Google Partner arturkosinski.pl
Skontaktuj się
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Co to jest WCAG i dostępność na stronach internetowych?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 28 marca 2023

Ostatnia dekada przyniosła ogromny postęp w zakresie świadomości ograniczeń, z jakimi mierzą się na co dzień osoby niepełnosprawne. Zarówno instytucje administracji publicznej, jak i prywatne przedsiębiorstwa podjęły szereg działań, aby przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu niepełnosprawnych. Zabiegi te objęły również strefę Internetu – to właśnie WCAG. Co oznacza ten skrót, jaka jest geneza kryjącego się pod nim zjawiska i dlaczego warto zwiększać dostępność swojej witryny?

Co to jest WCAG i dostepnosc na stronach internetowych 1

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to znaczy WCAG?
  • Skąd wzięła się idea dostępności w Internecie?
  • Jakie rozwiązania może obejmować WCAG?
  • Dlaczego warto stosować WCAG?

Co to znaczy WCAG?

WCAG to skrót od angielskiego Web Content Accessibility Guidelines. Jest to zbiór dokumentów dot. zwiększania dostępności witryn internetowych dla osób z ograniczeniami ruchowymi, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących oraz dotkniętych innymi niepełnosprawnościami.

Zgodnie ze standardami WCAG, strona internetowa może być klasyfikowana pod względem poziomu dostępności od A (podstawowy) do AAA (najwyższy).

Skąd wzięła się idea dostępności w Internecie?

O wdrożenie WCAG na stronach internetowych zabiegała międzynarodowa organizacja ekspercka World Wide Web Consortium (W3C). Jej ustalenia nie mają mocy prawnej, formułowane są w postaci zaleceń, które rządy państw mogą następnie wdrażać w formie rozporządzeń czy ustaw.

Pierwsza wersja standardu WCAG została opublikowana w 1999 r. a obecnie obowiązuje najaktualniejsza odsłona WCAG 2.1 z 2018 r. Inicjatywa została doceniona przez europejskie organizacje normalizacyjne i częściowo włączona w zakres europejskiej normy EN 301 549 dot. wymagań dostępności produktów oraz usług technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Jakie rozwiązania może obejmować WCAG?

Jest bardzo wiele opcji ułatwiających niepełnosprawnym korzystanie ze strony internetowej. Wiele zależy od ograniczeń, z jakimi funkcjonuje konkretna osoba.

W przypadku osób niewidomych i niedowidzących, należy zwiększyć poziom czytelności tekstu (większa czcionka, większy kontrast) lub też umożliwić sczytanie jej treści przez przeznaczone do tego urządzenia (łącznie z tekstami zastępczymi grafik). Osobom głuchym i niedosłyszącym pomoże audiodeskrypcja w zamieszczonych w witrynie nagraniach video. Z kolei osoby z ograniczeniami ruchowymi łatwiej klikną w większy przycisk, odseparowany od innych kafelków. WCAG kładzie też nacisk na redundancję treści (np. zastępowalność słowa pisanego nagraniem i odwrotnie) oraz operowanie kategoriami nie opierającymi się na właściwościach zmysłowych (takich jak kolor, kształt, dźwięk).

Dlaczego warto stosować WCAG?

Są do najmniej cztery ważne powody, dla których standard WCAG na poziomie co najmniej A (a jeszcze lepiej AA) powinna spełniać każda strona internetowa.

  • Po pierwsze: algorytmy Google preferują dostępne witryny. Są one automatycznie lepiej pozycjonowane.
  • Po drugie: zwiększenie dostępności twojej strony dla osób niepełnosprawnych wygeneruje więcej wejść, a co za tym idzie, więcej konwersji i leadów.
  • Po trzecie: dostępność jest kwestią istotną społecznie i warto się przyczyniać do jej propagowania.
  • Po czwarte: w przypadku większości podmiotów publicznych istnieje obowiązek implementacji standardów WCAG na ich stronach internetowych, na poziomie nie niższym niż AA.

Dostępność strony internetowej nie tylko zwiększa ilość potencjalnych odbiorców, ale także należy do szczególnie dobrze postrzeganych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Dlatego też standard WCAG warto wdrożyć na własnej stronie internetowej, niezależnie od tego, czy podlega ona takiemu obowiązkowi zgodnie z przepisami prawa.

Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu standardu WCAG na twojej stronie internetowej? Być może będę w stanie Ci pomóc – zapraszam do kontaktu.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody – jak informować o plikach cookies?

Kategorie: Strony internetowe

Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej czy sklepu internetowego znacznie ułatwia procesy marketingowe – im więcej wiemy o potencjalnym...

Czytaj więcej

Jak zarejestrować własną domenę internetową – aktualizacja 2019

Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematy

Cześć, w tym filmie pokażę Ci jak samodzielnie zarejestrować własną domenę internetową. Jest to aktualizacja filmu, który umieściłem na...

Czytaj więcej

Jak zabezpieczyć adres e-mail i formularz na stronie internetowej WordPress?

Kategorie: Strony internetowe Przydatne narzędzia

1000+ spamowych maili na minutę? To nie brzmi zbyt dobrze i na pewno nie chcesz doświadczyć takiej sytuacji. W...

Czytaj więcej

Co to jest CTA na stronie internetowej? Definicja, przykłady, dobre praktyki.

Kategorie: Strony internetowe

CTA (Call to Action) to wezwanie do działania na stronie internetowej. W tym artykule przedstawię Ci kilka dobrych praktyk...

Czytaj więcej

Błąd 404 na stronie internetowej – co to jest i jak go naprawić?

Kategorie: Strony internetowe

Z tego materiału dowiesz się co to jest błąd 404 na stronie internetowej, jak poprawnie zaprojektować stronę błędu 404,...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.
Sztuczna inteligencja
Rozwiń informację
Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się

 

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki, ciekawostki, ostrzeżenia przez oszustwami oraz nowości z branży internetowej.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu

Luźniejsze treści

Blisko 15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.

Dostępność WCAG