Google Partner arturkosinski.pl
Wycena online
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

UX – Co to jest User Experience?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 30 czerwca 2022

Niezależnie od tego, czy klienta przywiodła do nas nasza dopracowana strategia marketingowa, czy też łut szczęścia – powinno zależeć nam, aby jego doświadczenie w obcowaniu z naszą marką było jak najbardziej pozytywne – od zobaczenia reklamy i wejścia na stronę internetową, poprzez zakup, dostawę i użytkowanie, aż po serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Aby mieć pewność, że na każdym z tych etapów klient będzie w pełni usatysfakcjonowany, warto poświęcić trochę czasu na poznanie zagadnienia UX, czyli User Experience.

co to jest ux user experience

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest User Experience?
  • Co oznacza użyteczność dla użytkownika stron internetowych i aplikacji?
  • Jakie cechy aplikacji lub strony internetowej są ważne dla użytkownika?
  • Skąd wiadomo, że aplikacja lub strona będą użyteczne?

Czym jest User Experience?

User Experience (UX) to termin określający doświadczenia użytkownika z jakimś produktem, usługą, ale także maszyną czy technologią. Dla designerów produktów i usług, projektowanie User Experience jest celowym działaniem mającym na celu zaoferowanie klientowi towaru, który będzie spełniał jego oczekiwania, dzięki odwołaniu się do jego przyzwyczajeń, potrzeb i możliwości.

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Co oznacza użyteczność (UX) dla użytkownika stron internetowych i aplikacji?

W przypadku stron internetowych i aplikacji mobilnych, User Experience oznacza takie ich zaprojektowanie, aby użytkowanie było łatwe, intuicyjne, wygodne i satysfakcjonujące. Zarówno sam interfejs, jak i wszystkie funkcje aplikacji lub strony, muszą być zorientowane na użytkownika.

Na stronę internetową zaprojektowaną w duchu User Experience należy zatem patrzeć kompleksowo, wsłuchując się w potrzeby tych, którzy będą z niej następnie korzystać. To oznacza estetyczną szatę graficzną, łatwość poruszania się między sekcjami i odnajdowania poszukiwanych informacji, szybkość interakcji (zakup, telefon, formularz kontaktowy), ciekawy content (treści blogowe, grafika, materiały video) – wszystko, z czym użytkownik się zetknie podczas wizyty na stronie i co sprawi, że chętnie odwiedzi ją ponownie oraz zrealizuje główny cel stawiany stronie (sprawdź, czym są konwersje). Tworzenie stron internetowych w duchu UX – zobacz moją ofertę.

Jakie cechy aplikacji lub strony internetowej są ważne dla użytkownika?

Pionierzy designu w duchu User Experience wskazują na trzy główne cechy, jakie spełniać musi strona internetowa, aby uznać ją było można za przyjazną użytkownikowi. Są to:

  • Design: podczas wizyty użytkownik powinien doświadczyć pozytywnych wrażeń estetycznych, ale i mieć możliwość szybkiego pobieżnego zaznajomienia się z architekturą i zawartością strony. Sprawdź, co powinna zawierać sekcja above the fold.
  • Zawartość merytoryczna: to, co użytkownik znajdzie na stronie, musi trafiać w jego gust i oczekiwania (np. przydatne treści blogowe, ciekawe materiały video) – uwaga! Grafiki i filmy nie mogą spowalniać działania strony, także w jej wersji mobilnej! Sprawdź, co warto umieścić na stronie internetowej.
  • Nawigacja: jeśli użytkownik zdecyduje się podjąć interakcję ze stroną, musi ona być łatwa, szybka i satysfakcjonująca (np. w sklepie internetowym cały proces zakupu produktu – od weryfikacji koszyka po przekierowanie na stronę płatności internetowych – powinien znaleźć się na jednej stronie). Sprawdź, jak można rozwiązać menu na stronie internetowej.

Skąd wiadomo, że aplikacja lub strona są użyteczne?

Gusta użytkowników produktów i usług są zróżnicowane i mogą się zmieniać z biegiem czasu. Szczególnie w przypadku użytkowników stron internetowych – to co dziś jest ciekawą innowacją, jutro może spowszednieć zostać zastąpione przez zupełnie inne rozwiązanie (jak np. technologia Flash popularna na stronach www dekadę temu, obecnie zaś całkowicie wymarła). Projektowanie stron w duchu User Experience wymaga zatem stałego trzymania ręki na pulsie bieżących trendów.

W celu lepszego poznania gustów użytkowników, można prowadzić badania User Experience. Jednym z najprostszych sposobów jest przedstawianie testowych wersji strony potencjalnym użytkownikom i zasięganie ich opinii lub monitorowanie osiągania konwersji w różnych wariantach (sprawdź czym jest Google Optimize lub Hotjar). Dzięki poznaniu zachowania i preferencji użytkowników, możemy stworzyć i dopracować stronę internetową odpowiadającą ich oczekiwaniom, generującą pożądane przez nas konwersje.

Chcesz zbudować swoją stronę internetową zgodną z najlepszymi praktykami User Experience? A może masz już stronę, ale użytkownicy niezbyt ją lubią i chciałbyś to zmienić? Skontaktuj się ze mną, a pomogę to zmienić.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Co to jest certyfikat SSL i kiedy warto go mieć?

Kategorie: Strony internetowe E-commerce Reklama w internecie Inne tematy

Certyfikat SSL na stronie internetowej – w poniższym wideo i artykule podpowiadam co to właściwie jest, czy potrzebujesz go...

Czytaj więcej

Instrukcja Hotjar – Zwiększ skuteczność swojej strony

Kategorie: Strony internetowe E-commerce Przydatne narzędzia

Cześć, jeśli posiadasz już stronę internetową, to prawdopodobnie zależy Ci na tym, by była ona jak najbardziej skuteczna, czyli...

Czytaj więcej

Jak sprawdzić czy Twoja strona jest responsywna?

Kategorie: Strony internetowe

Jeśli posiadasz stronę www lub planujesz zlecić jej stworzenie – upewnij się, że jest / będzie ona responsywna. Z...

Czytaj więcej

Jak wybrać wykonawcę strony internetowej?

Kategorie: Strony internetowe

Jeżeli stoisz przed wyborem wykonawcy strony internetowej – zapoznaj się z tym krótkim artykułem, w którym podpowiem Ci na jakie...

Czytaj więcej

Masz czat / Messenger na stronie? Sprawdź ten częsty błąd

Kategorie: Strony internetowe E-commerce

Cześć, jeśli masz (lub planujesz mieć) na swojej stronie internetowej wtyczkę czatu np. Messenger lub inny to koniecznie sprawdź,...

Czytaj więcej

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu
Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.