W poniższej instrukcji WooCommerce (w formie tekstowej i wideo) pokażę Ci, jak zarządzać produktami w sklepie internetowym opartym na tej platformie. Jeśli posiadasz sklep internetowy WooCommerce, ale nie otrzymałeś do niego instrukcji lub dopiero zastanawiasz się nad budową sklepu internetowego i nie wiesz czy platforma WooCommerce jest odpowiednia, to ten artykuł (i wideo) jest dla Ciebie.
Jeśli po zapoznaniu się z tym artykułem poczujesz potrzebę obejrzenia pełnego szkolenia z zarządzania sklepem WooCommerce mojego autorstwa lub zlecenia mi budowy sklepu internetowego, skontaktuj się ze mną.
Instrukcja WooCommerce – jak poruszać się po panelu administracyjnym
Dla formalności – w artykule stosuję zwroty „system WooCommerce”, „silnik WooCommerce”, itd. Jest to skrót myślowy, ponieważ w rzeczywistości systemem CMS, na jakim pracujemy jest WordPress, a WooCommerce to jedynie wtyczka pozwalająca zrobić ze strony WordPress sklep internetowy (tzn. wtyczka e-commerce).
Zakładam, że po zakupie sklepu internetowego, Twój wykonawca przekazał Ci dane do logowania do panelu administracyjnego. Dane takie powinny składać się z linku do panelu administracyjnego, loginu oraz hasła. Przy okazji sprawdź, jakie jeszcze dane dostępowe powinieneś otrzymać, aby mieć pełną kontrolę nad swoim sklepem WooCommerce.
Po zalogowaniu do panelu administracyjnego Twoim oczom ukaże się kokpit WordPressa. Wygląd ten może nieco różnić się od tego, co prezentuję w instrukcji, ponieważ każda strona może być zbudowana w inny sposób – posiadać inny szablon, wtyczki, wersje językowe, widgety w panelu administracyjnym, itd. Przykładowy panel WordPressa z zainstalowaną wtyczką WooCommerce wygląda następująco.
Przy początkowym włączeniu tego panelu możesz odnieść wrażenie, że jest tu bardzo dużo informacji i nie wiadomo od czego zacząć (jak to bywa z większością paneli administracyjnych stron). Uspokajam jednak, że najczęściej, w codziennej pracy z WordPressem i WooCommerce, korzysta się zwykle z kilku funkcji panelu. W tej instrukcji skupimy się na zakładce Produkty, po najechaniu lub kliknięciu w nią rozwinie nam się panel opcji.
To, co zobaczysz w swoim sklepie, może nieco różnić się od tego, co pokazuję w instrukcji, ponieważ (jak już wcześniej wspominałem) możesz mieć zainstalowane dodatkowe wtyczki, które mogą pojawiać się w menu Produkty. Na pewno jednak znajdziesz tam linki Wszystkie produkty, Kategorie i Atrybuty, którymi będziemy się zajmować w dalszej części instrukcji.
Instrukcja WooCommerce – zarządzanie kategoriami
Zanim zaczniemy pracę związaną z zarządzeniem produktami, polecam zająć się przygotowaniem bazy kategorii i atrybutów (o ile będą występować) w naszym sklepie WooCommerce. Dzięki temu, że przygotujemy te dane na początku, późniejsze dodawanie produktów będzie prostsze i szybsze, a także obarczone mniejszym ryzykiem pomyłek.
W pierwszym etapie warto przyjrzeć się pozycji Kategorie. Istnieją trzy scenariusze, które mogą mieć miejsce, gdy kupujesz sklep internetowy:
- Wykonawca doda wszystkie kategorie i podkategorie w ramach budowy sklepu.
- Wykonawca doda część kategorii, a resztę musisz uzupełnić samodzielnie.
- Wykonawca nie doda kategorii i pozostawi to do zrobienia Tobie (np. w sytuacji, gdy jeszcze nie masz sprecyzowanej struktury kategorii lub nazewnictwa).
