Kampanie Google Ads to jedna z najczęściej stosowanych form reklamy w internecie. System reklamowy od Google oferuje szereg rozwiązań, dzięki którym możemy docierać do klientów, którzy dopiero szukają takiej firmy jak nasza lub weszli już wcześniej z interakcję z nami. Jeśli planujesz uruchomić tego typu kampanię (samodzielnie lub z pomocą eksperta) koniecznie zapoznaj się z możliwościami jakie daje system Google Ads. Podstawowe informacje znajdziesz w tym artykule.
Jakie są podstawowe typy kampanii reklamowych w Google Ads?
Kampanie w sieci wyszukiwania
Najczęściej stosowanym przeze mnie (i pewnie przez większość ekspertów obsługujących kampanie Google Ads) są kampanie w sieci wyszukiwania Google. Sieć wyszukiwania to wyszukiwarka Google oraz opcjonalnie wyszukiwarki partnerskie, które korzystają z silnika Google (jak np. wyszukiwarki na portalach typu Wp, Interia, itd.).
Kampanie Google Ads w sieci wyszukiwania polegają na wyświetlaniu reklam tekstowych użytkownikom, którzy wpisują zadane przez reklamodawcę słowa kluczowe. Jeśli klient wpisuje „hydraulik Olsztyn”, a my świadczymy takie usługi w tym mieście i mamy poprawnie skonfigurowaną kampanię – to nasza reklama powinna wyświetlić się w górnej części wyników wyszukiwania, oznaczona plakietką „Reklama” – nad mapą i wynikami organicznymi. Reklama taka składa się zwykle z 2-3 krótkich nagłówków oraz opcjonalnie dłuższego opisu poniżej. Reklamy mogą zawierać też rozszerzenia, takie jak dodatkowe objaśnienia, połączenie telefoniczne, linki do podstron, lokalizacja, itd.
Kampanie w sieci reklamowej
Sieć reklamowa to drugi pod względem popularności typ kampanii w Google Ads. Sieć reklamowa to miliony witryn zrzeszonych w systemie reklamowym Google (w tym duże serwisy, jak wspomniane wyżej portale, OLX i inne). Sieć reklamowa to także aplikacje mobilne, czy platforma YouTube.
Kampanie Google Ads w sieci reklamowej (czyli reklamy typu Display) mogą wyświetlać się różnym grupom osób i przybrać różne postacie. Kampanie możemy targetować na osoby które już miały kontakt z naszą firmą poprzez tzw. remarketing (reklama śledząca), ale też na osoby zupełnie nam obce, które np. przeglądają strony o określonej tematyce, wyszukują w Google konkretne słowa kluczowe, mają konkretne zainteresowania (sprawdź przy okazji, co wie o Tobie Google – to właśnie tutaj są dane, które są wykorzystywane do targetowania reklam). Reklamy displayowe składają się zwykle z grafiki, nagłówków, przycisków, logo, czy materiału wideo. Google na podstawie zamieszczonych zasobów tworzy kreacje reklamowe w taki sposób, by wpasować je w najpopularniejsze miejsca docelowe.
Kampanie produktowe w Google
Kampanie produktowe polegają na wyświetlaniu w reklamach asortymentu sklepu internetowego w postaci okienek z produktami. Okienko takie składa się ze zdjęcia produktu, jego nazwy, ceny i linku do sklepu internetowego. Reklamy produktowe mogą wyświetlać się (w zależności od tego jak zostały skonfigurowane) zarówno w sieci wyszukiwania jak i w sieci reklamowej. W przypadku kampanii produktowych konieczne jest skonfigurowanie Google Merchant Center, które jest bazą danych o naszych produktach.
Kampanie Performance Max
Całkiem niedawno Google zaczęło promować nowy typ kampanii o nazwie Performance Max. Kampania PMax to kombajn, który łączy w sobie właściwości wszystkich innych typów kampanii i steruje nimi w sposób automatyczny. Reklamy w kampanii Performance Max mogą wyświetlać się zarówno w sieci wyszukiwania Google, w sieci reklamowej, w Gmail, na YouTube, w aplikacjach mobilnych, Mapach Google, czy kartach Discover. Reklamy przyjmują postać zależną od zasobów, jakie wstrzykniemy w kampanię. Mogą to być same produkty z Merchant Center, ale również treści tekstowe, display, itd.
Kampanie wideo (YouTube)
W ramach systemu Google Ads można wyświetlać reklamy na platformie YouTube. Są to reklamy wykorzystujące kreacje wideo, które mogą wyświetlać się w różny sposób, na przykład jako reklamy typu In-stream możliwe i niemożliwe do pominięcia, reklamy InFeed, bumpery reklamowe, sekwencje reklam, reklamy w wynikach wyszukiwania YouTube, itd. Sprawdź artykuł na temat formatów reklam na YouTube.
