Jaki system CMS kupić, aby potem nie przepłacać

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 5 min

Obejrzyj ten film jeśli planujesz zakup strony internetowej lub aktualizację Twojej istniejącej strony. Poznasz w nim dwa rodzaje systemów CMS, dowiesz się jaki wybrać, aby nie wpaść w pułapkę. To nagranie zostało opublikowane w 2014 roku, jednak nadal zawiera przydatne informacje związane z wyborem CMS.

Jaki CMS wybrać – transkrypcja wideo

Zanim przeczytasz dalej – sprawdź co to jest CMS w osobnym materiale. W tym wideo opowiem ci jakie są rodzaje CMS-ów dostępne na rynku oraz które z nich są dla Ciebie lepsze, a które gorsze. Wskażę ich wady i zalety, dzięki czemu lepiej bardziej przygotowany do świadomego wyboru systemu CMS dla siebie, gdy będziesz kupował stronę internetową.

Podstawowa różnica między systemami CMS

W filmie pokazuję zestawienie w formie graficznej – podział systemów CMS . Ogólnie CMS dzielą się na dwie grupy – pierwsza grupa to są systemy autorskie, a druga to są systemy open source (czyli systemy z otwartym źródłem). I to jest podstawowy podział tych systemów. Jeśli kupujesz stronę internetową, to powinieneś wiedzieć na jakim systemie ona powinna będzie oparta. Dlatego chciałbym Ci wyjaśnić różnice między systemami autorskimi i tymi otwartymi.

Co to są systemy CMS typu open source

Może zacznijmy od tych otwartych – systemy otwarte, jak sama nazwa mówi, są otwarte i posiadają zgodney ze standardami kod który jest tworzony przez społeczność programistów. Systemy open source, takie jak WordPress, dostępne są za darmo (tzn. jakaś społeczność wspólnie taki system CMS, który którym można zarządzać stroną internetową i ten system jest udostępniony za darmo w sieci, można go pobrać i na jego podstawie stworzyć swoją stronę internetową).

Co to są autorskie systemy CMS

Natomiast systemy autorskie to systemy pisane przez daną firmę, czyli przez wykonawcę danej usługi np. usługi tworzenia strony internetowej i to jest niedostępne dla innych firm. Autorski CMS to coś stworzonego konkretnie pod dany projekt, dla danego klienta i w związku z tym, że to tworzy jakaś jedna firma i kod ten nie jest publikowany nigdzie indziej – ciężko jest zweryfikować jego jakość i funkcjonalność. Przykładowo taki kod może być dziurawy, czyli jeżeli programista, który tworzył system nie zadbał odpowiednio o jego zabezpieczenie, to łatwo jest się do niego włamać. Takie systemy są między innymi narażone na ataki hakerów i wirusy.

Różnice między systemami CMS

Kolejna zasadnicza różnica – systemy open source są darmowe w korzystaniu, natomiast systemy autorskie często są płatne, czyli firmy które tworzą ten system mogą oczekiwać np. miesięcznego abonamentu za to, że ty możesz z tego systemu korzystać (tzn. czyli możesz się tam zalogować i zmienić coś na stronie). Generalnie wszelkie abonamenty związane ze stroną internetową są dla Ciebie niekorzystne i warto to zapamiętać.

Najlepsze dla Ciebie rozwiązanie jest takie, gdy kupujesz stronę, zapłacisz za nią raz i wtedy już nie ma żadnych dalszych kosztów (poza corocznym odnawianiem serwera i domeny lub opłacaniem usług dodatkowych typu pozycjonowanie stron czy zarządzanie stroną). Najgorsze rozwiązanie jest takie, gdy kupujesz stronę w oparciu o jakiś abonament np. 30, 50 czy 100 złotych miesięcznie, ponieważ wtedy szybko zaczynasz przepłacać. Kiedyś w mojej książce na temat reklamy w internecie zrobiłem taką symulację , aktualnie jest ona dostępna w artykule strona internetowa na abonament. Sprawdź też mój kurs Podstawy zdobywania klientów przez internet, aby uzyskać więcej ciekawych wskazówek.

Wracając do systemów autorskich i otwartych. Systemy otwarte mają bardzo dobre wsparcie techniczne, ponieważ są tworzone przez społeczność, są liczne fora, na których można rozwiązać swoje problemy. Jeśli zdarzy się taka sytuacja, że kupisz stronę, a wykonawca przepadnie bez wieści (co często się zdarza), to możesz w łatwy sposób uzyskać wsparcie techniczne odnośnie działania Twojego systemu CMS w innej firmie.

Strony oparte na otwartych systemach CMS są łatwiejsze w rozbudowie i modernizacji. Istnieje bowiem wiele firm, które podejmą się tego zadania, w przeciwieństwie do systemów autorskich, które najpierw trzeba rozłożyć na czynniki pierwsze, a później podejmować próby ich modernizacji.

Jeśli zależy ci na tym żeby Twoja strona była łatwa w obsłudze i rozbudowie oraz nie chcesz się wiązać z jedną firmą, to dużo lepszym rozwiązaniem jest system otwarty ponieważ każdy może go w edytować, doinstalować gotowy moduł, itd. Natomiast jeśli chcesz system autorski rozbudować o jakiś nowy moduł, to za każdym razem ten moduł trzeba napisać od podstaw, do twojego konkretnego system. Jest to więc droższe, niż skorzystanie z gotowej wtyczki np. wtyczki do WordPress.

Systemy otwarte są zazwyczaj bardzo proste i intuicyjne w obsłudz,e co często nie zdarza się w przypadku systemów autorskich, ponieważ często są one pisane zgodnie z jakimś zamysłem jednego programisty, który to robi i dla innych osób może to być nieczytelne.

Najpopularniejszy CMS na świecie

Najpopularniejszym systemem CMS na świecie jest WordPress. Polecam z niego korzystać, ponieważ jest bardzo prosty w obsłudze, dobrze się pozycjonuje i ma bogatą paletę gotowych wtyczek, w tym nawet do sklepu internetowego (WooCommerce).

 

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Chcesz o czymś porozmawiać? Skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Napisz do mnie, chętnie porozmawiam.

Skontaktuj się

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG