Szanowni Państwo, w najbliższych tygodniach nie przyjmuję nowych zleceń. Więcej w tym filmie.

Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Czym różni się pozycjonowanie od reklam płatnych w Google i co lepiej wybrać?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 12 stycznia 2022

Obejrzyj ten film, jeśli chcesz, aby Twoja firma była widoczna w wyszukiwarce Google. Poznasz w nim dwie metody reklamy – pozycjonowanie stron oraz reklamy płatne Google AdWords (od 2019 roku Google Ads), różnice między tymi dwoma formami promocji oraz wskazówki którą z nich wybrać.

 

Google Ads a pozycjonowanie

W tym artykule / wideo chciałbym odpowiedzieć na pytanie, które bardzo często zadają mi klienci. Czym różni się pozycjonowanie stron od reklam płatnych w wyszukiwarce, czyli reklam AdWords (aktualnie Google Ads). Dla niektórych osób ten temat jest oczywisty, ale wiele osób nie ma kompletnie pojęcia czym to się od siebie różni i co jest bardziej opłacalne. Ten film został nagrany na podstawie książki na temat reklamy w internecie, którą kiedyś napisałem i nie jest już dostępna. Zachęcam za to do sprawdzenia mojego kursu audio Podstawy zdobywania klientów przez internet, gdzie ten oraz inne zagadnienia są szczegółowo wyjaśnione.

Różnice między Google Ads i pozycjonowaniem

Pierwszą różnicą między reklamami płatnymi a wynikami pozycjonowania w wyszukiwarce jest miejsce wyświetlania linku do Twojej strony. W przypadku reklam Google Ads Twoja reklama wyświetlają się zazwyczaj na górze, w pasku bocznym, a także czasami na dole strony z wynikami. Natomiast wyniki pozycjonowania stron wyświetlają się zaraz pod reklamami. Zazwyczaj jest to 10 wyników na pierwszej stronie oraz odnośniki do kolejnych stron z wynikami.

Jaka jest konsekwencja takiego rozmieszczenia linków organicznych i płatnych? Niektóre osoby klikają w to, co jest na pierwszym miejscu – z tego powodu warto być w Google Ads. Są też ludzie, którzy z góry unikają linków oznaczonych jako „reklama” i zjeżdżają od razu w dół do wyników organicznych. Można przyjąć, że wyniki naturalne (organiczne, tzn. wyniki pozycjonowania) budzą większe zaufanie. Najlepszym rozwiązaniem jest więc być w obydwu tych miejscach.

Przejdźmy do drugiego elementu różniącego obydwie te formy marketingu online – komu i za co płacisz w pozycjonowaniu stron oraz w Google Ads? W pozycjonowaniu płacisz w firmie / agencji seo / freelancerowi na za to, że wykonuje działania zmierzające do wyświetlania Twojej strony w wynikach organicznych – niezależnie od ilości kliknięć od ilości wejść na Twoją stronę. W momencie nagrywania powyższego filmu dość popularne było jeszcze rozliczanie za efekt (za konkretne pozycje), jednak ten system rozliczeń szybko ustąpił abonamentom seo niezależnym od wyników. Natomiast w przypadku reklam płatnych (Google Ads) ponosisz 2 koszty. Pierwszy koszt to jest koszt obsługi kampanii, który płacisz dla firmy, która się zajmuje twoją reklamą. Drugi koszt to budżet na kliknięcia w reklamy, płacony dla Google. W przypadku reklam płatnych Google Ads płacisz za każde kliknięcie w reklamę.

Kolejna różnica między tymi dwoma formami widoczności w wyszukiwarce to – kiedy płacisz. Otóż za pozycjonowanie płacisz najczęściej pod koniec miesiąca za dany miesiąc. W przypadku reklam płatnych często płacisz z góry za obsługę kampanii, a budżet reklamowy zasilany jest z karty płatniczej według określonych progów kwotowych narzuconych przez Google. Oznacza to, że płatności za Google Ads są generalnie rzecz biorąc nieregularne.

Kolejnym elementem, który różni te dwie formy reklamy jest to, jak długo trzeba czekać na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Otóż jeśli chodzi o pozycjonowanie pojawienie się w wynikach zazwyczaj zajmuje 3-6 miesięcy. W przypadku reklamy płatnej Google Ads nasza reklama może wyświetlać się w ciągu 24 godzin od uruchomienia kampanii. Jest to dobry sposób na szybki zwrot z inwestycji w stronę internetową.

Kolejna różnica między reklamami płatnymi w Google oraz pozycjonowaniem to widoczność Twojej reklamy. Otóż w pozycjonowaniu jesteś widoczny przez cały czas, zazwyczaj te pozycje zmieniają się np. co kilka dni. Ale generalnie wyniki są stabilne. Natomiast w przypadku reklam płatnych ustalany jest budżet dzienny, po przekroczeniu którego reklamy danego dnia się już nie wyświetlają. Możesz więc być widoczny rano danego dnia, ale popołudniu już nie. Można więc powiedzieć, że wyniki Google Ads są mniej stabilne niż pozycjonowanie.

Kolejna różnica między tymi dwoma sposobami reklamy to jest ilość słów kluczowych. W pozycjonowaniu są różne podejścia – najczęściej skupiamy się na kilku, czy kilkunastu słowach kluczowych i pod nie optymalizujemy wszystkie działania. Natomiast w przypadku reklam płatnych nie ma tak naprawdę żadnego limitu słów kluczowych – możesz ustawić kampanię nawet na 1000 słów kluczowych (o ile Twój budżet będzie w stanie to obsłużyć).

Kolejna różnica to jest możliwość wprowadzania zmian w słowach kluczowych. W pozycjonowaniu zazwyczaj nie ma takiej możliwości w czasie trwania umowy, ewentualnie można tę umowę rozszerzyć o kolejne kolejne hasła, jednak jest to wszystko czasochłonne i pracochłonne (na kolejne wyniki trzeba znowu odczekać kilka miesięcy). Natomiast w przypadku reklam Google Ads możesz słowa kluczowe zmieniać z tygodnia na tydzień (a nawet z dnia na dzień).

Google Ads i pozycjonowanie – co wybrać?

Jak widzisz jedna i druga forma reklamy ma swoje wady i zalety. Swoim klientom zalecam taki schemat działania:

  • po stworzeniu strony internetowej uruchomić kampanię Google Ads i utrzymywać ją przez kilka miesięcy
  • jednocześnie od razu rozpocząć prace związane z pozycjonowaniem strony
  • odłączyć kampanię Google Ads, gdy strona osiągnie zadowalające wyniki w pozycjonowaniu

Dzięki takiemu podejściu możesz od razu zdobywać klientów, a docelowo zostać przy tańszej metodzie reklamy (tzn. pozycjonowaniu).

Jeśli masz dodatkowe pytania lub chcesz zlecić pozycjonowanie lub kampanię Google Ads, skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Instrukcja Trello – proste, zespołowe zarządzanie projektami online

Kategorie: Przydatne narzędzia

Trello to popularne narzędzie do zarządzania zadaniami i projektami, zarówno prywatnych, jak i tych, nad którymi pracuje zespół osób....

Czytaj więcej

Strona internetowa czy Facebook – co wybrać do promowania firmy

Kategorie: Strony internetowe Reklama w internecie

Jeśli zastanawiasz się co będzie lepsze do promowania firmy w internecie – własna strona internetowa czy profil firmowy na Facebooku,...

Czytaj więcej

Jak wybrać szablon do sklepu internetowego WooCommerce (i innych)

Kategorie: E-commerce

Jeśli planujesz założyć sklep internetowy to dobrym pomysłem na obniżenie kosztów początkowych będzie skorzystanie z bazy gotowych szablonów zamiast...

Czytaj więcej

Strona internetowa z gotowego szablonu – wady i zalety

Kategorie: Strony internetowe

Jeśli rozważasz zakup strony internetowej, to powinieneś wiedzieć, że istnieją dwa sposoby wykonania części graficznej takiej strony – gotowy...

Czytaj więcej

Google Adwords – wybrane możliwości reklamowe (2018)

Kategorie: Reklama w internecie

Szukasz sposobów na pozyskanie dodatkowych klientów na stronie www lub sklepie internetowym? Zobacz, jak może Ci w tym pomóc...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Skontaktuj się

 

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu
Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.

Dostępność WCAG