Google Partner arturkosinski.pl
Wycena online
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwark臋

Instrukcja Google Analytics 3 (podstawy)

Ostatnia aktualizacja tre艣ci Ostatnia aktualizacja: 22 czerwca 2022

Ten film i artyku艂 dotyczy starej wersji Google Analytics 3 (Universal Analytics). Zapraszam do obejrzenia instrukcji Google Analytics 4 – najnowszego aktualnie stosowanego narz臋dzia analitycznego od Google.

nowa instrukcja ga4 4

Obejrzyj ten film, je艣li interesuje Ci臋 podstawowa instrukcja Google Analytics 3 (Universal Analytics). W 2014 roku umie艣ci艂em na moim kanale YouTube film z instrukcj膮 obs艂ugi Google Analytics, czyli darmowego narz臋dzia do analizy statystyk naszej strony internetowej. By艂 to jeden z najpopularniejszych film贸w na moim kanale, jednak przez z biegiem lat interfejs Google Analytics do艣膰 mocno si臋 zmieni艂, dlatego postanowi艂em zaktualizowa膰 t膮 instrukcj臋.

Aktualn膮 wersj臋 instrukcji Google Analytics znajdziesz poni偶ej. Sprawd藕 przy okazji moj膮 ofert臋 wdro偶enie Google Analytics. By膰 mo偶e zainteresuje Ci臋 tak偶e informacja jak sprawdza膰 wyniki Google Ads w Google Analytics.

Instrukcja Google Analytics – wprowadzenie

Naturalnie ka偶dy skorzysta z tego materia艂u tak samo, jednak film ten chcia艂bym w szczeg贸lno艣ci zadedykowa膰 moim klientom – kt贸rym budowa艂em stron臋聽internetow膮 – b臋d臋 dorzuca艂 ten film do standardowego szkolenia z obs艂ugi strony, jakie ode mnie dostajecie. Zapraszam wi臋c do ogl膮dania lub przeczytania artyku艂u poni偶ej.

Google Analytics – dlaczego warto z tego korzysta膰?

By膰 mo偶e zastanawiasz si臋 dlaczego w og贸le warto korzysta膰 z Google Analytics? W skr贸cie – robisz to po to, aby gromadzi膰 podstawowe informacje o tym:

  • kto odwiedza Twoj膮 stron臋,
  • z jakich 藕r贸de艂 na ni膮 wchodzi,
  • jak si臋聽po niej porusza,
  • ile czasu na niej sp臋dza,
  • i mn贸stwo innych parametr贸w, kt贸re mo偶esz odczyta膰 z Analytics

Tego typu dane mo偶emy p贸藕niej por贸wnywa膰 w r贸偶nych jednostkach czasu lub po jakich艣 wydarzeniach typu przebudowa strony internetowej. W Google Analytics mo偶emy te偶 sprawdza膰 wyniki naszej kampanii Google Ads (ilo艣膰 wej艣膰, koszty kampanii, itd.), mo偶emy te偶 analizowa膰 jaki procent u偶ytkownik贸w realizuje cel, jaki stawiamy naszej stronie, np. dokonanie zakupu, przes艂anie formularza kontaktowego, rejestracja na wydarzenie, itd. Doskona艂ym uzupe艂nieniem danych z Google Analytics jest Hotjar, o kt贸rym nagra艂em osobny film na moim kanale. Polecam subskrybowa膰 m贸j kana艂 je艣li chcesz by膰聽na bie偶膮co z ciekawymi narz臋dziami 馃檪

Google Analytics – jak zacz膮膰?

Poni偶ej pokazuj臋 podstawowe wskaz贸wki na temat uruchomienia konta Google Analytics. Je艣li uznasz, 偶e te informacje techniczne s膮 zbyt trudne do wprowadzenia, sprawd藕 moj膮 ofert臋 wdro偶enie Google Analytics.

