Zapraszam do zapoznania się z instrukcją korzystania z Google Analytics 4. W poniższym materiale w prosty sposób wyjaśniam jak poruszać się po interfejsie Google Analytics 4 oraz jakie dane warto analizować, aby oceniać ruch na stronie internetowej. Instrukcja przeznaczona jest dla właścicieli stron internetowych i jej poziom oceniam na podstawowy, lecz wystarczający by móc we własnym zakresie korzystać z GA4.
Zanim przejdziemy do właściwej treści artykułu, być może zainteresują Cię poniższe tematy:
- Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego czym jest GA4, dlaczego zostało wprowadzone, sprawdź artykuł Koniec Google Analytics 3. Co dalej?
- Jeśli nie posiadasz jeszcze usługi Google Analytics 4, sprawdź moją ofertę: Wdrożenie Google Analytics.
Konfiguracja Google Analytics 4 – o czym warto pamiętać?
Jeśli nie posiadasz jeszcze usługi Google Analytics 4, możesz założyć ją samodzielnie lub zlecić taką usługę wyspecjalizowanej firmie. W przypadku wykonywania tego działania samodzielnie, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, dzięki którym będziemy w stanie pozyskiwać dane lepszej jakości w naszym panelu GA4:
- GA4 warto uruchomić w ramach jednego konta obok usługi Universal Analytics, dzięki temu do czasu wyłączenia UA (GA3) będziemy mogli w prosty sposób poruszać się między obydwoma panelami;
- Podczas tworzenia usługi GA4 należy zwrócić uwagę na wybór odpowiedniej strefy czasowej oraz waluty;
- W GA4 należy stworzyć odpowiednie strumienie danych, w przypadku posiadania samej strony www będzie to strumień typu Internet;
- Kod GA4 należy umieścić na stronie internetowej, najlepiej za pomocą Google Tag Manager;
- W ustawieniach strumienia danych należy m.in. wykluczyć ruch wewnętrzny, czy listę niechcianych witryn odsyłających (w szczególności bramki płatności w projektach e-commerce);
- W ustawieniach danych warto dostosować parametry związane z gromadzeniem i przechowywaniem danych;
- Warto połączyć usługę GA4 ze wszystkimi innymi usługami Google, jakie posiadamy, np. Search Console, Google Ads, czy Merchant Center;
Strona główna Google Analytics 4
Na potrzeby tej instrukcji wykorzystamy ogólnodostępne konto demonstracyjne Google Analytics 4, informacje o tym jak się do niego dostać znajdziesz na oficjalnej stronie Supportu Google. Oczywiście możesz przerabiać instrukcję na swoim własnym koncie GA4.
W przypadku korzystania z konta demonstracyjnego w pierwszej kolejności po wejściu na nie musimy przełączyć się na usługę GA4, robimy to przez kliknięcie w nazwę projektu w lewym górnym rogu.
Naszym oczom ukaże się wtedy strona główna Google Analytics 4. Narzędzie zbudowane jest wizualnie w podobny sposób, jak poprzednia wersja tej usługi. Z lewej strony mamy menu z najważniejszymi sekcjami, zaś z prawej panele z danymi.
Strona główna domyślnie pokazuje wykres za ostatnie 7 dni, na którym widać liczbę wszystkich użytkowników, nowych użytkowników, średni czas zaangażowania oraz przychody (dla projektów e-commerce). Warto zwrócić uwagę, że w niektórych miejscach GA4 znajdziemy ikonki znaku zapytania w kółku, pod którymi możemy dowiedzieć się więcej na temat danej funkcji. Większość elementów w wykresach czy panelach GA4 jest interaktywnych, warto potestować najeżdżanie na różne obiekty czy też klikanie w nie.
Dodatkowo na stronie głównej widzimy także najważniejsze dane za ostatnie 30 minut, ostatnio wyświetlane raporty, czy trendy które narzędzie wykryło na naszej witrynie.
