Przegląd treści na stronie internetowej – dlaczego i kiedy warto go robić?
W tym artykule chciałbym zwrócić Twoją uwagę na ważne zagadnienie, jakim jest przegląd i aktualizacja treści na stronie internetowej. Dowiesz się co to oznacza, dlaczego warto to robić oraz jak do tego podejść na swojej stronie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest przegląd treści na stronie internetowej
- dlaczego warto wykonywać przegląd treści
- kto wykonuje przegląd treści na stronie
- jak i kiedy wykonywać przegląd i aktualizację treści
Co to jest przegląd treści na stronie?
Przegląd treści (contentu) na stronie internetowej to działanie polegające na analizie informacji zawartych na naszej witrynie. Informacjami tymi mogą być treści ofert, dane kontaktowe, galerie zdjęć, artykuły blogowe, czy inne elementy, które dodajesz na swoją stronę. W przypadku odnalezienia nieaktualnych treści, powinniśmy zaplanować ich jak najszybszą aktualizację.
Temat może wydać się banalny, jednak, jako osoba zajmująca się tworzeniem stron internetowych, mam bardzo często kontakt ze stronami, które zwyczajnie nie są przeglądane i aktualizowane. Prawdopodobnie ich właściciele nie zdają sobie sprawy z tego, jaki potencjał drzemie w regularnym aktualizowaniu treści oraz jak wiele szans na pozyskanie klientów mogli stracić przez brak tego działania.
Przyznam się, że sam również przez wiele lat byłem w grupie właścicieli stron, którzy nie aktualizują swoich treści. Dopiero, gdy zacząłem coraz bardziej zgłębiać tajniki pozycjonowania stron internetowych oraz user experience, wdrożyłem do swojej listy zadań cykliczny przegląd wszystkich miejsc, gdzie moi Klienci stykają się z moją firmą, np.:
- strona internetowa
- konta w mediach społecznościowych, tj. Facebook, Instagram, LinkedIn
- kanał na YouTube
- automatyczne maile w newsletterze
- profil Google Moja firma
- itd.
Dlaczego warto wykonywać przegląd i aktualizację treści na stronie internetowej?
Naturalne jest, że w miarę upływu czasu pewnie rzeczy w naszych firmach się zmieniają. Niestety bardzo często zapominamy odzwierciedlać te zmiany na naszych stronach internetowych. Podobnie z biegiem czasu mogą zmieniać się rozwiązania pewnych problemów, które opisywaliśmy w artykułach na naszym blogu.
Powinniśmy dążyć do tego, aby wszystkie treści, które publikujemy w internecie i są możliwe do odnalezienia przez potencjalnych klientów (np. w wyszukiwarce Google), były w miarę możliwości zawsze aktualne. Być może nie masz świadomości, ale artykuł blogowy, który dodałeś 8 lat temu, dzisiaj może być w Top 3 Google i właśnie z niego generujesz sprzedaż w swoim sklepie internetowym – warto sprawdzać takie rzeczy np. w Google Analytics.
Ciekawy przykład. W 2013 roku chciałem pokazać siłę artykułów blogowych jednemu z moich Klientów. Dodaliśmy na jego stronie artykuł na temat „Jak odplamić dywan”. Minęło wiele lat, a ta treść cały czas jest widoczna na pierwszej stronie Google, pośród dużych serwisów takich jak WP, Homebook, Castorama, czy duże sklepy z dywanami. Niestety, jak pewnie się domyślasz, artykuł od momentu dodania nie był aktualizowany, choćby o najnowsze produkty do odplamiania dywanów, które przez prawie dekadę na pewno pojawiły się w firmie zajmującej się sprzedażą środków czystości.
Podsumowując, dlaczego warto robić przegląd i aktualizację contentu na stronie internetowej? Po to, aby:
- oszczędzić naszym odbiorcom tracenia czasu na czytanie nieaktualnych treści (user experience)
- zwiększać częstotliwość odwiedzin robota Google na naszej stronie. Aktualizując treść dajesz robotowi sygnał, że warto zajrzeć z powrotem na Twoją stronę (lepsze pozycjonowanie)
- weryfikować poprawność danych kontaktowych, cen, zdjęć w galeriach, itd. (uniknięcie błędów)
- sprawdzać działanie formularza kontaktowego na stronie, czy zapisu na newsletter
- budować lepsze powiązania między podstronami, np. w starych artykułach blogowych możesz podlinkować nowe, które poruszają podobne zagadnienie (ponownie lepsze pozycjonowanie)
Kto powinien wykonywać przegląd contentu na stronie internetowej?
