WooCommerce czy PrestaShop – jaki silnik sklepu wybrać?
Planujesz budowę sklepu internetowego? Ta decyzja jest niemal w każdym wypadku słuszna, ponieważ już o kilku lat handel przenosi się do sieci. Jeśli dopiero startujesz z biznesem online, masz wiele kwestii do przemyślenia, a podstawową jest wybór silnika. Jednymi z najpopularniejszych są obecnie WooCommerce i PrestaShop. To, na jakiej platformie postawisz swój sklep, będzie miało kluczowe znaczenie dla jego funkcjonowania, a także dla kosztów prowadzenia i ewentualnych trudności, jakie mogą się pojawić po drodze. Warto wybrać nie ten silnik, który polecają znajomi albo influencerzy, ale taki, który jak najlepiej spełni twoje potrzeby. W tym artykule przedstawię najważniejsze wady i zalety wspominanych silników.
WooCommerce to wtyczka e-commerce dla WordPressa – najpopularniejszego systemu do budowy stron internetowych. WooCommerce to obecnie najpopularniejszy system sprzedaży online w skali globalnej – aż 23% wszystkich sklepów internetowych na świecie korzysta z tego właśnie silnika. WooCommerce to przede wszystkim łatwa obsługa (zarówno przez użytkownika i administratora). Z punktu widzenia administratora na uwagę zasługuje przejrzysty panel administracyjny oraz proste i szybkie zarządzanie sklepem (dodawanie produktów, zdjęć, zmiana, cen, itd.). Z punktu widzenia użytkownika na uwagę zasługuje intuicyjna i krótka ścieżka zakupowa, czy przejrzyste szablony. WooCommerce jest dostępny za darmo. To świetna wiadomość zwłaszcza dla małych przedsiębiorców, nie dysponujących wielkimi budżetami. Najważniejsza informacja dla początkującego przedsiębiorcy – za WooCommerce nie musisz płacić żadnego miesięcznego abonamentu. Twoim jedynym kosztem jest jednorazowe uruchomienie sklepu internetowego (sprawdź moją ofertę) i późniejsze coroczne odnowienie domeny i hostingu, WooCommerce posiada wiele darmowych wtyczek, które pozwalają skonfigurować sklep w dowolny sposób. Dla bardziej wymagających istnieje też szeroka oferta płatnych wtyczek i szablonów. Na WooCommerce można postawić sklep internetowy każdego typu, z dowolnym asortymentem, a nawet zaawansowanymi kalkulatorami przeliczającymi ceny i ilości produktów. WooCommerce jest popularny wśród developerów i właścicieli sklepów. Większość developerów doskonale radzi sobie z WooCommerce, tak w zakresie instalacji wersji podstawowej i dostępnych wtyczek, jak i w przypadku pisania własnych modułów oraz szablonów, skrojonych na indywidualne potrzeby klienta. Czy WooCommerce ma jakieś wady? Oczywiście, głównie dotyczą one bolączek samego WordPressa, czyli podatność na wirusy, czy ataki hakerskie (warto zabezpieczyć się w takiej sytuacji stałą opieką nad sklepem). Pośród wad WooCommerce można też wspomnieć o braku w standardowej wersji pewnych przydatnych dla administratora funkcji – np. możliwości stworzenia grupy klientów i nadawania im rabatów, zaawansowanego zarządzania cenami czy opcji międzynarodowych, co w części przypadków przekłada się na pewne utrudnienia na poziomie administracyjnym i wymaga kombinacji lub płatnych wtyczek. Te funkcje są natomiast dostępne w bazowej wersji kolejnego silnika, który chcę przedstawić, czyli Prestashop. PrestaShop to oprogramowanie również bardzo popularne i dostępne w ramach darmowej licencji. Choć mniej przeze mnie lubiane 🙂 Presta radzi sobie świetnie z brakami zgłaszanymi w przypadku WooCommerce – oferuje już w podstawowej wersji rozbudowane możliwości dostosowania produktów, zarządzania cenami, klientami, liczne raporty, itd. PrestaShop to potężne narzędzie (można powiedzieć – kombajn