Google Partner arturkosinski.pl
Wycena online
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody – jak informować o plikach cookies?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 26 lipca 2022

Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej czy sklepu internetowego znacznie ułatwia procesy marketingowe – im więcej wiemy o potencjalnym kliencie, tym trafniej dopasowujemy do niego naszą ofertę. Jednakże takie informacje nie mogą być akumulowane i przetwarzane z naruszeniem prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Kompromisem staje się zgoda na korzystanie z plików cookies, która wymaga zastosowania trybu uzyskiwania zgody – tzw. Consent Mode.

consent mode cookies na stronach internetowych

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest Consent Mode?
  • Co to są pliki cookies?
  • Gdzie należy wdrożyć tryb uzyskiwania zgody?
  • Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody jest obowiązkowe?
  • Jak wdrożyć Consent Mode?
  • Co to jest i jak działa CookieBot?
  • Ile kosztuje CookieBot?

Co to jest Consent Mode?

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody, jest nowym formatem, za pośrednictwem którego użytkownicy stron internetowych są informowani o korzystaniu z plików cookies. Przy pierwszej wizycie w witrynie posiadającej cookies, użytkownik widzi pop-up, w którym ma możliwość zaznaczenia tych ciasteczek, na których zapisywanie się zgadza. Niektóre z cookies są niezbędne do przeglądania strony, inne stanowią np. zgody marketingowe, na których zbieranie użytkownik nie musi pozwalać. Dopiero po dokonaniu tego wyboru, uruchamiane są na stronie skrypty zgodne z decyzją użytkownika.

Co to są pliki cookies?

Pliki cookies, których dotyczy cała sprawa, to niewielkie rozmiarowo pliki zapisywane na urządzeniu użytkownika. Dzięki nim między innymi administrator strony może zbierać dane statystyczne, pozwalające na optymalizację strony pod kątem preferencji grup czy nawet poszczególnych odbiorców. Warto przy tym zaznaczyć, że żadna zgoda marketingowa nie uprawnia administratora do gromadzenia indywidualnych informacji, pozwalających zidentyfikować konkretnego użytkownika – pliki cookies są wykorzystywane przez algorytmy w ramach obowiązujących przepisów prawnych (m.in. tych dot. RODO).

Podstawy zdobywania klientów przez internet Kurs audio

Gdzie należy wdrożyć tryb uzyskiwania zgody?

Tryb uzyskiwania zgody jest wdrażany na stronach korzystających z najpopularniejszych i najskuteczniejszych systemów marketingowych, takich jak Google Ads czy Google Analytics. Jeśli zatem stosujesz Google Ads lub Google Analytics do zbierania danych o osobach odwiedzających twoją stronę, masz obowiązek umożliwić im wybór zapisywanych cookies poprzez Consent Mode. 

Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody jest obowiązkowe?

Użytkownik strony internetowej ma prawo do ochrony swoich danych i zezwolenia na zbieranie tylko tych, które sam wskaże. Dlatego też wdrożenie Consent Mode jest obowiązkowe w przypadku wszystkich stron, które takie dane zbierają. Brak wdrożenia trybu uzyskania zgody może skutkować m.in. zawieszeniem konta Google Ads. System po wykryciu braku Consent Mode wyznacza termin wdrożenia. Jeśli termin minie, a wdrożenie nie nastąpi, konto reklamowe zostaje zablokowane.

Jak wdrożyć Google Consent Mode?

Tryb uzyskiwania zgody najłatwiej wdrożyć na stronę za pomocą odpowiednich wtyczek – obecnie istnieje już wiele darmowych oraz płatnych rozwiązań. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują narzędzia typu CookieBot, CookieHub, ConsetManager, itd. Innym rozwiązaniem jest wdrożenie trybu uzyskiwania zgody z pomocą programisty „ręcznie”.

Co to jest i jak działa CookieBot?

CookieBot jest jednym z darmowych narzędzi służących do obsługi trybu uzyskiwania zgody. Do jego instalacji konieczne jest posiadanie Google Tag Manager (więcej o Google Tag Manager czytaj tutaj). CookieBot umożliwia uzyskanie zgody na przechowywanie ciasteczek oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi monitorowanie tychże plików.

Możesz zainstalować CookieBot dla każdej z posiadanych domen i subdomen. Program nie tylko umożliwi ci zbieranie danych o użytkownikach bez naruszania ich prywatności, ale także usprawni  dopasowanie treści marketingowych poprzez przefiltrowanie preferencji odwiedzających i skierowanie do nich właściwych kampanii reklamowych Goodle Ads, odpowiadających dokonanym przez nich wyborom.

Ile kosztuje CookieBot?

Narzędzie CookieBot oferuje kilka planów – jeśli posiadasz jedną domenę a na niej mniej niż 100 podstron, możesz zainstalować program za darmo. Dla większej ilości podstron ceny wahają się od 50+ zł (do 500 podstron) do 200+ zł (pozyżej 5 tys. podstron) za miesiąc użytkowania. Istnieje także możliwość wyboru spersonalizowanej wersji dla dużych przedsiębiorstw. 

Ciasteczka, choć mogą wydawać się irytujące, są w praktyce wygodne zarówno dla administratorów witryn (którym umożliwiają dopasowanie treści marketingowych i działanie zgodne z prawem), jak i  dla użytkowników stron – dzięki plikom cookies mają oni wpływ na trafiający do nich przekaz reklamowy, ale także ułatwiają nawigację po serwisie, zapamiętują dane logowania, przedmioty w koszyku, itd. Prawdopodobnie stosujesz te pliki na swojej stronie, nawet jeśli o tym nie wiesz. Warto więc zainteresować się wdrożeniem Consent Mode, szczególnie jest korzystasz z Analytics, czy prowadzisz kampanię Google Ads.

Interesuje cię wdrożenie trybu uzyskiwania zgody (Consent Mode) na twojej stronie? Pomogę Ci wdrożyć narzędzie CookieBot i skonfigurować je z Google Tag Manager oraz stroną internetową. Zapraszam do kontaktu!

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Błąd 404 na stronie internetowej – co to jest i jak go naprawić?

Kategorie: Strony internetowe

Z tego materiału dowiesz się co to jest błąd 404 na stronie internetowej, jak poprawnie zaprojektować stronę błędu 404,...

Czytaj więcej

Strona internetowa na abonament – czy to się opłaca?

Kategorie: Strony internetowe

Jeśli rozważasz zakup strony internetowej w rozliczeniu abonamentowym, sprawdź czy to rzeczywiście się opłaca oraz jakie są zalety i wady takiego...

Czytaj więcej

Przegląd treści na stronie internetowej – dlaczego i kiedy warto go robić?

Kategorie: Strony internetowe

W tym artykule chciałbym zwrócić Twoją uwagę na ważne zagadnienie, jakim jest przegląd i aktualizacja treści na stronie internetowej....

Czytaj więcej

Masz czat / Messenger na stronie? Sprawdź ten częsty błąd

Kategorie: Strony internetowe E-commerce

Cześć, jeśli masz (lub planujesz mieć) na swojej stronie internetowej wtyczkę czatu np. Messenger lub inny to koniecznie sprawdź,...

Czytaj więcej

Menu na stronie internetowej – przegląd popularnych rozwiązań

Kategorie: Strony internetowe

Nawigacja na stronach internetowych ewoluuje wraz z rozwojem technologii. Kilkanaście lat temu 99% stron internetowych składało się z kolumny...

Czytaj więcej

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu