Koniec Google Analytics 3. Co dalej?
Już latem przyszłego roku czekają nas duże zmiany – od 1.07.2023 r. Google Analytics 3 (Universal Analytics) zaprzestaje zbierania danych o ruchu użytkowników na stronach internetowych. Jego funkcje przejmuje nowe narzędzie, Google Analytics 4. Przyczyną takiego kroku są zmieniające się zwyczaje użytkowników, coraz częściej korzystających z urządzeń mobilnych i wymagających coraz bardziej zaawansowanych technik ochrony danych. Co możemy zrobić, aby nie pozostać w tyle? Jak przygotować się do przejścia na Google Analytics 4?
Nie masz czasu czytać? Sprawdź ofertę – wdrożenie Google Analytics.
Google Analytics to narzędzie analityczne, dostępne darmowo w ramach usługi konta Google. Służy ono do zbierania i prezentacji danych o użytkownikach, odwiedzających stronę lub sklep internetowy. Informacje te mogą być następnie analizowane pod kątem bardzo wielu zmiennych. Dowiadujemy się dzięki temu m.in. w jaki sposób użytkownicy trafili na stronę, jak się po niej poruszają, ilu z nich decyduje się na wykonanie jakiejś akcji (nazywanej konwersją), ilu wychodzi ze strony od razu po jej wyświetleniu, jak wielu użytkowników do nas powraca, kiedy odnotowujemy największe zainteresowanie witryną, czy kampanie reklamowe przynoszą skutek, itp. Dane zgromadzone w Google Analytics można bardzo łatwo porównać, co umożliwia np. sprawdzenie, jak ma się nasza skuteczność w stosunku do innego okresu lub czy strona internetowa w wersji mobilnej jest dla użytkowników atrakcyjna. Dzięki swojej wszechstronności, Google Analytics stało się niezbędnym narzędziem współtowarzyszącym administrowaniu dowolną stroną internetową. Podstawową różnicą (poza zmienionym interfejsem) między Google Analytics 3 (Universal Analytics) a Google Analytics 4 jest podejście do sesji na stronie i zdarzeń w aplikacji mobilnej. Nowe rozwiązanie umożliwia śledzenie użytkownika przemieszczającego się między stroną a aplikacją, co nie było możliwe w przypadku Universal Analytics, stworzonego jeszcze przed masowym zainteresowaniem użytkowników urządzeniami mobilnymi. Google Analytics 3 koncentrowało się na pojedynczych interakcjach, takich jak wizyta czy sesja. Google Analytics 4 podchodzi do procesu całościowo, umożliwiając znacznie lepsze poznanie użytkownika, skuteczniejszy remarketing czy dopasowanie dynamicznych reklam w ramach remarketingu. Nowe narzędzia Google Analytics 4 szybciej się uczą, podążając za tokiem rozumowania klienta. Jednocześnie nowoczesne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa gwarantują ochronę danych osobowych na najwyższym możliwym poziomie. W Google Analytics 4 łatwiejsza jest również integracja z Google Ads czy Google Merchant Center, co umożliwia szybszy zwrot z inwestycji w środki przeznaczone na marketing, zwłaszcza w zakresie zorientowanym na konwersje. Aby rozpocząć korzystanie z Google Analytics, należy przejść przez proces konfiguracji nowe konta i podłączenia go do strony internetowej za pomocą specjalnego tagu. Działania te warto zlecić specjalistom, którzy wykonają je nie tylko poprawnie, ale także sprawnie i bez wątpliwości, czy aby wszystko zrobiliśmy właściwie – sprawdź moją ofertę wdrożenie Google Analytics. Użytkownicy korzystający już z Universal Analytics, w pierwszej kolejności muszą dodać do profilu usługę Google Analytics 4. Wybór opcji „Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4” umożliwi równoczesne zbieranie danych przez Google Analytics 3 oraz Google Analytics 4. Wszyscy użytkownicy zalogowani w Universal Analytics, automatycznie otrzymują dostęp do Google Analytics 4 w momencie skonfigurowania konta. Aby dokonać migracji z Google Analytics 3 (Universal Analytics) a Google Analytics 4, należy wykonać następujące działania: Uwaga! Nie wszystkie powyższe czynności wymagają wykonania w przypadku każdego konta Google Analytics 4. Część przedsiębiorstw może pominąć niektóre kroki, które w ich przypadku nie mają zastosowania. Zawsze warto w tym celu zasięgnąć porady firm specjalizujących się w prowadzeniu Google Analytics i Google Ads. Podobnie jak Universal Analytics, także Google Analytics 4 można (a wręcz należy) połączyć z profilem Google Ads, o ile firma taki posiada. Istnieje możliwość szybkiego skopiowania danych dot. kampanii i konwersji, a także list odbiorców. Nowoczesne podejście do sesji i zdarzeń, umożliwiające łączenie akcji podejmowanych w ramach różnych kanałów, pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie kampanii pod względem zwiększenia konwersji i obniżenia ich kosztów, ze szczególnym uwzględnieniem remarketingu. Sprawdź moją ofertę kampanie Google Ads. Modele zachowań klientów w internecie są obszarem rozbieżności interesów. Użytkownicy pragną pozostać jak najbardziej anonimowi, podczas gdy firmy dążą do zebrania o nich jak największej ilości danych, mogących przydać się w dalszych procesach sprzedażowych. Google Analytics 4 stara się połączyć te dwa odmienne pragnienia w sposób satysfakcjonujący dla obu stron. Z jednej strony kompleksowe podejście do sesji i zdarzeń pozwala na śledzenie użytkownika nawet jeśli ten przemieszcza się między kanałami – raz otwiera stronę internetową firmy na laptopie, innym razem posługuje się jej aplikacją mobilną. Profilowanie w tym przypadku jest łatwiejsze i skuteczniejsze. Co istotne, dane nie są zbierane bez zgody klienta. Połączenie Google Analytics 4 z innymi usługami Google umożliwia np. tracking użytkownika w ramach innych usług, w czasie gdy pozostaje on do nich zalogowany. Po danych z różnych kanałów oraz z innych usług Google, standardowo nadal będą zbierane informacje z cookies, ale stanowić będą one obecnie dopiero trzecie źródło wiedzy o użytkowniku, co wyraźnie pokazuje duży postęp w tym zakresie. Dzięki korelacji wszystkich wymienionych metod, dane o potencjalnym kliencie zbierane są metodą waterfall, umożliwiając uzupełnienie luki w informacjach z jednego poziomu na poziomie kolejnym. Realny stanie się remarketing pomiędzy kanałami (np. dotarcie ze specjalnym rabatem do klienta desktopowego, który nie zakończył zakupów w aplikacji). Czy Google Analytics 4 to rewolucja na rynku zarządzania klientem internetowym? Mówić można raczej o ewolucji. Narzędzie pozwoli znacznie lepiej poznać klienta przy poszanowaniu wszystkich jego danych wrażliwych. Będzie to miało obopólną korzyść: sprzedawca dotrze z ofertą do osób potencjalnie zainteresowanych, użytkownik nie będzie zarzucany niechcianymi reklamami na skutek złego targetowania. Rozwój narzędzia z pewnością zapewni w niedalekiej przyszłości jeszcze inne korzyści, usprawniające zarówno relacje B2C, jak i B2B, a nawet C2C z pośrednictwem przeznaczonych do tego platform. Korzystasz z Google Analytics 3 (Universal Analytics) i chcesz przejść na Google Analytics 4? Nie zwlekaj – im wcześniej, tym lepiej. Narzędzie już zacznie zbierać dane i za kilkanaście miesięcy nie będziesz startować od zera. Powierz utworzenie lub migrację oraz prowadzenie konta Google Analytics 4 profesjonalistom – zachęcam do kontaktu! W poniższym wideo oraz artykule omawiam najważniejsze aspekty zakładania sklepu internetowego z punktu widzenia przyszłego właściciela. Jeśli planujesz założyć... Strony internetowe z zainstalowanymi tagami marketingowymi znacznie ułatwiają prowadzenie analityki i działań reklamowych w internecie. Przekłada się to na... Potrzebujesz sklepu internetowego? Zobacz moją ofertę: Tworzenie sklepów internetowych. Spawdź pełne szkolenie z obsługi sklepu PrestaShop. Instrukcja Prestashop... Jak wirus na stronie internetowej może zniszczyć Twój marketing i sprzedaż online oraz jak się przed tym uchronić? Zobacz... Jeśli korzystasz z WordPressa i posiadasz wersję minimum 5.2, w Twoim panelu administracyjnym znajdziesz ekran Stan witryny. W tym...Do czego służy Google Analytics?
Czym różni się Google Analytics 4 od Google Analytics 3?
Jak przejść na Google Analytics 4?
Jak przebiega migracja danych z Universal Analytics do Google Analytics 4?
Jak połączyć Google Analytics 4 z Google Ads?
Jak Google Analytics 4 dba o prywatność i bezpieczeństwo danych?
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Zakładnie sklepu internetowgo – od czego zacząć
Kategorie: Reklama w internecie Google Tag Manager – co to jest?
Kategorie: Przydatne narzędzia Prestashop 1.7 – instrukcja – jak dodawać i edytować produkty w panelu administracyjnym
Kategorie: E-commerce Jak wirus na stronie internetowej niszczy marketing i sprzedaż online?
Kategorie: Strony internetowe Stan witryny w WordPress – dlaczego warto tu zaglądać?
Kategorie: Strony internetowe
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.