Instrukcja Google Analytics 3 (podstawy)

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 9 min

Ten film i artykuł dotyczy starej wersji Google Analytics 3 (Universal Analytics). Zapraszam do obejrzenia instrukcji Google Analytics 4 – najnowszego aktualnie stosowanego narzędzia analitycznego od Google.

nowa instrukcja ga4 4

Obejrzyj ten film, jeśli interesuje Cię podstawowa instrukcja Google Analytics 3 (Universal Analytics). W 2014 roku umieściłem na moim kanale YouTube film z instrukcją obsługi Google Analytics, czyli darmowego narzędzia do analizy statystyk naszej strony internetowej. Był to jeden z najpopularniejszych filmów na moim kanale, jednak przez z biegiem lat interfejs Google Analytics dość mocno się zmienił, dlatego postanowiłem zaktualizować tą instrukcję.

Aktualną wersję instrukcji Google Analytics znajdziesz poniżej. Sprawdź przy okazji moją ofertę wdrożenie Google Analytics. Być może zainteresuje Cię także informacja jak sprawdzać wyniki Google Ads w Google Analytics.

Instrukcja Google Analytics – wprowadzenie

Naturalnie każdy skorzysta z tego materiału tak samo, jednak film ten chciałbym w szczególności zadedykować moim klientom – którym budowałem stronę internetową – będę dorzucał ten film do standardowego szkolenia z obsługi strony, jakie ode mnie dostajecie. Zapraszam więc do oglądania lub przeczytania artykułu poniżej.

Google Analytics – dlaczego warto z tego korzystać?

Być może zastanawiasz się dlaczego w ogóle warto korzystać z Google Analytics? W skrócie – robisz to po to, aby gromadzić podstawowe informacje o tym:

  • kto odwiedza Twoją stronę,
  • z jakich źródeł na nią wchodzi,
  • jak się po niej porusza,
  • ile czasu na niej spędza,
  • i mnóstwo innych parametrów, które możesz odczytać z Analytics

Tego typu dane możemy później porównywać w różnych jednostkach czasu lub po jakichś wydarzeniach typu przebudowa strony internetowej. W Google Analytics możemy też sprawdzać wyniki naszej kampanii Google Ads (ilość wejść, koszty kampanii, itd.), możemy też analizować jaki procent użytkowników realizuje cel, jaki stawiamy naszej stronie, np. dokonanie zakupu, przesłanie formularza kontaktowego, rejestracja na wydarzenie, itd. Doskonałym uzupełnieniem danych z Google Analytics jest Hotjar, o którym nagrałem osobny film na moim kanale. Polecam subskrybować mój kanał jeśli chcesz być na bieżąco z ciekawymi narzędziami 🙂

Google Analytics – jak zacząć?

Poniżej pokazuję podstawowe wskazówki na temat uruchomienia konta Google Analytics. Jeśli uznasz, że te informacje techniczne są zbyt trudne do wprowadzenia, sprawdź moją ofertę wdrożenie Google Analytics.

Podstawy Google Analytics - instrukcja 2020 screen

Aby móc w ogóle korzystać z Google Analytics należy wdrożyć tzw. pakiet startowy, który składa się z kilku elementów – najlepiej jeśli zrobi go firma, która tworzyła Twoją stronę, jednak jeśli masz kiepski kontakt z wykonawcą strony, możesz odezwać się do mnie, a zaproponuję Ci taką usługę wdrożeniową. A teraz zobaczmy na czym ona polega:

  • przede wszystkim musimy utworzyć konto w Google Analytics oraz zintegrować statystyki z naszą stroną internetową poprzez wklejenie odpowiedniego kodu źródłowego do naszej strony – jak wspomniałem, najlepiej jeśli zajmie się tym firma, która budowała naszą stronę – po integracji Google Analytics z Twoją stroną firma powinna wysłać Ci zaproszenie do konta Analytics z pełnymi uprawnieniami administracyjnymi;
  • pierwsze dane w Google Analytics mogą pokazywać się z pewnym opóźnieniem, np. kilkunastu godzin, więc nie zdziw się, że zaraz po instalacji nic tutaj nie widzisz. Oczywiście dane będą się zbierać od momentu integracji ze stroną, więc nie zobaczysz tu danych sprzed tego działania;
  • aby upewnić się, czy statystyki są poprawnie podpięte możesz skorzystać z wtyczki do przeglądarki Chrome o nazwie Google Tag Assistant (po zainstalowaniu wtyczki wejdź na swoją stronę, kliknij guzik Enable i odśwież stronę, tag z oznaczeniem GA powinien świecić się na zielono);
  • dobrym pomysłem jest odfiltrowanie ze statystyk swojego ruchu, możesz to zrobić za pomocą filtra na Twój adres IP lub przez wtyczkę do Chrome o nazwie Block yourself from Analytics – dzięki temu będziesz miał bardziej realne wyniki, bez swoich wizyt na stronie; w ustawieniach usługi Google Analytics możesz też odfiltrować ruch robotów;
  • jeśli prowadzisz inne działania w ekosystemie Google, np. kampanie Google Ads, pozycjonowanie w wynikach organicznych – warto jest połączyć w ustawieniach konto GA z innymi usługami typu Google Search Console, czy Google Ads;
  • jeśli prowadzisz sklep internetowy, upewnij się żeby włączyć w Google Analytics moduł e-commerce i poprawnie spiąć go ze stroną internetową, pomóc Ci w tym powinien autor Twojego sklepu;
  • jeśli zamierzasz śledzić wyniki swoich kampanii Google Ads, w ustawieniach Analytics zmień walutę na PLN;
  • sugeruję wyłączyć usuwanie zgromadzonych danych po określonym czasie, takie ustawienia są domyślne po wdrożeniu RODO, przy okazji warto też włączyć zbieranie danych demograficznych o naszych użytkownikach, ponieważ domyślnie jest to wyłączone;
  • warto w Google Analytics już na samym początku ustawić cele, jakie stawiamy naszej stronie. Najprostsze cele w przypadku sklepu internetowego do dodanie czegoś do koszyka, zrealizowanie zakupu, zapis na newsletter. W przypadku strony internetowej może to być przesłanie formularza kontaktowego, kliknięcie w numer telefonu, itd.;
  • jeśli Twoja witryna zawiera wewnętrzną wyszukiwarkę – warto spiąć ją z Google Analytics, abyś wiedział czego ludzie szukają na Twojej stronie;
  • jeśli nie przeraża Cię widok zakładki Administracja w Google Analytics – przeklikaj sobie wszystkie pozycje, być może znajdziesz inne interesujące rzeczy.

Instrukcja Google Analytics – przegląd interfejsu

Aby dostać się do interfejsu Google Analytics wchodzimy na stronę https://analytics.google.com/, logujemy się na swoje konto Google lub zakładamy konto, jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy. Podczas prac wdrożeniowych do tego konta zostanie przypisany dostęp do panelu Google Analytics. Możemy tez pobrać aplikację mobilną.

Informacje ogólne o instrukcji Google Analytics (patrz nagranie z ekranu w filmie):

  • jako że mówimy tutaj o podstawach – nie będziemy analizować wszystkich dostępnych zakładek, skupimy się na tych, które prawdopodobnie będziesz najczęściej odwiedzał;
  • możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat interesującej się zakładki wpisując w google zapytanie “Google Analytics + nazwa zakładki”;
  • jeśli zainteresuje Cię ta tematyka, najlepszym rozwiązaniem byłoby odbycie dedykowanych szkoleń z Google Analytics, znajdziesz tego sporo na polskim rynku;

Google Analytics – Strona główna:

  • mamy tu podsumowanie wszystkich najważniejszych informacji, których rozwinięcie znajdziemy w lewym menu usługi;
  • przegląd paneli dostępnych na stronie głównej;

Google Analytics – Dostosowanie

  • w tej sekcji możemy zmienić wygląd paneli informacyjnych na stronie głównej, wykonać raporty niestandardowe czy wprowadzić alerty, np. gdy jakiś wskaźnik znacząco się zmieni. Jako, że ten film zatytułowany jest Podstawy Google Analytics, nie będziemy się tym zajmować;

Google Analytics – Czas rzeczywisty

  • w tej sekcji możemy śledzić jak wygląda ruch na żywo na naszej stronie;
  • przegląd dostępnych sekcji: Przegląd, Lokalizacja, Źródła wizyt, Treść, Zdarzenia, Konwersje

Google Analytics – Odbiorcy

  • prawdopodobnie w tej  części interfejsu będziesz najczęściej;
  • datę raportów ustawiamy w prawym górnym rogu, mamy tutaj też opcję porównania danych w różnych okresach;
  • analizujemy dane dla wszystkich użytkowników, jednak możesz też wyodrębnić konkretne segmenty, np. osób w danym wieku, danej płci, z danej lokalizacji lub takich, które wykonały konkretną akcję na stronie itd. Po więcej odsyłam do materiałów źródłowych GA: https://support.google.com/analytics/answer/3123951?hl=pl
  • omówienie panelu Przegląd – tutaj znajdziesz najważniejsze informacje;
  • omówienie panelu Dane demograficzne, wraz z podstronami – na przykładzie danych demograficznych pokazać jak działa Wymiar dodatkowy w tabeli – np. sprawdzenie grupy wiekowej i miejscowości;
  • omówienie panelu Dane geograficzne – szczegółowe informacje o języku i lokalizacji;
  • omówienie panelu Zachowania wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Technologia wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Ruch mobilny wraz z podstronami;

Google Analytics – Pozyskiwanie

  • omówienie panelu Przegląd;
  • omówienie panelu Cały ruchu wraz z podstronami – wspomnieć o tagowaniu kampanii;
  • panel Google Ads – odesłanie do osobnego filmu;
  • omówienie panelu Search Console wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Sieci społecznościowe wraz z podstronami;

Google Analytics – Zachowanie

  • omówienie panelu Przegląd;
  • omówienie panelu Zawartość witryny wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Szybkość witryny wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Wyszukiwanie w witrynie wraz z podstronami;

Google Analytics – Konwersje

  • omówienie panelu Cele wraz z podstronami;

Google Analytics – Odkryj

  • omówienie proponowanych możliwości i dalsze zagłębianie Google Analytics;

Google Analytics – jak z niego korzystać?

Jak widzisz ilość danych gromadzonych przez Google Analytics jest ogromna. Osobiście nie jestem wielkim fanem ślęczenia nad statystykami każdego dnia. Raczej traktuję te dane jako coś co przeglądam co jakiś czas, weryfikuję podstrony które są najczęściej odwiedzane, źródła wizyt, strony wyjścia, sprawdzam skuteczność kampanii reklamowych, porównuję także dane z ubiegłych lat, a także analizuję jak przekładają się zmiany wprowadzane na stronie na interesujące mnie wskaźniki w Google Analytics.

Najważniejszy wniosek jaki powinieneś zapamiętać z tego wideo jest taki, że nad stroną internetową trzeba cały czas pracować i ją usprawniać. To nie jest tak, że zrobisz stronę, zostawisz ją bez kontroli na parę lat i będziesz oczekiwał spektakularnych rezultatów. Nad stroną należy stale pracować, eliminować błędy, słabe punkty, dostosowywać ją tak by jak najlepiej spełniała wymagania użytkowników i weryfikować czy wprowadzone przez nas zmiany przełożyły się na zwiększenie skuteczności strony. Narzędzia takie jak Google Analytics, czy Hotjar, o którym wspominałem w innym filmie, pomagają właśnie w takich działaniach.

Mam nadzieję, że dowiedziałeś się z tego filmu czegoś ciekawego. Jeśli przy okazji planujesz zlecenie stworzenia strony internetowej lub sklepu internetowego – zobacz moją ofertę. Moja firma od kilku lat realizuje tego typu projekty i z pewnością będziemy mogli Ci pomóc.

Jeśli wskazówki z tego filmu były dla Ciebie przydatne – daj kciuk w górę pod filmem na YouTube, a jeśli chcesz dostawać więcej tego typu porad zupełnie za darmo – zasubskrybuj mój kanał na YouTube i zapisz się na newsletter tutaj.

Do zobaczenia w kolejnym filmie!

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź moją płatną ofertę.

Przejdź do oferty

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG