Jeszcze kilkanaście lat temu samo posiadanie strony internetowej było postrzegane jako wyznacznik wiarygodnego, solidnego przedsiębiorstwa. Wiele od tych czasów się zmieniło – zwiększyły się wymagania zarówno użytkowników, jak i algorytmów Google. Obecnie witryna to już po prostu obowiązek, a jej zawartość decyduje o popularności – ilości wejść i leadów, czyli potencjalnych klientów. Coraz więcej firm decyduje się na umieszczenie w strukturze strony bloga, który sprzyja budowaniu widoczności w Google i wiarygodności wśród użytkowników. Jakie treści powinny się w nim znaleźć i czy w ogóle warto go prowadzić?
Jak powinien wyglądać blog firmowy?
W przeciwieństwie do blogów osobistych, blog przedsiębiorstwa nie powinien stanowić głównego elementu strony internetowej. Warto umieścić go w którejś z dalszych zakładek – np. po prezentacji oferty, ale jeszcze przed opcjami kontaktu.
Blog można wyróżnić innym układem treści lub nawet kolorystyką, aby gość od razu miał świadomość jego odmiennego charakteru w porównaniu z całą witryną – sama strona ma reklamować i sprzedawać, natomiast blog jest źródłem przydatnej wiedzy i porad branżowych. Warto jednak pamiętać, że blog powinien odnosić się do oferty firmy, warto więc w specjalnie przeznaczonych miejscach (jak np. pasek boczny) zaprezentować ofertę.
Czego powinny dotyczyć artykuły blogowe?
Warto dobrze przemyśleć zawartość firmowego bloga. Szkoda czasu i energii na udzielanie porad, których nikt nie potrzebuje. Kieruj się więc przede wszystkim informacjami z rynku.
Artykuły blogowe mogą odpowiadać na pytania i wątpliwości poruszane przez klientów podczas rozmowy telefonicznej czy wymiany maili. Zastanów się, jakie treści są atrakcyjne dla branży, w jakiej działa twoja firma – jakie są jej typowe problemy, jakie wiążą się z nią wątpliwości. W artykułach podawaj definicje, opisy rozwiązań, praktyczne porady. Uważaj – czytelnicy nie lubią lania wody, szukają konkretów. Na blogu możesz także pochwalić się nowościami z oferty czy aktualnościami z życia firmy, byle rozsądnie – to nie miejsce na nachalną reklamę.
Gdy zaczynałem prowadzić swojego bloga (którego obecnie czytasz), też czy kanał na YouTube, w swoich treściach odpowiadałem po prostu na pytania, które często zadawali moi klienci. Dzięki takiej formule, pytania te dość szybko zaczęły się dobrze pozycjonować, a dzięki temu klienci zaczęli mnie znajdować jako odpowiedź na ich zagwozdki i kontaktują się ze mną w celu wykonania jakiejś usługi czy konsultacji. Tworzenie treści jest również komfortem dla mnie, ponieważ mogłem odesłać klientów do dokładnej odpowiedzi na jakiś temat w artykule czy filmie, zamiast produkować się każdorazowo np. przez telefon czy maila.
Gdy klient szuka informacji z Twojej branży i trafi na twojego bloga, gdzie znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania, a jednocześnie zostanie dyskretnie skierowany do twojej oferty sprzedażowej, jest wysokie prawdopodobieństwo że skontaktuje się z tobą. Na pewno dużo wyższe niż gdyby trafił na suchą ofertę sprzedażową.
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
Prowadzenie bloga firmowego jest zdecydowanie wskazane – zarówno dla nowych firm, chcących zaistnieć na rynku, jak i dla starych, pragnących się utrzymać czy odświeżyć wizerunek i dotrzeć do nowej grupy klientów.
Treści blogowe są pożądane z puntu widzenia SEO – ułatwiają wyszukiwanie słów kluczowych, zwiększają widoczność dla fraz typu long tail (najczęściej skonstruowanych w formie pytań – to za ich pomocą klienci przeważnie poszukują treści w Internecie). Zyskujesz możliwość naturalnego linkowania wewnętrznego – np. odsyłania do konkretnych produktów z oferty (np. u mnie będzie to pozycjonowanie stron). Im więcej odwiedzin i zadowolonych czytelników, tym bardziej zwiększa się twój autorytet – nawet jeśli nie jesteś liderem sprzedaży w branży, możesz zostać uznany za eksperta pod kątem technologii, know-how czy praktycznych wskazówek typu DIY.
Regularne zamieszczanie wpisów na blogu to także informacja dla kontrahentów, że firma ciągle się rozwija, żyje i dba o klientów czy subskrybentów newslettera. A z aktywnym, dynamicznym partnerem więcej podmiotów będzie chciało robić interesy.
Czy każda firma powinna prowadzić blog?
Często pada pytanie o zasadność prowadzenia bloga przez małe firmy lub przedsiębiorstwa działające w bardzo wąskim zakresie. Czy i one powinny prowadzić bloga?
Jak najbardziej – ile osób, tyle potrzeb. Nawet niewielkie grono stałych czytelników i okazjonalnych gości, przyczynia się do zwiększenia ruchu na stronie – a to najpewniejsza droga do konwersji, leadów a w efekcie – do sprzedaży produktów czy usług z twojej oferty.
Nawet niewielkie przedsiębiorstwo może zyskać klientów dzięki wypozycjonowaniu się jako specjalisty. Treści wartościowe dla klienta i odpowiednio wysycone słowami kluczowymi stanowią o sile strony internetowej, dlatego prowadzenie bloga jest bardzo wskazane.
Masz pytania dotyczące prowadzenia bloga firmowego? Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla twojego biznesu. Zapraszam do kontaktu!