Idealnie, gdyby przegląd treści robiła osoba, która tą treść dodawała lub osoba odpowiedzialna za treść w firmie (właściciel, specjalista od marketingu, copywriter, itd). Przegląd contentu to zadanie na tyle proste do zrobienia samodzielnie (wystarczy bowiem po prostu przeklikać stronę i wypunktować sobie fragmenty do zaktualizowania), że w mojej ocenie nie ma sensu zatrudniać do tego zewnętrznej firmy.
Ty, jako właściciel lub osoba odpowiedzialna za treści w swojej firmie, najlepiej wiesz co jest aktualne, a co należy poprawić. Jedyne, czego Ci potrzeba to odrobina czasu. Czynność, którą ewentualnie można zlecić, to wprowadzenie zaktualizowanych treści do panelu administracyjnego serwisu. Firma zajmująca się tworzeniem stron prawdopodobnie zrobi to sprawniej niż Ty, dzięki czemu oszczędzisz swój czas, a efekt będzie widoczny na stronie szybciej.
Jak i kiedy wykonywać przegląd treści na stronie internetowej?
Nie ma uniwersalnej reguły jak często należy wykonywać przegląd i aktualizację contentu na stronach internetowych, ponieważ każdy przypadek jest inny. W swojej działalności staram się wykonywać przeglądy dwóch zagadnień:
- wykonuję przegląd moich ofert na stronie, profili social media, sprawdzam ogólną poprawność działania strony – 1x na 2-4 tygodnie
- wykonuję kompleksowy przegląd artykułów blogowych – 1x na 3-6 miesięcy
Punkt pierwszy dotyczy elementów, z którymi najczęściej stykają się moi Klienci – sprawdzają media społecznościowe, ofertę cenową, itd. Dlatego też dość często wchodzę na swoją stronę i różne profile social media z różnych urządzeń, czy przeglądarek. Sprawdzam, czy wszystko wyświetla się poprawnie (może bowiem się zdarzyć, że w wyniku jakiejś automatycznej aktualizacji coś nagle przestało działać), czy wszystkie informacje są aktualne. Jeśli tak nie jest – od razu je poprawiam.
Punkt drugi dotyczy sporej bazy artykułów (na moment tworzenia tego materiału to blisko 100 pozycji). Przejrzenie tego wszystkiego i dokonanie ewentualnych poprawek to spore wyzwanie. Staram się robić to kilka razy w roku. Jeśli jesteś w takim punkcie, że masz kilkadziesiąt artykułów i nigdy jeszcze nie robiłeś ich aktualizacji, mogę Cię pocieszyć tym, że najgorszy jest pierwszy raz. Później idzie to w miarę sprawnie.
Poza przeglądem treści monitoruję dostępność strony (swojej oraz Klientów, którym prowadzę kampanie reklamowe) – kilka razy dziennie za pomocą specjalnego oprogramowania napisanego do tego celu. Jeśli jakaś strona przestaje działać, od razu otrzymuję powiadomienie i mogę coś z tym zrobić.
No cóż, to chyba wszystko, co chciałem napisać na temat przeglądu treści na stronie internetowej. Mam nadzieję, że przekonałem Cię, że jest to ważne zagadnienie, które należy zaplanować w swoim kalendarzu jako wydarzenie cykliczne. Życzę powodzenia w aktualizowaniu swoich treści, a jeśli potrzebujesz jakiejś pomocy technicznej lub szukasz wykonawcy nowej strony internetowej, skontaktuj się ze mną.
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Jak sprawdzić jakich cookies używa strona internetowa?
Kategorie: Strony internetoweJeśli potrzebujesz dowiedzieć się jakich plików cookies wykorzystuje Twoja strona internetowa (lub dowolna inna), to w tym krótkim poradniku...
5 wskazówek zanim kupisz stronę www
Kategorie: Strony internetoweJeśli planujesz zlecić wykonanie strony internetowej dla swojej firmy to polecam Ci obejrzeć najpierw powyższy film. Omawiam w nim 5...
Jak zarejestrować własną domenę internetową – aktualizacja 2019
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematyCześć, w tym filmie pokażę Ci jak samodzielnie zarejestrować własną domenę internetową. Jest to aktualizacja filmu, który umieściłem na...
Projektowanie stron internetowych w Canva – czy to ma sens?
Kategorie: Strony internetowe Przydatne narzędziaProfesjonaliści, którzy projektują strony internetowe, z pewnością z szerokim uśmiechem spojrzą na tytuł tego artykułu. Czy Canva – amatorskie...
Jakie dane dostępowe do strony www / sklepu powinieneś posiadać jako właściciel
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Jakie dane do strony powinieneś otrzymać od wykonawcy? Posiadanie kompletnych danych dostępowych do swojej strony internetowej jest bardzo...

Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