Warto zwrócić uwagę na ikonkę wykresu z gwiazdkami dostępną w prawym górnym rogu strony głównej, po kliknięciu w nią zobaczymy panel Trendów z pytaniami, na które prawdopodobnie będziemy chcieli poznać odpowiedź. Warto spędzić chwilę w tym miejscu i regularnie do niego zaglądać.
W mojej ocenie przegląd strony głównej Google Analytics 4 to wystarczające działanie, które właściciel serwisu powinien wykonywać regularnie (np. 1x w tygodniu), aby ocenić ogólną kondycję swojej strony internetowej. Warto na bieżąco analizować podstawowe dane na wykresie oraz sugerowane trendy.
Jeśli jesteś ciekaw co jeszcze kryje panel Google Analytics, przejdźmy dalej.
Przegląd sekcji Raporty w Google Analytics 4
Wybierając z lewego menu GA4 link Raporty pokaże nam się sekcja z bardziej szczegółowymi informacjami na temat naszej strony oraz użytkowników. Pierwszy ekran to Podsumowanie raportów (widoczne w dodatkowym menu po lewej stronie).
Znajdziemy tu między innymi:
- podobny wykres jak na stronie głównej, ale w większym ujęciu czasowym (domyślnie 28 dni – zakres dat możemy zmieniać w prawym górnym rogu panelu GA4);
- informacje z ostatnich 30 minut;
- trendy;
- informację ogólną o pochodzeniu użytkowników (kanał marketingowy);
- informacje na temat pochodzenia geograficznego użytkowników, aktywności użytkowników, najważniejszych podstronach, zdarzeniach, konwersjach, czy sprzedanych produktach;
Wybierając z lewego dodatkowego menu drugą opcję Czas rzeczywisty, możemy obejrzeć podobne dane zebrane przez ostatnie 30 minut.
W kolejnych sekcjach tego menu znaleźć możemy bardziej zaawansowane informacje na poszczególne tematy. Zostały one pogrupowane na działy Cykl życia oraz Użytkownicy. Na moment tworzenia tej instrukcji Cykl życia obejmuje take sekcje jak Pozyskanie, Zaangażowanie, Generowanie przychodu oraz Utrzymanie. Natomiast dział Użytkownicy podzielony jest na sekcje Dane demograficzne oraz Technologie.
Jak widzisz domyślnych raportów jest sporo. Warto je przeklikać i sprawdzić dane, które prezentują. Generalnie rzecz biorąc są to rozwinięcia informacji widocznych na stronie Podsumowanie raportów.
Zwróć uwagę na ciekawą funkcję GA4, jaką jest możliwość porównywania danych w różnych okresach czasu. Aby ustawić porównanie wystarczy kliknąć w zakres dat w prawym górnym rogu, zaznaczyć opcję Porównaj i wybrać odpowiedni okres np. poprzedni miesiąc, tydzień czy rok. Po takim ustawieniu wszystkie dane w całym panelu będą widoczne w dwóch okresach czasu.
Przykładowe raporty i ich elementy, na które warto zwrócić uwagę:
- Pozyskiwanie – tutaj możemy dowiedzieć się więcej na temat tego, w jaki sposób użytkownicy trafiają na naszą stronę. Możemy na przykład sprawdzić jak rozkłada się ilość wejść z poszczególnych kanałów (Organic search, czyli wyniki wyszukiwania Google; Direct, czyli wejścia bezpośrednie; Display, czyli reklamy w sieci reklamowej; Referral, czyli odnośniki z innych stron; Organic social, czyli wejścia z darmowych źródeł w social media; Paid search / Paid shopping, czyli płatne wyniki wyszukiwania; Email; itd.). Jeśli posiadamy integrację GA4 z Search console oraz Google Ads możemy też znaleźć tutaj informacje na temat tego jak wygląda ruch z poszczególnych kampanii czy słów kluczowych;
- Zaangażowanie – w tym miejscu możemy sprawdzić jaki czas spędzają użytkownicy na stronie, jakie są najpopularniejsze podstrony, czy zdarzenia oraz konwersje. Co istotne, możemy też analizować z jakich źródeł pochodzą konwersje, co jest szczególnie istotne przy optymalizacji działań marketingowych.
- Generowanie przychodu – w tym miejscu możemy sprawdzać statystyki sprzedaży e-commerce, takie jak przychody, liczba transkacji, sprzedane produkty, itd.
- Utrzymanie – w tym miejscu możemy dowiedzieć się więcej na temat użytkowników nowych i powracających na naszą stronę.
- Dane demograficzne – tutaj możemy uzyskać więcej informacji o takich parametrach użytkowników jak lokalizacja, wiek, czy język.
- Technologie – tutaj możemy uzyskać informacje na temat urządzeń, przeglądarek, systemów operacyjnych, z jakich korzystają nasi użytkownicy.
Sekcje Eksploracja oraz Reklamy
W GA4 dostępne są kolejne sekcje, takie jak Eksploracja czy Reklamy. Uważam jednak, że zagadnienia takie jak tworzenie własnych raportów w sekcji Eksploracja, czy eksperymentowanie z Atrybucją danych lub analizy ścieżek konwersji wykraczają nieco poza wiedzę podstawową, jaką chcę przekazać w tej instrukcji. Być może te tematy doczekają się rozwinięcia w innym materiale. Tymczasem zachęcam do przejrzenia ich we własnym zakresie.
Przegląd sekcji Konfiguracja w Google Analytics 4
Ostatnią na moment tworzenia tego materiału sekcją w GA4 jest Konfiguracja. Również ta sekcja jest raczej elementem zaawansowanym, jednak warto zwrócić uwagę na kilka elementów, które możemy tutaj zrobić.
W kolejnych podzakładkach możemy przeglądać informacje na temat Zdarzeń, Konwersji, Odbiorców, Definicji niestandardowych oraz sprawdzić tryb DebugView. Szczególnie ten ostatni element może być istotny, jeśli nie jesteśmy pewni, czy wdrożenie GA4 na naszej stronie jest wykonane właściwie – czy są rejestrowane wszystkie wizyty, zakupy e-commerce, czy inne konwersje.
Aby wykonać taki test wystarczy zainstalować wtyczkę do Chrome Google Analytics Debugger, aktywować ją i wykonać na naszej stronie internetowej wszystkie działania, które chcemy monitorować (przesłać formularz, dokonać zakupu, itd. Następnie możemy wrócić do trybu DebugView i sprawdzić na osi czasu czy wszystkie zdarzenia, konwersje są tam dostępne. Jeśli nie – warto zapytać o to firmę, która wykonywała nasze wdrożenie Google Analytics.
Kolejną ciekawą funkcją panelu Konfiguracja jest możliwość tworzenia grup odbiorców w oparciu o zdarzenia i konwersje. Możemy utworzyć takie segmenty danych, a następnie wykorzystać je np. do targetowania reklam w kampanii Google Ads.
Instrukcja Google Analytics 4 – podsumowanie
Jak widzisz, w GA4, mimo że to dość świeże narzędzie, dostępnych jest już sporo funkcji, raportów i informacji, które opisują naszą stronę internetową i użytkowników. W mojej ocenie, jeśli nie zajmujesz się profesjonalnie marketingiem internetowym, a jedynie jesteś właścicielem strony www i zlecasz jakieś kampanie reklamowe, czy pozycjonowanie, wystarczy, że będziesz regularnie przeglądać stronę główną GA4 (wykres, trendy, gotowe pytania) oraz podsumowanie raportów w sekcji Raporty. Jeśli natomiast zależy Ci na nieco bardziej zaawansowanych danych, warto skontaktować się z firmą zajmującą się analityką i marketingiem internetowym.
Przy okazji, jeśli poszukujesz kogoś, kto wykona dla Ciebie wdrożenie Google Analytics 4, przeprowadzi kampanię SEO, czy Google Ads, zachęcam do kontaktu ze mną.