Podstawy Google Analytics - instrukcja 2020 screen

Aby m贸c w og贸le korzysta膰 z Google Analytics nale偶y wdro偶y膰 tzw. pakiet startowy, kt贸ry sk艂ada si臋 z kilku element贸w – najlepiej je艣li zrobi go firma, kt贸ra tworzy艂a Twoj膮 stron臋, jednak je艣li masz kiepski kontakt z wykonawc膮 strony, mo偶esz odezwa膰 si臋聽do mnie, a zaproponuj臋 Ci tak膮 us艂ug臋 wdro偶eniow膮. A teraz zobaczmy na czym ona polega:

  • przede wszystkim musimy utworzy膰聽konto w Google Analytics oraz zintegrowa膰 statystyki z nasz膮聽stron膮 internetow膮 poprzez wklejenie odpowiedniego kodu 藕r贸d艂owego do naszej strony – jak wspomnia艂em, najlepiej je艣li zajmie si臋聽tym firma, kt贸ra budowa艂a nasz膮 stron臋 – po integracji Google Analytics z Twoj膮聽stron膮聽firma powinna wys艂a膰 Ci zaproszenie do konta Analytics z pe艂nymi uprawnieniami administracyjnymi;
  • pierwsze dane w Google Analytics mog膮 pokazywa膰聽si臋聽z pewnym op贸藕nieniem, np. kilkunastu godzin, wi臋c nie zdziw si臋, 偶e zaraz po instalacji nic tutaj nie widzisz. Oczywi艣cie dane b臋d膮聽si臋聽zbiera膰 od momentu integracji ze stron膮, wi臋c nie zobaczysz tu danych sprzed tego dzia艂ania;
  • aby upewni膰 si臋, czy statystyki s膮 poprawnie podpi臋te mo偶esz skorzysta膰 z wtyczki do przegl膮darki Chrome o nazwie Google Tag Assistant (po zainstalowaniu wtyczki wejd藕 na swoj膮 stron臋, kliknij guzik Enable i od艣wie偶 stron臋, tag z oznaczeniem GA powinien 艣wieci膰 si臋 na zielono);
  • dobrym pomys艂em jest odfiltrowanie ze statystyk swojego ruchu, mo偶esz to zrobi膰聽za pomoc膮 filtra na Tw贸j adres IP lub przez wtyczk臋 do Chrome o nazwie Block yourself from Analytics – dzi臋ki temu b臋dziesz mia艂 bardziej realne wyniki, bez swoich wizyt na stronie; w ustawieniach us艂ugi Google Analytics mo偶esz te偶 odfiltrowa膰聽ruch robot贸w;
  • je艣li prowadzisz inne dzia艂ania w ekosystemie Google, np. kampanie Google Ads, pozycjonowanie w wynikach organicznych – warto jest po艂膮czy膰 w ustawieniach konto GA z innymi us艂ugami typu Google Search Console, czy Google Ads;
  • je艣li prowadzisz sklep internetowy, upewnij si臋 偶eby w艂膮czy膰 w Google Analytics modu艂聽e-commerce i poprawnie spi膮膰聽go ze stron膮聽internetow膮, pom贸c Ci w tym powinien autor Twojego sklepu;
  • je艣li zamierzasz 艣ledzi膰聽wyniki swoich kampanii Google Ads, w ustawieniach Analytics zmie艅 walut臋 na PLN;
  • sugeruj臋 wy艂膮czy膰 usuwanie zgromadzonych danych po okre艣lonym czasie, takie ustawienia s膮 domy艣lne po wdro偶eniu RODO, przy okazji warto te偶 w艂膮czy膰 zbieranie danych demograficznych o naszych u偶ytkownikach, poniewa偶 domy艣lnie jest to wy艂膮czone;
  • warto w Google Analytics ju偶 na samym pocz膮tku ustawi膰 cele, jakie stawiamy naszej stronie. Najprostsze cele w przypadku sklepu internetowego do dodanie czego艣 do koszyka, zrealizowanie zakupu, zapis na newsletter. W przypadku strony internetowej mo偶e to by膰 przes艂anie formularza kontaktowego, klikni臋cie w numer telefonu, itd.;
  • je艣li Twoja witryna zawiera wewn臋trzn膮聽wyszukiwark臋 – warto spi膮膰聽j膮聽z Google Analytics, aby艣 wiedzia艂 czego ludzie szukaj膮 na Twojej stronie;
  • je艣li nie przera偶a Ci臋 widok zak艂adki Administracja w Google Analytics – przeklikaj sobie wszystkie pozycje, by膰 mo偶e znajdziesz inne interesuj膮ce rzeczy.

Podstawy zdobywania kliento虂w przez internet Kurs audio

Instrukcja Google Analytics – przegl膮d interfejsu

Aby dosta膰 si臋聽do interfejsu Google Analytics wchodzimy na stron臋 https://analytics.google.com/, logujemy si臋 na swoje konto Google lub zak艂adamy konto, je艣li jeszcze tego nie zrobili艣my. Podczas prac wdro偶eniowych do tego konta zostanie przypisany dost臋p do panelu Google Analytics. Mo偶emy tez pobra膰 aplikacj臋 mobiln膮.

Informacje og贸lne o instrukcji Google Analytics (patrz nagranie z ekranu w filmie):

  • jako 偶e m贸wimy tutaj o podstawach – nie b臋dziemy analizowa膰 wszystkich dost臋pnych zak艂adek, skupimy si臋 na tych, kt贸re prawdopodobnie b臋dziesz najcz臋艣ciej odwiedza艂;
  • mo偶esz znale藕膰 dodatkowe informacje na temat interesuj膮cej si臋 zak艂adki wpisuj膮c w google zapytanie 鈥淕oogle Analytics + nazwa zak艂adki鈥;
  • je艣li zainteresuje Ci臋 ta tematyka, najlepszym rozwi膮zaniem by艂oby odbycie dedykowanych szkole艅 z Google Analytics, znajdziesz tego sporo na polskim rynku;

Google Analytics – Strona g艂贸wna:

  • mamy tu podsumowanie wszystkich najwa偶niejszych informacji, kt贸rych rozwini臋cie znajdziemy w lewym menu us艂ugi;
  • przegl膮d paneli dost臋pnych na stronie g艂贸wnej;

Google Analytics – Dostosowanie

  • w tej sekcji mo偶emy zmieni膰 wygl膮d paneli informacyjnych na stronie g艂贸wnej, wykona膰 raporty niestandardowe czy wprowadzi膰 alerty, np. gdy jaki艣 wska藕nik znacz膮co si臋 zmieni. Jako, 偶e ten film zatytu艂owany jest Podstawy Google Analytics, nie b臋dziemy si臋 tym zajmowa膰;

Google Analytics –聽Czas rzeczywisty

  • w tej sekcji mo偶emy 艣ledzi膰 jak wygl膮da ruch na 偶ywo na naszej stronie;
  • przegl膮d dost臋pnych sekcji: Przegl膮d, Lokalizacja, 殴r贸d艂a wizyt, Tre艣膰, Zdarzenia, Konwersje