Jak dodawać kategorie w WooCommerce?
Niezależnie od tego, który scenariusz ma u Ciebie miejsce, warto zapoznać się z opcją zarządzania kategoriami w WooCommerce. Tabela z kategoriami może wyglądać następująco:
Jeśli chcesz dodać nową kategorię do sklepu WooCommerce wystarczy, że wpiszesz jej nazwę i wypełnisz opcjonalne pola (uproszczona nazwa, tzw. slug; kategoria nadrzędna; opis; wyświetlanie – zalecam zostawić domyślne; miniatura), a następnie klikniesz przycisk Dodaj nową kategorię. W ten sam sposób możesz dodawać podkategorie. Wystarczy, że w polu Kategoria nadrzędna wybierzesz „rodzica” naszej nowo dodawanej podkategorii.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że samo dodanie kategorii do panelu WooCommerce może nie skutkować dodaniem jej automatycznie do głównego menu strony. Jeśli po dodaniu kategorii w panelu Kategorie nie widzisz jej w menu swojego sklepu (na froncie, tzn. jako użytkownik), powinieneś dodatkowo przejść w panelu administracyjnym do zakładki Wygląd / Menu i w tym miejscu dodać kategorię do menu. Zarządzanie menu jest osobnym modułem szkolenia WooCommerce, więc aby nie odbiegać od tematu, nie będę szczegółowo omawiał tego zagadnienia w tej instrukcji (tym bardziej, że zarządzanie menu może być rozwiązane na wiele sposobów).
Jak edytować kategorie w WooCommerce?
W prawej części ekranu zobaczysz tabelę z listą wszystkich dodanych kategorii. Po najechaniu na nazwę wybranej kategorii możesz ją edytować (link Edytuj).
Po wejściu w edycję kategorii masz do dyspozycji te same pola, które mieliśmy podczas jej dodawania, tylko nieco inaczej zaprezentowane.
Warto pamiętać, aby wprowadzone zmiany zapisywać guzikiem Aktualizuj w dolnej części panelu. Brak kliknięcia tego guzika i wyjście ze stront edycji kategorii będzie skutkować tym, że zmiany nie zostaną zapisane.
Jeśli nie masz jeszcze dodanych kategorii na swoim sklepie internetowym, teraz jest dobry moment aby to zrobić. Pamiętaj, aby starać się uzupełniać jak najwięcej elementów opcjonalnych dostępnych w panelu – nazwę, opis, miniaturę (sprawdź jak poprawnie umieszczać zdjęcia na stronie), a także elementy związane z SEO, jeśli masz dostępny taki panel. Przykładowy panel generowany przez wtyczkę Yoast SEO wygląda następująco:
W momencie, gdy masz uzupełnioną bazę kategorii, podkategorii, możesz przejść do kolejnego etapu, jakim jest dodanie bazy atrybutów, które później wykorzystasz przy dodawaniu produktów. Warto jednak zastanowić się, czy baza atrybutów będzie Ci w ogóle potrzebna.
WooCommerce – zarządzanie atrybutami
Czym są atrybuty w sklepie internetowym WooCommerce? Są to parametry opisujące produkty, które mogą mieć wpływ na cenę produktu oraz można je wybierać na karcie produktu. Przykładowym atrybutem może być rozmiar (np. koszulki), pojemność (np. butelki perfum), opcja dodatkowa wpływająca na cenę (np. konsultacja dodawana do zakupu e-booka).
Zastanów się, czy sprzedawane przez Ciebie produkty będą miały jakieś parametry tego typu. Jeśli tak – powinieneś utworzyć wstępną bazę atrybutów, ponieważ w sklepie będziesz posiadać tzw. produkty z wariantami. Jeśli nie, możesz tego nie robić, ponieważ Twój sklep będzie bazował na produktach prostych. W dalszej części instrukcji poznasz szczegółowe informacje na temat różnych typów produktów w WooCommerce.
Tak wygląda produkt prosty (bez wariantów / atrybutów do wyboru):
A tak produkt z wariantami:
Jak dodawać atrybuty w WooCommerce?
Aby rozpocząć tworzenie bazy atrybutów musisz ponownie zlokalizować w panelu administracyjnym zakładkę Produkty, a w niej Atrybuty. Twoim oczom ukaże się podobny panel, jak ten z kategoriami. Tutaj jednak są nieco inne pola do uzupełnienia.
W pierwszej kolejności powinieneś dodać atrybuty, w następnie skonfigurować ich opcje. Atrybutem będzie np. Rozmiar, zaś opcją (taksonomią) S, M, L, XL, itd. Nazwę atrybutu wpisujesz w polu Nazwa po lewej stronie, uproszczona nazwa generuje się automatycznie. Jeśli chcesz, aby atrybut miał własną podstronę w sklepie (na której pojawią się wszystkie produkty, które ten atrybut zawierają), możesz zaznaczyć opcję Aktywować archiwa. Masz też dostępne różne opcje sortowania opcji w ramach atrybutu. Po uzupełnieniu wszystkich danych kliknij przycisk Dodaj atrybut na dole.
Po dodaniu atrybutu pojawi się on w tabeli po prawej stronie. Musisz teraz kliknąć link Konfiguruj taksonomie, aby dodać opcje do tego atrybutu. Uwaga – nie musisz na tym etapie uzupełniać wszystkich możliwych opcji. Opcje atrybutów możesz dodawać także w późniejszym etapie (podczas dodawania produktów), jednak nauczony doświadczeniem wiem, że szybciej i łatwiej dodaje się produkty, gdy mamy solidnie uzupełnioną bazę atrybutów na samym początku.
Po kliknięciu guzika Konfiguruj taksonomie zobaczysz podobny ekran jak przed chwilą, jednak teraz jesteś wewnątrz atrybutu i dodajesz jego opcje. Dodaj więc kolejne opcje, zapisując je guzikiem Dodaj nowy… na dole.
Po uzupełnieniu bazy kategorii i atrybutów możesz przejść do zarządzania produktami w sklepie WooCommerce.
Zarządzanie produktami w WooCommerce
Aby przejść do bazy produktów w panelu WooCommerce, musisz kliknąć w link Produkty. Automatycznie otworzy się pierwsza podstrona tego panelu, a więc Wszystkie produkty. W tym miejscu zobaczysz tabelę ze wszystkimi produktami dodanymi do Twojego sklepu internetowego. Tabela może wyglądać następująco:
Tabela z produktami w WooCommerce – omówienie
Zanim przejdziemy do omówienia samej tabeli, warto zwrócić uwagę na to, co znajduje się nad nią. Zobaczysz tam przycisk Opcje ekranu, dzięki któremu możesz dowolnie spersonalizować tabelę. Po kliknięciu w przycisk pokażą się wszystkie możliwe do wyświetlenia kolumny oraz liczba produktów na stronę.
Dostępne kolumny zależą od tego, jakie wtyczki masz zainstalowane na swoim sklepie. Powinieneś zaznaczyć wyświetlanie tych danych, które będą dla Ciebie istotne podczas zarządzania sklepiem (pewnie wyjdzie to w trakcie, więc póki co możesz zostawić domyślną konfigurację). Jeśli masz / będziesz mieć dużo produktów to sugeruję od razu zwiększyć liczbę elementów na stronę. Pamiętaj, że do tych ustawień możesz zawsze wrócić i coś zmodyfikować.
Po zapoznaniu się z Opcjami ekranu warto zwrócić uwagę na kolejne przyciski i opcje widoczne nad tabelą z produktami. Znajdziesz tam między innymi:
- opcje dodawania produktu (Dodaj produkt, Import, Eksport)
- liczbę dodanych produktów (z podziałem na Opublikowane, Szkice)
- opcję działań masowych (możemy masowo edytować lub przenosić do kosza produkty z tabeli, które wcześniej zaznaczymy checkboxem po lewej stronie)
- opcje sortowania i filtrowania danych w tabeli produktowej (według kategorii, typu produktu, czy stanu magazynowego)
- wyszukiwarkę produktu po nazwie (w prawym górnym rogu)
Korzystanie z powyższych opcji jest szczególnie istotne, gdy baza produktów jest duża i chcesz szybko znaleźć konkretny produkt (przez wyszukiwarkę) lub wprowadzić masową zmianę na całej kategorii produktów (filtr według kategorii + działanie masowe), a także w wielu innych przypadkach, które pewnie napotkasz podczas pracy ze sklepem WooCommerce.
Dalsza część ekranu to tabela z produktami. Najczęściej znajdziesz w niej miniaturkę produktu, nazwę, kategorię, cenę, gwiazdkę (służącą do oznaczania danego produktu jako „Polecany”), datę publikacji, a także inne kolumny, które ustawiłeś w Opcjach ekranu. Aby wykonać jakąś akcję na wybranym produkcie, wystarczy, że najedziesz na wiersz w tabeli. Pojawi się wtedy lista opcji (Edytuj, Szybka edycja, Kosz, Zobacz, Powiel). Opcje te omówimy w dalszej części instrukcji.
Rodzaje produktów w WooCommerce – prosty, grupowy, z wariantami, wirtualny, do pobrania…
Zanim przejdziemy do przeglądu opcji związanych z dodawaniem i edycją produktów w sklepie WooCommerce, warto zapoznać się z informacją, jakie typy produktów mamy do dyspozycji domyślnie w sklepie internetowym opartym na tej platformie. W WooCommerce wyróżniamy następujące typy produktów:
- produkt prosty – standardowy, pojedynczy produkt w sklepie internetowym;
- produkt grupowy – paczka, składająca się z kilku produktów prostych;
- produkt zewnętrzny / afiliacyjny – produkt będący linkiem do zewnętrznego serwisu;
- produkt z wariantami – produkt, w którym Klient musi wybrać parametry (atrybuty) i mogą one wpływać na cenę;
Dodatkowo produkty proste i z wariantami mogą występować jako:
- produkty fizyczne – standardowe produkty, takie jak ubrania, kosmetyki, itd.
- produkty wirtualne – produkty niematerialne, takie jak konsultacje, szkolenia, pliki cyfrowe PDF, MP3, inne – dla takich produktów nie są naliczane koszty wysyłki. Warto zwrócić uwagę, że produkt wirtualny nie musi być produktem do pobrania (jeśli produkt wirtualny jest plikiem cyfrowym to taki może być wysyłany ręcznie przez administratora, tzn. nie jest do pobrania. Natomiast jeśli produkt wirtualny jest zakupem konsultacji czy zapisem na szkolenie, to również nie ma tu miejsca wysyłka pliku), dlatego też w WooCommerce poza produktami wirtualnymi zostały dodatkowo wydzielone produkty do pobrania;
- produkty do pobrania – produkty, które po zakupie można pobrać – sklep automatycznie wyśle link do ich pobrania po zaksięgowaniu płatności, a także będą dostępne w panelu Klienta. Najczęściej dotyczy to produktów wirtualnych, takich jak e-booki, raporty PDF, czy wykłady mp3.
Pośród najczęściej wykorzystywanych typów produktów na sklepach internetowych WooCommerce, które tworzę dla swoich Klientów, są: produkty proste oraz produkty z wariantami. Zarówno w wersji materialnej, jak i cyfrowej. Takie właśnie produkty zostaną omówione w dalszej części instrukcji.
Dodawanie produktów w WooCommerce
W tej części instrukcji skupimy się na dodawaniu produktów do sklepu WooCommerce. Na początku pokażę Ci elementy wspólne dla wszystkich typów produktów, a później omówię cechy szczególne związane z produktami grupowymi, z wariantami, czy wirtualnymi i do pobrania.
Produkty w sklepie WooCommerce możesz dodać na jeden z trzech sposobów:
- przez guzik Dodaj nowy, który znajduje się nad tabelą z produktami (otwiera standardowy formularz dodawania pliku)
- przez skopiowanie istniejącego produktu (w tabeli produktów po najechaniu na dany produkt pojawia się link Powiel)
- przez guzik Import, który znajduje się nad tabelą z produktami (otwiera panel umożliwiający wgranie pliku CSV z produktami)
Jeśli masz kilka – kilkadziesiąt produktów, prawdopodobnie najszybszą drogą będzie skorzystanie z opcji nr 1 i 2. W tej sytuacji czas, jaki stracisz na tworzenie pliku CSV, a następnie analizowania, dlaczego coś nie zadziałało, będzie dłuższy niż standardowe dodanie produktów przez panel. Jeśli natomiast masz kilkaset lub kilka tysięcy produktów, zdecydowanie lepiej skorzystać z opcji importu z pliku. Importowanie pliku z produktami do WooCommerce omówię w innym poradniku. Zobaczmy więc, jak dodać produkty do sklepu WooCommerce przez standardowy formularz.
Standardowy formularz edytowania produktu wygląda następująco:
Podobny formularz zobaczysz w sytuacji, gdy będziesz edytować produkt lub powielać (z tym, że wtedy pola formularza będą pouzupełniane).
Pola, które są wspólne dla wszystkich typów produktów, to:
- nazwa produktu – obowiązkowo
- kategoria produktu (możesz skorzystać tu z bazy kategorii stworzonych wcześniej lub dodać nową kategorię za pomocą linku + Dodaj nową kategorię) – obowiązkowo
- obrazek produktu – obowiązkowo
- tagi oraz galerię produktu – opcjonalnie
- opis produktu (krótki – dostępny na dole formularza; długi – dostępny na górze formularza zaraz pod nazwą produktu; lub najlepiej obydwa)
- ustawienia SEO – jeśli posiadasz taką wtyczkę oraz wiesz o co w tym chodzi (w przeciwnym razie zdaj się na automatyczne generowanie tych elementów przez WordPressa lub skorzystaj z pomocy specjalisty od pozycjonowania stron)
Gdy uzupełnisz te podstawowe informacje, powinieneś skierować swoją uwagę do panelu zatytułowanego Dane produktu. To w tym miejscu wprowadzisz kluczowe ustawienia związane z produktem, takie jak typ produktu, ceny, atrybuty, itd. Panel z danymi produktu wygląda następująco:
Jeżeli dodajesz produkt prosty
Jeżeli dodajesz produkt prosty, najważniejsze pola, które powinieneś wypełnić to:
Zakładka Ogólne:
- cena
- cena promocyjna (opcjonalnie możesz utworzyć harmonogram obowiązywania ceny promocyjnej. Dzięki niemu cena promocyjna będzie pojwiać się w wybranym oknie czasowym)
- status podatku i klasę podatkową (jeśli są niestandardowe) – ta funkcja jest dostępna tylko w momencie, gdy Twój sklep obsługuje podatki
Zakładka Magazyn:
- SKU produktu
- ustawienie możliwości szczegółowego zarządzania stanem magazynowym (dostępne liczby sztuk) lub ogólna informacja na temat stanu magazynowego (Na stanie, Brak w magazynie, Na zamówienie)
- w tym miejscu możesz także umożliwić sprzedaż tylko jednej sztuki produktu w jednym zamówieniu
Zakładka Wysyłka:
- możesz tu określić parametry, takie jak waga oraz wymiary produktu, a także ustawić indywidualną klasę wysyłkową (indywidualną cenę wysyłki danego produktu). Ustawianie klasy wysyłkowej wymaga uprzedniego dodania bazy klas wysyłkowych w ustawieniach WooCommerce – sugeruję, aby poprosić o to autora Twojego sklepu
Zakładka Powiązane produkty:
- w tym miejscu warto uzupełnić listę produktów Up-sell oraz Cross-sell. Wyświetlanie tych produktów może wyglądać inaczej w różnych szablonach, warto więc potestować tą funkcję na swoim indywidualnym przykładzie. Standardowo produkty Cross-sell wyświetlają się na karcie produktu w dolnej części, zaś produkty Up-sell w koszyku.
Zakładka Atrybuty:
- w przypadku produktów prostych, atrybuty mają funkcję jedynie informacyjną – wyświetlają się na karcie produktu jako tekst. Nie ma możliwości ich wyboru i zmieniania – ta funkcja dostępna jest dla produktów z wariantami, do których przejdziemy za chwilę.
Zakładka Zaawansowane oraz inne zakładki:
- w zakładce Zaawansowane możesz dodać np. notatkę do zakupu, czy kolejność w menu. W tym miejscu, a także w innych – dodatkowych – zakładkach mogą pojawiać się też niestandardowe funkcje indywidualne, które masz wdrożone na swoim sklepie WooCommerce.
Po uzupełnieniu powyższych pól (wszystkich lub przynajmniej Ceny) – wystarczy, że opublikujesz produkt klikając w przycisk po prawej stronie.
Gratulacje! Właśnie dodałeś swój pierwszy produkt w sklepie WooCommerce.
Jeżeli dodajesz produkt wirtualny, do pobrania
W przypadku, gdy sprzedajesz produkty wirtualne lub do pobrania, powinieneś zaznaczyć taką opcję w panelu Dane produktu (zaraz obok wyboru Typu produktu). Gdy zaznaczysz te opcje, panel nieco się zmieni:
- zaznaczenie opcji Wirtualny spowoduje, że zniknie sekcja Wysyłka, ponieważ przy takich produktach nie jest ona brana pod uwagę
- zaznaczenie opcji Do pobrania spowoduje, że pod ceną pojawi się dodatkowy panel z informacjami na temat pobieranych plików
Możesz w tym miejscu dodać plik (jeden lub wiele) za pomocą guzika Dodaj plik. Otworzy się wtedy okienko z możliwością wpisania nazwy pliku oraz wklejenia jego ścieżki lub wysyłki pliku na serwer (guzik Wybierz plik). Dodane pliki możemy usuwać za pomocą ikonki X po prawej stronie. Możemy też je przestawiać za pomocą ikonki trzech kresek po lewej stronie. Mamy też możliwość ustawienia limitu pobrań oraz ważności wygaśnięcia pobierania. Jeśli nie przewidujesz takich opcji – zostaw te pola puste.
To już wszystkie różnice wynikające ze statusu produktu wirutalnego i do pobrania. Przyjrzyjmy się teraz produktom grupowym oraz z wariantami.
Jeśli dodajesz produkt grupowy
Aby dodać produkt grupowy w WooCommerce, musisz wcześniej dodać produkty proste, które będą wchodziły w skład produktu grupowego. Panel Dane produktu w przypadku produktów grupowych jest nieco bardziej ubogi:
Najważniejszym elementem tego panelu jest sekcja Powiązane produkty, w której musimy uzupełnić pole Produkty grupowe. To tutaj wybieramy które produkty mają wejść w skład produktu grupowego. Po dodaniu odpowiednich danych (oraz wszystkich innych parametrów wspólnych dla produktów, takich jak nazwa, kategoria, itd) możemy opublikować nasz pierwszy produkt grupowy.
Jeśli dodajesz produkt z wariantami
Z doświadczenia wiem, że tworzenie produktów z wariantami przysparza najwięcej problemów klientom, którzy posiadają sklepy WooCommerce. Warto więc się skupić się na tym fragmencie instrukcji, jeżeli planujesz posiadać takie produkty w swoim sklepie.
Aby dodać produkt z wariantami w WooCommerce w panelu Dane produktu musisz zmienić Typ produktu z Produkt prosty na Produkt z wariantami. Zauważ, że w tym momencie zniknęły opcje Wirtualny i Do pobrania, a także pojawiła się nowa zakładka Warianty. Czy to oznacza, że nie możesz dodać produktu wirtualnego, do pobrania, z wariantami? Otóż możesz, jednak opcje wirtualny / do pobrania będziesz wybierać później – na etapie konfiguracji wariantów.
