W związku z dużą ilością realizowanych projektów, czas odpowiedzi na nowe zapytania jest aktualnie wydłużony. Dziękuję za wyrozumiałość.

Google Optimize – co to jest?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 7 min
google optimize co to jest

Stworzenie strony internetowej jest obecnie jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez nowych przedsiębiorców. Także firmy istniejące od dawna na rynku modyfikują swoje witryny i starają się jak najlepiej trafić w gusta użytkowników. Jednak klienci bywają nieprzewidywalni, trendy się zmieniają a postęp technologiczny pędzi w zawrotnym tempie. Strony internetowej nie wystarczy już po prostu mieć – należy stale ją optymalizować, tak pod kątem użytkowników, jak i algorytmów odpowiedzialnych za pozycjonowanie.

Jeśli chcemy mieć stały wgląd w preferencje użytkowników, a nawet poznać ich zdanie przed ostatecznym wprowadzeniem jakichś zmian czy dodaniem nowych opcji, warto skorzystać z narzędzia Google Optimize – stworzonego po to, by zaznajomić się z preferencjami klientów, a przez to zwiększyć konwersje.

Uwaga, Google ogłosiło zamknięcie narzędzia Optimize we wrześniu 2023. Link do artykułu https://support.google.com/optimize/answer/12979939 

Do czego służy Google Optimize?

Jak łatwo się domyślić z nazwy, narzędzie Google Optimize służy do optymalizacji, a konkretniej do optymalizacji stron internetowych. Nie mówimy jednak o wpasowaniu się w potrzeby algorytmów wyszukiwarek, ale o preferencjach użytkowników (user experience). Najprościej mówiąc: dzięki Google Optimize możemy sprawdzić, co naszym użytkownikom na stronie się podoba, a co nie. Które rozwiązania przynoszą konwersje, a które odpychają gości lub są dla nich niezrozumiałe?

Początkowo z narzędzia mieli korzystać wyłącznie web developerzy, ale z czasem sięgnęli po nie również ci administratorzy stron internetowych, którzy mają pewną wiedzę zakresu budowy i funkcjonowania witryn www. Google Optimize stanowi bowiem nieocenioną pomoc dla wszystkich przedsiębiorców posiadających własne witryny. Umożliwia zweryfikowanie, czy planowana zmiana przyniesie korzyści, czy też może nie spodoba się użytkownikom. Pozwala to uniknąć wielu niepotrzebnych stresów i wprowadzać modyfikacje dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że przyniosą one oczekiwany skutek.

Google Optimize jest kompatybilne z innymi narzędziami Google przeznaczonymi do monitorowania zachowań użytkowników na stronie – Google Analytics oraz Google Tag Manager. Zastosowane wspólnie dają one pełny obraz i umożliwiają znaczne pogłębienie wiedzy na temat gości odwiedzających naszą witrynę.

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Czego potrzebujesz, aby zacząć korzystać z Google Optimize?

Optimize jest narzędziem bardziej zaawansowanym niż Analytics i aby zacząć z niego korzystać, musimy spełnić kilka wymagań:

  • Posiadanie konta Google Analytics – tutaj widoczne będą wyniki testów przeprowadzonych przy pomocy Google Optimize, zatem jest to punkt obowiązkowy
  • Posiadanie Google Tag Manager – za jego pośrednictwem możliwe będzie proste dodanie kodu dla Google Optimize
  • Korzystanie z przeglądarki Google Chrome – wyłącznie ta przeglądarka pozwala na obserwację skuteczności eksperymentu na stronie

W podstawowej wersji Google Optimize jest narzędziem bezpłatnym. Płatna wersja 360 zawiera kilka dodatkowych udogodnień, jednak na początku przygody z optymalizacją strony i testowaniem wariantów, wersja podstawowa w zupełności wystarczy, jako dostatecznie rozbudowana i dająca naprawdę wiele możliwości.

Przy okazji warto zapoznać się też z innym narzędziem pozwalającym optymalizować stronę internetową pod kątem użytkowników – sprawdź materiał na temat Hotjar.

Jakie testy można przeprowadzić za pomocą Google Optimize?

Z Google Optimize przeprowadzić można trzy rodzaje testów:

  • Test A/B – do weryfikacji pojedynczej zmiany na stronie dzięki prezentowaniu użytkownikom dwóch lub większej ilości wariantów strony
  • Test wielowymiarowy – do weryfikacji złożonych zmian na stronie dzięki prezentowaniu użytkownikom dwóch lub większej ilości wariantów strony
  • Test przekierowania – do weryfikacji mocno różniących się od siebie stron, na dwóch adresach URL.

