Skąd się biorą różnice w ilości użytkowników Google Analytics 4 i Universal Analytics?
W pierwszej połowie 2023 roku przeprowadziłem kilkadziesiąt wdrożeń Google Analytics 4. Były to konfiguracje dla prostych stron firmowych, sklepów internetowych, czy stron obiektów turystycznych. Po kilku miesiącach obcowania nowym GA4 mogą być zauważalne różnice w ogólnej liczbie użytkowników w porównaniu do starego Universal Analytics. W tym artykule postaram się wyjaśnić, skąd biorą się te różnice.
Z tego artykułu dowiesz się:
- skąd biorą się różnice w ilości użytkowników między Universal Analytics a Google Analytics 4
- jak byli zliczani użytkownicy w Universal Analytics
- jak są zliczani użytkownicy w GA4
Błędy wdrożeniowe w Google Analytics 4
Jedną z pierwszych możliwych przyczyn błędnego liczenia użytkowników w GA4 są błędy wdrożeniowe, z których najczęściej występuje podwójnie ładowany kod Google Analytics – pierwszy w kodzie źródłowym strony internetowej oraz drugi przez Google Tag Manager.
Aby ocenić czy błąd podwójnego ładowania kodu GA występuje na Twojej stronie, powinieneś sprawdzić zliczane zdarzenia w trybie DebugView w GA4 – aby analizować dane z DebugView należy wejść na stronę przez Podgląd w GTM lub z włączoną wtyczką do Chrome o nazwie Google Analytics Debugger. Jeśli zdarzenie page_view (oraz inne wykonane podczas testu zdarzenia) na osi czasu debuggowania pokazują się pojedynczo na każdej odwiedzonej podstronie, prawdopodobnie błąd podwójnego kodu GA4 u Ciebie nie występuje.
Consent mode a liczenie użytkowników w Google Analytics
Kolejną częstą przyczyną nietypowej zmiany liczby użytkowników (choć ta zmiana może być podobna w UA i GA4) jest wdrożenie na stronie internetowej trybu uzyskiwania zgody na ciasteczka – tzn. consent mode. Tryb consent mode został wprowadzony w odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące prywatności i regulacje takie jak RODO. Umożliwia on właścicielom stron internetowych dostosowanie swojego śledzenia w Google Analytics w oparciu o zgody, jakie uzyskali od użytkowników odnośnie zbierania i przetwarzania ich danych. Conset mode różni się od „starej”, uproszczonej informacji o cookies tym, że użytkownik może wybrać który typ plików cookies akceptuje, a które odrzuca (na grafice poniżej przykładowe wizualizacje z narzędzia CookieYes).
Jeśli użytkownik nie udzieli zgody na zbieranie pewnych danych, Google Analytics może nie być w stanie zidentyfikować ani śledzić tego użytkownika w taki sam sposób, jak by to robił, gdyby zgoda była udzielona. W rezultacie może to prowadzić do niższej liczby zgłaszanych użytkowników.
Prawidłowo wdrożone Google Analytics 4 a rozjazd liczby użytkowników względem Universal Analytics
Zakładając, że nasze wdrożenie jest poprawne, prawdopodobnie będziemy musieli pogodzić się z rozjazdem w danych. Wynika to z faktu, w jaki sposób obie usługi liczą użytkowników.
- Modele Sesji vs. Użytkowników:
- UA opiera się na modelu sesji. Jeśli użytkownik odwiedzał stronę dwa razy w ciągu jednego dnia, ale te dwie wizyty były oddzielone więcej niż 30 minutami, UA zlicza to jako dwie sesje.
- GA4 koncentruje się bardziej na użytkownikach i ich interakcjach. Zamiast sesji, GA4 śledzi zdarzenia, które dają bardziej szczegółowy obraz tego, jak użytkownicy angażują się z treścią strony.
- Śledzenie Użytkowników:
- GA4 ma bardziej zaawansowane śledzenie użytkowników poprzez różne urządzenia i platformy, co może wpływać na sposób, w jaki liczony jest dany użytkownik w stosunku do UA.
- Śledzenie w czasie rzeczywistym:
- GA4 oferuje bardziej zaawansowane narzędzia śledzenia w czasie rzeczywistym w porównaniu do UA, co może powodować różnice w raportowaniu użytkowników w czasie rzeczywistym.
- Ochrona prywatności:
- GA4 został zaprojektowany z myślą o nowych regulacjach dotyczących prywatności, takich jak RODO w Europie. Dlatego może on inaczej traktować dane użytkowników w porównaniu z UA, co może wpływać na różnice w raportowaniu.
- Data Retention (Przechowywanie danych):
- Standardowe ustawienia przechowywania danych mogą się różnić między UA a GA4, co może wpływać na dostępność historycznych danych o użytkownikach. Warto już na etapie zakładania konta GA4 wydłużyć czas przechowywania danych do maksymalnie dostępnego.
- Filtrowanie botów i ogólnie filtry:
- GA4 ma wbudowane, bardziej zaawansowane narzędzia do wykrywania i filtrowania ruchu od botów i pająków, co może wpływać na różnice w raportowaniu ruchu.
- „Usługi Google Analytics 4 nie obsługują obecnie filtrów. W raportach usług Standard/360 można filtrować wyświetlane dane w celu wykluczenia pewnych informacji.”
Ostatecznie, ważne jest zrozumienie, że GA4 i UA są dwoma różnymi systemami analitycznymi, które mają różne metody zbierania i analizowania danych. Dlatego, przy porównywaniu ich wyników, ważne jest uwzględnienie tych różnic. Warto przy okazji zapoznać się z oficjalnym artykułem Google na ten temat: https://support.google.com/analytics/answer/9408920?hl=pl.
Dobrą informacją niech będzie fakt, że Universal Analytics to już przeszłość. Możemy więc bazować tylko na danych z GA4 i je porównywać ze sobą w kolejnych latach prowadzenia naszych działań marketingowych online.
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Zakładnie sklepu internetowgo – od czego zacząć
Kategorie: Reklama w internecieW poniższym wideo oraz artykule omawiam najważniejsze aspekty zakładania sklepu internetowego z punktu widzenia przyszłego właściciela. Jeśli planujesz założyć...
Formaty reklam wideo na YouTube
Kategorie: Reklama w internecieSystem reklamowy Google Ads umożliwia emisję reklam wideo na platformie YouTube. Jeśli Twoja firma posiada jakieś zasoby wideo, zdecydowanie warto...
Jak sprawdzać wyniki Google Ads w Google Analytics
Kategorie: Reklama w internecieObejrzyj ten film, jeśli chcesz wiedzieć jak sprawdzać wyniki kampanii Google Ads w Analytics. W tym materiale nawiązuję do...
Skąd wziąć zdjęcia do strony www? Darmowe banki zdjęć
Kategorie: Przydatne narzędziaJeśli zastanawiasz się skąd wziąć zdjęcia na swoją stronę internetową lub bloga, to w tym filmie podam Ci kilka...
O czym pisać na blogu firmowym i dlaczego warto go prowadzić?
Kategorie: Strony internetoweJeszcze kilkanaście lat temu samo posiadanie strony internetowej było postrzegane jako wyznacznik wiarygodnego, solidnego przedsiębiorstwa. Wiele od tych czasów...

Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