e-commerce), które z powodzeniem obsłuży bardzo duże sklepy internetowe, dlatego też chętnie stosują je międzynarodowe firmy, prowadzące sprzedaż w wielu krajach. Paradoksalnie, to właśnie główne zalety PrestaShop, stanowić mogą również kluczowe wady rozwiązania. Choć sama instalacja jest bezpłatna, to jednak poszczególne moduły z oficjalnego sklepu Addons PrestaShop są już dość drogie. Ze względu na rozbudowany kod, częściej zdarzają się także problemy techniczne w trakcie użytkowania czy podczas aktualizacji systemu, brak kompatybilności między modułami, problemy z szablonami, „zamulający” panel administracyjny, itd. Problemy techniczne związane z tym silnikiem występowały w moich realizacjach na tyle często, że w pewnym momencie zrezygnowałem z dalszego tworzenia sklepów na PrestaShop i stosuję aktualnie ten silnik tylko w wyjątkowych sytuacjach. Aby zdecydować, który z silników lepiej sprosta potrzebom twojego sklepu, należy przeanalizować rozmiar sklepu i indywidualne potrzeby. W praktyce większość klientów decyduje się na WooCommerce, idealny dla małych i średnich sklepów, bezproblemowy w obsłudze, jak praktycznie i wolny od usterek technicznych (a przynajmniej w zestawieniu z PrestaShop). Natomiast duży projekt wymagający rozbudowanej bazy produktów czy obsługi międzynarodowej korzystniej może być wykonać na PrestaShop, pomimo wspomnianych wcześniej wad. Obie platformy bardzo dynamicznie się rozwijają. Developerzy starają się zarówno wyeliminować usterki, jak i lepiej dopasować kod do potrzeb użytkowników. Najlepiej skorzystać więc z porady eksperta, a nawet kilku, zanim podejmiesz decyzję o wyborze silnika. Warto wspomnieć, że świat nie kończy się na WooCommerce i PrestaShop. Istnieją również inne platformy dla e-commerce (uwaga – często abonamentowe), takie jak Shoper, Shoplo czy Magento. Część developerów proponuje klientom te właśnie rozwiązania, biorąc pod uwagę specyficzne wymagania danego projektu. Chcesz zlecić wykonanie sklepu internetowego ale nie wiesz, na który silnik się zdecydować? Przeanalizuję Twoje potrzeby i dopasuję najlepsze rozwiązanie, a następnie wdrożę je w życie. Zapraszam do kontaktu! W poniższej instrukcji WooCommerce (w formie tekstowej i wideo) pokażę Ci, jak zarządzać produktami w sklepie internetowym opartym na tej... Cześć, w tym filmie pokażę Ci jak samodzielnie zarejestrować własną domenę internetową. Jest to aktualizacja filmu, który umieściłem na... W tym artykule opiszę case study problemu, jaki ostatnio spotkał kilku moich Klientów, posiadających sklepy internetowe oparte na platformie... Cześć, w poniższym filmie opowiem o tym, jak poprawnie umieszczać zdjęcia na stronie lub sklepie internetowym. Najczęściej prowadzeniem stron... Planujesz założyć sklep internetowy, ale nie wiesz jak zacząć? To jest checklista 10 rzeczy, które musisz przemyśleć najlepiej jeszcze...WooCommerce – jakie są zalety i wady?
PrestaShop – jakie są zalety i wady?
Co sprawdzi się lepiej dla twojego sklepu – WooCommerce czy PrestaShop?
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Instrukcja WooCommerce – zarządzanie produktami
Kategorie: E-commerce Jak zarejestrować własną domenę internetową – aktualizacja 2019
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematy Problem z płatnościami Przelewy24 na sklepach WooCommerce
Kategorie: E-commerce Jak poprawnie umieszczać zdjęcia na stronie www?
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Sklep internetowy – jak zacząć? Checklista 10 rzeczy do przemyślenia.
Kategorie: E-commerce
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.