Kampanie promujące aplikacje mobilne
Jeśli posiadasz aplikację mobilną, którą chcesz wypromować – system Google Ads również przychodzi z pomocą. Możesz ustawić specjalny typ kampanii, którego celem może być instalacja aplikacji, zaangażowanie w nią czy przedpremierowa rejestracja (ta ostatnia funkcja działa tylko dla Androida, zaś poprzednie dwie zarówno na iOS jak i Android).
Kampanie inteligentne
Kampanie inteligentne to typ kampanii zaprojektowany (w mojej ocenie) dla początkujących użytkowników systemu Google Ads. Google dąży do tego, by pozyskać jak najwięcej reklamodawców i musiało w tym celu stworzyć kampanię, która jest banalnie prosta w uruchomieniu – w ten sposób powstała kampania inteligentna. Kampania tego typu pozwala w zautomatyzowany sposób stworzyć reklamy w wyszukiwarce oraz sieci reklamowej. W kampaniach inteligentnych nie musimy przejmować się wprowadzeniem, kontrolą i optymalizacją kluczowych parametrów kampanii (takich jak strategia ustalania stawek, kierowanie reklam, sposób tworzenia reklamy), ponieważ system Google dba o to automatycznie wykorzystując uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję. Jakie są tego efekty? Z mojego doświadczenia takie, że nigdy nie korzystam z tego rodzaju kampanii 🙂
Kampanie typu Discover
Kampanie Discover pozwalają na emisję reklam w takich usługach Google jak YouTube, Gmail czy na kartach Discover (są to karty wyświetlane w telefonach w aplikacji Google oraz w przeglądarce Chrome na urządzeniach mobilnych). Według Google „kampanie tego typu wykorzystują dużą bazę odbiorców Google i sygnały dotyczące zamiarów klientów, aby Ci pomagać w wyświetlaniu atrakcyjnych wizualnie, inspirujących reklam spersonalizowanych osobom gotowym na poznanie Twojej marki oraz na wejście z nią w interakcję”.
Które kampanie Google Ads warto stosować dla firm usługowych, a które dla sklepów internetowych?
W mojej ocenie niezależnie od rodzaju biznesu należy rozważyć kampanię w sieci wyszukiwania. W przypadku firm usługowych kampanie tego typu można tworzyć na słowa kluczowe opisujące firmę oraz emitować reklamy w określonym obszarze geograficznym, a nawet harmonogramie czasowym. W przypadku sklepów internetowych (szczególnie tych z dużym asortymentem) można rozważyć wprowadzenie dynamicznych reklam w wyszukiwarce, które będą emitować reklamy na podstawie zawartości naszego sklepu (takie reklamy trzeba mocno kontrolować).
Również niezależnie od rodzaju biznesu dobrym pomysłem jest wdrożenie kampanii remarketingowej w sieci reklamowej. Reklamy takie będą wyświetlać się na różnych portalach osobom, które wcześniej były na naszej stronie internetowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie wzmocnić naszą komunikację i utrwalić się w świadomości odbiorcy. Pamiętaj, żeby nie przesadzić z częstotliwością emisji reklam śledzących.
Kolejnym typem kampanii, który warto rozważyć niezależnie od tego czy jesteśmy firmą usługową, czy sklepem e-commerce, jest kampania brandowa. Jest to specyficzny rodzaj kampanii w sieci wyszukiwania, który polega na emisji reklam po wpisaniu w wyszukiwarkę nazwy naszej firmy. Dlaczego warto stosować taką kampanię? Dlatego, że jeśli zyskamy popularność, konkurencja może chcieć używać naszej nazwy w swoich reklamach. Efektem takiego działania może być sytuacja, w której po wpisaniu Twojej nazwy firmy, pokaże się reklama… Twojej konkurencji. Warto więc zabezpieczyć się na tego typy sytuacje właśnie kampanią brandową.
W przypadku sklepów internetowych zdecydowanie warto pokusić się też o kampanię produktową lub Performance Max z feedem produktowym. Okienka z produktami to przyjemna dla użytkownika forma reklamowa. Koniecznie zadbaj o to, by Twój feed produktowy w Merchant Center aktualizował się automatycznie przez połączenie ze sklepem internetowym.
Jeżeli posiadasz kreacje wideo, koniecznie zainteresuj się kampanią na YouTube. Pozwoli ona zwiększyć świadomość Twojej marki wśród potencjalnych klientów, wpłynie na ilość subskrypcji kanału, a także ruch na stronie internetowej.
Podsumowanie
Wiele firm, z którymi współpracuję od wielu lat, wykorzystuje w działaniach reklamowych online wyłącznie system reklamowy Google Ads. Pozwala to wysnuć wniosek, że tego typu reklama zdecydowanie ma sens i warto ją wdrożyć na stałe, a przynajmniej porządnie przetestować w swojej działalności. Oczywiście ma sens pod warunkiem, że jest odpowiednio dobrana, skonfigurowana i na bieżąco optymalizowana. W przeciwnym razie prawdopodobnie jedynie co osiągniemy, to przepalenie budżetu reklamowego.
Jeśli poszukujesz certyfikowanego eksperta, który uruchomi i poprowadzi Twoją kampanię Google Ads, skontaktuj się ze mną.