta.

Załóżmy, że kwestię nazwy sklepu mamy omówioną, a co z logo sklepu? W zasadzie chciałbym tu zwrócić uwagę na jedną kwestię, z której wielu klientów nie zdaje sobie sprawy. Mianowicie to, że jak zlecamy projekt sklepu to nie oznacza to, że dostaniemy w ramach tego projektu również projekt logo, są to dwie odrębne usługi i nie trzeba nawet zlecać ich tej samej firmie. Owszem możemy wszystko zrobić za jednym razem u jednego wykonawcy, jednak należy liczyć się z dodatkowymi kosztami usługi zaprojektowania logo. Odnośnie samego logo mam zaplanowany osobny film, więc jeśli ktoś jest tym zainteresowany to polecam śledzić kanał.

4. Hosting / serwer

Hosting – inaczej serwer. W przypadku gdy wybrałeś sklep w opcji abonamentowej to opłatę za serwer masz ujętą w swoim abonamencie i nie musisz osobno go wykupować. Jeśli natomiast korzystasz ze sklepu kupionego za jednorazową opłatą, to taki sklep należy umieścić na jakimś serwerze, aby użytkownicy mogli na niego wejść. Najczęściej wykonawcy sklepów podpowiedzą Ci jaki serwer będzie najlepszy, prawdopodobnie sami mają też w ofercie hosting i myślę, że najlepsza opcja to skorzystać z czegoś takiego – wtedy Ty nie musisz się o nic martwić.

Jeśli natomiast bardzo chcesz kupić serwer we własnym zakresie to jest kilka punktów na które warto zwrócić uwagę:

  • serwer nie powinien mieć ograniczeń transferu – jeśli ma i Twój sklep go przekroczy to może przestać działać lub działać dużo wolniej
  • najczęściej dostawcy serwerów mają kilka poziomów do wyboru, zazwyczaj najlepszą opcją pod sklep internetowy jest środkowa oferta dostawcy serwera. Najtańsze opcje zwykle mają ograniczenia, które nie służą odpowiedniemu funkcjonowaniu sklepów internetowych, najdroższe zwykle są zbyt duże pod jeden sklep i ich zasoby nie będą wykorzystywane
  • powinniśmy otrzymać od dostawcy serwera koszt przedłużenia serwera po roku na kolejny rok i to jest najważniejsze kryterium cenowe, jakim powinniśmy się sugerować. Wielu dostawców stosuje triki polegające na tym, że zakup serwera jest praktycznie za darmo na pierwszy rok czy 6 miesięcy, jednak jego późniejsze przedłużenie kosztuje horrendalną kwotę, a transfer sklepu na inny – tańszy serwer rodzi szereg problemów, chociażby z przeniesieniem kont mailowych.
  • przed wyborem konkretnego dostawcy warto poczytać opinie na jego temat w internecie. Szczególnie warto zwrócić uwagę na przerwy w dostępie do stron oraz jakość pomocy technicznej, a niekoniecznie na najniższą cenę. Jeśli nasz sklep będzie działał źle z powodu nieodpowiednio dobranego serwera, a pomoc techniczna będzie nas zbywać to szybko utracimy klientów, którzy będą poirytowani wolnym działaniem sklepu.

Jak widzisz kwestia doboru serwera nie jest tak prosta jak by się to mogło wydawać, warto więc zdać się na firmę, która będzie sklep wykonywała.

5. Płatności online

Niezależnie od wybranej platformy sklepowej, nawet jeszcze przed wyborem wykonawcy sklepu, warto zainteresować się wyborem operatora płatności online. Z pewnością wiesz na czym to polega, chodzi o to, że kupując przez Twój sklep można dokonać błyskawicznej płatności internetowej i przyspieszyć tym samym cały proces zakupowe.

Aby nie przedłużać tego filmu powiem tylko, że na moim kanale znajduje się osobny film na temat tego jak wybrać operatora płatności, więc odsyłam do jego obejrzenia. Przy wyborze operatora warto dopytać, czy udostępnia on moduł integracyjny do wybranej przez nas platformy sklepowej.

6. Regulamin sklepu

Regulamin sklepu jest w dużej części powiązany z wybraną platformą sklepową. Jeśli zależy nam na tym, aby wszystko było dopięte na ostatni guzik i w pełni zgodne z prawem, to powinniśmy zlecić przygotowanie regulaminu sklepu wyspecjalizowanej kancelarii prawnej. Koszt takiej usługi to może być kwota rzędu 300zł, a mamy wtedy naprawdę święty spokój. W czasach, gdy wchodzą coraz większe obostrzenia w kwestii ochrony danych osobowych warto mieć spokojną głowę. Kancelarię prawną może polecić Ci wykonawca sklepu. Nie polecam natomiast kopiowania regulaminów w innych stron.

7. Baza produktów – zdjęcia, teksty, warianty, ceny

Wydawać by się mogło, że jedynym zmartwieniem osoby, która chce sprzedawać przez internet jest przygotowanie bazy produktów. Widać jednak, że jest to tylko jeden z wielu punktów na drodze od pomysłu do gotowego sklepu internetowego. Co powinniśmy przygotować?

Produkt powinien mieć ciekawe zdjęcia, jeśli mamy możliwość to także prezentacje wideo, interesujący opis oraz jasno pokazane atrybuty, takie jak rozmiary, kolory, itd. oraz ceny. Taką bazę produktów możemy przygotowywać na arkuszu, który potem będziemy mogli zaimportować do sklepu internetowego, co znacznie zmniejszy nakład pracy na uzupełnianie sklepu. Arkusz do wypełnienia powinieneś dostać od wykonawcy sklepu.

8. Treści stron informacyjnych

Jak pewnie zauważyłeś każdy sklep zawiera różnego rodzaju strony informacyjne. Poza regulaminem, którym już mówiłem są to treści typu: Formy i koszty dostawy, Warunki zwrotów i reklamacji, Informacja o firmie, Dane kontaktowe,  Aktualności, itd. Przed założeniem sklepu warto przemyśleć te wszystkie kwestie, rozeznać się w ofertach kurierów i skompletować wszystkie niezbędne informacje dla klientów.

9. Wybór wykonawcy, realizacja sklepu

Doszliśmy do etapu, w którym mamy przeanalizowaną konkurencję, wstępną wizję naszego przyszłego sklepu, wstępnie wybraną platformę, przemyślaną nazwę sklepu, być może zarezerwowaną domenę i serwer, przygotowane logo (chociaż to może zrobić dla nas wykonawca sklepu), możemy też mieć wstępnie wybranego operatora płatności online i kancelarię, która przygotuje regulamin sklepu. Mamy też gotową lub w trakcie przygotowywania bazę produktów i treści stron informacyjnych dla klientów.

Z takim kompletem informacji możemy przystąpić do wyboru wykonawcy sklepu w przypadku gdy kupujemy sklep jako usługę płatną jednorazowo lub do wyboru dostawcy platformy abonamentowej. Co tu mogę polecić – warto zebrać kilka ofert, sprawdzić czym się różnią. Nie warto sugerować się tylko ceną, ale tym co w danej cenie otrzymujemy, ponieważ kupowanie sklepu można porównać do kupowania auta z salonu. Możemy mieć auto za 40 tysięcy i za 400. Jedno i drugie jeździ, ale różnią się diametralnie. W przypadku wyboru wykonawcy warto zwrócić uwagę na portfolio, szybkość i kontaktu, przygotowania oferty. Jeśli coś dłuży się już na początku to później będzie tylko gorzej.

Czego nie polecam robić? Na przykład czegoś takiego, że wysyłamy wykonawcy link do sklepu, który nam się podoba z zapytaniem „ile będzie kosztowało zrobienie takiego sklepu”. Nie da się odpowiedzieć na to pytanie bez dostępu do wnętrza sklepu – do panelu administracyjnego, plików na serwerze. Można to wstępnie ocenić po samym froncie sklepu, ale ciężko powiedzieć o wszystkich dostępnych funkcjonalnościach, których nie widać na pierwszy rzut oka i zapewne sam pytający nie ma i nich pojęcia.

Druga rzecz, której nie warto robić jest taka. Chcemy sprzedawać np. bombki i zawężamy poszukiwania wykonawcy tylko do firm, które robiły już jakiś sklep z bombkami. Jest to błąd i ograniczanie się, ponieważ dla wykonawcy sklepu tak naprawdę drugorzędny znaczenie ma asortyment. Większość sklepów działa na podobnych zasadach, więc jak ktoś ma w portfolio sklep z ubraniami, który nam się podoba a my sprzedajemy telefony to nie należy takiego wykonawcy wykluczać.

Gdy już wybierzemy wykonawcę – przechodzimy do realizacji sklepu. Tutaj w zależności od wybranej firmy może to wyglądać różnie. Każdy wykonawca ma zapewne wypracowany indywidualny model współpracy i gdy już decydujemy się komuś zaufać to po prostu dajmy tej firmie poprowadzić całą realizację. Gdy wykonawca będzie przygotowywał dla nas sklep, my możemy skupić się na innych kwestiach, a jakie to kwestie?

10. Promocja sklepu

Nawet gdy nasz sklep nie jest jeszcze gotowy, warto zacząć prowadzić komunikację z potencjalnymi klientami, zaczynając chociażby od stworzenia fanpage na facebooku czy stron w innych mediach społecznościowych, ale także udzielanie się na forach internetowych, gdzie później będziemy mogli promować nasze przedsięwzięcie. Są to działania, które w dużej mierze można robić samemu, warto o tym poczytać i zacząć coś robić w tym temacie.

Warto też zaplanować długofalową promocję naszego sklepu, ponieważ sama budowa sklepu (o ile nie jesteśmy wielką znaną firmą z dużą bazą klientów stacjonarnych) zwykle nie przyniesie nam od razu oczekiwanego poziomu sprzedaży. Warto więc zastanowić się teraz w jaki sposób będziemy pozyskiwać klientów do naszego sklepu oraz rozeznać się w ofertach firm, które będą mogły nam w tym pomóc.

Dodam tutaj, że sporo wartościowych źródeł dostępnych jest za darmo w internecie, warto więc poszukać. Przykładowo na mojej stronie na moment publikacji tego filmu dostępny jest ebook „10 sposobów na zdobywanie klientów przez internet”. Taka lektura to dobry początek w planowaniu promocji sklepu.

Jeśli nie mamy w naszej firmie specjalisty od marketingu internetowego, sugeruję cały czas rozwijać własną wiedzę w tym zakresie, a z pewnością przyniesie to same korzyści dla Twojego sklepu internetowego. Ciekawych źródeł można szukać na Youtube – przy okazji właśnie oglądasz jedno z nich, więc zapoznaj się też z innymi filmami na tym kanale, ale także na szkoleniach z zakresu ecommerce dostępnych online i stacjonarnych, w książkach, ebookach darmowych i płatnych, blogach na temat marketingu.

No cóż, to by było wszystko co chciałem przekazać z tym filmie. Zdaję sobie sprawę, że poruszone tu tematy zostały wręcz tylko dotknięte, na każdy z tych punktów można nagrać osobny film równie długi jak to nagranie, jednak moją ideą nie było zagłębianie się we wszystkie szczegóły, a poglądowe omówienie najistotniejszych kwestii podczas zakładania własnego sklepu internetowego. Jak widzisz nie jest to temat banalnie prosty, należy się do tego odpowiednio przygotować, a od powstania w głowie pomysłu na sprzedaż internetową do etapu budowy sklepu trzeba przejść wiele kroków.

Mam nadzieję, że ten film w jakiś sposób naprowadził Cię na dalsze działania. Jeśli jesteś zainteresowany stworzeniem sklepu internetowego – skontaktuj się ze mną przez stronę www.arturkosinski.pl – pomogę Ci przejść przez wszystkie etapy omówione w tym filmie i przygotuję profesjonalny sklep internetowy, w którym jedyną Twoją rolą będzie odbieranie zamówień z maila i wysyłka towaru do klienta.

Jeśli chcesz otrzymywać więcej tego typu porad wideo – zasubskrybuj mój kanał na Youtubie i zapisz się do newslettera na mojej stronie. Subskrybentom newslettera wysyłam cyklicznie tego typu porady wideo i ciekawe artykuły.

Dziękuję za uwagę i do zobaczenia w kolejnym filmie!

Zobacz także

Dodaj swój komentarz

10 sposobów na zdobywanie klientów przez internet

jak zdobywać klientów przez internet - ebook

Ekspresowy przewodnik dla właścicieli firm i pracowników działów marketingu.

Zapisz się na mój newsletter, aby otrzymać ebook za darmo.

Zapisując się wyrażasz zgodę na przetwarzanie swojego adresu e-mail do celu wysyłki newslettera przez Artur Kosiński Group
(zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dn. 29.08.1997, Dz. U. z 2002 r, Nr.101, poz.926 oraz Rozp. UE z dn. 27.04.2016 roku - RODO).