Zakładki Ogólne, Magazyn, Wysyłka, Powiązane produkty oraz Zaawansowane działają tak samo jak w produkcie prostym, więc pominę ich ponowne tłumaczenie. Warto natomiast skupić się na zakładce Atrybuty oraz Warianty. Logika działania WooCommerce jest taka, że aby stworzyć Warianty, trzeba najpierw dodać Atrybuty. To właśnie z Atrybutów i opcji jakie do nich przypiszesz, będziesz mógł wygenerować później Warianty.
Przejdźmy przez praktyczny przykład. Załóżmy, że chcemy dodać produkt, który posiada Atrybuty: Rozmiar oraz Kolor. Zakładamy, że będą 3 rozmiary: S, M oraz L, a także 2 kolory: czarny i biały. Łącznie będziemy więc mieli 6 kombinacji produktów (3 rozmiary x 2 kolory = 6 kombinacji).
To jest miejsce, w którym należy nawiązać do wspomnianej wcześniej operacji tworzenia bazy atrybutów. W momencie, gdy masz już dodaną bazę atrybutów, teraz wystarczy, że będziesz tylko wybierać odpowiednie wartości, bez konieczności ich wprowadzania, zapisywania, odświeżania strony, itd. Jeśli nie masz jeszcze bazy atrybutów i opcji – możesz dodać je teraz w zakładce z głównego menu Produkty / Atrybuty lub bezpośrednio podczas dodawania produktu z wariantami.
Zakładając, że masz już bazę atrybutów, przechodzisz w panelu Dane produktu do zakładki Atrybuty i z listy Nowy atrybut wybierasz Rozmiar, po czym klikasz Dodaj. Następnie w polu Wartość powinieneś wybrać opcje, jakie będą dostępne (w naszym przykładzie będą to rozmiary S, M, L). Jeśli nie masz w bazie atrybutów opcji, która Cię interesuje, możesz skorzystać z guzika Dodaj po prawej stronie, aby dodać nową opcję. Bardzo ważne jest zaznaczenie checkboxa „Dla wariantów”, znajdującego się po lewej stronie. Dzięki tej operacji będzie można utworzyć warianty na podstawie wprowadzonego atrybutu. Po wprowadzeniu wszystkich danych kliknij przycisk Zapisz atrybuty na dole.
Analogicznie powinieneś dodać drugi atrybut – Kolor, w którym (w naszym przykładzie) wybierzesz opcje Biały i Czarny. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w domyślnej konfiguracji WooCommerce nie ma możliwości wyświetlania atrybutów w formie graficznej. Jeśli chciałbyś wyświetlać kolory w formie kolorowych kwadratów, czy kółek, musisz doinstalować dodatkowe wtyczki, które pozwolą prezentować atrybuty w formie graficznej.
Gdy masz już dodane i zapisane dwa atrybuty musisz przejść do zakładki Warianty. Z rozwijanej listy należy wybrać opcję Utwórz warianty ze wszystkich atrybutów, po czym kliknąć guzik Idź.
W tym momencie WooCommerce wyświetli komunikat z pytaniem, czy jesteśmy pewni tego, co chcemy zrobić oraz poinformuje nas, że jednorazowo może wygenerować maksymalnie 50 kombinacji wariantów. W naszym przykładzie będziemy mieli 6 kombinacji, więc wystarczy nam jedna generacja wariantów. Jeśli w swoim projekcie masz ich więcej, musisz powtórzyć operację generowania wariantów kilkukrotnie.
Tak wygląda lista wygenerowanych wariantów.
Kolejną rzeczą, jaką należy zrobić, jest ustalenie cen i ewentualnych innych opcji dla każdego wariantu. Jeśli każdy wariant ma taką samą cenę, najszybszym sposobem na ustawienie jednakowej ceny dla wszystkich wariantów jest skorzystanie z rozwijanej listy znajdującej się nad listą wariantów i wybranie z niej opcji Ustaw normalne ceny, kliknięcie przycisku Idź, po czym wpisanie wartości.