Google Analytics –聽Odbiorcy

  • prawdopodobnie w tej聽 cz臋艣ci interfejsu b臋dziesz najcz臋艣ciej;
  • dat臋聽raport贸w ustawiamy w prawym g贸rnym rogu, mamy tutaj te偶 opcj臋 por贸wnania danych w r贸偶nych okresach;
  • analizujemy dane dla wszystkich u偶ytkownik贸w, jednak mo偶esz te偶 wyodr臋bni膰 konkretne segmenty, np. os贸b w danym wieku, danej p艂ci, z danej lokalizacji lub takich, kt贸re wykona艂y konkretn膮 akcj臋 na stronie itd. Po wi臋cej odsy艂am do materia艂贸w 藕r贸d艂owych GA: https://support.google.com/analytics/answer/3123951?hl=pl
  • om贸wienie panelu Przegl膮d – tutaj znajdziesz najwa偶niejsze informacje;
  • om贸wienie panelu Dane demograficzne, wraz z podstronami – na przyk艂adzie danych demograficznych pokaza膰 jak dzia艂a Wymiar dodatkowy w tabeli – np. sprawdzenie grupy wiekowej i miejscowo艣ci;
  • om贸wienie panelu Dane geograficzne – szczeg贸艂owe informacje o j臋zyku i lokalizacji;
  • om贸wienie panelu Zachowania wraz z podstronami;
  • om贸wienie panelu Technologia wraz z podstronami;
  • om贸wienie panelu Ruch mobilny wraz z podstronami;

Google Analytics – Pozyskiwanie

  • om贸wienie panelu Przegl膮d;
  • om贸wienie panelu Ca艂y ruchu wraz z podstronami – wspomnie膰 o tagowaniu kampanii;
  • panel Google Ads – odes艂anie do osobnego filmu;
  • om贸wienie panelu Search Console wraz z podstronami;
  • om贸wienie panelu Sieci spo艂eczno艣ciowe wraz z podstronami;

Google Analytics –聽Zachowanie

  • om贸wienie panelu Przegl膮d;
  • om贸wienie panelu Zawarto艣膰 witryny wraz z podstronami;
  • om贸wienie panelu Szybko艣膰聽witryny wraz z podstronami;
  • om贸wienie panelu Wyszukiwanie w witrynie wraz z podstronami;

Google Analytics –聽Konwersje

  • om贸wienie panelu Cele wraz z podstronami;

Google Analytics –聽Odkryj

  • om贸wienie proponowanych mo偶liwo艣ci i dalsze zag艂臋bianie Google Analytics;

Google Analytics – jak z niego korzysta膰?

Jak widzisz ilo艣膰 danych gromadzonych przez Google Analytics jest ogromna. Osobi艣cie nie jestem wielkim fanem 艣l臋czenia nad statystykami ka偶dego dnia. Raczej traktuj臋 te dane jako co艣 co przegl膮dam co jaki艣 czas, weryfikuj臋 podstrony kt贸re s膮 najcz臋艣ciej odwiedzane, 藕r贸d艂a wizyt, strony wyj艣cia, sprawdzam skuteczno艣膰 kampanii reklamowych, por贸wnuj臋 tak偶e dane z ubieg艂ych lat, a tak偶e analizuj臋 jak przek艂adaj膮 si臋 zmiany wprowadzane na stronie na interesuj膮ce mnie wska藕niki w Google Analytics.

Najwa偶niejszy wniosek jaki powiniene艣 zapami臋ta膰 z tego wideo jest taki, 偶e nad stron膮聽internetow膮 trzeba ca艂y czas pracowa膰 i j膮 usprawnia膰. To nie jest tak, 偶e zrobisz stron臋, zostawisz j膮 bez kontroli na par臋 lat i b臋dziesz oczekiwa艂 spektakularnych rezultat贸w. Nad stron膮 nale偶y stale pracowa膰, eliminowa膰 b艂臋dy, s艂abe punkty, dostosowywa膰 j膮 tak by jak najlepiej spe艂nia艂a wymagania u偶ytkownik贸w i weryfikowa膰 czy wprowadzone przez nas zmiany prze艂o偶y艂y si臋 na zwi臋kszenie skuteczno艣ci strony. Narz臋dzia takie jak Google Analytics, czy Hotjar, o kt贸rym wspomina艂em w innym filmie, pomagaj膮 w艂a艣nie w takich dzia艂aniach.

