Projekt logo – 5 wskazówek zanim kupisz

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 6 min

Cześć, jeśli planujesz zlecić komuś wykonanie projektu logo dla swojej firmy, to w tym filmie mam dla Ciebie 5 wskazówek, dzięki którym unikniesz problemów związanych może nie tyle z realizacją projektu co z jego dalszym wykorzystaniem. Zapraszam do oglądania i przeczytania tekstu.

Logo do kupienia? Na co zwrócić uwagę?

Jestem wykonawcą stron internetowych i często trafiają do mnie klienci, którzy jeszcze nie mają projektu logo lub mają, ale jest ono przygotowane w nieodpowiedni sposób. Czasami w taki, który w zasadzie uniemożliwia jego wykorzystanie.  Postanowiłem wiec zebrać najważniejsze wskazówki odnośnie projektu logo z punktu widzenia osoby kupującej taki projekt, aby później uniknęła ona rozczarowań gdy na przykład okaże się, że trzeba je wykonać od nowa. Przejdźmy zatem do konkretów – 5 wskazówek zanim kupisz logo. Sprawdź również materiał jak poprawnie umieszczać logo na stronie.

Projekt logo – format zapisu pliku

Musisz wiedzieć, że grafika komputerowa dzieli się na wektorową (tzw. krzywe) i rastrową (tzw. bitmapa). Nie wdając się w szczegóły z czego składa się obraz w jakiej grafice – musisz zapamiętać, że grafikę wektorową można dowolnie skalować bez utraty jakości. To znaczy możesz projekt wykonany w krzywych pomniejszyć aby pasował na długopis lub powiększyć aby zajmował cały billboard, a grafika cały czas będzie miała dobrą jakość.  Natomiast grafika rastrowa nie posiada tej właściwości – skalowanie takiej grafiki – szczególe w górę – powoduje, że wygląda ona gorzej niż rozmiar oryginalny.

raster wektor

W przypadku projektu logo zdecydowanie porządane jest przygotowanie projektu zarówno w grafice wektorowej i rastrowej. Projekt w krzywych wykorzystasz np. do druku a bitmapę w social media, na stronę www czy do wykonania własnej prezentacji.

Wektory zapisywane są w formatach typu PDF, SVG, EPS lub w plikach roboczych programów graficznych np. AI, CDR. Rastry natomiast to popularne JPG czy PNG. Warto posiadać obraz rastrowy zarówno z białym tłem (JPG) jak też bez tła (PNG). To bardzo ważne!

Proporcje znaku w logo

Mówiąc o proporcjach nie chodzi mi o podziały harmoniczne, itd, ale o zwykłe ułożenie elementów logo względem siebie. Logo składające się z sygnetu czyli znaku graficznego oraz logotypu czyli napisu może mieć układ poziomy – horyzontalny lub pionowy – wertykalny.

W przypadku strony internetowej znacznie bardziej porządny jest układ horyzontalny – z prostego powodu – jeśli logo ma układ wertykalny to automatycznie cały górny panel strony (z logo i menu) jest wyższy (aby logo było czytelne), zabiera więcej miejsca, przez co trzeba więcej scrollować by dostać się do interesujących nas treści. Dużo bardziej praktycznie jest zmniejszenie wysokości górnego panelu strony na rzecz szybszego dotarcia do właściwej treści strony. Z podobnego powodu na stronach internetowych nie są zbyt porządane logo w formie okręgu z treścią wpisaną w środek czy też różnego rodzaju herby. Aby były one czytelne muszą być dość wysokie i zabierają cenne miejsce na górze strony.

logo projekt

Projekt logo indywidualny czy modyfikacja gotowej ikony?

Ustal z wykonawcą logo czy kupujesz projekt indywidualny czy modyfikację gotowej grafiki np. kupionej na stocku (w banku grafik / zdjęć). Pewnie obiło ci się o uszy ze firmy potrafią wydać fortunę na nowe logo, a równocześnie na Allegro znajdziesz oferty wykonania logo za 50-100 zł. Ta tańsze oferty to najczęściej po prostu zakup gotowego znaku i ewentualna indywidualna przeróbka np. zmiana koloru, dodanie napisu. Przykłady takich gotowych ikon pokazuję w filmie na stocku Deposit Photos.

Czy kupowanie takich gotowych projektów to coś złego? Niekoniecznie, jeśli masz ograniczony budżet to takie zmontowanie logo z gotowych elementów może być jedynym na ten moment rozwiązaniem. Warto jednak wprowadzić jakiekolwiek zmiany w kupowanej grafice i przede wszystkim mieć świadomość co kupujemy.

Ogólne uwagi odnośnie projektu logo

Odnośnie samego projektu logo przyjmij zasadę – im prościej tym lepiej. Spójrz na logo największych światowych firm typu Nike, McDonald’s – to proste znaki. Dobrym pomysłem jest usunięcie z projektu wszystkiego co nie jest potrzebne. Projekt musi być estetyczny, a nie przeładowany bajerami. Zdaj się najlepiej na swojego projektanta jeśli ma w tym doświadczenie i podoba Ci się jego portfolio.

Koniecznie zwróć uwagę czy twoje logo będzie czytelne w wersji jednokolorowej – pewne nośniki wymagają takiego projektu, np. pieczątka, grawer lub logo wystrugane w drewnie. Warto posiadać wersję logo na białym tle, na ciemnym tle oraz monochromatyczne, czyli czarno-białe

Autorskie prawa majątkowe do projektu logo

Koniecznie podpisz umowę przekazania autorskich praw majątkowych do wykonanego projektu abyś był jego pełnoprawnym właścicielem. Podrzucam link do ciekawego artykułu na ten temat na stronie Poradnik przedsiębiorcy, zapoznaj się z nim.

Na koniec jeszcze jedna uwaga – wbrew temu co usłyszysz czy przeczytasz w internecie – że logo to twarz Twojej firmy i musi być niewiadomo jak dobre, itd – opracowanie logo to nie jest najwyższy priorytet dla nowo powstającej firmy – jeśli zakładasz firmę skup się ma pozyskiwaniu klientów i oferowaniu jak najwyższej jakości produktu / usługi zamiast poświęcać dni i godziny na wybór odpowiedniego odcienia czerwieni w logo. Logo zawsze możesz poprawić lub zmienić, ale jeśli nie będziesz umiał generować zysków to logo nie będzie ci w ogóle potrzebne bo Twoja firma nie przetrwa.

Jeśli interesuje cię temat zakupu projektu logo to zapewne masz tez w planach zakup strony www dla swojej firmy, która to pomoże ci właśnie pozyskiwać klientów z internetu. Jeśli tak to koniecznie – zobacz moją ofertę tworzenia stron www. Moja firma od kilku lat realizuje tego typu projekty i z pewnością będziemy mogli Ci pomóc.

Jeśli wskazówki z tego filmu były dla Ciebie przydatne – daj kciuk w górę pod filmem na YouTube, a jeśli chcesz dostawać więcej tego typu porad zupełnie za darmo – zasubskrybuj mój kanał i zapisz się na newsletter.

Do zobaczenia w kolejnym filmie!

 

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Chcesz o czymś porozmawiać? Skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Napisz do mnie, chętnie porozmawiam.

Skontaktuj się

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG