Jeśli posiadasz stronę internetową to prawdopodobnie chciałbyś, aby zajmowała ona jak najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania Google. W tym filmie poznasz 5 ważnych wskazówek, których wdrożenie może poprawić pozycje Twojej strony. Zapraszam do oglądania. Jeśli chciałbyś, abym rzucił okiem na Twoją stronę, zapoznaj się z moją ofertą audytu strony WordPress.
Linki z filmu: Google Page Speed Insights – narzędzie do testowania szybkości ładowania strony www: https://pagespeed.web.dev/
Jak być wyżej w wynikach Google – poznaj moje wskazówki
Wskazówki, które omawiam w filmie to najważniejsze czynniki brane pod uwagę przez wyszukiwarkę Google w procesie klasyfikacji stron internetowych w wynikach. Wdrożenie tych wskazówek na stronach moich klientów zdecydowanie poprawiło pozycje ich stron na kluczowe dla nich frazy.
Wprowadzenie niektórych wskazówek może być kłopotliwe dla osoby, która nie jest obeznana z tworzeniem i optymalizacją stron internetowych, jednak warto mieć przynajmniej świadomość na co zwrócić uwagę i o co pytać firmę, której zlecasz pozycjonowanie. Jeśli będziesz chciał zlecić mi wdrożenie tych wskazówek na swojej stronie – skontaktuj się ze mną.
1. Meta tagi na stronie internetowej a widoczność Google
Meta tagi to małe fragmenty kodu strony internetowej bardzo istotne z punktu widzenia robota wyszukiwarki Google. Istnieje dużo różnych meta tagów, ale najważniejsze z nich to tytuł i opis [aktualizacja: z biegiem lat opis coraz bardziej traci na wartości, ponieważ Google często samo wybiera jaki fragment danej podstrony pokaże w opisie przy wyniku].
Gdy jesteś na swojej stronie internetowej – tytuł to to, co widzisz w karcie przeglądarki, natomiast opis możesz sprawdzić wchodząc w sprawdzenie kodu źródłowego strony i zlokalizowanie fragmentu <meta description>. Gdy jesteś w wynikach wyszukiwarki Google tytuł to to co widzisz na niebiesko, opis to to co widzisz poniżej. [Aktualizacja: na dzień dzisiejszy opis wyświetlany w Google nie koniecznie musi równać się meta description]. Zielony Czarny fragment wyniku to URL, o którym napiszę później.
Warto zadbać przede wszystkimi o to, aby meta tagi były w ogóle dodane do strony, a w drugiej kolejności o to, by znalazły się w nich słowa kluczowe, na które chciałbyś być widoczny w Google. Oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku. Tytuł powinien zawierać do około 70 znaków ze spacjami, opis około 150 znaków, choć te wielkości mogą się zmieniać wraz z rozwojem wyszukiwarki.
2. Czas wczytywania strony internetowej a widoczność w Google
Robot wyszukiwarki Google jest w stanie sprawdzić jak szybko wczytuje się Twoja strona. Te strony, które wczytują się szybciej są lepiej promowane przez wyszukiwarkę i uzyskują wyższe pozycje w wynikach.
Istnieje ciekawe narzędzie do testowania szybkości strony, nazywa się Google Page Speed Insights. Więcej na ten temat dowiesz się z tego wpisu: jak sprawdzić szybkość strony internetowej.
Wystarczy, że wpiszesz adres swojej strony, a w zamian otrzymasz jej wynik w skali 0-100 dla urządzeń mobilnych i komputerów. Osiągnięcie setki jest dość trudne i często wiąże się np. z znacznym zmniejszeniem jakości zdjęć na Twojej stronie lub w ogóle usunięciem części z nich (zdjęcia zwykle najbardziej obciążają stronę i wpływają na jej czas wczytywania).
Z moich obserwacji wynika, że dobrze jest mieć wynik powyżej 80 punktów. Wejście np. z 85 do 100 w przypadku moich testów nie przyniosło znaczących zmian w wynikach wyszukiwania. [Aktualizacja: z powodzeniem wysokie wyniki w Google (na konkurencyjne frazy ogólnopolskie) uzyskują strony, które mają wynik PageSpeed na poziomie 50/100].
