Jak sprawdzać wyniki pozycjonowania strony SEO?
Prowadząc lub zlecając pozycjonowanie strony (SEO) istotne jest, aby stale kontrolować osiągane wyniki. Monitorowanie kluczowych wskaźników SEO pozwala oceniać skuteczność podejmowanych działań i wyznaczyć ich dalsze kierunku. Firmy oferujące usługi SEO posiadają różnorodne sposoby raportowania swoich usług, co może wprowadzać zamieszanie wśród klientów. W poniższym artykule przedstawiam, na jakich wskaźnikach opieram swoje działania SEO. Zapraszam do lektury, która pomoże w lepszym zrozumieniu istoty samego pozycjonowania.
Swoje działania SEO i ocenę ich skuteczności opieram na następujących wskaźnikach:
- ogólna analiza widoczności strony w Google – cel: zwiększanie ilości fraz w top 3, top 10, top 50;
- monitorowanie pozycji dziennych dla poszczególnych fraz – cel: zwiększanie pozycji na najważniejsze frazy kluczowe;
- analiza danych zgromadzonych w narzędziach od Google (Search Console / Analytics) – cel: monitorowanie ewentualnych problemów ze stroną, zwiększanie liczby wejść ze źródeł organicznych Google;
- praca nad profilem linków witryny – cel: utrzymywanie profilu linków, który nie narazi strony na kary od Google;
Są to czynności podejmowane cyklicznie w ramach stałej opieki nad SEO. Poprzedza je zawsze wstępna optymalizacja strony internetowej.
Analiza ogólnej widoczności witryny w Google
Celem pozycjonowania jest stałe podnoszenie pozycji strony w wyszukiwarce. Im wyżej znajduje się witryna tym większe szanse, że zostanie odwiedzona przez użytkowników. Największy ruch osiągają oczywiście strony, które znajdują się na najwyższych pozycjach, a przynajmniej te na pierwszej stronie wyników (top 10). Warto jednak monitorować też frazy, które są niżej (top 50) i pracować nad ich wprowadzaniem do top 10 oraz zwiększaniem wolumenu fraz w top 50.
Do monitorowania ogólnej widoczności (top 3 / top 10 / top 50) w Google posłużyć może wykres Analiza widoczności w polskim narzędziu Senuto. Tego typu wykresu są też dostępne w innych aplikacjach SEO (np. ahrefs). Dzięki tym wykresom jesteśmy w stanie szybko ocenić czy działania SEO zmierzają w dobrym kierunku, a jeśli tak nie jest – wprowadzić stosowne poprawki w strategii SEO.
Pozycja dzienna dla konkretnych słów kluczowych
Warto również sprawdzać, na której pozycji pojawia się witryna na konkretne frazy kluczowe w danym dniu (np. za pomocą narzędzi typu WebPozycja, które agregują dane w zgrabnej tabeli z widoku całego miesiąca). Podczas pozycjonowania najczęściej wybieram wspólnie z Klientem (i narzędziami SEO) kilka-kilkanaście najważniejszych fraz, które podlegają stałej obserwacji. Dzięki temu możliwe jest jeszcze lepsze dostosowanie zakresu prowadzonych działań.
Narzędzie Google Search Console
W procesie pozycjonowania niezbędne jest również skorzystanie z Google Search Console. Jest to chyba najbardziej rozbudowane darmowe narzędzie, które pozwala monitorować wyniki pozycjonowania. Narzędzie pozwala sprawdzić ruch na stronie, pozycję w wyszukiwarce na konkretne frazy, ilości wyświetleń danych fraz, itd (zakładka Skuteczność / Wyniki wyszukiwania).
Poza oceną widoczności strony w Google narzędzie to może być używane do eliminowania wszelkiego rodzaju błędów technicznych na stronie i weryfikowania zgodności strony z wymaganiami stawianymi przez Google, weryfikacji czy strona nie otrzymała kary (ręczne działania), czy sprawdzenie zaindeksowanych linków do naszej witryny.
Zarówno profesjonaliści, jak i osoby chcące monitorować skuteczność pozycjonowania powinny skorzystać z tego narzędzia. Stanowi ono absolutną podstawę w całym procesie SEO i nie jest możliwe przeprowadzenie bez niego skutecznego procesu.
Monitorowanie statystyk Google Analytics
Kolejne narzędzie udostępniane za darmo przez Google, które pozwala w pewnym sensie monitorować wyniki pozycjonowania to Google Analytics. Narzędzie to przede wszystkim daje możliwość zmierzenia wolumenu ruchu na stronie oraz zdobycia informacji skąd pochodzą nasi użytkownicy (zarówno geograficznie, jak i technologicznie – z jakich źródeł, słów kluczowych, itd).
Dzięki temu można określić ile odwiedzin realizowanych jest z wykupionych reklam czy linków sponsorowanych (np. Google Ads), a ile odwiedzin to ruch organiczny (organic search). To właśnie wzrost tego drugiego ma na celu proces pozycjonowania. Jeżeli zatem rośnie to oznacza, że pozycjonowanie przynosi zamierzone efekty i przekłada się na lepszą pozycję strony w wyszukiwarkach.
Monitorowanie profilu linków
Kolejnym istotnym czynnikiem w ocenie działań SEO jest monitorowanie profilu linków prowadzących do witryny. Można tu skorzystać zarówno w darmowych narzędzi jak Search Console lub płatnych bardziej rozbudowanych programów jak np. Ahrefs. Celem tego działania jest budowanie profilu linków, który nie spowoduje nałożenia kar przez Google (filtr), lecz pozwoli witrynie piąć się do góry w wynikach.
Skorzystaj z pomocy specjalisty SEO
Jeżeli chcesz podnieść pozycję strony www w wyszukiwarce Google i zdobyć nowych klientów to najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy eksperta SEO. Zapraszam do skorzystania z moich usług, które obejmują kompleksowe podejście do SEO – od budowy i optymalizacji strony internetowej przyjaznej Google, przez proces opieki SEO zawierający m.in. link building, stałą optymalizację strony czy monitoring pozycji za pomocą wyżej wymienionych narzędzi. Skontaktuj się ze mną.
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Co umieścić w sekcji above the fold strony internetowej
Kategorie: Strony internetoweJeśli planujesz zlecić komuś budowę strony internetowej lub zrobić ją samodzielnie, sprawdź moje wskazówki odnośnie wyglądu i treści, które powinny być zawarte...
Co to jest remarketing dynamiczny?
Kategorie: Reklama w internecieDuża ilość odsłon i użytkowników to oczywiście powód do zadowolenia dla każdego właściciela strony internetowej. Wielu właścicieli witryn spotka...
Prosta strategia reklamy internetowej dla firm z małych miast (i nie tylko)
Kategorie: Reklama w internecieJeśli prowadzisz firmę w małym mieście i nie miałeś/aś jeszcze styczności w reklamą w internecie, to z pewnością zainteresuje...
Google Tag Manager – co to jest?
Kategorie: Przydatne narzędziaStrony internetowe z zainstalowanymi tagami marketingowymi znacznie ułatwiają prowadzenie analityki i działań reklamowych w internecie. Przekłada się to na...
O czym pisać na blogu firmowym i dlaczego warto go prowadzić?
Kategorie: Strony internetoweJeszcze kilkanaście lat temu samo posiadanie strony internetowej było postrzegane jako wyznacznik wiarygodnego, solidnego przedsiębiorstwa. Wiele od tych czasów...

Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
