Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Skąd się biorą różnice w ilości użytkowników Google Analytics 4 i Universal Analytics?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 22 sierpnia 2023

W pierwszej połowie 2023 roku przeprowadziłem kilkadziesiąt wdrożeń Google Analytics 4. Były to konfiguracje dla prostych stron firmowych, sklepów internetowych, czy stron obiektów turystycznych. Po kilku miesiącach obcowania nowym GA4 mogą być zauważalne różnice w ogólnej liczbie użytkowników w porównaniu do starego Universal Analytics. W tym artykule postaram się wyjaśnić, skąd biorą się te różnice.

Skąd się biorą różnice w ilości użytkowników Google Analytics

Z tego artykułu dowiesz się:

  • skąd biorą się różnice w ilości użytkowników między Universal Analytics a Google Analytics 4
  • jak byli zliczani użytkownicy w Universal Analytics
  • jak są zliczani użytkownicy w GA4

Błędy wdrożeniowe w Google Analytics 4

Jedną z pierwszych możliwych przyczyn błędnego liczenia użytkowników w GA4 są błędy wdrożeniowe, z których najczęściej występuje podwójnie ładowany kod Google Analytics – pierwszy w kodzie źródłowym strony internetowej oraz drugi przez Google Tag Manager.

Aby ocenić czy błąd podwójnego ładowania kodu GA występuje na Twojej stronie, powinieneś sprawdzić zliczane zdarzenia w trybie DebugView w GA4 – aby analizować dane z DebugView należy wejść na stronę przez Podgląd w GTM lub z włączoną wtyczką do Chrome o nazwie Google Analytics Debugger. Jeśli zdarzenie page_view (oraz inne wykonane podczas testu zdarzenia) na osi czasu debuggowania pokazują się pojedynczo na każdej odwiedzonej podstronie, prawdopodobnie błąd podwójnego kodu GA4 u Ciebie nie występuje.

podgląd debug view w Google Analytics 4

Consent mode a liczenie użytkowników w Google Analytics

Kolejną częstą przyczyną nietypowej zmiany liczby użytkowników (choć ta zmiana może być podobna w UA i GA4) jest wdrożenie na stronie internetowej trybu uzyskiwania zgody na ciasteczka – tzn. consent mode. Tryb consent mode został wprowadzony w odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące prywatności i regulacje takie jak RODO. Umożliwia on właścicielom stron internetowych dostosowanie swojego śledzenia w Google Analytics w oparciu o zgody, jakie uzyskali od użytkowników odnośnie zbierania i przetwarzania ich danych. Conset mode różni się od „starej”, uproszczonej informacji o cookies tym, że użytkownik może wybrać który typ plików cookies akceptuje, a które odrzuca (na grafice poniżej przykładowe wizualizacje z narzędzia CookieYes).

baner cookieyes consent mode

Jeśli użytkownik nie udzieli zgody na zbieranie pewnych danych, Google Analytics może nie być w stanie zidentyfikować ani śledzić tego użytkownika w taki sam sposób, jak by to robił, gdyby zgoda była udzielona. W rezultacie może to prowadzić do niższej liczby zgłaszanych użytkowników.

Prawidłowo wdrożone Google Analytics 4 a rozjazd liczby użytkowników względem Universal Analytics

Zakładając, że nasze wdrożenie jest poprawne, prawdopodobnie będziemy musieli pogodzić się z rozjazdem w danych. Wynika to z faktu, w jaki sposób obie usługi liczą użytkowników.

  1. Modele Sesji vs. Użytkowników:
    • UA opiera się na modelu sesji. Jeśli użytkownik odwiedzał stronę dwa razy w ciągu jednego dnia, ale te dwie wizyty były oddzielone więcej niż 30 minutami, UA zlicza to jako dwie sesje.
    • GA4 koncentruje się bardziej na użytkownikach i ich interakcjach. Zamiast sesji, GA4 śledzi zdarzenia, które dają bardziej szczegółowy obraz tego, jak użytkownicy angażują się z treścią strony.
  2. Śledzenie Użytkowników:
    • GA4 ma bardziej zaawansowane śledzenie użytkowników poprzez różne urządzenia i platformy, co może wpływać na sposób, w jaki liczony jest dany użytkownik w stosunku do UA.
  3. Śledzenie w czasie rzeczywistym:
    • GA4 oferuje bardziej zaawansowane narzędzia śledzenia w czasie rzeczywistym w porównaniu do UA, co może powodować różnice w raportowaniu użytkowników w czasie rzeczywistym.
  4. Ochrona prywatności:
    • GA4 został zaprojektowany z myślą o nowych regulacjach dotyczących prywatności, takich jak RODO w Europie. Dlatego może on inaczej traktować dane użytkowników w porównaniu z UA, co może wpływać na różnice w raportowaniu.
  5. Data Retention (Przechowywanie danych):
    • Standardowe ustawienia przechowywania danych mogą się różnić między UA a GA4, co może wpływać na dostępność historycznych danych o użytkownikach. Warto już na etapie zakładania konta GA4 wydłużyć czas przechowywania danych do maksymalnie dostępnego.
  6. Filtrowanie botów i ogólnie filtry:
    • GA4 ma wbudowane, bardziej zaawansowane narzędzia do wykrywania i filtrowania ruchu od botów i pająków, co może wpływać na różnice w raportowaniu ruchu.
    • „Usługi Google Analytics 4 nie obsługują obecnie filtrów. W raportach usług Standard/360 można filtrować wyświetlane dane w celu wykluczenia pewnych informacji.”

Ostatecznie, ważne jest zrozumienie, że GA4 i UA są dwoma różnymi systemami analitycznymi, które mają różne metody zbierania i analizowania danych. Dlatego, przy porównywaniu ich wyników, ważne jest uwzględnienie tych różnic. Warto przy okazji zapoznać się z oficjalnym artykułem Google na ten temat: https://support.google.com/analytics/answer/9408920?hl=pl.

Dobrą informacją niech będzie fakt, że Universal Analytics to już przeszłość. Możemy więc bazować tylko na danych z GA4 i je porównywać ze sobą w kolejnych latach prowadzenia naszych działań marketingowych online.

 

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Jak skontaktować się z Facebookiem

Kategorie: Reklama w internecie Inne tematy

 Cześć, jeżeli masz jakiś problem związany z kontem na Facebooku i nie wiesz jak go rozwiązać, skorzystaj z...

Czytaj więcej

Jakie wymiary grafik stosować w social media

Kategorie: Reklama w internecie

Jeśli prowadzisz profile w mediach społecznościowych – obejrzyj ten film i poznaj wymiary grafik stosowane w najpopularniejszych portalach. Zobacz...

Czytaj więcej

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody – jak informować o plikach cookies?

Kategorie: Strony internetowe

Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej czy sklepu internetowego znacznie ułatwia procesy marketingowe – im więcej wiemy o potencjalnym...

Czytaj więcej

Jak zakryć tablice rejestracyjne na zdjęciu samochodu?

Kategorie: Inne tematy

Jeśli chciałbyś nauczyć się jak w prosty sposób za darmo zakryć tablice rejestracyjne samochodu na zdjęciu (lub inny jego...

Czytaj więcej

Adres e-mail powiązany z kontem Google – jak go utworzyć?

Kategorie: Inne tematy

Bardzo często podczas tworzenia usług Google (takich jak Analytics, czy Tag Manager) mam problem z udzieleniem Klientowi dostępu do...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Skontaktuj się

 

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

function ml_webform_success_1807946(){try{window.top.location.href="https://arturkosinski.pl/newsletter/potwierdz-swoj-adres-e-mail/"}catch(o){window.location.href="https://arturkosinski.pl/newsletter/potwierdz-swoj-adres-e-mail/"}} .

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu
Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.

Dostępność WCAG