Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody – jak informować o plikach cookies?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 10 stycznia 2024

Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej czy sklepu internetowego znacznie ułatwia procesy marketingowe – im więcej wiemy o potencjalnym kliencie, tym trafniej dopasowujemy do niego naszą ofertę. Jednakże takie informacje nie mogą być akumulowane i przetwarzane z naruszeniem prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Kompromisem staje się zgoda na korzystanie z plików cookies, która wymaga zastosowania trybu Consent Mode.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest Consent Mode?
  • Co to są pliki cookies?
  • Gdzie należy wdrożyć tryb uzyskiwania zgody?
  • Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody jest obowiązkowe?
  • Jak wdrożyć Consent Mode?
  • Co to jest i jak działa CookieBot / CookieYes?
  • Ile kosztuje CookieBot / CookieYes?

Co to jest Consent Mode?

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody, jest nowym formatem, za pośrednictwem którego użytkownicy stron internetowych są informowani o korzystaniu z plików cookies. Przy pierwszej wizycie w witrynie posiadającej cookies, użytkownik widzi okno, w którym ma możliwość zaznaczenia tych ciasteczek, na których zapisywanie się zgadza. Niektóre z cookies są niezbędne do przeglądania strony, inne stanowią np. zgody marketingowe / analityczne / wydajnościowe, na których zbieranie użytkownik nie ma obowiązku pozwalać. Dopiero po dokonaniu tego wyboru, uruchamiane są na stronie skrypty zgodne z decyzją użytkownika. 

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że na wielu stronach consent mode nie jest wdrożony poprawnie. To znaczy pokazuje się okno z możliwością wyboru cookies, ale wszystkie skrypty ładują się jeszcze przed zaznaczeniem odpowiedniej zgody (a powinny dopiero po wyrażeniu zgody przez użytkownika). ?

Co to są pliki cookies?

Pliki cookies, których dotyczy cała sprawa, to niewielkie rozmiarowo pliki zapisywane na urządzeniu użytkownika. Dzięki nim między innymi administrator strony może zbierać dane statystyczne, pozwalające na optymalizację strony pod kątem preferencji grup czy nawet poszczególnych odbiorców. Warto przy tym zaznaczyć, że żadna zgoda marketingowa nie uprawnia administratora do gromadzenia indywidualnych informacji, pozwalających zidentyfikować konkretnego użytkownika – pliki cookies są wykorzystywane przez algorytmy w ramach obowiązujących przepisów prawnych (m.in. tych dot. RODO).

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Gdzie należy wdrożyć tryb uzyskiwania zgody?

Tryb uzyskiwania zgody musi być wdrożony na wszystkich stronach, korzystających m.in. z najpopularniejszych systemów marketingowych, takich jak Google Ads, Google Analytics czy Facebook Ads. Jeśli zatem stosujesz Google Ads lub Google Analytics do zbierania danych o osobach odwiedzających twoją stronę, masz obowiązek umożliwić im wybór zapisywanych cookies poprzez Consent Mode. 

Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody jest obowiązkowe?

Użytkownik strony internetowej ma prawo do ochrony swoich danych i zezwolenia na zbieranie tylko tych, które sam wskaże. Dlatego też wdrożenie Consent Mode jest obowiązkowe w przypadku wszystkich stron, które takie dane zbierają. Brak wdrożenia trybu uzyskania zgody może skutkować m.in. zawieszeniem konta Google Ads. System po wykryciu braku Consent Mode wyznacza termin wdrożenia. Jeśli termin minie, a wdrożenie nie nastąpi, konto reklamowe zostaje zablokowane.

Jak wdrożyć Google Consent Mode?

Tryb uzyskiwania zgody najłatwiej wdrożyć na stronę za pomocą odpowiednich wtyczek – obecnie istnieje już wiele darmowych oraz płatnych rozwiązań. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują narzędzia typu CookieBot, CookieYes, itd. Innym rozwiązaniem jest wdrożenie trybu uzyskiwania zgody z pomocą programisty „ręcznie”.

