Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody – jak informować o plikach cookies?
Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej czy sklepu internetowego znacznie ułatwia procesy marketingowe – im więcej wiemy o potencjalnym kliencie, tym trafniej dopasowujemy do niego naszą ofertę. Jednakże takie informacje nie mogą być akumulowane i przetwarzane z naruszeniem prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Kompromisem staje się zgoda na korzystanie z plików cookies, która wymaga zastosowania trybu Consent Mode.
Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody, jest nowym formatem, za pośrednictwem którego użytkownicy stron internetowych są informowani o korzystaniu z plików cookies. Przy pierwszej wizycie w witrynie posiadającej cookies, użytkownik widzi okno, w którym ma możliwość zaznaczenia tych ciasteczek, na których zapisywanie się zgadza. Niektóre z cookies są niezbędne do przeglądania strony, inne stanowią np. zgody marketingowe / analityczne / wydajnościowe, na których zbieranie użytkownik nie ma obowiązku pozwalać. Dopiero po dokonaniu tego wyboru, uruchamiane są na stronie skrypty zgodne z decyzją użytkownika. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że na wielu stronach consent mode nie jest wdrożony poprawnie. To znaczy pokazuje się okno z możliwością wyboru cookies, ale wszystkie skrypty ładują się jeszcze przed zaznaczeniem odpowiedniej zgody (a powinny dopiero po wyrażeniu zgody przez użytkownika). ? Pliki cookies, których dotyczy cała sprawa, to niewielkie rozmiarowo pliki zapisywane na urządzeniu użytkownika. Dzięki nim między innymi administrator strony może zbierać dane statystyczne, pozwalające na optymalizację strony pod kątem preferencji grup czy nawet poszczególnych odbiorców. Warto przy tym zaznaczyć, że żadna zgoda marketingowa nie uprawnia administratora do gromadzenia indywidualnych informacji, pozwalających zidentyfikować konkretnego użytkownika – pliki cookies są wykorzystywane przez algorytmy w ramach obowiązujących przepisów prawnych (m.in. tych dot. RODO). Tryb uzyskiwania zgody musi być wdrożony na wszystkich stronach, korzystających m.in. z najpopularniejszych systemów marketingowych, takich jak Google Ads, Google Analytics czy Facebook Ads. Jeśli zatem stosujesz Google Ads lub Google Analytics do zbierania danych o osobach odwiedzających twoją stronę, masz obowiązek umożliwić im wybór zapisywanych cookies poprzez Consent Mode. Użytkownik strony internetowej ma prawo do ochrony swoich danych i zezwolenia na zbieranie tylko tych, które sam wskaże. Dlatego też wdrożenie Consent Mode jest obowiązkowe w przypadku wszystkich stron, które takie dane zbierają. Brak wdrożenia trybu uzyskania zgody może skutkować m.in. zawieszeniem konta Google Ads. System po wykryciu braku Consent Mode wyznacza termin wdrożenia. Jeśli termin minie, a wdrożenie nie nastąpi, konto reklamowe zostaje zablokowane. Tryb uzyskiwania zgody najłatwiej wdrożyć na stronę za pomocą odpowiednich wtyczek – obecnie istnieje już wiele darmowych oraz płatnych rozwiązań. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują narzędzia typu CookieBot, CookieYes, itd. Innym rozwiązaniem jest wdrożenie trybu uzyskiwania zgody z pomocą programisty „ręcznie”. CookieBot lub CookieYes jest jednym z darmowych narzędzi służących do obsługi trybu uzyskiwania zgody. Program umożliwia uzyskanie zgody na przechowywanie ciasteczek oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi monitorowanie tychże plików. Możesz zainstalować CookieBot / CookieYes dla każdej z posiadanych domen i subdomen. Program nie tylko umożliwi ci zbieranie danych o użytkownikach bez naruszania ich prywatności, ale także usprawni dopasowanie treści marketingowych poprzez przefiltrowanie preferencji odwiedzających i skierowanie do nich właściwych kampanii reklamowych Google Ads, odpowiadających dokonanym przez nich wyborom. Zarówno narzędzie CookieBot jak i CookieYes oferuje kilka planów – jeśli posiadasz małą stronę internetową, możesz zainstalować program za darmo. Dla większych serwisów ceny wahają się od 50+ zł do 200+ zł za miesiąc użytkowania. Istnieje także możliwość wyboru spersonalizowanej wersji dla dużych przedsiębiorstw. Jeśli potrzebujesz wdrożyć CookieBot / CookieYes na dużej stronie internetowej – warto sprawdzić aktualny cennik różnych narzędzi i wybrać najkorzystniejsze w danym momencie. Ciasteczka, choć mogą wydawać się irytujące, są w praktyce wygodne zarówno dla administratorów witryn (którym umożliwiają dopasowanie treści marketingowych i działanie zgodne z prawem), jak i dla użytkowników stron – dzięki plikom cookies mają oni wpływ na trafiający do nich przekaz reklamowy, ale także ułatwiają nawigację po serwisie, zapamiętują dane logowania, przedmioty w koszyku, itd. Prawdopodobnie stosujesz te pliki na swojej stronie, nawet jeśli o tym nie wiesz. Warto więc zainteresować się wdrożeniem Consent Mode, szczególnie jest korzystasz z Analytics, czy prowadzisz kampanię Google Ads. Interesuje cię wdrożenie trybu uzyskiwania zgody (Consent Mode) na twojej stronie? Pomogę Ci wdrożyć narzędzie CookieBot / CookieYes i skonfigurować je z Google Tag Manager oraz stroną internetową. Zapraszam do kontaktu! Posiadanie strony internetowej jest dziś niemal koniecznością. Jeżeli zastanawiasz się nad stworzeniem swojej strony, ale brakuje Ci na to... Certyfikat SSL na stronie internetowej – w poniższym wideo i artykule podpowiadam co to właściwie jest, czy potrzebujesz go... „Kupiłam tanią stronę internetową i wykonawca zapadł się pod ziemię po opłaceniu faktury”. To tylko jeden z możliwych negatywnych... Cześć, jeśli posiadasz lub planujesz założyć stronę na WordPressie to koniecznie zapoznaj się z tematem aktualizacji tego systemu. W tym... Jeżeli interesuje Cię odpowiedź na pytanie co to jest strona internetowa, czy też aplikacja typu one page lub single page,...Co to jest Consent Mode?
Co to są pliki cookies?
Gdzie należy wdrożyć tryb uzyskiwania zgody?
Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody jest obowiązkowe?
Jak wdrożyć Google Consent Mode?
Co to jest i jak działa CookieBot / CookieYes?
Ile kosztuje CookieBot / CookieYes?
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Dofinansowanie na stronę internetową – wszystko, co musisz wiedzieć
Kategorie: Strony internetowe Co to jest certyfikat SSL i kiedy warto go mieć?
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Reklama w internecie Inne tematy Tania strona internetowa? Uważaj na te rzeczy.
Kategorie: Strony internetowe Aktualizacje WordPress – jak i dlaczego musisz je robić
Kategorie: Strony internetowe Strona typu one page, single page – co to jest?
Kategorie: Strony internetowe
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.