Oglądając poniższy film poznasz nietypowy sposób na automatyzację sprzedaży przez internet. Film ten został opublikowany w 2014 i dotyczy historycznego już projektu, który kiedyś się tworzyłem. Był to sklep internetowy z szablonami aukcji Allegro, który działał w pełni automatycznie. Sklep ten, podobnie jak szablony HTML w Allegro, to już zamknięta historia. Postanowiłem jednak pozostawić ten materiał online z nadzieją, że będzie to inspiracja dla innych osób do tego, by automatyzować procesy biznesowe w swoich firmach. Na końcu artykułu opisuję też trochę bardziej aktualnych przykładów automatyzacji. Zapraszam do oglądania i czytania.
Automatyzacja sprzedaży online – poznaj mój projekt sprzed lat
Poniżej znajduje się transkrypcja materiału wideo.
W tym odcinku chciałbym pokazać Ci pewien sposób, który wykorzystuję do automatyzacji sprzedaży przez internet. W tym przykładzie pokażę jak sprzedaję produkty wirtualne, w taki sposób, że nie mam żadnego czynnego udziału w sprzedaży, a odbieram jedynie informacje o otrzymanej płatności. Mam nadzieję, że ten film będzie dla Ciebie formą inspiracji do tego, abyś mógł wdrożyć podobnie działania w swojej firmie.
Przejdźmy więc do sedna sprawy. Sklep internetowy, o którym chcę ci powiedzieć działał pod domeną szablonyallegro.info i jest był to sklep, w którym użytkownik może kupić szablon HTML do Allegro (szablon aukcji, czyli oprawę graficzną treści aukcji). Działanie sklepu polega na tym, że użytkownik wybiera i kupuje w tym sklepie szablon, opłaca zamówienie i zaraz po dokonaniu opłaty na jego adres mailowy wędruje:
- informacja o dokonanej płatności
- potwierdzenie zamówienia ze sklepu
- kod szablonu przygotowany do wklejenia na aukcji (bez konieczności znajomości programowania, wprowadzania zmian w szablonie, itd.) Wystarczy go po prostu wkleić w edytorze aukcji i dodać własne teksty oraz zdjęcia.
Dzięki takiemu schematowi sklep działa praktycznie bez ingerencji administratora / właściciela. Jedynym zadaniem właściciela sklepu jest stworzyć produkt wirtualny, czyli szablon Allegro – stworzyć grafikę, umieścić na hostingu, dodać kod HTML do bazy produktów w sklepie internetowym. Cała dalsza sprzedaż odbywała się całkowicie automatycznie.
Automatyczna sprzedaż online – jak to działało?
Na powyższym wideo pokazuję jak dokładnie wyglądał ten sklep, w jaki sposób opisany był produkt, jak wyglądała instrukcja instalacji (również w formie krótkiego wideo). Ciekawostką było to, że do poprawnego działania szablonu konieczne było umieszczenie loginu Allegro konkretnego Klienta. To również zostało zautomatyzowane. Klient podawał login Allegro podczas składania zamówienia, a silnik sklepu internetowego automatycznie podmieniał wszystkie parametry w kodzie HTML szablonu w taki sposób, aby był on dostosowany do konkretnego Klienta. Prawda, że brzmi super 🙂 Takie też to było, do czasu, gdy Allegro zabroniło korzystać z szablonów HTML aukcji (sprawdź jak można poprawić wygląd aukcji po wyłączeniu szablonów).
Dodatkową interesującą funkcją mojego sklepu internetowego z szablonami Allegro była możliwość zamówienia indywidualnej personalizacji szablonu. Zaznaczając odpowiedni przycisk, cena szablonu automatycznie ustawiała się na wyższą, a administrator dostawał informację o zmianach, jakie należy wprowadzić. Tutaj kończyła się automatyzacja, ponieważ te zmiany trzeba było już wprowadzać ręcznie. Jednak też koszt tej usług był odpowiednio wyższy – taki, że opłacało się to robić.
Na filmie pokazuję również przykładowy zakup w tym sklepie internetowym. Można więc zobaczyć jak dokładnie to wyglądało.
Automatyzacja online – inne przykłady
Jak pewnie się ze mną zgodzisz, był to całkiem fajny pomysł na automatyczny sklep internetowy. Zachęcam do myślenia w podobny sposób o swoich firmach. Starajmy się automatyzować co tylko się da, ponieważ zyskujemy dzięki temu czas na rzeczy naprawdę dla nas ważne.
W późniejszym etapie rozwoju mojej firmy wprowadziłem szereg innych automatyzacji, głównie wewnętrznych. Przykładowo:
- w przypadku powtarzalnych usług, które odnawiane są cyklicznie – program automatycznie powiadamia Klienta o kończącym się okresie abonamentowym i sugeruje przedłużenie usługi. Jeśli Klient kliknie przycisk przedłużenia, automatycznie otrzymuje fakturę do opłacenia.
- aktualnie mam zautomatyzowaną sprzedaż mojego kursu audio Podstawy zdobywania klientów przez internet
- sporym problemem było dla mnie indywidualne wycenianie dużej ilości stron internetowych. Stworzyłem więc kalkulator wyceny strony internetowej, w którym można w szybki sposób sprawdzić orientacyjne koszty moich usług. Zapraszam do przetestowania.
- z bardziej przyziemnych spraw, automatyzuję też przypomnienia o cyklicznych zadaniach (robię to w aplikacji Things 3 na Maca i iOS) – tygodniowych, miesięcznych, a nawet corocznych.
- Mam również dość mocno zautomatyzowaną obsługę pisania maili. Maile, które wysyłam cyklicznie generują mi się automatycznie w programie pocztowym po wciśnięciu odpowiedniej kombinacji klawiszy na klawiaturze.
Wykonywałem też wiele automatyzacji dla moich Klientów, np. sklepy internetowe z e-bookami, dietami, wizytami online, innymi materiałami wirtualnymi. Ponadto wykonywałem też tzw. panele klienta, które usprawniały obsługę klientów moich klientów. Tak naprawdę jeśli jest pomysł na automatyzację, to zawsze można przełożyć go na działający system informatyczny. Skontaktuj się ze mną, jeśli ten temat Cię interesuje.
Mam nadzieję, że te informacje były dla Ciebie przydatne i wdrożysz automatyzację w swoim biznesie. Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz jakiejś indywidualnej aplikacji do tego celu, skontaktuj się ze mną.