
Posiadasz stronę internetową, ale nie jest ona widoczna w Google? Sprawdź moje wskazówki co zrobić, aby Twoja strona była widoczna w wyszukiwarce.
Widoczność strony w Google – wprowadzenie
Właściciele firm wiążą zwykle duże nadzieje ze swoją stroną internetową. Szczególnie, gdy dopiero wchodzą do świata online i zlecają wykonanie pierwszej strony internetowej dla swojej firmy. Proces budowy strony to ciekawe doświadczenie, podczas którego klient – inwestor ma wpływ na projekt graficzny, treści czy zdjęcia widoczne na stronie. Efektem wspólnych prac jest piękny serwis internetowy, który ma generować dla firmy mnóstwo nowych klientów. Tymczasem mija kilka miesięcy od stworzenia strony internetowej i okazuje się, że… jej stworzenie niewiele w przedsiębiorstwie zmieniło. A miało być tak pięknie! Co więc poszło nie tak?
Brak wyświetlania w Google = brak ruchu na stronie internetowej
Okazuje się bowiem, że nie wystarczy samo stworzenie strony internetowej. Na stronę musimy pozyskiwać ruch (użytkowników), który może potem przełożyć się na leady (potencjalnych klientów). Ruch taki możemy kupić (np. poprzez kampanię Google Ads, czy Facebook Ads) lub próbować generować w sposób naturalny – z wyników organicznych Google, co jest efektem pozycjonowania stron.
Tylko jak to zrobić, jeśli nasza strona zupełnie nie wyświetla się w Google? Zwykle po 1-2 miesiącach od stworzenia strony powinna ona być widoczna w wyszukiwarce przynajmniej na swoją nazwę (brand). To znaczy, jeśli Twoja strona nazywa się „firma-abc.pl” to na frazę „firma abc” powinieneś być w stanie odnaleźć się w Google po niedługim czasie od stworzenia strony.
Co w momencie, gdy Twoja strona nie wyświetla się w Google?
Jeśli nie widzisz swojej strony w Google nawet na zapytania brandowe, oznacza to, że występuje jakiś problem. Oto kilka wskazówek, które warto wdrożyć w tej sytuacji:
- Sprawdź, czy na Twojej stronie nie jest zablokowany ruch dla robotów. Często podczas budowy serwisu ustawia się na w nim tag noindex, aby roboty nie indeksowały stron, które są w budowie. Równie często zapomina się ten tag usunąć po migracji strony na oficjalną domenę. Poproś więc autora swojej strony, aby upewnił się, że strona nie blokuje dostępu robotom wyszukiwarki (tagiem noindex lub plikiem robots.txt).
- Sprawdź meta tagi swojej strony. Być może Twoja strona nie ma wdrożonych meta tagów (tytułu i opisu odczytywanych przez roboty wyszukiwarek). W takiej sytuacji może okazać się, że robot nie może poprawnie zinterpretować o czym jest ta strona i nie wyświetli jej w wynikach. Poproś więc swojego webmastera o weryfikację meta tagów na stronie głównej i najważniejszych podstronach – powinny być przede wszystkim uzupełnione, a najlepiej też zróżnicowane.
- Dodaj trochę linków do swojej strony. Najprostszym sposobem, aby pokazać robotowi Google, że nasza strona istnieje, jest dodanie linków do niej na innych stronach. Mogą to być np. linki z Facebooka, w profilu Instagram, czy w innych mediach społecznościowych. Warto również założyć wizytówkę Google Maps i uzupełnić w niej link. Jeśli to możliwe – dodaj też link do katalogów firm, czy serwisów ogłoszeniowych.
- Dodaj stronę do Google Search Console. To działanie może być nieco skomplikowane technicznie, więc warto poprosić o pomoc wykonawcę strony internetowej. Powinieneś zadbać o to, aby dodać swój serwis do usługi Google Search Console i wysłać tam mapę strony (sitemap.xml) dla robota.
Sprawdź też mój film – 5 wskazówek jak być wyżej w Google.
Czy to wystarczy, aby być strona wyświetlała się w Google?
W większości przypadków zastosowanie powyższych wskazówek sprawia, że strona szybko (1-2 tygodnie) staje się widoczna w wyszukiwarce na frazy brandowe. Jeśli tak jest, to znaczy, że nie mamy żadnego innego poważnego błędu na stronie.
Stajemy teraz przed kolejnym problemem. Jak użytkownicy mają trafić na Twoją stronę z Google (nawet gdy jest już widoczna), jeśli nie znają nawet nazwy firmy? Naszym głównym celem w kolejnym etapie prac nad widocznością serwisu w Google powinno być pozycjonowanie strony na frazy sprzedażowe, to znaczy takie, które opisują naszą usługę, produkt lub ofertę. Dopiero uzyskanie w miarę wysokich pozycji (TOP 10) na tego typu zapytania może zagwarantować nam ruch na stronie i zapytania od potencjalnych klientów.
Jak wyświetlać stronę w Google na konkretne hasła sprzedażowe?
Jeśli masz czas, znasz się trochę na kwestiach technicznych (kod źródłowy strony) i chęci – postaraj się zgłębić wiedzę z zakresu SEO (pozycjonowanie stron). Wdrożenie działań związanych z SEO pozwala na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach Google na dokładnie takie frazy, jakie nas interesują.
Jeśli nie masz czasu ani ochoty zajmować się takimi sprawami – powinieneś skorzystać z oferty firmy, która zajmuje się pozycjonowaniem stron. Firma taka poprowadzi Cię przez cały proces od doboru efektywnych słów kluczowych, przez optymalizację strony internetowej, link building, czy rozwój strony pod kątem SEO – a więc wdroży fundamentalne działania, które powodują wzrost pozycji w Google.
Brzmi skomplikowanie? Wystarczy, że poznasz podstawy, zasadę działania wyników wyszukiwania i tego jak się w nich znaleźć (tą wiedzę przekaże Ci specjalista SEO, z którym będziesz współpracował). Resztę możesz powierzyć ludziom, którzy zajmują się tym na co dzień.
Jeśli szukasz specjalisty od pozycjonowania stron – sprawdź koniecznie moją ofertę oraz efekty pozycjonowania stron moich klientów i… Dołącz do tego grona.