Co to jest WCAG i dostępność na stronach internetowych?
Ostatnia dekada przyniosła ogromny postęp w zakresie świadomości ograniczeń, z jakimi mierzą się na co dzień osoby niepełnosprawne. Zarówno instytucje administracji publicznej, jak i prywatne przedsiębiorstwa podjęły szereg działań, aby przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu niepełnosprawnych. Zabiegi te objęły również strefę Internetu – to właśnie WCAG. Co oznacza ten skrót, jaka jest geneza kryjącego się pod nim zjawiska i dlaczego warto zwiększać dostępność swojej witryny?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to znaczy WCAG?
- Skąd wzięła się idea dostępności w Internecie?
- Jakie rozwiązania może obejmować WCAG?
- Dlaczego warto stosować WCAG?
Co to znaczy WCAG?
WCAG to skrót od angielskiego Web Content Accessibility Guidelines. Jest to zbiór dokumentów dot. zwiększania dostępności witryn internetowych dla osób z ograniczeniami ruchowymi, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących oraz dotkniętych innymi niepełnosprawnościami.
Zgodnie ze standardami WCAG, strona internetowa może być klasyfikowana pod względem poziomu dostępności od A (podstawowy) do AAA (najwyższy).
Skąd wzięła się idea dostępności w Internecie?
O wdrożenie WCAG na stronach internetowych zabiegała międzynarodowa organizacja ekspercka World Wide Web Consortium (W3C). Jej ustalenia nie mają mocy prawnej, formułowane są w postaci zaleceń, które rządy państw mogą następnie wdrażać w formie rozporządzeń czy ustaw.
Pierwsza wersja standardu WCAG została opublikowana w 1999 r. a obecnie obowiązuje najaktualniejsza odsłona WCAG 2.1 z 2018 r. Inicjatywa została doceniona przez europejskie organizacje normalizacyjne i częściowo włączona w zakres europejskiej normy EN 301 549 dot. wymagań dostępności produktów oraz usług technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Jakie rozwiązania może obejmować WCAG?
Jest bardzo wiele opcji ułatwiających niepełnosprawnym korzystanie ze strony internetowej. Wiele zależy od ograniczeń, z jakimi funkcjonuje konkretna osoba.
W przypadku osób niewidomych i niedowidzących, należy zwiększyć poziom czytelności tekstu (większa czcionka, większy kontrast) lub też umożliwić sczytanie jej treści przez przeznaczone do tego urządzenia (łącznie z tekstami zastępczymi grafik). Osobom głuchym i niedosłyszącym pomoże audiodeskrypcja w zamieszczonych w witrynie nagraniach video. Z kolei osoby z ograniczeniami ruchowymi łatwiej klikną w większy przycisk, odseparowany od innych kafelków. WCAG kładzie też nacisk na redundancję treści (np. zastępowalność słowa pisanego nagraniem i odwrotnie) oraz operowanie kategoriami nie opierającymi się na właściwościach zmysłowych (takich jak kolor, kształt, dźwięk).
Dlaczego warto stosować WCAG?
Są do najmniej cztery ważne powody, dla których standard WCAG na poziomie co najmniej A (a jeszcze lepiej AA) powinna spełniać każda strona internetowa.
- Po pierwsze: algorytmy Google preferują dostępne witryny. Są one automatycznie lepiej pozycjonowane.
- Po drugie: zwiększenie dostępności twojej strony dla osób niepełnosprawnych wygeneruje więcej wejść, a co za tym idzie, więcej konwersji i leadów.
- Po trzecie: dostępność jest kwestią istotną społecznie i warto się przyczyniać do jej propagowania.
- Po czwarte: w przypadku większości podmiotów publicznych istnieje obowiązek implementacji standardów WCAG na ich stronach internetowych, na poziomie nie niższym niż AA.
Dostępność strony internetowej nie tylko zwiększa ilość potencjalnych odbiorców, ale także należy do szczególnie dobrze postrzeganych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Dlatego też standard WCAG warto wdrożyć na własnej stronie internetowej, niezależnie od tego, czy podlega ona takiemu obowiązkowi zgodnie z przepisami prawa.
Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu standardu WCAG na twojej stronie internetowej? Być może będę w stanie Ci pomóc – zapraszam do kontaktu.
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Jakie dane dostępowe do strony www / sklepu powinieneś posiadać jako właściciel
Kategorie: Strony internetowe E-commerce Jakie dane do strony powinieneś otrzymać od wykonawcy? Posiadanie kompletnych danych dostępowych do swojej strony internetowej jest bardzo...
Strona internetowa na abonament – czy to się opłaca?
Kategorie: Strony internetoweJeśli rozważasz zakup strony internetowej w rozliczeniu abonamentowym, sprawdź czy to rzeczywiście się opłaca oraz jakie są zalety i wady takiego...
Kto zarządza stroną internetową?
Kategorie: Strony internetoweJeżeli zastanawiasz się, kto zarządza powinien zarządzać stroną internetową, czy jest to konieczne oraz czy możesz robić to samodzielnie, sprawdź...
Strona internetowa czy Facebook – co wybrać do promowania firmy
Kategorie: Strony internetowe Reklama w internecieJeśli zastanawiasz się co będzie lepsze do promowania firmy w internecie – własna strona internetowa czy profil firmowy na Facebooku,...
Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google?
Kategorie: Strony internetowePosiadasz stronę internetową, ale nie jest ona widoczna w Google? Sprawdź moje wskazówki co zrobić, aby Twoja strona była...

Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