3. Treści na stronie a widoczność w Google
Kolejną istotną kwestią są treści na Twojej stronie. Google lubi duże ilości unikalnego tekstu, który poza zwykłymi akapitami ma też nagłówki, cytaty, formatowanie (pogrubienia), podlinkowania do podstron w tekście, i tak dalej. (sprawdź jak pisać i formatować teksty przyjazne Google).
Dobrze, jeśli oprócz samego tekstu na stronie są zdjęcia, które są odpowiednio zoptymalizowane dla robotów wyszukiwarek (posiadają atrybut ALT, odpowiednią wielkość i nazwę pliku – patrz film Jak poprawnie umieszczać zdjęcia na stronie). Zaimportowanie na stronie wideo z YouTube też ma swoje plusy dla wyszukiwarki.
Jeśli chcesz zobaczyć jaka ilość treści jest dla Google satysfakcjonująca proponuję prosty test. Wpisz w google „pozycjonowanie stron” i zobacz strony, które pojawiają się w wynikach naturalnych tzn. bez plakietki Reklama. Zwykle na tych stronach jest dużo treści rozłożonej w ciekawy sposób. Warto brać z nich przykład jeśli chcesz być dobrze widoczny w wynikach Google.
Samą analizę contentu na stronie, czyli tekstów, nagłówków, obrazów, itd. radzę zlecić osobie, które ma w tym doświadczenie – sprawdź moją ofertę audytu strony WordPress. Jako właściciel strony zadbaj o to by tekstu było dużo i by zawierał w sobie słowa kluczowe, na które chcesz być widoczny w wyszukiwarce.
4. URL-e do podstron a widoczność w Google
Przy okazji punktu 1 wspominałem o zielonym czarnym fragmencie w wynikach wyszukiwania. Jest to adres url strony. O ile do strony głównej zależy on tylko od domeny – polecam film o tym jak wybrać skuteczną domenę oraz jego aktualizację z 2019 roku – to przy podstronach masz już pełną dowolność jak ten URL wygląda.
Jeśli jesteś np. administratorem nieruchomości z Warszawy o nazwie ABC to na Twojej stronie podstrona O nas może mieć url: abc.pl / o-nas lub zdecydowanie lepszy dla Google abc.pl / zarzadzca-nieruchomosci-warszawa. Użycie słów kluczowych w URL-ach ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie podstron w Google, warto więc z tej wiedzy skorzystać i pozmieniać URL-e na swojej stronie.
Dobrym pomysłem jest przypisanie różnych słów kluczowych do różnych podstron. Na przykład stronę główną pozycjonujesz na hasło „administrator nieruchomości warszawa” a podstronę O nas na „zarządca nieruchomości warszawa” (za pomocą URL-a i innych technik SEO).
5. RWD – strona reponsywna a widoczność w Google
Rwd czyli responsive web design (strony responsywne) to technologia projektowania stron www poprawnie wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Robot Google jest w stanie zweryfikować czy Twoja strona korzysta ze znaczników, które pozwalają odpowiednio sformatować stronę pod ekran smartfona czy tabletu. Strony które są wykonane w technologii responsywnej uzyskują wyższe miejsca niż te które tej funkcjonalności nie mają. Więcej o responsywności mówiłem w filmie Jak sprawdzić czy Twoja strona jest responsywna – tam znajdziesz dalsze wskazówki w tym temacie.
A więc… jak być wyżej w Google?
Z mojego doświadczenia wynika, że samo wprowadzenie omówionych wskazówek w odpowiedni sposób pozwala uzyskać poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Warto jednak, aby taką optymalizację strony przeprowadziła firma, która ma w tym doświadczenie. Sprawdź przy okazji case study – 700% więcej ruchu z Google po roku pozycjonowania strony.
Jeśli masz stronę na WordPressie i szukasz kogoś kto ją zoptymalizuje – skontaktuj się ze mną. Jeśli dopiero planujesz założenie strony – również chętnie Ci pomogę.
Jeśli wskazówki z tego filmu były dla Ciebie przydatne – daj kciuk w górę pod filmem na YouTube, a jeśli chcesz dostawać więcej tego typu porad zupełnie za darmo – zasubskrybuj mój kanał na YouTube i zapisz się na newsletter.
Do zobaczenia w kolejnym filmie!