Google Partner arturkosinski.pl
Wycena online
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Menu na stronie internetowej – przegląd popularnych rozwiązań

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 29 grudnia 2021

Nawigacja na stronach internetowych ewoluuje wraz z rozwojem technologii. Kilkanaście lat temu 99% stron internetowych składało się z kolumny bocznej z menu i kolumny głównej z treścią. W dzisiejszych czasach na szczęście jest dużo więcej efektownych rozwiązań menu na stronach internetowych. W tym artykule poznasz najciekawsze propozycje i moje rekomendacje bazujące na ponad 10-letnim doświadczeniu w tworzeniu stron.

Menu na stronie internetowej

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie są rodzaje menu na stronach internetowych
  • przykłady menu poziomego na stronie www
  • co to jest mega menu
  • przykłady menu pionowego na stronie internetowej
  • przykłady menu ukrytego na stronie www
  • jakie menu stosować na komputerach, a jakie na urządzeniach mobilnych – moje rekomendacje

Rodzaje menu na stronach internetowych

W trakcie tworzenia stron internetowych można przyjąć różne koncepcje rozwiązania głównej nawigacji (menu strony). Bardzo często na stronach internetowych istnieje więcej niż jedno menu, jednak w tym artykule skupimy się tylko na menu głównym, pomijając dodatkowe nawigacje techniczne, linki w stopce, linki w sidebarze (pasku bocznym), itd.

Najczęściej stosowane rozwiązania dla menu strony internetowej to:

  • menu poziome (horyzontalne)
  • menu pionowe (wertykalne)
  • menu ukryte

Dodatkowo każde z tych menu może mieć jeden lub kilka poziomów zagnieżdżenia. Przyjrzyjmy się teraz konkretnym przykładom.

Przykłady menu poziomego na stronach internetowych

Menu poziome to aktualnie najczęściej stosowane rozwiązanie nawigacyjne na stronach internetowych. W tego typu układzie menu zlokalizowane jest gdzieś w górnej części strony, zwykle w okolicach logo. Linki w takim menu ułożone są w jednej poziomej linii (czasem w dwóch, gdy linków jest dużo, jednak nie jest to rekomendowane rozwiązanie – w tej sytuacji warto zastosować menu pionowe, o którym dowiesz się za chwilę).

Przyjęło się, że na stronach internetowych w górnym pasku nawigacyjnym umieszcza się z lewej strony logo, a z prawej strony menu. Istnieją jednak też inne rozwiązania, np. logo w środku, a menu podzielone na lewą i prawą stronę, czy nawet logo po prawej stronie, a menu po lewej.

01 Menu na stronie internetowej

Menu horyzontalne na stronach internetowych może mieć jeden lub wiele poziomów zagnieżdżenia (tzw. submenu). W przypadku jednego poziomu zagnieżdżenia stosuje się zwykle wysuwany panel pojawiający po najechaniu na link nadrzędny.

02 Menu na stronie internetowej

Jest to świetne rozwiązanie, gdy nasze menu ma jeden poziom zagnieżdżenia. Zdecydowanie ułatwia użytkownikowi poruszanie się po stronie (mamy więc pozytywny wpływ na user experience), ponieważ nie musi on najpierw wchodzi w link nadrzędny i dopiero szukać linków podrzędnych na podstronie. Takie menu ma też pozytywny wpływ na widoczność naszej strony w Google, ponieważ poprawia linkowane wewnętrzne serwisu. Gdy na naszej stronie internetowej jest więcej poziomów zagnieżdżenia nawigacji, można stosować kolejne submenu, które pojawiają się na przykład z boku.

03 menu poziome kilka poziomów

W mojej ocenie takie rozwiązanie ma sens maksymalnie do drugiego / trzeciego poziomu zagnieżdżenia. W przypadku dalszych zagnieżdżeń poruszanie się po takim menu może być kłopotliwe. Bardzo łatwo jest zjechać myszką poza menu będąc np. na 4 poziomie zagnieżdżenia, a wtedy całe menu nam znika i musimy dostawać się do tego miejsca od nowa. Potrafi to być naprawdę irytujące, gdy trzeci raz próbujemy dostać się w to samo miejsce. Inny problem z dużym zagnieżdżeniem menu horyzontalnego polega na tym, że w pewnym momencie kolejne submenu może wychodzić poza ekran i zwyczajnie będzie ucięte.

Jeśli nasze menu horyzontalne ma dużo poziomów zagnieżdżenia, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie tzw. mega menu.

Co to jest mega menu?

Mega menu to specjalne rozwiązanie nawigacyjne dla wielokrotnie zagnieżdżonych menu na stronach internetowych. Mega menu pokazuje się naszym oczom po najechaniu na link nadrzędny w formie szerokiego panelu, który składa się z różnych elementów. Mogą w nim być na przykład:

  • kolumny z kolejnymi zagnieżdżeniami menu
  • grafiki ilustrujące dane zagadnienie
  • linki do promowanych produktów
  • dane do szybkiego kontaktu
  • inne informacje

04 megamenu poziome

Mega menu najczęściej podpinane jest do menu poziomego (horyzontalnego), jednak zdarza się, że widzimy je również w menu pionowych (wertykalnych), które omówimy w dalszej części artykułu.

05 Menu na stronie internetowej

Przykłady menu pionowego na stronach internetowych

Menu pionowe (wertykalne) było najczęściej stosowanym rozwiązaniem nawigacyjnym w starych stronach internetowych opartych o tabele. Widzieliśmy wtedy zwykle lewą kolumnę z menu oraz prawą kolumnę z treścią strony.

Takie rozwiązanie z biegiem lat ustępowało na rzecz nowoczesnych i estetycznych menu poziomych, o których pisałem wcześniej. Nadal jednak menu pionowe wykorzystywane jest bardzo często na stronach internetowych – szczególnie na takich, gdy mamy bardzo dużo pozycji w menu. Idealnym wręcz zastosowaniem takiego menu są serwisy e-commerce (sklepy internetowe), ponieważ tam mamy zwykle dużo kategorii i podkategorii produktowych. Co ciekawe, w menu pionowym również możemy zastosować rozwijany panel mega menu.

06 mega menu pionowe

Jeśli nie chcemy jednak stosować rozbudowanego mega menu, ponieważ nasza nawigacja ma jeden stopień zagnieżdżenia, z powodzeniem możemy wykorzystać wysuwane panele pod linkiem nadrzędnym.

06 menu pionowe

Przykłady menu ukrytego na stronach internetowych

Wraz z rozwojem nowych technologii oraz urządzeń mobilnych, coraz częściej na stronach internetowych stosowane jest menu ukryte. Jest to rozwiązanie polegające na tym, że na pierwszym ekranie strony nie widzimy w ogóle menu, a jedynie przycisk, który je otwiera. 

07 menu ukryte

Po kliknięciu w przycisk otwiera się nakładka na stronę, w której zaprezentowane są linki menu. Tego typu rozwiązanie jest najczęściej stosowane na urządzeniach mobilnych, jednak coraz więcej firm wdraża taki schemat również na stronach desktopowych (na komputery i duże ekrany). Na pewno takie rozwiązanie zwiększa estetykę strony – nie mamy nadmiaru tekstu. Zmusza jednak użytkownika by wykonał kliknięcie zanim jeszcze zobaczy menu. Może to negatywnie wpływać na user experience, a także być kłopotliwe dla starszej grupy odbiorców, która nie będzie znała tego rozwiązania i poczuje się zagubiona.

08 menu ukryte rozwinięte

Moje rekomendacje odnośnie stosowania menu na komputery i urządzenia mobilne

Podczas tworzenia stron internetowych dla moich Klientów, najczęściej stosuję taki zestaw rozwiązań w kwestii menu:

  • jeśli główny poziom nawigacji ma maksymalnie 6-7 linków oraz cała nawigacja ma jeden stopień zagnieżdżenia – wykorzystuję menu poziome (horyzontalne)
  • jeśli główny poziom nawigacji ma więcej niż 7 linków – stosuję menu pionowe (wertykalne)
  • jeśli menu na wiele poziomów zagnieżdżenia – rezygnuję z wysuwanych małych submenu i tworzę panel mega menu
  • na urządzeniach mobilnych w 99% przypadków stosuję menu ukryte
  • menu ukryte na komputerach stosuję tylko dla projektów, w których najważniejsza jest estetyka projektu, a grupa docelowa firmy będzie w stanie zrozumieć ten schemat nawigacji (zwykle są to strony związane z technologią, projektowaniem, itd.).

Myślę, że to dość obszerne opracowanie na temat nawigacji na stronach internetowych będzie wystarczające, aby każdy bez problemu poznał różnice i mógł podjąć decyzję jakie menu zastosować na swojej stronie internetowej. Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się tylko do jednego menu. Możesz z powodzeniem wydzielić np. menu produktowe, menu techniczne, menu z opcjami konta użytkownika, itd. Z powodzeniem możesz też mieszać zaproponowane tu sposoby prezentacji menu.

Mam nadzieję, że wskazówki z tego artykułu były dla Ciebie przydatne. Jeśli po przeczytaniu tego tekstu jesteś zainteresowany zleceniem mi wykonania strony internetowej dla Twojej firmy, skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google?

Kategorie: Strony internetowe

Posiadasz stronę internetową, ale nie jest ona widoczna w Google? Sprawdź moje wskazówki co zrobić, aby Twoja strona była...

Czytaj więcej

Jak zarejestrować własną domenę internetową – aktualizacja 2019

Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematy

Cześć, w tym filmie pokażę Ci jak samodzielnie zarejestrować własną domenę internetową. Jest to aktualizacja filmu, który umieściłem na...

Czytaj więcej

Przegląd treści na stronie internetowej – dlaczego i kiedy warto go robić?

Kategorie: Strony internetowe

W tym artykule chciałbym zwrócić Twoją uwagę na ważne zagadnienie, jakim jest przegląd i aktualizacja treści na stronie internetowej....

Czytaj więcej

UX – Co to jest User Experience?

Kategorie: Strony internetowe

Niezależnie od tego, czy klienta przywiodła do nas nasza dopracowana strategia marketingowa, czy też łut szczęścia – powinno zależeć...

Czytaj więcej

Zakup strony internetowej – krok po kroku

Kategorie: Strony internetowe

Jeśli planujesz założyć stronę internetową to z tego filmu dowiesz się czego możesz się spodziewać w trakcie współpracy z...

Czytaj więcej

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu