Projekt logo – 5 wskazówek zanim kupisz
Cześć, jeśli planujesz zlecić komuś wykonanie projektu logo dla swojej firmy, to w tym filmie mam dla Ciebie 5 wskazówek, dzięki którym unikniesz problemów związanych może nie tyle z realizacją projektu co z jego dalszym wykorzystaniem. Zapraszam do oglądania i przeczytania tekstu.
Logo do kupienia? Na co zwrócić uwagę?
Jestem wykonawcą stron internetowych i często trafiają do mnie klienci, którzy jeszcze nie mają projektu logo lub mają, ale jest ono przygotowane w nieodpowiedni sposób. Czasami w taki, który w zasadzie uniemożliwia jego wykorzystanie. Postanowiłem wiec zebrać najważniejsze wskazówki odnośnie projektu logo z punktu widzenia osoby kupującej taki projekt, aby później uniknęła ona rozczarowań gdy na przykład okaże się, że trzeba je wykonać od nowa. Przejdźmy zatem do konkretów – 5 wskazówek zanim kupisz logo. Sprawdź również materiał jak poprawnie umieszczać logo na stronie.
Projekt logo – format zapisu pliku
Musisz wiedzieć, że grafika komputerowa dzieli się na wektorową (tzw. krzywe) i rastrową (tzw. bitmapa). Nie wdając się w szczegóły z czego składa się obraz w jakiej grafice – musisz zapamiętać, że grafikę wektorową można dowolnie skalować bez utraty jakości. To znaczy możesz projekt wykonany w krzywych pomniejszyć aby pasował na długopis lub powiększyć aby zajmował cały billboard, a grafika cały czas będzie miała dobrą jakość. Natomiast grafika rastrowa nie posiada tej właściwości – skalowanie takiej grafiki – szczególe w górę – powoduje, że wygląda ona gorzej niż rozmiar oryginalny.
W przypadku projektu logo zdecydowanie porządane jest przygotowanie projektu zarówno w grafice wektorowej i rastrowej. Projekt w krzywych wykorzystasz np. do druku a bitmapę w social media, na stronę www czy do wykonania własnej prezentacji.
Wektory zapisywane są w formatach typu PDF, SVG, EPS lub w plikach roboczych programów graficznych np. AI, CDR. Rastry natomiast to popularne JPG czy PNG. Warto posiadać obraz rastrowy zarówno z białym tłem (JPG) jak też bez tła (PNG). To bardzo ważne!
Proporcje znaku w logo
Mówiąc o proporcjach nie chodzi mi o podziały harmoniczne, itd, ale o zwykłe ułożenie elementów logo względem siebie. Logo składające się z sygnetu czyli znaku graficznego oraz logotypu czyli napisu może mieć układ poziomy – horyzontalny lub pionowy – wertykalny.
W przypadku strony internetowej znacznie bardziej porządny jest układ horyzontalny – z prostego powodu – jeśli logo ma układ wertykalny to automatycznie cały górny panel strony (z logo i menu) jest wyższy (aby logo było czytelne), zabiera więcej miejsca, przez co trzeba więcej scrollować by dostać się do interesujących nas treści. Dużo bardziej praktycznie jest zmniejszenie wysokości górnego panelu strony na rzecz szybszego dotarcia do właściwej treści strony. Z podobnego powodu na stronach internetowych nie są zbyt porządane logo w formie okręgu z treścią wpisaną w środek czy też różnego rodzaju herby. Aby były one czytelne muszą być dość wysokie i zabierają cenne miejsce na górze strony.
Projekt logo indywidualny czy modyfikacja gotowej ikony?
Ustal z wykonawcą logo czy kupujesz projekt indywidualny czy modyfikację gotowej grafiki np. kupionej na stocku (w banku grafik / zdjęć). Pewnie obiło ci się o uszy ze firmy potrafią wydać fortunę na nowe logo, a równocześnie na Allegro znajdziesz oferty wykonania logo za 50-100 zł. Ta tańsze oferty to najczęściej po prostu zakup gotowego znaku i ewentualna indywidualna przeróbka np. zmiana koloru, dodanie napisu. Przykłady takich gotowych ikon pokazuję w filmie na stocku Deposit Photos.
Czy kupowanie takich gotowych projektów to coś złego? Niekoniecznie, jeśli masz ograniczony budżet to takie zmontowanie logo z gotowych elementów może być jedynym na ten moment rozwiązaniem. Warto jednak wprowadzić jakiekolwiek zmiany w kupowanej grafice i przede wszystkim mieć świadomość co kupujemy.
Ogólne uwagi odnośnie projektu logo
Odnośnie samego projektu logo przyjmij zasadę – im prościej tym lepiej. Spójrz na logo największych światowych firm typu Nike, McDonald’s – to proste znaki. Dobrym pomysłem jest usunięcie z projektu wszystkiego co nie jest potrzebne. Projekt musi być estetyczny, a nie przeładowany bajerami. Zdaj się najlepiej na swojego projektanta jeśli ma w tym doświadczenie i podoba Ci się jego portfolio.
Koniecznie zwróć uwagę czy twoje logo będzie czytelne w wersji jednokolorowej – pewne nośniki wymagają takiego projektu, np. pieczątka, grawer lub logo wystrugane w drewnie. Warto posiadać wersję logo na białym tle, na ciemnym tle oraz monochromatyczne, czyli czarno-białe
Autorskie prawa majątkowe do projektu logo
Koniecznie podpisz umowę przekazania autorskich praw majątkowych do wykonanego projektu abyś był jego pełnoprawnym właścicielem. Podrzucam link do ciekawego artykułu na ten temat na stronie Poradnik przedsiębiorcy, zapoznaj się z nim.
Na koniec jeszcze jedna uwaga – wbrew temu co usłyszysz czy przeczytasz w internecie – że logo to twarz Twojej firmy i musi być niewiadomo jak dobre, itd – opracowanie logo to nie jest najwyższy priorytet dla nowo powstającej firmy – jeśli zakładasz firmę skup się ma pozyskiwaniu klientów i oferowaniu jak najwyższej jakości produktu / usługi zamiast poświęcać dni i godziny na wybór odpowiedniego odcienia czerwieni w logo. Logo zawsze możesz poprawić lub zmienić, ale jeśli nie będziesz umiał generować zysków to logo nie będzie ci w ogóle potrzebne bo Twoja firma nie przetrwa.
Jeśli interesuje cię temat zakupu projektu logo to zapewne masz tez w planach zakup strony www dla swojej firmy, która to pomoże ci właśnie pozyskiwać klientów z internetu. Jeśli tak to koniecznie – zobacz moją ofertę tworzenia stron www. Moja firma od kilku lat realizuje tego typu projekty i z pewnością będziemy mogli Ci pomóc.
Jeśli wskazówki z tego filmu były dla Ciebie przydatne – daj kciuk w górę pod filmem na YouTube, a jeśli chcesz dostawać więcej tego typu porad zupełnie za darmo – zasubskrybuj mój kanał i zapisz się na newsletter.
Do zobaczenia w kolejnym filmie!
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Google Tag Manager – co to jest?
Kategorie: Przydatne narzędziaStrony internetowe z zainstalowanymi tagami marketingowymi znacznie ułatwiają prowadzenie analityki i działań reklamowych w internecie. Przekłada się to na...
Co to jest CTA na stronie internetowej? Definicja, przykłady, dobre praktyki.
Kategorie: Strony internetoweCTA (Call to Action) to wezwanie do działania na stronie internetowej. W tym artykule przedstawię Ci kilka dobrych praktyk...
UX – Co to jest User Experience?
Kategorie: Strony internetoweNiezależnie od tego, czy klienta przywiodła do nas nasza dopracowana strategia marketingowa, czy też łut szczęścia – powinno zależeć...
Jak wyglądało Allegro w 2000 roku – instrukcja Wayback Machine
Kategorie: Przydatne narzędzia Cześć, być może zastanawiałeś się kiedyś, czy jest możliwe sprawdzenie jakiejś strony internetowej z przeszłości. Może chciałbyś z...
Kalendarz e-commerce 2018 od Prestashop
Kategorie: E-commerce Reklama w internecie Ze względu na archiwalny charakter filmu kalendarz nie jest już dostępny. Zapraszam do subskrypcji kanału YouTube, na którym...
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.