
Przez kilkanaście lat działalności w branży tworzenia stron www i marketingu online miałem do czynienia z wieloma biznesami sezonowymi. W tym artykule opiszę najbardziej polecane (i niepolecane) formy reklamy w internecie dla tego typu biznesów. Zapraszam do lektury.
Biznesy sezonowe – jaka reklama nie będzie odpowiednia?
W przypadku biznesów sezonowych działających np. przez kilka miesięcy w roku (np. wypożyczalnia kajaków, czy szkółka narciarska) zwykle mija się z celem inwestowanie w formy reklamy wymagające stałych nakładów finansowych lub czasowych, takich jak np. pozycjonowanie strony internetowej, czy email marketing. Oczywiście są to dobre i skuteczne formy marketingu online, jednak warto wziąć najpierw do ręki kalkulator i policzyć, czy taka inwestycja ma szansę się zwrócić.
Jakie są najlepsze metody reklamy w internecie dla biznesów sezonowych?
Niezależnie do tego jaką formę reklamy w internecie wybierzesz, musisz najpierw posiadać miejsce, do którego zaprosisz swojego potencjalnego klienta online. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj posiadanie własnej strony internetowej, na której możesz odpowiednio zaprezentować swoją firmę, dotychczasowe dokonania, czy ofertę. Jeśli zamierzasz korzystać tylko i wyłącznie z kampanii np. na Facebooku, wystarczy Ci posiadanie strony firmowej na tym portalu. Sprawdź przy okazji artykuł: Strona internetowa czy strona na Facebooku – co lepiej wybrać oraz moją ofertę tworzenia stron www.
Gdy masz już miejsce, do którego możesz skierować użytkowników, pora na wybór metody pozyskiwania ruchu do naszej strony docelowej.
W mojej ocenie najlepiej przy reklamie biznesów sezonowych sprawdzają się reklamy typu PPC (Pay Per Click). Mogą one być realizowane w różnych systemach reklamowych, np. Google Ads (w postaci reklam w wyszukiwarce Google, czy YouTube), Facebook Ads czy innych social mediach.
Tego typu reklama ma to do siebie, że można szybko ją włączyć i równie szybko wyłączyć. Jest to więc idealne rozwiązanie dla biznesu sezonowego, w przeciwieństwie to np. SEO, gdzie na efekty trzeba zwykle poczekać dobre kilka miesięcy oraz stale inwestować by utrzymywać pozycje.
Kiedy wykorzystać Google Ads, a kiedy Facebook Ads?
Podstawowa różnica między reklamami w Google i Facebooku (lub innych socialach) jest taka, że w Google to klient szuka Ciebie, a w social mediach, to Ty szukasz klienta.
Ustawiając kampanię Google Ads wybieramy (w dużym uproszczeniu) np. lokalizację wyświetlania reklam, słowa kluczowe, na które ma pojawić się reklama, czy treść reklamy. Gdy jakaś osoba wpisuje w Google zadeklarowane przez nas frazy to jest wysoka szansa, że nasza reklama pojawi się w odpowiedzi na to wyszukiwanie jako wynik sponsorowany i przekieruje użytkownika do naszej strony internetowej. My wówczas płacimy Google’owi określoną stawkę za kliknięcie (Pay Per Click), wynikającą z różnych czynników (konkurencyjność słowa kluczowe, ocena kampanii czy strony docelowej).
Natomiast w przypadku Facebook Ads ustalamy najpierw grupę docelową, która może być potencjalnie zainteresowana naszą usługą (według danych demograficznych, zainteresowań, itd.) a następnie system reklamowy serwuje naszą reklamę osobom, które pasują do stworzonego profilu. Reklama taka może kierować do naszego fanpage lub zewnętrznej strony internetowej.
Jak pewnie się domyślasz, zdecydowanie łatwiej jest przekonać do zakupu osobę, która sama szuka w internecie jakiegoś dobra, dlatego też rekomendowany i preferowany przeze mnie jest system reklamowy Google Ads. W mojej ocenie reklama na Facebooku ma sens tylko w sytuacji, gdy jesteśmy w stanie bardzo precyzyjnie stargetować naszą grupę docelową.
Remakerting w kampanii dla biznesu sezonowego
Niezależnie od tego z jakiego systemu reklamowego korzystamy, warto wdrożyć w naszych działaniach kampanię remarketingową. Remarketing polega na wyświetlaniu reklamy osobom, które wcześniej miały styczność z naszą firmą (w określonym oknie czasowym, które można dostosować w zależności od rodzaju biznesu).
W przypadku systemu Google Ads w momencie gdy użytkownik wejdzie na stronę www, zapisuje się w jego przeglądarce plik cookie, na podstawie którego system reklamowy serwuje takiej osobie naszą reklamę w postaci banerów na innych stronach internetowych. Remarketing zdecydowanie zwiększa skuteczność reklamy w internecie, dlatego warto przynajmniej go przetestować.
Sezonowy biznes lokalny? Wypróbuj wizytówkę Google
Jeśli Twój sezonowy biznes ma charakter typowo lokalny, warto zastanowić się nad wdrożeniem wizytówki Google. Koszty takiego działania nie są wygórowane, a przy odpowiedniej optymalizacji jest duża szansa, że nasza firma pojawi się na mapie w wynikach lokalnych. Zachęcam do zapoznania się z artykułem i filmem na temat dobrych praktyk w zakładaniu i prowadzeniu wizytówki Google, a jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie – skontaktuj się ze mną.
Promocja biznesów lokalnych – podsumowanie
W powyższym artykule opisałem najciekawsze metody reklamowe online dla biznesów lokalnych, które określam jako „profesjonalne”, to znaczy wymagające zwykle pomocy specjalisty w odpowiednim uruchomieniu, konfiguracji i zarządzaniu. Oczywiście istnieją też metody bardziej podstawowe, jak choćby ogłoszenie na OLX, lokalnym portalu, czy Allegro.
Najważniejszym wnioskiem, z jakim chciałbym zostawić Cię po lekturze tego artykułu jest to, aby testować różne metody i rozwiązania pozyskiwania klientów online. To co sprawdza się w 95% przypadków może akurat nie sprawdzić się u Ciebie, ale może zadziała coś innego?
Jeśli masz pytania lub chcesz zlecić przeprowadzenie próbnej kampanii dla Twojego biznesu sezonowego, skontaktuj się ze mną.