Jak chronić budżet Google Ads przed „nieprawidłowymi kliknięciami”?
Jeśli korzystasz z płatnych reklam, takich jak Google Ads, to być może spotkałeś się z sytuacją, w której według statystyk Twoją stronę internetową odwiedza z reklam dużo osób, jednak nie przekłada się do na odpowiednią liczbę pozyskanych leadów, czy zamówień w sklepie internetowym. Jednym z powodów takiej sytuacji mogą być tzw. „nieprawidłowe kliknięcia”, które mogą obciążać nasz budżet a nie generują wartościowych wizyt na stronie. W dalszej części artykułu (oraz filmie) poznasz jedną z metod na ochronę budżetu za pomocą zewnętrznego narzędzia.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak działa budżet Google Ads?
- Czym są nieprawidłowe kliknięcia?
- Jak Google radzi sobie z nieprawidłowymi kliknięciami?
- Jak chronić budżet reklamowy Google Ads za pomocą zewnętrznych narzędzi na przykładzie ClickCease
- Czy można uzyskać zwrot od Google za fałszywe kliknięcia?
Jak działa budżet w systemie reklamowym Google Ads?
W reklamach Google Ads budżet ustawiamy na poziomie dziennym, z opcjonalnymi limitem miesięcznym. Za pomocą wstępnych symulacji, takich jak Planer słów kluczowych oraz doświadczenia firmy zajmującej się obsługą kampanii Google Ads, możemy oszacować średni koszt jednego kliknięcia w reklamę (CPC) i na tej podstawie ustalić optymalny budżet dzienny. W momencie, gdy nasze reklamy zaczynają się wyświetlać i są klikane przez użytkowników, płacimy Google’owi za każde kliknięcie w ramach naszego budżetu dziennego. W momencie, gdy budżet dzienny zostaje przekroczony, reklama tego dnia przestaje się wyświetlać (to opis w dużym uproszczeniu, ponieważ realnie Google może przekraczać budżet danego dnia, by potem odejmować go z innych dni).
Tego typu schemat rozliczeń za reklamy daje pole do sporych nadużyć np. ze strony naszej konkurencji, która może próbować „wyklikać” nasze reklamy w taki sposób, aby wyczerpał się nasz budżet dzienny i nasza kampania przestała się wyświetlać danego dnia. Tego typu działania możemy nazwać nieuczciwymi lub fałszywymi kliknięciami (a oficjalnie nieprawidłowymi kliknięciami), ponieważ nie pochodzą one od osób, które są potencjalnym odbiorcą naszej reklamy oraz oferty.
Nieprawidłowe kliknięcia według Google to na przykład:
- kliknięcia ręczne mające na celu zwiększenie kosztów reklamy lub zwiększenie zysków właścicieli witryn, w których zamieszczone są reklamy;
- kliknięcia wywołane przez automatyczne narzędzia, roboty i inne oprogramowanie służące do oszustw;
- kliknięcia uboczne, które nie stanowią dla reklamodawcy żadnej wartości, na przykład omyłkowe dwukrotne kliknięcie reklamy przez użytkownika.
Jak Google radzi sobie z nieprawidłowymi kliknięciami?
Według informacji dostępnych w supporcie Google Ads, system reklamowy potrafi wykrywać fałszywe kliknięcia i zwraca reklamodawcom wydane na nie środki. Skala tego zjawiska w przypadku większości kont, którymi się zajmuję wynosi ok. 2-18% wszystkich kliknięć.
W przypadku wykrycia tego typu nadużyć system reklamowy zwraca reklamodawcom środki, jednak nie potrafi zablokować źródła tych działań. Oznacza to więc, że tak naprawdę proceder fałszywego klikania może codziennie się powtarzać. Jednym ze sposobów walki z tym zjawiskiem jest możliwość rozkładania emisji reklam równomiernie przez całą dobą (lub godziny określone w harmonogramie dziennym reklam). Nadal jednak nie likwiduje to przyczyny problemu.
Tutaj z pomocą może nam przyjść zewnętrzne narzędzie. Na rynku jest ich przynajmniej kilka, jednak chcę pokazać to, z którego ostatnio korzystam, tzn. ClickCease.
Co to jest ClickCease?
ClickCease to zewnętrzna aplikacja, która wykrywa nieprawidłowy ruch z reklam (generowany przez nieprawidłowe kliknięcia) i blokuje IP, z którego ruch ten pochodzi. Pozwala więc usunąć prawdziwe źródło problemu i robi to bardzo skutecznie.
Co ciekawie, narzędzie ClickCease rejestruje każdą sesję, która została zaklasyfikowana jako nieprawidłowy ruch. Mamy do dyspozycji nagrania tych sesji, przyczyny ewentualnych blokad oraz inne ciekawe statystyki. Na dzień dzisiejszy narzędzie współpracuje z systemami Google Ads, Facebook Ads i Microsoft Ads.
Jak wdrożyć narzędzie ClickCease?
Wdrożenie narzędzia polega na utworzeniu konta w tym programie (kliknij tutaj, aby założyć konto) oraz instalacji odpowiednich skryptów na stronie internetowej. Następnym krokiem w korzystaniu z narzędzia jest cykliczna analiza zgromadzonych danych i ewentualne korygowanie błędnie wykrytych nieprawidłowych kliknięć.
ClickCease poza wykrywaniem i blokowaniem IP tworzy także statystyki potencjalnych oszczędności wynikające z dokonanych blokad.
Samo narzędzie oraz jego obsługa to dodatkowy koszt związany z prowadzeniem kampanii Google Ads, jednak przy odpowiednim budżecie koszt ten szybko się zwraca i pozwala oczyścić kampanię z nieprawidłowego ruchu, co powinno skutkować większą ilością konwersji w ramach tego samego budżetu reklamowego.
Zwrot środków za nieprawidłowe kliknięcia
ClickCease posiada funkcjonalność generowania raportu nieprawidłowych kliknięć oraz funkcję Apply for Google refund. Dzięki niej możemy złożyć wniosek do Google o zwrot kosztów poniesionych na nieprawidłowe kliknięcia wykryte przez program. Nie mamy jednak gwarancji, że taki zwrot zostanie uznany przez Google (po dość krótkich testach narzędzia nie udało mi się tego wygenerować).
Warto jednak wziąć pod uwagę, że nawet jeśli nie otrzymamy zwrotu z Google, to nadal korzystamy z ogromnego benefitu ClickCease, jakim jest czystszy ruch na naszej stronie internetowej.
Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem ochrony budżetu Google Ads za pomocą narzędzia ClickCease, skontaktuj się ze mną.
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Mam nową stronę internetową, ale nie widać jej w Google – co robić?
Kategorie: Strony internetoweWłasna strona internetowa może stanowić świetne narzędzie reklamowe dla firmy. Bardzo często jednak nowo stworzona strona mimo, że świetnie...
Google Authenticator i uwierzytelnianie dwuskładnikowe – co to jest?
Kategorie: Przydatne narzędziaBezpieczeństwo w sieci jest (lub powinno być) priorytetem zarówno właścicieli stron, jak i ich użytkowników. Wobec coraz sprawniejszych metod...
Projekt logo – 5 wskazówek zanim kupisz
Kategorie: Inne tematyCześć, jeśli planujesz zlecić komuś wykonanie projektu logo dla swojej firmy, to w tym filmie mam dla Ciebie 5...
Jak sprawdzać wyniki Google Ads w Google Analytics
Kategorie: Reklama w internecieObejrzyj ten film, jeśli chcesz wiedzieć jak sprawdzać wyniki kampanii Google Ads w Analytics. W tym materiale nawiązuję do...
Twój mail firmowy wpada do spamu – co robić?
Kategorie: Reklama w internecie Inne tematyUwaga – w związku z dużą liczbą zapytań, jakie dostaję w nawiązaniu do poniższego filmu, informuję że pierwszą czynnością,...
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