Mam nadziej臋, 偶e dowiedzia艂e艣 si臋 z tego filmu czego艣 ciekawego. Je艣li przy okazji planujesz zlecenie stworzenia strony internetowej lub sklepu internetowego – zobacz moj膮 ofert臋.聽Moja firma od kilku lat realizuje tego typu projekty i z pewno艣ci膮 b臋dziemy mogli Ci pom贸c.

Je艣li wskaz贸wki z tego filmu by艂y dla Ciebie przydatne – daj kciuk w g贸r臋 pod filmem na YouTube, a je艣li chcesz dostawa膰 wi臋cej tego typu porad zupe艂nie za darmo – zasubskrybuj m贸j kana艂 na YouTube i zapisz si臋 na newsletter tutaj.

Do zobaczenia w kolejnym filmie!

Zobacz tak偶e

Jak sprawdzi膰 do kogo nale偶y strona internetowa?

Kategorie: Strony internetowe

Je偶eli potrzebujesz sprawdzi膰, kto jest w艂a艣cicielem strony internetowej (a konkretniej domeny internetowej, pod kt贸r膮 znajduje si臋聽strona), to w tym...

Czytaj wi臋cej

Menu na stronie internetowej – przegl膮d popularnych rozwi膮za艅

Kategorie: Strony internetowe

Nawigacja na stronach internetowych ewoluuje wraz z rozwojem technologii. Kilkana艣cie lat temu 99% stron internetowych sk艂ada艂o si臋 z kolumny...

Czytaj wi臋cej

Uwaga na podejrzane smsy o przed艂u偶eniu domeny

Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematy

W tym filmie chcia艂bym podpowiedzie膰 Ci co zrobi膰, kiedy jako w艂a艣ciciel strony internetowej dosta艂e艣 sms z informacj膮, 偶e ko艅czy...

Czytaj wi臋cej

Strona internetowa z szablonu – wady i zalety

Kategorie: Strony internetowe

Zastanawiasz si臋聽czy warto kupi膰 stron臋 internetow膮聽z gotowego szablonu? Poznaj wady i zalety tego rozwi膮zania. Z tego artyku艂u dowiesz si臋:...

Czytaj wi臋cej

UX – Co to jest User Experience?

Kategorie: Strony internetowe

Niezale偶nie od tego, czy klienta przywiod艂a do nas nasza dopracowana strategia marketingowa, czy te偶 艂ut szcz臋艣cia 鈥 powinno zale偶e膰...

Czytaj wi臋cej

Zapisz si臋 na m贸j newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Opinie moich Klient贸w

referencje Artur Kosi艅ski 2

Z przyjemno艣ci膮 rekomenduj臋 firm臋 Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawc臋 rozwi膮za艅 internetowych opartych na WordPress. Rozpocz臋li艣my od prostych stron typu landing page. Byli艣my tak bardzo zadowoleni z ka偶dego kolejnego projektu, 偶e zdecydowali艣my si臋 wsp贸艂pracowa膰 gdziekolwiek jest to mo偶liwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firm膮 Pana Artura prowadzimy sta艂膮 wsp贸艂prac臋 przy promocji naszych gabinet贸w kosmetycznych. Od czasu rozpocz臋cia wsp贸艂pracy widzimy znaczny wzrost ilo艣ci nowych klient贸w. Polecam wszystkim firmom, kt贸re chc膮 rozwin膮膰 skrzyd艂a.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosi艅ski 1

Wsp贸艂praca mi臋dzy naszymi firmami rozpocz臋艂a si臋 w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa si臋 online. Zakres wsp贸艂pracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie us艂ugi by艂y realizowane terminowo i cechowa艂y si臋 wysok膮 jako艣ci膮.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie u偶y艂 s艂贸w 鈥渘ie da si臋鈥, sam zaproponowa艂 najbardziej optymalne rozwi膮zania i mo偶liwo艣ci. Wsp贸艂pracuj膮c mia艂am poczucie pe艂nego wsparcia i bezpiecze艅stwa.

Ma艂gorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj si臋 ze mn膮.

Przejd藕 do kontaktu