Co to jest i jak działa CookieBot / CookieYes?

CookieBot lub CookieYes jest jednym z darmowych narzędzi służących do obsługi trybu uzyskiwania zgody. Program umożliwia uzyskanie zgody na przechowywanie ciasteczek oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi monitorowanie tychże plików.

Możesz zainstalować CookieBot / CookieYes dla każdej z posiadanych domen i subdomen. Program nie tylko umożliwi ci zbieranie danych o użytkownikach bez naruszania ich prywatności, ale także usprawni  dopasowanie treści marketingowych poprzez przefiltrowanie preferencji odwiedzających i skierowanie do nich właściwych kampanii reklamowych Google Ads, odpowiadających dokonanym przez nich wyborom.

consent mode cookies na stronach internetowych

Ile kosztuje CookieBot / CookieYes?

Zarówno narzędzie CookieBot jak i CookieYes oferuje kilka planów – jeśli posiadasz małą stronę internetową, możesz zainstalować program za darmo. Dla większych serwisów ceny wahają się od 50+ zł do 200+ zł  za miesiąc użytkowania. Istnieje także możliwość wyboru spersonalizowanej wersji dla dużych przedsiębiorstw. Jeśli potrzebujesz wdrożyć CookieBot / CookieYes na dużej stronie internetowej – warto sprawdzić aktualny cennik różnych narzędzi i wybrać najkorzystniejsze w danym momencie.

Ciasteczka, choć mogą wydawać się irytujące, są w praktyce wygodne zarówno dla administratorów witryn (którym umożliwiają dopasowanie treści marketingowych i działanie zgodne z prawem), jak i  dla użytkowników stron – dzięki plikom cookies mają oni wpływ na trafiający do nich przekaz reklamowy, ale także ułatwiają nawigację po serwisie, zapamiętują dane logowania, przedmioty w koszyku, itd. Prawdopodobnie stosujesz te pliki na swojej stronie, nawet jeśli o tym nie wiesz. Warto więc zainteresować się wdrożeniem Consent Mode, szczególnie jest korzystasz z Analytics, czy prowadzisz kampanię Google Ads.

Interesuje cię wdrożenie trybu uzyskiwania zgody (Consent Mode) na twojej stronie? Pomogę Ci wdrożyć narzędzie CookieBot / CookieYes i skonfigurować je z Google Tag Manager oraz stroną internetową. Zapraszam do kontaktu!

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Dofinansowanie na stronę internetową – wszystko, co musisz wiedzieć

Kategorie: Strony internetowe

Posiadanie strony internetowej jest dziś niemal koniecznością. Jeżeli zastanawiasz się nad stworzeniem swojej strony, ale brakuje Ci na to...

Czytaj więcej

Co to jest certyfikat SSL i kiedy warto go mieć?

Kategorie: Strony internetowe E-commerce Reklama w internecie Inne tematy

Certyfikat SSL na stronie internetowej – w poniższym wideo i artykule podpowiadam co to właściwie jest, czy potrzebujesz go...

Czytaj więcej

Tania strona internetowa? Uważaj na te rzeczy.

Kategorie: Strony internetowe

„Kupiłam tanią stronę internetową i wykonawca zapadł się pod ziemię po opłaceniu faktury”. To tylko jeden z możliwych negatywnych...

Czytaj więcej

Aktualizacje WordPress – jak i dlaczego musisz je robić

Kategorie: Strony internetowe

Cześć, jeśli posiadasz lub planujesz założyć stronę na WordPressie to koniecznie zapoznaj się z tematem aktualizacji tego systemu. W tym...

Czytaj więcej

Strona typu one page, single page – co to jest?

Kategorie: Strony internetowe

Jeżeli interesuje Cię odpowiedź na pytanie co to jest strona internetowa, czy też aplikacja typu one page lub single page,...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.
Sztuczna inteligencja
Rozwiń informację
Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się

 

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu

Luźniejsze treści

Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Dostępność WCAG