Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Google Optimize – co to jest?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 25 stycznia 2023

Stworzenie strony internetowej jest obecnie jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez nowych przedsiębiorców. Także firmy istniejące od dawna na rynku modyfikują swoje witryny i starają się jak najlepiej trafić w gusta użytkowników. Jednak klienci bywają nieprzewidywalni, trendy się zmieniają a postęp technologiczny pędzi w zawrotnym tempie. Strony internetowej nie wystarczy już po prostu mieć – należy stale ją optymalizować, tak pod kątem użytkowników, jak i algorytmów odpowiedzialnych za pozycjonowanie.

Jeśli chcemy mieć stały wgląd w preferencje użytkowników, a nawet poznać ich zdanie przed ostatecznym wprowadzeniem jakichś zmian czy dodaniem nowych opcji, warto skorzystać z narzędzia Google Optimize – stworzonego po to, by zaznajomić się z preferencjami klientów, a przez to zwiększyć konwersje.

Uwaga, Google ogłosiło zamknięcie narzędzia Optimize we wrześniu 2023. Link do artykułu https://support.google.com/optimize/answer/12979939 

google optimize co to jest

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Do czego służy Google Optimize?
  • Czego potrzebujesz, aby zacząć korzystać z Google Optimize?
  • Jakie testy można przeprowadzić za pomocą Google Optimize?
  • Jak przeprowadzić test Google Optimize?
  • Czy warto korzystać z Google Optimize?

Do czego służy Google Optimize?

Jak łatwo się domyślić z nazwy, narzędzie Google Optimize służy do optymalizacji, a konkretniej do optymalizacji stron internetowych. Nie mówimy jednak o wpasowaniu się w potrzeby algorytmów wyszukiwarek, ale o preferencjach użytkowników (user experience). Najprościej mówiąc: dzięki Google Optimize możemy sprawdzić, co naszym użytkownikom na stronie się podoba, a co nie. Które rozwiązania przynoszą konwersje, a które odpychają gości lub są dla nich niezrozumiałe?

Początkowo z narzędzia mieli korzystać wyłącznie web developerzy, ale z czasem sięgnęli po nie również ci administratorzy stron internetowych, którzy mają pewną wiedzę zakresu budowy i funkcjonowania witryn www. Google Optimize stanowi bowiem nieocenioną pomoc dla wszystkich przedsiębiorców posiadających własne witryny. Umożliwia zweryfikowanie, czy planowana zmiana przyniesie korzyści, czy też może nie spodoba się użytkownikom. Pozwala to uniknąć wielu niepotrzebnych stresów i wprowadzać modyfikacje dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że przyniosą one oczekiwany skutek.

Google Optimize jest kompatybilne z innymi narzędziami Google przeznaczonymi do monitorowania zachowań użytkowników na stronie – Google Analytics oraz Google Tag Manager. Zastosowane wspólnie dają one pełny obraz i umożliwiają znaczne pogłębienie wiedzy na temat gości odwiedzających naszą witrynę.

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Czego potrzebujesz, aby zacząć korzystać z Google Optimize?

Optimize jest narzędziem bardziej zaawansowanym niż Analytics i aby zacząć z niego korzystać, musimy spełnić kilka wymagań:

  • Posiadanie konta Google Analytics – tutaj widoczne będą wyniki testów przeprowadzonych przy pomocy Google Optimize, zatem jest to punkt obowiązkowy
  • Posiadanie Google Tag Manager – za jego pośrednictwem możliwe będzie proste dodanie kodu dla Google Optimize
  • Korzystanie z przeglądarki Google Chrome – wyłącznie ta przeglądarka pozwala na obserwację skuteczności eksperymentu na stronie

W podstawowej wersji Google Optimize jest narzędziem bezpłatnym. Płatna wersja 360 zawiera kilka dodatkowych udogodnień, jednak na początku przygody z optymalizacją strony i testowaniem wariantów, wersja podstawowa w zupełności wystarczy, jako dostatecznie rozbudowana i dająca naprawdę wiele możliwości.

Przy okazji warto zapoznać się też z innym narzędziem pozwalającym optymalizować stronę internetową pod kątem użytkowników – sprawdź materiał na temat Hotjar.

Jakie testy można przeprowadzić za pomocą Google Optimize?

Z Google Optimize przeprowadzić można trzy rodzaje testów:

  • Test A/B – do weryfikacji pojedynczej zmiany na stronie dzięki prezentowaniu użytkownikom dwóch lub większej ilości wariantów strony
  • Test wielowymiarowy – do weryfikacji złożonych zmian na stronie dzięki prezentowaniu użytkownikom dwóch lub większej ilości wariantów strony
  • Test przekierowania – do weryfikacji mocno różniących się od siebie stron, na dwóch adresach URL.

Mamy możliwość skierowania wersji testowej strony do określonej grupy użytkowników.

Jak przeprowadzić test Google Optimize?

Skorzystania z dobrodziejstw Google Optimize wymaga pewnej wiedzy z zakresu programowania stron internetowych. Pierwszym krokiem jest dodanie kodu Optimize w dwóch miejscach kodu strony (podobnie jak robimy to w przypadki Google Analytics).

Na koncie Google Optimize tworzymy tzw. kontenery, czyli kody implementowane na stronie, wraz z regułami, w jakich kody są uruchamiane. Kontenery łączymy z odpowiadającymi im usługami Google Analytics. W ramach kontenera utworzyć można dowolną ilość eksperymentów. Warto odpowiednio nazwać każdy eksperyment (np. ikona maila – kolor), aby już na pierwszy rzut oka dobrze orientować się w widoku panelu narzędzia.

