Google Authenticator i uwierzytelnianie dwuskładnikowe – co to jest?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 3 min

Bezpieczeństwo w sieci jest (lub powinno być) priorytetem zarówno właścicieli stron, jak i ich użytkowników. Wobec coraz sprawniejszych metod cyberprzestępców, musimy mieć pewność, że podczas logowania i innych operacji nasze dane są bezpieczne. Jednym z narzędzi, które zwiększają nasze szanse w starciu z potencjalnym zagrożeniem jest uwierzytelnianie dwuskładnikowe, które na stronach internetowych może być realizowane przez wtyczkę Google Authenticator.

Co to jest uwierzytelnianie dwuskładnikowe?

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe (czyli logowanie dwuetapowe, inaczej 2FA / Two-Factor Authentication) polega na dodaniu do standardowego uwierzytelnienia w trakcie logowania (np. podania hasła), kolejnego poświadczenia – np. kliknięcia potwierdzenia w telefonie lub podania hasła przychodzącego w wiadomości SMS.

Dlaczego warto korzystać z uwierzytelniania dwuskładnikowego?

Z logowania dwuetapowego warto korzystać, ponieważ pomaga ono chronić nasze wrażliwe dane, uniemożliwiając logowanie się botów. Polecane jest zwłaszcza w przypadku konta Google czy mediów społecznościowych, takich jak Facebook. Od dawna jest także stosowane w bankowości elektronicznej.

Które dane warto chronić?

Najprostsza odpowiedź brzmi: wszystkie. Jest dla nas oczywistym, że staramy się uniemożliwić wyciek informacji takich jak hasło do konta bankowego czy prywatne dokumenty. Jednak nawet gdy zdaje nam się, że zgromadzone gdzieś dane nie są istotne, to warto pamiętać, że złodziej będzie miał znacznie więcej pomysłów na ich wykorzystanie – z twoich prac artystycznych zrobi wzory na koszulkach, zaciągnie pożyczkę dzięki danym z umowy o pracę przesłanej mailem, zdjęcia sprzeda zainteresowanym nimi przestępcom, itd. Nie warto ryzykować, tym bardziej że uwierzytelnianie dwuskładnikowe można w prosty sposób włączyć na najważniejszych platformach social media, ale również na stronie internetowej.

Czym jest Google Authenticator?

Do uwierzytelniania dwuskładnikowego podczas logowania do panelu administracyjnego strony internetowej warto zastosować Google Authenticator. Jest to wtyczka do WordPress działająca jak token – generuje ona sześciocyfrowy kod, który należy podać podczas logowania się do WordPress obok loginu i hasła. Kod generowany jest w aplikacji w telefonie.

google authenticator

Jakie są zalety i wady Google Authenticator?

Oczywistą zaletą korzystania z Google Authenticator, jak w przypadku każdego logowania dwuetapowego, jest zwiększenie bezpieczeństwa logowania i lepsza ochrona naszych danych. Wadą jest natomiast niemożność zalogowania się WordPress bez dostępu do telefonu, w którym generowany jest kod. Biorąc jednak pod uwagę, że większość z nas korzysta ze smartfona na bieżąco, prawdopodobnie nie będzie stanowiło to szczególnej niedogodności.

Czy weryfikacja dwuskładnikowa wystarczy, aby ochronić stronę przed atakami i wyciekiem danych? Wszystko zależy od stopnia zaawansowania i determinacji włamywacza, jednakże na ten moment logowanie dwuetapowe daje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, znacznie wyższy niż poleganie wyłącznie na standardowym logowaniu za pomocą hasła.

Chcesz wprowadzić uwierzytelnianie dwuskładnikowe na swojej stronie? Bardzo rozsądnie – zapewnisz w ten sposób maksymalny poziom bezpieczeństwa sobie i użytkownikom. Chętnie pomożemy w instalacji wtyczki- zachęcam do kontaktu!

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Chcesz o czymś porozmawiać? Skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Napisz do mnie, chętnie porozmawiam.

Skontaktuj się

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG