Google Optimize – co to jest?
Stworzenie strony internetowej jest obecnie jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez nowych przedsiębiorców. Także firmy istniejące od dawna na rynku modyfikują swoje witryny i starają się jak najlepiej trafić w gusta użytkowników. Jednak klienci bywają nieprzewidywalni, trendy się zmieniają a postęp technologiczny pędzi w zawrotnym tempie. Strony internetowej nie wystarczy już po prostu mieć – należy stale ją optymalizować, tak pod kątem użytkowników, jak i algorytmów odpowiedzialnych za pozycjonowanie.
Jeśli chcemy mieć stały wgląd w preferencje użytkowników, a nawet poznać ich zdanie przed ostatecznym wprowadzeniem jakichś zmian czy dodaniem nowych opcji, warto skorzystać z narzędzia Google Optimize – stworzonego po to, by zaznajomić się z preferencjami klientów, a przez to zwiększyć konwersje.
Uwaga, Google ogłosiło zamknięcie narzędzia Optimize we wrześniu 2023. Link do artykułu https://support.google.com/optimize/answer/12979939
Jak łatwo się domyślić z nazwy, narzędzie Google Optimize służy do optymalizacji, a konkretniej do optymalizacji stron internetowych. Nie mówimy jednak o wpasowaniu się w potrzeby algorytmów wyszukiwarek, ale o preferencjach użytkowników (user experience). Najprościej mówiąc: dzięki Google Optimize możemy sprawdzić, co naszym użytkownikom na stronie się podoba, a co nie. Które rozwiązania przynoszą konwersje, a które odpychają gości lub są dla nich niezrozumiałe? Początkowo z narzędzia mieli korzystać wyłącznie web developerzy, ale z czasem sięgnęli po nie również ci administratorzy stron internetowych, którzy mają pewną wiedzę zakresu budowy i funkcjonowania witryn www. Google Optimize stanowi bowiem nieocenioną pomoc dla wszystkich przedsiębiorców posiadających własne witryny. Umożliwia zweryfikowanie, czy planowana zmiana przyniesie korzyści, czy też może nie spodoba się użytkownikom. Pozwala to uniknąć wielu niepotrzebnych stresów i wprowadzać modyfikacje dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że przyniosą one oczekiwany skutek. Google Optimize jest kompatybilne z innymi narzędziami Google przeznaczonymi do monitorowania zachowań użytkowników na stronie – Google Analytics oraz Google Tag Manager. Zastosowane wspólnie dają one pełny obraz i umożliwiają znaczne pogłębienie wiedzy na temat gości odwiedzających naszą witrynę. Optimize jest narzędziem bardziej zaawansowanym niż Analytics i aby zacząć z niego korzystać, musimy spełnić kilka wymagań: W podstawowej wersji Google Optimize jest narzędziem bezpłatnym. Płatna wersja 360 zawiera kilka dodatkowych udogodnień, jednak na początku przygody z optymalizacją strony i testowaniem wariantów, wersja podstawowa w zupełności wystarczy, jako dostatecznie rozbudowana i dająca naprawdę wiele możliwości. Przy okazji warto zapoznać się też z innym narzędziem pozwalającym optymalizować stronę internetową pod kątem użytkowników – sprawdź materiał na temat Hotjar. Z Google Optimize przeprowadzić można trzy rodzaje testów: Mamy możliwość skierowania wersji testowej strony do określonej grupy użytkowników. Skorzystania z dobrodziejstw Google Optimize wymaga pewnej wiedzy z zakresu programowania stron internetowych. Pierwszym krokiem jest dodanie kodu Optimize w dwóch miejscach kodu strony (podobnie jak robimy to w przypadki Google Analytics). Na koncie Google Optimize tworzymy tzw. kontenery, czyli kody implementowane na stronie, wraz z regułami, w jakich kody są uruchamiane. Kontenery łączymy z odpowiadającymi im usługami Google Analytics. W ramach kontenera utworzyć można dowolną ilość eksperymentów. Warto odpowiednio nazwać każdy eksperyment (np. ikona maila – kolor), aby już na pierwszy rzut oka dobrze orientować się w widoku panelu narzędzia. Wybieramy rodzaj eksperymentu, jaki chcemy przeprowadzić na stronie. Na koncie Analytics tworzymy nowy widok i łączymy z usługą Optimize. Da to możliwość śledzenia aktywności użytkowników w zakładce Analytics „Eksperymenty”. Uwaga! Jednocześnie możemy prowadzić tylko trzy eksperymenty (w płatnej wersji 360 jest to 16 testów), a w ramach każdego z nich śledzić wpływ testowanych zmian na maksymalnie trzy wskaźniki (do wyboru: odsłony, czas trwania sesji, odrzucenia, realizacja któregoś z celów ustawionych w Analytics). Limit trzech wskaźników monitorowanych w ramach testu obowiązuje także w wersji płatnej Google Optimize. Na tym etapie przygotowujemy alternatywy, czyli warianty strony do testowania. Domyślnie każdy wariant otrzymuje taki sam odsetek ruchu użytkowników. Wybieramy, jakie będą cele eksperymentu (wskaźniki do testowania). Co istotne, kolejne alternatywy tworzymy bezpośrednio w Google Optimize, bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie samej strony. Edytor graficzny jest nieco przyjaźniejszy niż edytor html, co jest szczególnie istotne dla osób nie posiadających wiedzy programistycznej. Każdą kampanię testową możemy skierować do określonej grupy odbiorców (np. możemy przetestować wyłącznie osoby otwierające witrynę na urządzeniach mobilnych). Podajemy nazwy kolejnych wariantów, różniących się od oryginału (np. ikona zielona, ikona czerwona, ikona niebieska). Gdy eksperyment jest już gotowy, należy go uruchomić, a następnie zakończyć. Uwaga! Zakończonego eksperymentu nie można wznowić! Nie należy się przy tym nadto spieszyć – Google zaleca prowadzenie testu przez co najmniej dwa tygodnie, aby jego wyniki można było uznać za rzetelne. Korzystanie z Google Optimize jest z założenia darmowe, natomiast trzeba dysponować pewną wiedzą (większą niż tylko ta pozwalająca na aktualizację treści na stronie czy prowadzenie sprzedaży w sklepie internetowym). Przygotowanie i weryfikacja testów zajmują też sporo czasu. Czy zatem warto sięgać po Google Optimize? Zdecydowanie tak! Narzędzie to daje niepowtarzalną możliwość zweryfikowania wyborów konsumenckich w formie testu, a zatem faktyczną zmianę wprowadzamy dopiero wówczas, gdy mamy pewność, że przyniesie nam ona korzyści. Czasami kosmetyczna modyfikacja – zmiana położenia czy koloru guzika na stronie – potrafi znacznie zwiększyć konwersje (np. przycisk akcji, wcześniej mało widoczny, teraz bardziej rzuca się w oczy). Z kolei pewne rozwiązania, choć podobają się właścicielowi strony czy jej projektantowi, niekoniecznie muszą przypaść do gustu szerszej publiczności. Narzędzie umożliwiające weryfikację ich odbioru przy pomocy szybkiego testu stanowi więc nieocenioną pomoc. Korzystanie z Google Optimize nie jest jednak proste. Warto zlecić je specjalistom – daje to pewność, że potencjał narzędzia zostanie wykorzystany a wyniki testów – właściwie zinterpretowane. Jesteś zainteresowany wdrożeniem Google Optimize na swojej stronie? Zapraszam do kontaktu! Wspólnie sprawimy, że twoja witryna stanie się miejscem przyjaznym dla użytkowników i generującym liczne konwersje. Prowadzisz firmę lub dopiero ją zakładasz i myślisz o stworzeniu sklepu internetowego? Nie wiesz jakich kosztów powinieneś się spodziewać... Jeżeli interesuje Cię odpowiedź na pytanie co to jest strona internetowa, czy też aplikacja typu one page lub single page,... Za moim pośrednictwem uzyskasz niższą prowizję za korzystanie z usług płatności online Przelewy24. Szczegóły poniżej, a jeśli nie masz... Linki z filmu: https://www.canva.com Jeśli prowadzisz konta swojej firmy w mediach społecznościowych i chciałbyś poprawić ich jakość graficzną to... Osoby, które są zainteresowane marketingiem spotkały się z pewnością z różnymi akronimami związanymi z tworzeniem kreacji reklamowych czy oddziaływaniem...Do czego służy Google Optimize?
Czego potrzebujesz, aby zacząć korzystać z Google Optimize?
Jakie testy można przeprowadzić za pomocą Google Optimize?
Jak przeprowadzić test Google Optimize?
Czy warto korzystać z Google Optimize?
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Ile kosztuje sklep internetowy?
Kategorie: E-commerce Strona typu one page, single page – co to jest?
Kategorie: Strony internetowe Korzystaj z Przelewy24 taniej! Oferta specjalna na bramkę płatności Przelewy24.
Kategorie: E-commerce Atrakcyjne grafiki do social media – zrób to sam z Canva (instrukcja)
Kategorie: Reklama w internecie Przydatne narzędzia Skuteczne kreacje reklamowe YouTube z modelem ABCD od Google
Kategorie: Reklama w internecie
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.