UX – Co to jest User Experience?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 4 min
co to jest ux user experience

Niezależnie od tego, czy klienta przywiodła do nas nasza dopracowana strategia marketingowa, czy też łut szczęścia – powinno zależeć nam, aby jego doświadczenie w obcowaniu z naszą marką było jak najbardziej pozytywne – od zobaczenia reklamy i wejścia na stronę internetową, poprzez zakup, dostawę i użytkowanie, aż po serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Aby mieć pewność, że na każdym z tych etapów klient będzie w pełni usatysfakcjonowany, warto poświęcić trochę czasu na poznanie zagadnienia UX, czyli User Experience.

Czym jest User Experience?

User Experience (UX) to termin określający doświadczenia użytkownika z jakimś produktem, usługą, ale także maszyną czy technologią. Dla designerów produktów i usług, projektowanie User Experience jest celowym działaniem mającym na celu zaoferowanie klientowi towaru, który będzie spełniał jego oczekiwania, dzięki odwołaniu się do jego przyzwyczajeń, potrzeb i możliwości.

Co oznacza użyteczność (UX) dla użytkownika stron internetowych i aplikacji?

W przypadku stron internetowych i aplikacji mobilnych, User Experience oznacza takie ich zaprojektowanie, aby użytkowanie było łatwe, intuicyjne, wygodne i satysfakcjonujące. Zarówno sam interfejs, jak i wszystkie funkcje aplikacji lub strony, muszą być zorientowane na użytkownika.

Na stronę internetową zaprojektowaną w duchu User Experience należy zatem patrzeć kompleksowo, wsłuchując się w potrzeby tych, którzy będą z niej następnie korzystać. To oznacza estetyczną szatę graficzną, łatwość poruszania się między sekcjami i odnajdowania poszukiwanych informacji, szybkość interakcji (zakup, telefon, formularz kontaktowy), ciekawy content (treści blogowe, grafika, materiały video) – wszystko, z czym użytkownik się zetknie podczas wizyty na stronie i co sprawi, że chętnie odwiedzi ją ponownie oraz zrealizuje główny cel stawiany stronie (sprawdź, czym są konwersje). Tworzenie stron internetowych w duchu UX – zobacz moją ofertę.

Jakie cechy aplikacji lub strony internetowej są ważne dla użytkownika?

Pionierzy designu w duchu User Experience wskazują na trzy główne cechy, jakie spełniać musi strona internetowa, aby uznać ją było można za przyjazną użytkownikowi. Są to:

  • Design: podczas wizyty użytkownik powinien doświadczyć pozytywnych wrażeń estetycznych, ale i mieć możliwość szybkiego pobieżnego zaznajomienia się z architekturą i zawartością strony. Sprawdź, co powinna zawierać sekcja above the fold.
  • Zawartość merytoryczna: to, co użytkownik znajdzie na stronie, musi trafiać w jego gust i oczekiwania (np. przydatne treści blogowe, ciekawe materiały video) – uwaga! Grafiki i filmy nie mogą spowalniać działania strony, także w jej wersji mobilnej! Sprawdź, co warto umieścić na stronie internetowej.
  • Nawigacja: jeśli użytkownik zdecyduje się podjąć interakcję ze stroną, musi ona być łatwa, szybka i satysfakcjonująca (np. w sklepie internetowym cały proces zakupu produktu – od weryfikacji koszyka po przekierowanie na stronę płatności internetowych – powinien znaleźć się na jednej stronie). Sprawdź, jak można rozwiązać menu na stronie internetowej.

Skąd wiadomo, że aplikacja lub strona są użyteczne?

Gusta użytkowników produktów i usług są zróżnicowane i mogą się zmieniać z biegiem czasu. Szczególnie w przypadku użytkowników stron internetowych – to co dziś jest ciekawą innowacją, jutro może spowszednieć zostać zastąpione przez zupełnie inne rozwiązanie (jak np. technologia Flash popularna na stronach www dekadę temu, obecnie zaś całkowicie wymarła). Projektowanie stron w duchu User Experience wymaga zatem stałego trzymania ręki na pulsie bieżących trendów.

W celu lepszego poznania gustów użytkowników, można prowadzić badania User Experience. Jednym z najprostszych sposobów jest przedstawianie testowych wersji strony potencjalnym użytkownikom i zasięganie ich opinii lub monitorowanie osiągania konwersji w różnych wariantach (sprawdź czym jest Google Optimize lub Hotjar). Dzięki poznaniu zachowania i preferencji użytkowników, możemy stworzyć i dopracować stronę internetową odpowiadającą ich oczekiwaniom, generującą pożądane przez nas konwersje.

Chcesz zbudować swoją stronę internetową zgodną z najlepszymi praktykami User Experience? A może masz już stronę, ale użytkownicy niezbyt ją lubią i chciałbyś to zmienić? Skontaktuj się ze mną, a pomogę to zmienić.

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Chcesz o czymś porozmawiać? Skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Napisz do mnie, chętnie porozmawiam.

Skontaktuj się

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG