Co wie o Tobie Google i jak poprawić swoją prywatność?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 3 min

Google to jedno z tych narzędzi, które zna każdy z nas. Niewiele osób jednak zastanawia się jakie informacje o użytkownikach zbierają wszystkie usługi oferowane przez giganta z Mountain View. Przyjrzyjmy się temu 😉

Co wie o Tobie Google – jakie usługi zbierają dane o użytkownikach?

Google to nie tylko wyszukiwarka (która jest najpopularniejsza na świecie). W skład holdingu Alphabet Inc. wchodzi również popularny serwis YouTube, usługa poczty elektronicznej Gmail, przeglądarka internetowa Google Chrome, powszechnie używane Google Maps, narzędzia biurowe (Google Docs) i wiele innych aplikacji (np. Google Authenticator). Każda z usług oferowanych przez giganta wpisuje się w element ekosystemu, w którym wszystkie elementy ze sobą współpracują. Nie jest również tajemnicą, że poszczególne usługi wymieniają pomiędzy sobą informacje na temat konkretnych użytkowników. Będąc zalogowanym do konta Google można być pewnym, że wszystkie używane usługi ekosystemu będą ze sobą współpracowały.

W praktyce Google analizuje każdy ruch swoich użytkowników w sieci. W przypadku osób korzystających ze smartfonów z Androidem dane pobierane są dodatkowo z ich telefonów. Dzięki temu Google uzyskuje praktycznie stały dostęp do lokalizacji i zachowań użytkowników. Dzięki temu jest w stanie określić np. jakie restauracje w okolicy polecić czy jakie usługi lub reklamy powinny pasować do profilu użytkownika.

W jakim celu Google gromadzi dane o użytkownikach?

Trzeba zdać sobie sprawę, że Google to przede wszystkim olbrzymie narzędzie reklamowe. Jest to prawdopodobnie największa (obok systemu Facebook / Meta) na świecie platforma, która pozwala reklamodawcom z całego świata promować swoje usługi i docierać do klientów. Z tego też powodu Google stara się dokładnie analizować zachowania i zainteresowania swoich użytkowników, aby jeszcze lepiej dopasować do nich przekaz reklamowy. Z pewnością zdarzyło Ci się kliknąć w reklamę wyświetlaną przez Google, gdyż zainteresowały Cię oferowane produkty. Odpowiadają za to właśnie liczne algorytmy, które robią wszystko, aby jak najlepiej dostosować przekaz do konkretnego odbiorcy.

Jak sprawdzić co wie o Tobie Google?

Google udostępnia także narzędzia, które pozwalają sprawdzić jakie dane na nasz temat zebrała firma. Samo sprawdzenie tych informacji może być bardzo ciekawym doświadczeniem i dodatkowo można się zaskoczyć samą dokładnością danych.

Jak sprawdzić dane o sobie zebrane przez Google?

  • W celu sprawdzenia co wie o Tobie Google należy przejść na stronę: https://myaccount.google.com/.
  • Następnie przejść w lewym menu do zakładki „Dane i prywatność”, a następnie zjechać do sekcji „Moje centrum reklam” (patrz zrzut ekranu poniżej).
  • To właśnie tutaj znajdują się najważniejsze informacje, które Google ustaliłoo na podstawie historii wyszukiwania, lokalizacji i pozostałych danych.
  • Google określa wykształcenie, wiek, zainteresowania, rodzaj miejsca zamieszkania czy informacje na temat zatrudnienia.
  • Ustalone przez Google dane wpływają między innymi na to, jakie reklamy będą nam wyświetlane.

Zrzut ekranu 2022 12 20 o 09.37.17

W sekcji Dane i prywatność można również wyłączyć spersonalizowane reklamy a także śledzenie wyszukiwań w Google, aktywność w aplikacjach, historię lokalizacji, historię YouTube oraz inne parametry związane z prywatnością. W takim przypadku Google przestanie zbierać i wykorzystywać zebrane o użytkowniku informacje do np. proponowania mu konkretnych reklam. Szczególnie docenią to osoby, które nie są zadowolone z tego, jak wiele informacji zbiera o nich Google.

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Chcesz o czymś porozmawiać? Skontaktuj się ze mną.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Napisz do mnie, chętnie porozmawiam.

Skontaktuj się

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG