Skąd się biorą różnice w ilości użytkowników Google Analytics 4 i Universal Analytics?
W pierwszej połowie 2023 roku przeprowadziłem kilkadziesiąt wdrożeń Google Analytics 4. Były to konfiguracje dla prostych stron firmowych, sklepów internetowych, czy stron obiektów turystycznych. Po kilku miesiącach obcowania nowym GA4 mogą być zauważalne różnice w ogólnej liczbie użytkowników w porównaniu do starego Universal Analytics. W tym artykule postaram się wyjaśnić, skąd biorą się te różnice.
Jedną z pierwszych możliwych przyczyn błędnego liczenia użytkowników w GA4 są błędy wdrożeniowe, z których najczęściej występuje podwójnie ładowany kod Google Analytics – pierwszy w kodzie źródłowym strony internetowej oraz drugi przez Google Tag Manager. Aby ocenić czy błąd podwójnego ładowania kodu GA występuje na Twojej stronie, powinieneś sprawdzić zliczane zdarzenia w trybie DebugView w GA4 – aby analizować dane z DebugView należy wejść na stronę przez Podgląd w GTM lub z włączoną wtyczką do Chrome o nazwie Google Analytics Debugger. Jeśli zdarzenie page_view (oraz inne wykonane podczas testu zdarzenia) na osi czasu debuggowania pokazują się pojedynczo na każdej odwiedzonej podstronie, prawdopodobnie błąd podwójnego kodu GA4 u Ciebie nie występuje. Kolejną częstą przyczyną nietypowej zmiany liczby użytkowników (choć ta zmiana może być podobna w UA i GA4) jest wdrożenie na stronie internetowej trybu uzyskiwania zgody na ciasteczka – tzn. consent mode. Tryb consent mode został wprowadzony w odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące prywatności i regulacje takie jak RODO. Umożliwia on właścicielom stron internetowych dostosowanie swojego śledzenia w Google Analytics w oparciu o zgody, jakie uzyskali od użytkowników odnośnie zbierania i przetwarzania ich danych. Conset mode różni się od „starej”, uproszczonej informacji o cookies tym, że użytkownik może wybrać który typ plików cookies akceptuje, a które odrzuca (na grafice poniżej przykładowe wizualizacje z narzędzia CookieYes). Jeśli użytkownik nie udzieli zgody na zbieranie pewnych danych, Google Analytics może nie być w stanie zidentyfikować ani śledzić tego użytkownika w taki sam sposób, jak by to robił, gdyby zgoda była udzielona. W rezultacie może to prowadzić do niższej liczby zgłaszanych użytkowników. Zakładając, że nasze wdrożenie jest poprawne, prawdopodobnie będziemy musieli pogodzić się z rozjazdem w danych. Wynika to z faktu, w jaki sposób obie usługi liczą użytkowników. Ostatecznie, ważne jest zrozumienie, że GA4 i UA są dwoma różnymi systemami analitycznymi, które mają różne metody zbierania i analizowania danych. Dlatego, przy porównywaniu ich wyników, ważne jest uwzględnienie tych różnic. Warto przy okazji zapoznać się z oficjalnym artykułem Google na ten temat: https://support.google.com/analytics/answer/9408920?hl=pl. Dobrą informacją niech będzie fakt, że Universal Analytics to już przeszłość. Możemy więc bazować tylko na danych z GA4 i je porównywać ze sobą w kolejnych latach prowadzenia naszych działań marketingowych online. Z tego materiału dowiesz się co to jest błąd 404 na stronie internetowej, jak poprawnie zaprojektować stronę błędu 404,... Dofinansowanie na sklep internetowy – skąd wziąć, gdzie szukać, od czego zacząć? Wiele sklepów, które zbudowałem dla moich Klientów... Cześć, jeśli posiadasz skrzynki mailowe we własnej domenie, np. biuro @ twojafirma.pl to koniecznie musisz zainteresować się włączeniem... Cześć, jeśli posiadasz już stronę internetową, to prawdopodobnie zależy Ci na tym, by była ona jak najbardziej skuteczna, czyli... Zastanawiasz się jak zacząć przygodę ze sztuczną inteligencją? Jak korzystać z AI? Doskonale trafiłeś, bo dzisiaj krok po kroku,...Błędy wdrożeniowe w Google Analytics 4
Consent mode a liczenie użytkowników w Google Analytics
Prawidłowo wdrożone Google Analytics 4 a rozjazd liczby użytkowników względem Universal Analytics
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Błąd 404 na stronie internetowej – co to jest i jak go naprawić?
Kategorie: Strony internetowe Dofinansowanie na sklep internetowy – skąd wziąć, gdzie szukać?
Kategorie: E-commerce Co to jest Catch-all i dlaczego musisz to mieć
Kategorie: Przydatne narzędzia Instrukcja Hotjar – Zwiększ skuteczność swojej strony
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Przydatne narzędzia Sztuczna inteligencja – jak zacząć z niej korzystać w 2024? Poradnik dla początkujących krok po kroku.
Kategorie: Inne tematy
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.