Mamy możliwość skierowania wersji testowej strony do określonej grupy użytkowników.

Jak przeprowadzić test Google Optimize?

Skorzystania z dobrodziejstw Google Optimize wymaga pewnej wiedzy z zakresu programowania stron internetowych. Pierwszym krokiem jest dodanie kodu Optimize w dwóch miejscach kodu strony (podobnie jak robimy to w przypadki Google Analytics).

Na koncie Google Optimize tworzymy tzw. kontenery, czyli kody implementowane na stronie, wraz z regułami, w jakich kody są uruchamiane. Kontenery łączymy z odpowiadającymi im usługami Google Analytics. W ramach kontenera utworzyć można dowolną ilość eksperymentów. Warto odpowiednio nazwać każdy eksperyment (np. ikona maila – kolor), aby już na pierwszy rzut oka dobrze orientować się w widoku panelu narzędzia.

Wybieramy rodzaj eksperymentu, jaki chcemy przeprowadzić na stronie. Na koncie Analytics tworzymy nowy widok i łączymy z usługą Optimize. Da to możliwość śledzenia aktywności użytkowników w zakładce Analytics „Eksperymenty”.

Uwaga! Jednocześnie możemy prowadzić tylko trzy eksperymenty (w płatnej wersji 360 jest to 16 testów), a w ramach każdego z nich śledzić wpływ testowanych zmian na maksymalnie trzy wskaźniki (do wyboru: odsłony, czas trwania sesji, odrzucenia, realizacja któregoś z celów ustawionych w Analytics). Limit trzech wskaźników monitorowanych w ramach testu obowiązuje także w wersji płatnej Google Optimize.

Na tym etapie przygotowujemy alternatywy, czyli warianty strony do testowania. Domyślnie każdy wariant otrzymuje taki sam odsetek ruchu użytkowników. Wybieramy, jakie będą cele eksperymentu (wskaźniki do testowania). Co istotne, kolejne alternatywy tworzymy bezpośrednio w Google Optimize, bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie samej strony. Edytor graficzny jest nieco przyjaźniejszy niż edytor html, co jest szczególnie istotne dla osób nie posiadających wiedzy programistycznej. Każdą kampanię testową możemy skierować do określonej grupy odbiorców (np. możemy przetestować wyłącznie osoby otwierające witrynę na urządzeniach mobilnych). Podajemy nazwy kolejnych wariantów, różniących się od oryginału (np. ikona zielona, ikona czerwona, ikona niebieska).

Gdy eksperyment jest już gotowy, należy go uruchomić, a następnie zakończyć. Uwaga! Zakończonego eksperymentu nie można wznowić! Nie należy się przy tym nadto spieszyć – Google zaleca prowadzenie testu przez co najmniej dwa tygodnie, aby jego wyniki można było uznać za rzetelne.

Czy warto korzystać z Google Optimize?

Korzystanie z Google Optimize jest z założenia darmowe, natomiast trzeba dysponować pewną wiedzą (większą niż tylko ta pozwalająca na aktualizację treści na stronie czy prowadzenie sprzedaży w sklepie internetowym). Przygotowanie i weryfikacja testów zajmują też sporo czasu. Czy zatem warto sięgać po Google Optimize?

Zdecydowanie tak! Narzędzie to daje niepowtarzalną możliwość zweryfikowania wyborów konsumenckich w formie testu, a zatem faktyczną zmianę wprowadzamy dopiero wówczas, gdy mamy pewność, że przyniesie nam ona korzyści. Czasami kosmetyczna modyfikacja – zmiana położenia czy koloru guzika na stronie – potrafi znacznie zwiększyć konwersje (np. przycisk akcji, wcześniej mało widoczny, teraz bardziej rzuca się w oczy). Z kolei pewne rozwiązania, choć podobają się właścicielowi strony czy jej projektantowi, niekoniecznie muszą przypaść do gustu szerszej publiczności. Narzędzie umożliwiające weryfikację ich odbioru przy pomocy szybkiego testu stanowi więc nieocenioną pomoc.

Korzystanie z Google Optimize nie jest jednak proste. Warto zlecić je specjalistom – daje to pewność, że potencjał narzędzia zostanie wykorzystany a wyniki testów – właściwie zinterpretowane.

Jesteś zainteresowany wdrożeniem Google Optimize na swojej stronie? Zapraszam do kontaktu! Wspólnie sprawimy, że twoja witryna stanie się miejscem przyjaznym dla użytkowników i generującym liczne konwersje.

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź moją płatną ofertę.

Przejdź do oferty

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki i ciekawostki. Treści kierowane są głównie do małych firm, które chcą poprawić swoją widoczność w internecie.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG