W związku z dużą ilością realizowanych projektów, czas odpowiedzi na nowe zapytania jest aktualnie wydłużony. Dziękuję za wyrozumiałość.

WooCommerce czy PrestaShop – jaki silnik sklepu wybrać?

Aktualizacja: 18 grudnia 2024 Przeczytasz w: 5 min
WooCommerce czy PrestaShop jaki silnik sklepu wybrać

Planujesz budowę sklepu internetowego? Ta decyzja jest niemal w każdym wypadku słuszna, ponieważ już o kilku lat handel przenosi się do sieci. Jeśli dopiero startujesz z biznesem online, masz wiele kwestii do przemyślenia, a podstawową jest wybór silnika. Jednymi z najpopularniejszych są obecnie WooCommerce i PrestaShop. To, na jakiej platformie postawisz swój sklep, będzie miało kluczowe znaczenie dla jego funkcjonowania, a także dla kosztów prowadzenia i ewentualnych trudności, jakie mogą się pojawić po drodze. Warto wybrać nie ten silnik, który polecają znajomi albo influencerzy, ale taki, który jak najlepiej spełni twoje potrzeby. W tym artykule przedstawię najważniejsze wady i zalety wspominanych silników.

WooCommerce – jakie są zalety i wady?

WooCommerce to wtyczka e-commerce dla WordPressa – najpopularniejszego systemu do budowy stron internetowych. WooCommerce to obecnie najpopularniejszy system sprzedaży online w skali globalnej – aż 23% wszystkich sklepów internetowych na świecie korzysta z tego właśnie silnika.

WooCommerce to przede wszystkim łatwa obsługa (zarówno przez użytkownika i administratora). Z punktu widzenia administratora na uwagę zasługuje przejrzysty panel administracyjny oraz proste i szybkie zarządzanie sklepem (dodawanie produktów, zdjęć, zmiana, cen, itd.). Z punktu widzenia użytkownika na uwagę zasługuje intuicyjna i krótka ścieżka zakupowa, czy przejrzyste szablony.

WooCommerce jest dostępny za darmo. To świetna wiadomość zwłaszcza dla małych przedsiębiorców, nie dysponujących wielkimi budżetami. Najważniejsza informacja dla początkującego przedsiębiorcy – za WooCommerce nie musisz płacić żadnego miesięcznego abonamentu. Twoim jedynym kosztem jest jednorazowe uruchomienie sklepu internetowego (sprawdź moją ofertę) i późniejsze coroczne odnowienie domeny i hostingu,

WooCommerce posiada wiele darmowych wtyczek, które pozwalają skonfigurować sklep w dowolny sposób. Dla bardziej wymagających istnieje też szeroka oferta płatnych wtyczek i szablonów. Na WooCommerce można postawić sklep internetowy każdego typu, z dowolnym asortymentem, a nawet zaawansowanymi kalkulatorami przeliczającymi ceny i ilości produktów.

WooCommerce jest popularny wśród developerów i właścicieli sklepów. Większość developerów doskonale radzi sobie z WooCommerce, tak w zakresie instalacji wersji podstawowej i dostępnych wtyczek, jak i w przypadku pisania własnych modułów oraz szablonów, skrojonych na indywidualne potrzeby klienta.

Czy WooCommerce ma jakieś wady? Oczywiście, głównie dotyczą one bolączek samego WordPressa, czyli podatność na wirusy, czy ataki hakerskie (warto zabezpieczyć się w takiej sytuacji stałą opieką nad sklepem). Pośród wad WooCommerce można też wspomnieć o braku w standardowej wersji pewnych przydatnych dla administratora funkcji – np. możliwości stworzenia grupy klientów i nadawania im rabatów, zaawansowanego zarządzania cenami czy opcji międzynarodowych, co w części przypadków przekłada się na pewne utrudnienia na poziomie administracyjnym i wymaga kombinacji lub płatnych wtyczek. Te funkcje są natomiast dostępne w bazowej wersji kolejnego silnika, który chcę przedstawić, czyli Prestashop.

PrestaShop – jakie są zalety i wady?

PrestaShop to oprogramowanie również bardzo popularne i dostępne w ramach darmowej licencji. Choć mniej przeze mnie lubiane 🙂

Presta radzi sobie świetnie z brakami zgłaszanymi w przypadku WooCommerce – oferuje już w podstawowej wersji rozbudowane możliwości dostosowania produktów, zarządzania cenami, klientami, liczne raporty, itd. PrestaShop to potężne narzędzie (można powiedzieć – kombajn e-commerce), które z powodzeniem obsłuży bardzo duże sklepy internetowe, dlatego też chętnie stosują je międzynarodowe firmy, prowadzące sprzedaż w wielu krajach.

Paradoksalnie, to właśnie główne zalety PrestaShop, stanowić mogą również kluczowe wady rozwiązania. Choć sama instalacja jest bezpłatna, to jednak poszczególne moduły z oficjalnego sklepu Addons PrestaShop są już dość drogie. Ze względu na rozbudowany kod, częściej zdarzają się także problemy techniczne w trakcie użytkowania czy podczas aktualizacji systemu, brak kompatybilności między modułami, problemy z szablonami, „zamulający” panel administracyjny, itd. Problemy techniczne związane z tym silnikiem występowały w moich realizacjach na tyle często, że w pewnym momencie zrezygnowałem z dalszego tworzenia sklepów na PrestaShop i stosuję aktualnie ten silnik tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Co sprawdzi się lepiej dla twojego sklepu – WooCommerce czy PrestaShop?

Aby zdecydować, który z silników lepiej sprosta potrzebom twojego sklepu, należy przeanalizować rozmiar sklepu i indywidualne potrzeby. W praktyce większość klientów decyduje się na WooCommerce, idealny dla małych i średnich sklepów, bezproblemowy w obsłudze, jak praktycznie i wolny od usterek technicznych (a przynajmniej w zestawieniu z PrestaShop).

Natomiast duży projekt wymagający rozbudowanej bazy produktów czy obsługi międzynarodowej korzystniej może być wykonać na PrestaShop, pomimo wspomnianych wcześniej wad.

Obie platformy bardzo dynamicznie się rozwijają. Developerzy starają się zarówno wyeliminować usterki, jak i lepiej dopasować kod do potrzeb użytkowników. Najlepiej skorzystać więc z porady eksperta, a nawet kilku, zanim podejmiesz decyzję o wyborze silnika.

Warto wspomnieć, że świat nie kończy się na WooCommerce i PrestaShop. Istnieją również inne platformy dla e-commerce (uwaga – często abonamentowe), takie jak Shoper, Shoplo czy Magento. Część developerów proponuje klientom te właśnie rozwiązania, biorąc pod uwagę specyficzne wymagania danego projektu.

Chcesz zlecić wykonanie sklepu internetowego ale nie wiesz, na który silnik się zdecydować? Przeanalizuję Twoje potrzeby i dopasuję najlepsze rozwiązanie, a następnie wdrożę je w życie. Zapraszam do kontaktu!

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź moją płatną ofertę.

Przejdź do oferty

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki i ciekawostki. Treści kierowane są głównie do małych firm, które chcą poprawić swoją widoczność w internecie.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG