Szanowni Państwo, w najbliższych tygodniach nie przyjmuję nowych zleceń. Więcej w tym filmie.

Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Instrukcja Google Analytics 3 (podstawy)

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 22 czerwca 2022

Ten film i artykuł dotyczy starej wersji Google Analytics 3 (Universal Analytics). Zapraszam do obejrzenia instrukcji Google Analytics 4 – najnowszego aktualnie stosowanego narzędzia analitycznego od Google.

nowa instrukcja ga4 4

Obejrzyj ten film, jeśli interesuje Cię podstawowa instrukcja Google Analytics 3 (Universal Analytics). W 2014 roku umieściłem na moim kanale YouTube film z instrukcją obsługi Google Analytics, czyli darmowego narzędzia do analizy statystyk naszej strony internetowej. Był to jeden z najpopularniejszych filmów na moim kanale, jednak przez z biegiem lat interfejs Google Analytics dość mocno się zmienił, dlatego postanowiłem zaktualizować tą instrukcję.

Aktualną wersję instrukcji Google Analytics znajdziesz poniżej. Sprawdź przy okazji moją ofertę wdrożenie Google Analytics. Być może zainteresuje Cię także informacja jak sprawdzać wyniki Google Ads w Google Analytics.

Instrukcja Google Analytics – wprowadzenie

Naturalnie każdy skorzysta z tego materiału tak samo, jednak film ten chciałbym w szczególności zadedykować moim klientom – którym budowałem stronę internetową – będę dorzucał ten film do standardowego szkolenia z obsługi strony, jakie ode mnie dostajecie. Zapraszam więc do oglądania lub przeczytania artykułu poniżej.

Google Analytics – dlaczego warto z tego korzystać?

Być może zastanawiasz się dlaczego w ogóle warto korzystać z Google Analytics? W skrócie – robisz to po to, aby gromadzić podstawowe informacje o tym:

  • kto odwiedza Twoją stronę,
  • z jakich źródeł na nią wchodzi,
  • jak się po niej porusza,
  • ile czasu na niej spędza,
  • i mnóstwo innych parametrów, które możesz odczytać z Analytics

Tego typu dane możemy później porównywać w różnych jednostkach czasu lub po jakichś wydarzeniach typu przebudowa strony internetowej. W Google Analytics możemy też sprawdzać wyniki naszej kampanii Google Ads (ilość wejść, koszty kampanii, itd.), możemy też analizować jaki procent użytkowników realizuje cel, jaki stawiamy naszej stronie, np. dokonanie zakupu, przesłanie formularza kontaktowego, rejestracja na wydarzenie, itd. Doskonałym uzupełnieniem danych z Google Analytics jest Hotjar, o którym nagrałem osobny film na moim kanale. Polecam subskrybować mój kanał jeśli chcesz być na bieżąco z ciekawymi narzędziami 🙂

Google Analytics – jak zacząć?

Poniżej pokazuję podstawowe wskazówki na temat uruchomienia konta Google Analytics. Jeśli uznasz, że te informacje techniczne są zbyt trudne do wprowadzenia, sprawdź moją ofertę wdrożenie Google Analytics.

Podstawy Google Analytics - instrukcja 2020 screen

Aby móc w ogóle korzystać z Google Analytics należy wdrożyć tzw. pakiet startowy, który składa się z kilku elementów – najlepiej jeśli zrobi go firma, która tworzyła Twoją stronę, jednak jeśli masz kiepski kontakt z wykonawcą strony, możesz odezwać się do mnie, a zaproponuję Ci taką usługę wdrożeniową. A teraz zobaczmy na czym ona polega:

  • przede wszystkim musimy utworzyć konto w Google Analytics oraz zintegrować statystyki z naszą stroną internetową poprzez wklejenie odpowiedniego kodu źródłowego do naszej strony – jak wspomniałem, najlepiej jeśli zajmie się tym firma, która budowała naszą stronę – po integracji Google Analytics z Twoją stroną firma powinna wysłać Ci zaproszenie do konta Analytics z pełnymi uprawnieniami administracyjnymi;
  • pierwsze dane w Google Analytics mogą pokazywać się z pewnym opóźnieniem, np. kilkunastu godzin, więc nie zdziw się, że zaraz po instalacji nic tutaj nie widzisz. Oczywiście dane będą się zbierać od momentu integracji ze stroną, więc nie zobaczysz tu danych sprzed tego działania;
  • aby upewnić się, czy statystyki są poprawnie podpięte możesz skorzystać z wtyczki do przeglądarki Chrome o nazwie Google Tag Assistant (po zainstalowaniu wtyczki wejdź na swoją stronę, kliknij guzik Enable i odśwież stronę, tag z oznaczeniem GA powinien świecić się na zielono);
  • dobrym pomysłem jest odfiltrowanie ze statystyk swojego ruchu, możesz to zrobić za pomocą filtra na Twój adres IP lub przez wtyczkę do Chrome o nazwie Block yourself from Analytics – dzięki temu będziesz miał bardziej realne wyniki, bez swoich wizyt na stronie; w ustawieniach usługi Google Analytics możesz też odfiltrować ruch robotów;
  • jeśli prowadzisz inne działania w ekosystemie Google, np. kampanie Google Ads, pozycjonowanie w wynikach organicznych – warto jest połączyć w ustawieniach konto GA z innymi usługami typu Google Search Console, czy Google Ads;
  • jeśli prowadzisz sklep internetowy, upewnij się żeby włączyć w Google Analytics moduł e-commerce i poprawnie spiąć go ze stroną internetową, pomóc Ci w tym powinien autor Twojego sklepu;
  • jeśli zamierzasz śledzić wyniki swoich kampanii Google Ads, w ustawieniach Analytics zmień walutę na PLN;
  • sugeruję wyłączyć usuwanie zgromadzonych danych po określonym czasie, takie ustawienia są domyślne po wdrożeniu RODO, przy okazji warto też włączyć zbieranie danych demograficznych o naszych użytkownikach, ponieważ domyślnie jest to wyłączone;
  • warto w Google Analytics już na samym początku ustawić cele, jakie stawiamy naszej stronie. Najprostsze cele w przypadku sklepu internetowego do dodanie czegoś do koszyka, zrealizowanie zakupu, zapis na newsletter. W przypadku strony internetowej może to być przesłanie formularza kontaktowego, kliknięcie w numer telefonu, itd.;
  • jeśli Twoja witryna zawiera wewnętrzną wyszukiwarkę – warto spiąć ją z Google Analytics, abyś wiedział czego ludzie szukają na Twojej stronie;
  • jeśli nie przeraża Cię widok zakładki Administracja w Google Analytics – przeklikaj sobie wszystkie pozycje, być może znajdziesz inne interesujące rzeczy.

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Instrukcja Google Analytics – przegląd interfejsu

Aby dostać się do interfejsu Google Analytics wchodzimy na stronę https://analytics.google.com/, logujemy się na swoje konto Google lub zakładamy konto, jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy. Podczas prac wdrożeniowych do tego konta zostanie przypisany dostęp do panelu Google Analytics. Możemy tez pobrać aplikację mobilną.

Informacje ogólne o instrukcji Google Analytics (patrz nagranie z ekranu w filmie):

  • jako że mówimy tutaj o podstawach – nie będziemy analizować wszystkich dostępnych zakładek, skupimy się na tych, które prawdopodobnie będziesz najczęściej odwiedzał;
  • możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat interesującej się zakładki wpisując w google zapytanie “Google Analytics + nazwa zakładki”;
  • jeśli zainteresuje Cię ta tematyka, najlepszym rozwiązaniem byłoby odbycie dedykowanych szkoleń z Google Analytics, znajdziesz tego sporo na polskim rynku;

Google Analytics – Strona główna:

  • mamy tu podsumowanie wszystkich najważniejszych informacji, których rozwinięcie znajdziemy w lewym menu usługi;
  • przegląd paneli dostępnych na stronie głównej;

Google Analytics – Dostosowanie

  • w tej sekcji możemy zmienić wygląd paneli informacyjnych na stronie głównej, wykonać raporty niestandardowe czy wprowadzić alerty, np. gdy jakiś wskaźnik znacząco się zmieni. Jako, że ten film zatytułowany jest Podstawy Google Analytics, nie będziemy się tym zajmować;

Google Analytics – Czas rzeczywisty

  • w tej sekcji możemy śledzić jak wygląda ruch na żywo na naszej stronie;
  • przegląd dostępnych sekcji: Przegląd, Lokalizacja, Źródła wizyt, Treść, Zdarzenia, Konwersje

Google Analytics – Odbiorcy

  • prawdopodobnie w tej  części interfejsu będziesz najczęściej;
  • datę raportów ustawiamy w prawym górnym rogu, mamy tutaj też opcję porównania danych w różnych okresach;
  • analizujemy dane dla wszystkich użytkowników, jednak możesz też wyodrębnić konkretne segmenty, np. osób w danym wieku, danej płci, z danej lokalizacji lub takich, które wykonały konkretną akcję na stronie itd. Po więcej odsyłam do materiałów źródłowych GA: https://support.google.com/analytics/answer/3123951?hl=pl
  • omówienie panelu Przegląd – tutaj znajdziesz najważniejsze informacje;
  • omówienie panelu Dane demograficzne, wraz z podstronami – na przykładzie danych demograficznych pokazać jak działa Wymiar dodatkowy w tabeli – np. sprawdzenie grupy wiekowej i miejscowości;
  • omówienie panelu Dane geograficzne – szczegółowe informacje o języku i lokalizacji;
  • omówienie panelu Zachowania wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Technologia wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Ruch mobilny wraz z podstronami;

Google Analytics – Pozyskiwanie

  • omówienie panelu Przegląd;
  • omówienie panelu Cały ruchu wraz z podstronami – wspomnieć o tagowaniu kampanii;
  • panel Google Ads – odesłanie do osobnego filmu;
  • omówienie panelu Search Console wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Sieci społecznościowe wraz z podstronami;

Google Analytics – Zachowanie

  • omówienie panelu Przegląd;
  • omówienie panelu Zawartość witryny wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Szybkość witryny wraz z podstronami;
  • omówienie panelu Wyszukiwanie w witrynie wraz z podstronami;

Google Analytics – Konwersje

  • omówienie panelu Cele wraz z podstronami;

Google Analytics – Odkryj

  • omówienie proponowanych możliwości i dalsze zagłębianie Google Analytics;

Google Analytics – jak z niego korzystać?

Jak widzisz ilość danych gromadzonych przez Google Analytics jest ogromna. Osobiście nie jestem wielkim fanem ślęczenia nad statystykami każdego dnia. Raczej traktuję te dane jako coś co przeglądam co jakiś czas, weryfikuję podstrony które są najczęściej odwiedzane, źródła wizyt, strony wyjścia, sprawdzam skuteczność kampanii reklamowych, porównuję także dane z ubiegłych lat, a także analizuję jak przekładają się zmiany wprowadzane na stronie na interesujące mnie wskaźniki w Google Analytics.

Najważniejszy wniosek jaki powinieneś zapamiętać z tego wideo jest taki, że nad stroną internetową trzeba cały czas pracować i ją usprawniać. To nie jest tak, że zrobisz stronę, zostawisz ją bez kontroli na parę lat i będziesz oczekiwał spektakularnych rezultatów. Nad stroną należy stale pracować, eliminować błędy, słabe punkty, dostosowywać ją tak by jak najlepiej spełniała wymagania użytkowników i weryfikować czy wprowadzone przez nas zmiany przełożyły się na zwiększenie skuteczności strony. Narzędzia takie jak Google Analytics, czy Hotjar, o którym wspominałem w innym filmie, pomagają właśnie w takich działaniach.

Mam nadzieję, że dowiedziałeś się z tego filmu czegoś ciekawego. Jeśli przy okazji planujesz zlecenie stworzenia strony internetowej lub sklepu internetowego – zobacz moją ofertę. Moja firma od kilku lat realizuje tego typu projekty i z pewnością będziemy mogli Ci pomóc.

Jeśli wskazówki z tego filmu były dla Ciebie przydatne – daj kciuk w górę pod filmem na YouTube, a jeśli chcesz dostawać więcej tego typu porad zupełnie za darmo – zasubskrybuj mój kanał na YouTube i zapisz się na newsletter tutaj.

Do zobaczenia w kolejnym filmie!

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Tania strona internetowa? Uważaj na te rzeczy.

Kategorie: Strony internetowe

„Kupiłam tanią stronę internetową i wykonawca zapadł się pod ziemię po opłaceniu faktury”. To tylko jeden z możliwych negatywnych...

Czytaj więcej

Jak sprawdzić do kogo należy strona internetowa?

Kategorie: Strony internetowe

Jeżeli potrzebujesz sprawdzić, kto jest właścicielem strony internetowej (a konkretniej domeny internetowej, pod którą znajduje się strona), to w tym...

Czytaj więcej

Jak wykonuję projekt strony internetowej? Praktyczny przykład.

Kategorie: Strony internetowe

Jak przebiega u mnie projektowanie strony internetowej? Pozwól, że pokażę ci na praktycznym przykładzie na ekranie. Z tego filmu...

Czytaj więcej

Menu na stronie internetowej – przegląd popularnych rozwiązań

Kategorie: Strony internetowe

Nawigacja na stronach internetowych ewoluuje wraz z rozwojem technologii. Kilkanaście lat temu 99% stron internetowych składało się z kolumny...

Czytaj więcej

WordPress i komunikat „Zalecana aktualizacja PHPa” – co robić?

Kategorie: Strony internetowe

Strony internetowe na systemie WordPress posiadają wbudowany mechanizm sprawdzania wersji języka PHP na serwerze (hostingu). Z tego artykułu dowiesz...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Skontaktuj się

 

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu
Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.

Dostępność WCAG