Czym różni się pozycjonowanie od reklam płatnych w Google i co lepiej wybrać?
Obejrzyj ten film, jeśli chcesz, aby Twoja firma była widoczna w wyszukiwarce Google. Poznasz w nim dwie metody reklamy – pozycjonowanie stron oraz reklamy płatne Google AdWords (od 2019 roku Google Ads), różnice między tymi dwoma formami promocji oraz wskazówki którą z nich wybrać.
Google Ads a pozycjonowanie
W tym artykule / wideo chciałbym odpowiedzieć na pytanie, które bardzo często zadają mi klienci. Czym różni się pozycjonowanie stron od reklam płatnych w wyszukiwarce, czyli reklam AdWords (aktualnie Google Ads). Dla niektórych osób ten temat jest oczywisty, ale wiele osób nie ma kompletnie pojęcia czym to się od siebie różni i co jest bardziej opłacalne. Ten film został nagrany na podstawie książki na temat reklamy w internecie, którą kiedyś napisałem i nie jest już dostępna. Zachęcam za to do sprawdzenia mojego kursu audio Podstawy zdobywania klientów przez internet, gdzie ten oraz inne zagadnienia są szczegółowo wyjaśnione.
Różnice między Google Ads i pozycjonowaniem
Pierwszą różnicą między reklamami płatnymi a wynikami pozycjonowania w wyszukiwarce jest miejsce wyświetlania linku do Twojej strony. W przypadku reklam Google Ads Twoja reklama wyświetlają się zazwyczaj na górze, w pasku bocznym, a także czasami na dole strony z wynikami. Natomiast wyniki pozycjonowania stron wyświetlają się zaraz pod reklamami. Zazwyczaj jest to 10 wyników na pierwszej stronie oraz odnośniki do kolejnych stron z wynikami.
Jaka jest konsekwencja takiego rozmieszczenia linków organicznych i płatnych? Niektóre osoby klikają w to, co jest na pierwszym miejscu – z tego powodu warto być w Google Ads. Są też ludzie, którzy z góry unikają linków oznaczonych jako „reklama” i zjeżdżają od razu w dół do wyników organicznych. Można przyjąć, że wyniki naturalne (organiczne, tzn. wyniki pozycjonowania) budzą większe zaufanie. Najlepszym rozwiązaniem jest więc być w obydwu tych miejscach.
Przejdźmy do drugiego elementu różniącego obydwie te formy marketingu online – komu i za co płacisz w pozycjonowaniu stron oraz w Google Ads? W pozycjonowaniu płacisz w firmie / agencji seo / freelancerowi na za to, że wykonuje działania zmierzające do wyświetlania Twojej strony w wynikach organicznych – niezależnie od ilości kliknięć od ilości wejść na Twoją stronę. W momencie nagrywania powyższego filmu dość popularne było jeszcze rozliczanie za efekt (za konkretne pozycje), jednak ten system rozliczeń szybko ustąpił abonamentom seo niezależnym od wyników. Natomiast w przypadku reklam płatnych (Google Ads) ponosisz 2 koszty. Pierwszy koszt to jest koszt obsługi kampanii, który płacisz dla firmy, która się zajmuje twoją reklamą. Drugi koszt to budżet na kliknięcia w reklamy, płacony dla Google. W przypadku reklam płatnych Google Ads płacisz za każde kliknięcie w reklamę.
Kolejna różnica między tymi dwoma formami widoczności w wyszukiwarce to – kiedy płacisz. Otóż za pozycjonowanie płacisz najczęściej pod koniec miesiąca za dany miesiąc. W przypadku reklam płatnych często płacisz z góry za obsługę kampanii, a budżet reklamowy zasilany jest z karty płatniczej według określonych progów kwotowych narzuconych przez Google. Oznacza to, że płatności za Google Ads są generalnie rzecz biorąc nieregularne.
Kolejnym elementem, który różni te dwie formy reklamy jest to, jak długo trzeba czekać na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Otóż jeśli chodzi o pozycjonowanie pojawienie się w wynikach zazwyczaj zajmuje 3-6 miesięcy. W przypadku reklamy płatnej Google Ads nasza reklama może wyświetlać się w ciągu 24 godzin od uruchomienia kampanii. Jest to dobry sposób na szybki zwrot z inwestycji w stronę internetową.
Kolejna różnica między reklamami płatnymi w Google oraz pozycjonowaniem to widoczność Twojej reklamy. Otóż w pozycjonowaniu jesteś widoczny przez cały czas, zazwyczaj te pozycje zmieniają się np. co kilka dni. Ale generalnie wyniki są stabilne. Natomiast w przypadku reklam płatnych ustalany jest budżet dzienny, po przekroczeniu którego reklamy danego dnia się już nie wyświetlają. Możesz więc być widoczny rano danego dnia, ale popołudniu już nie. Można więc powiedzieć, że wyniki Google Ads są mniej stabilne niż pozycjonowanie.
Kolejna różnica między tymi dwoma sposobami reklamy to jest ilość słów kluczowych. W pozycjonowaniu są różne podejścia – najczęściej skupiamy się na kilku, czy kilkunastu słowach kluczowych i pod nie optymalizujemy wszystkie działania. Natomiast w przypadku reklam płatnych nie ma tak naprawdę żadnego limitu słów kluczowych – możesz ustawić kampanię nawet na 1000 słów kluczowych (o ile Twój budżet będzie w stanie to obsłużyć).
Kolejna różnica to jest możliwość wprowadzania zmian w słowach kluczowych. W pozycjonowaniu zazwyczaj nie ma takiej możliwości w czasie trwania umowy, ewentualnie można tę umowę rozszerzyć o kolejne kolejne hasła, jednak jest to wszystko czasochłonne i pracochłonne (na kolejne wyniki trzeba znowu odczekać kilka miesięcy). Natomiast w przypadku reklam Google Ads możesz słowa kluczowe zmieniać z tygodnia na tydzień (a nawet z dnia na dzień).
Google Ads i pozycjonowanie – co wybrać?
Jak widzisz jedna i druga forma reklamy ma swoje wady i zalety. Swoim klientom zalecam taki schemat działania:
- po stworzeniu strony internetowej uruchomić kampanię Google Ads i utrzymywać ją przez kilka miesięcy
- jednocześnie od razu rozpocząć prace związane z pozycjonowaniem strony
- odłączyć kampanię Google Ads, gdy strona osiągnie zadowalające wyniki w pozycjonowaniu
Dzięki takiemu podejściu możesz od razu zdobywać klientów, a docelowo zostać przy tańszej metodzie reklamy (tzn. pozycjonowaniu).
Jeśli masz dodatkowe pytania lub chcesz zlecić pozycjonowanie lub kampanię Google Ads, skontaktuj się ze mną.
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
O czym pisać na blogu firmowym i dlaczego warto go prowadzić?
Kategorie: Strony internetoweJeszcze kilkanaście lat temu samo posiadanie strony internetowej było postrzegane jako wyznacznik wiarygodnego, solidnego przedsiębiorstwa. Wiele od tych czasów...
Jak poprawnie umieszczać logo na stronie internetowej?
Kategorie: Strony internetoweJeśli posiadasz stronę internetową lub dopiero planujesz ją założyć, koniecznie zadbaj o poprawność dodania logo firmowego w górnej części strony. Z tego...
Jak sprawdzać wyniki Google Ads w Google Analytics
Kategorie: Reklama w internecieObejrzyj ten film, jeśli chcesz wiedzieć jak sprawdzać wyniki kampanii Google Ads w Analytics. W tym materiale nawiązuję do...
Google Adwords – wybrane możliwości reklamowe (2018)
Kategorie: Reklama w internecie Szukasz sposobów na pozyskanie dodatkowych klientów na stronie www lub sklepie internetowym? Zobacz, jak może Ci w tym pomóc...
Strona internetowa na abonament – czy to się opłaca?
Kategorie: Strony internetoweJeśli rozważasz zakup strony internetowej w rozliczeniu abonamentowym, sprawdź czy to rzeczywiście się opłaca oraz jakie są zalety i wady takiego...

Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
