Co to jest WCAG i dostępność na stronach internetowych?
Ostatnia dekada przyniosła ogromny postęp w zakresie świadomości ograniczeń, z jakimi mierzą się na co dzień osoby niepełnosprawne. Zarówno instytucje administracji publicznej, jak i prywatne przedsiębiorstwa podjęły szereg działań, aby przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu niepełnosprawnych. Zabiegi te objęły również strefę Internetu – to właśnie WCAG. Co oznacza ten skrót, jaka jest geneza kryjącego się pod nim zjawiska i dlaczego warto zwiększać dostępność swojej witryny?
WCAG to skrót od angielskiego Web Content Accessibility Guidelines. Jest to zbiór dokumentów dot. zwiększania dostępności witryn internetowych dla osób z ograniczeniami ruchowymi, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących oraz dotkniętych innymi niepełnosprawnościami. Zgodnie ze standardami WCAG, strona internetowa może być klasyfikowana pod względem poziomu dostępności od A (podstawowy) do AAA (najwyższy). O wdrożenie WCAG na stronach internetowych zabiegała międzynarodowa organizacja ekspercka World Wide Web Consortium (W3C). Jej ustalenia nie mają mocy prawnej, formułowane są w postaci zaleceń, które rządy państw mogą następnie wdrażać w formie rozporządzeń czy ustaw. Pierwsza wersja standardu WCAG została opublikowana w 1999 r. a obecnie obowiązuje najaktualniejsza odsłona WCAG 2.1 z 2018 r. Inicjatywa została doceniona przez europejskie organizacje normalizacyjne i częściowo włączona w zakres europejskiej normy EN 301 549 dot. wymagań dostępności produktów oraz usług technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Jest bardzo wiele opcji ułatwiających niepełnosprawnym korzystanie ze strony internetowej. Wiele zależy od ograniczeń, z jakimi funkcjonuje konkretna osoba. W przypadku osób niewidomych i niedowidzących, należy zwiększyć poziom czytelności tekstu (większa czcionka, większy kontrast) lub też umożliwić sczytanie jej treści przez przeznaczone do tego urządzenia (łącznie z tekstami zastępczymi grafik). Osobom głuchym i niedosłyszącym pomoże audiodeskrypcja w zamieszczonych w witrynie nagraniach video. Z kolei osoby z ograniczeniami ruchowymi łatwiej klikną w większy przycisk, odseparowany od innych kafelków. WCAG kładzie też nacisk na redundancję treści (np. zastępowalność słowa pisanego nagraniem i odwrotnie) oraz operowanie kategoriami nie opierającymi się na właściwościach zmysłowych (takich jak kolor, kształt, dźwięk). Są do najmniej cztery ważne powody, dla których standard WCAG na poziomie co najmniej A (a jeszcze lepiej AA) powinna spełniać każda strona internetowa. Dostępność strony internetowej nie tylko zwiększa ilość potencjalnych odbiorców, ale także należy do szczególnie dobrze postrzeganych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Dlatego też standard WCAG warto wdrożyć na własnej stronie internetowej, niezależnie od tego, czy podlega ona takiemu obowiązkowi zgodnie z przepisami prawa. Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu standardu WCAG na twojej stronie internetowej? Być może będę w stanie Ci pomóc – zapraszam do kontaktu. Zbieranie danych o użytkownikach strony internetowej czy sklepu internetowego znacznie ułatwia procesy marketingowe – im więcej wiemy o potencjalnym... Cześć, w tym filmie pokażę Ci jak samodzielnie zarejestrować własną domenę internetową. Jest to aktualizacja filmu, który umieściłem na... 1000+ spamowych maili na minutę? To nie brzmi zbyt dobrze i na pewno nie chcesz doświadczyć takiej sytuacji. W... CTA (Call to Action) to wezwanie do działania na stronie internetowej. W tym artykule przedstawię Ci kilka dobrych praktyk... Z tego materiału dowiesz się co to jest błąd 404 na stronie internetowej, jak poprawnie zaprojektować stronę błędu 404,...Co to znaczy WCAG?
Skąd wzięła się idea dostępności w Internecie?
Jakie rozwiązania może obejmować WCAG?
Dlaczego warto stosować WCAG?
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody – jak informować o plikach cookies?
Kategorie: Strony internetowe Jak zarejestrować własną domenę internetową – aktualizacja 2019
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Inne tematy Jak zabezpieczyć adres e-mail i formularz na stronie internetowej WordPress?
Kategorie: Strony internetowe Przydatne narzędzia Co to jest CTA na stronie internetowej? Definicja, przykłady, dobre praktyki.
Kategorie: Strony internetowe Błąd 404 na stronie internetowej – co to jest i jak go naprawić?
Kategorie: Strony internetowe
Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Sztuczna inteligencja
Skontaktuj się
Poznaj opinie moich Klientów
Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.
Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.