Wybieramy rodzaj eksperymentu, jaki chcemy przeprowadzić na stronie. Na koncie Analytics tworzymy nowy widok i łączymy z usługą Optimize. Da to możliwość śledzenia aktywności użytkowników w zakładce Analytics „Eksperymenty”.

Uwaga! Jednocześnie możemy prowadzić tylko trzy eksperymenty (w płatnej wersji 360 jest to 16 testów), a w ramach każdego z nich śledzić wpływ testowanych zmian na maksymalnie trzy wskaźniki (do wyboru: odsłony, czas trwania sesji, odrzucenia, realizacja któregoś z celów ustawionych w Analytics). Limit trzech wskaźników monitorowanych w ramach testu obowiązuje także w wersji płatnej Google Optimize.

Na tym etapie przygotowujemy alternatywy, czyli warianty strony do testowania. Domyślnie każdy wariant otrzymuje taki sam odsetek ruchu użytkowników. Wybieramy, jakie będą cele eksperymentu (wskaźniki do testowania). Co istotne, kolejne alternatywy tworzymy bezpośrednio w Google Optimize, bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie samej strony. Edytor graficzny jest nieco przyjaźniejszy niż edytor html, co jest szczególnie istotne dla osób nie posiadających wiedzy programistycznej. Każdą kampanię testową możemy skierować do określonej grupy odbiorców (np. możemy przetestować wyłącznie osoby otwierające witrynę na urządzeniach mobilnych). Podajemy nazwy kolejnych wariantów, różniących się od oryginału (np. ikona zielona, ikona czerwona, ikona niebieska).

Gdy eksperyment jest już gotowy, należy go uruchomić, a następnie zakończyć. Uwaga! Zakończonego eksperymentu nie można wznowić! Nie należy się przy tym nadto spieszyć – Google zaleca prowadzenie testu przez co najmniej dwa tygodnie, aby jego wyniki można było uznać za rzetelne.

Czy warto korzystać z Google Optimize?

Korzystanie z Google Optimize jest z założenia darmowe, natomiast trzeba dysponować pewną wiedzą (większą niż tylko ta pozwalająca na aktualizację treści na stronie czy prowadzenie sprzedaży w sklepie internetowym). Przygotowanie i weryfikacja testów zajmują też sporo czasu. Czy zatem warto sięgać po Google Optimize?

Zdecydowanie tak! Narzędzie to daje niepowtarzalną możliwość zweryfikowania wyborów konsumenckich w formie testu, a zatem faktyczną zmianę wprowadzamy dopiero wówczas, gdy mamy pewność, że przyniesie nam ona korzyści. Czasami kosmetyczna modyfikacja – zmiana położenia czy koloru guzika na stronie – potrafi znacznie zwiększyć konwersje (np. przycisk akcji, wcześniej mało widoczny, teraz bardziej rzuca się w oczy). Z kolei pewne rozwiązania, choć podobają się właścicielowi strony czy jej projektantowi, niekoniecznie muszą przypaść do gustu szerszej publiczności. Narzędzie umożliwiające weryfikację ich odbioru przy pomocy szybkiego testu stanowi więc nieocenioną pomoc.

Korzystanie z Google Optimize nie jest jednak proste. Warto zlecić je specjalistom – daje to pewność, że potencjał narzędzia zostanie wykorzystany a wyniki testów – właściwie zinterpretowane.

Jesteś zainteresowany wdrożeniem Google Optimize na swojej stronie? Zapraszam do kontaktu! Wspólnie sprawimy, że twoja witryna stanie się miejscem przyjaznym dla użytkowników i generującym liczne konwersje.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Ile kosztuje sklep internetowy?

Kategorie: E-commerce

Prowadzisz firmę lub dopiero ją zakładasz i myślisz o stworzeniu sklepu internetowego? Nie wiesz jakich kosztów powinieneś się spodziewać...

Czytaj więcej

Strona typu one page, single page – co to jest?

Kategorie: Strony internetowe

Jeżeli interesuje Cię odpowiedź na pytanie co to jest strona internetowa, czy też aplikacja typu one page lub single page,...

Czytaj więcej

Korzystaj z Przelewy24 taniej! Oferta specjalna na bramkę płatności Przelewy24.

Kategorie: E-commerce

Za moim pośrednictwem uzyskasz niższą prowizję za korzystanie z usług płatności online Przelewy24. Szczegóły poniżej, a jeśli nie masz...

Czytaj więcej

Atrakcyjne grafiki do social media – zrób to sam z Canva (instrukcja)

Kategorie: Reklama w internecie Przydatne narzędzia

Linki z filmu: https://www.canva.com Jeśli prowadzisz konta swojej firmy w mediach społecznościowych i chciałbyś poprawić ich jakość graficzną to...

Czytaj więcej

Skuteczne kreacje reklamowe YouTube z modelem ABCD od Google

Kategorie: Reklama w internecie

Osoby, które są zainteresowane marketingiem spotkały się z pewnością z różnymi akronimami związanymi z tworzeniem kreacji reklamowych czy oddziaływaniem...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.
Sztuczna inteligencja
Rozwiń informację
Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się

 

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu

Luźniejsze treści

Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.

Dostępność WCAG