W tym miejscu warto również poeksperymentować z innymi opcjami, pozwalającymi masowo zmieniać atrybuty. Jest to szczególnie pomocne, gdy masz kilkadziesiąt, czy kilkaset kombinacji. Możesz masowo między innymi zmieniać cenę, cenę promocyjną, zmniejszać / zwiększać cenę o X zł lub X %. Można tutaj też zarządzać masowo stanami magazynowymi, czy parametrami wysyłki.
Gdy ustawisz parametry masowe dla wszystkich wariantów, możesz kliknąć w wybrane warianty na liście i dodać im parametry indywidualne. Może to być na przykład grafika, SKU, cena, stan magazynowy i inne opcje dostępne w tym panelu.
Po dokonaniu zmian w wariantach należy zapisać wprowadzone ustawienia guzikiem na dole Zapisz zmiany.
Gratulacje, właśnie dodałeś swój pierwszy produkt z wariantami w sklepie WooCommerce.
Edytowanie i usuwanie produktów w WooCommerce
W trakcie prowadzenia sklepu internetowego naturalnym zjawiskiem jest konieczność wprowadzania zmian w bazie produktów. Edytowanie produktów w WooCommerce odbywa się w takim samym formularzu, jak ich dodawanie. Aby edytować produkt należy w głównej tabeli z produktami najechać na niego i kliknąć link Edytuj lub Szybka edycja.
Opcja Szybka edycja pozwoli Ci zmienić wybrane parametry produktu, takie jak nazwa, kategoria, cena i inne – bez konieczności wchodzenia do pełnego formularza edycji. Warto zapoznać się z tą funkcją, ponieważ pozwala ona oszczędzić dużo czasu, gdy masz do wprowadzenia niewielkie zmiany na dużej ilości produktów. Zmiany możesz wprowadzić bezpośrednio w tabeli produktowej, po czym zapisujesz je guzikiem Aktualizuj na dole. W ten sposób unikasz kolejnych przeładowań strony panelu administracyjnego, powracania z formularza edycji do tabeli produktów i tym samym oszczędzasz cenny czas.
W przypadku konieczności wprowadzenia zmian, które nie są ujęte w panelu Szybka edycja, należy wejść w link Edytuj i wprowadzić stosowne modyfikacje, po czym zaktualizować produkt guzikiem po prawej stronie.
Jeśli potrzebujesz usunąć dany produkt, to zastanów się najpierw, czy warto to robić. Weź pod uwagę, że usunięcie produktu ze sklepu oznacza usunięcie jego podstrony, a to z kolei ma wpływ na widoczność Twojego sklepu w Google. Im więcej podstron i treści, tym większe szanse na lepszą widoczność sklepu. Przy okazji sprawdź jak być wyżej w Google. Jeśli więc masz produkty, których tymczasowo nie masz na stanie, nie usuwaj ich, ale zmień ich dostępność na „Brak w magazynie”. Dzięki temu nie będą one możliwe do zamówienia, ale podstrona produktu nadal będzie widoczna i indeksowana w Google.
Jeśli mimo wszystko musisz usunąć dany produkt, wystarczy, że najedziesz na niego w tabeli produktów i wybierzesz link Usuń. Możesz też wejść do Szybkiej edycji i w opcji Status wybrać Szkic. Wtedy również produkt nie będzie widoczny na sklepie, ale będziesz wiedzieć go w tabeli produktów.
To już wszystko, co chciałem przekazać w tej instrukcji. Mam nadzieję, że była ona zrozumiała i udało mi się przybliżyć Tobie arkana zarządzania produktami w sklepie WooCommerce. Jeśli masz jakieś pytania na temat tej instrukcji, interesuje Cię pełne szkolenie z WooCommerce lub szukasz wykonawcy sklepu internetowego, skontaktuj się ze mną.