Google Partner arturkosinski.pl
Wycena online
Wyszukaj na stronie...
Zamknij wyszukiwarkę

Co to jest WCAG i dostępność na stronach internetowych?

Ostatnia aktualizacja treści Ostatnia aktualizacja: 28 marca 2023

Ostatnia dekada przyniosła ogromny postęp w zakresie świadomości ograniczeń, z jakimi mierzą się na co dzień osoby niepełnosprawne. Zarówno instytucje administracji publicznej, jak i prywatne przedsiębiorstwa podjęły szereg działań, aby przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu niepełnosprawnych. Zabiegi te objęły również strefę Internetu – to właśnie WCAG. Co oznacza ten skrót, jaka jest geneza kryjącego się pod nim zjawiska i dlaczego warto zwiększać dostępność swojej witryny?

Co to jest WCAG i dostepnosc na stronach internetowych 1

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to znaczy WCAG?
  • Skąd wzięła się idea dostępności w Internecie?
  • Jakie rozwiązania może obejmować WCAG?
  • Dlaczego warto stosować WCAG?

Co to znaczy WCAG?

WCAG to skrót od angielskiego Web Content Accessibility Guidelines. Jest to zbiór dokumentów dot. zwiększania dostępności witryn internetowych dla osób z ograniczeniami ruchowymi, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących oraz dotkniętych innymi niepełnosprawnościami.

Zgodnie ze standardami WCAG, strona internetowa może być klasyfikowana pod względem poziomu dostępności od A (podstawowy) do AAA (najwyższy).

Skąd wzięła się idea dostępności w Internecie?

O wdrożenie WCAG na stronach internetowych zabiegała międzynarodowa organizacja ekspercka World Wide Web Consortium (W3C). Jej ustalenia nie mają mocy prawnej, formułowane są w postaci zaleceń, które rządy państw mogą następnie wdrażać w formie rozporządzeń czy ustaw.

Pierwsza wersja standardu WCAG została opublikowana w 1999 r. a obecnie obowiązuje najaktualniejsza odsłona WCAG 2.1 z 2018 r. Inicjatywa została doceniona przez europejskie organizacje normalizacyjne i częściowo włączona w zakres europejskiej normy EN 301 549 dot. wymagań dostępności produktów oraz usług technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Jakie rozwiązania może obejmować WCAG?

Jest bardzo wiele opcji ułatwiających niepełnosprawnym korzystanie ze strony internetowej. Wiele zależy od ograniczeń, z jakimi funkcjonuje konkretna osoba.

W przypadku osób niewidomych i niedowidzących, należy zwiększyć poziom czytelności tekstu (większa czcionka, większy kontrast) lub też umożliwić sczytanie jej treści przez przeznaczone do tego urządzenia (łącznie z tekstami zastępczymi grafik). Osobom głuchym i niedosłyszącym pomoże audiodeskrypcja w zamieszczonych w witrynie nagraniach video. Z kolei osoby z ograniczeniami ruchowymi łatwiej klikną w większy przycisk, odseparowany od innych kafelków. WCAG kładzie też nacisk na redundancję treści (np. zastępowalność słowa pisanego nagraniem i odwrotnie) oraz operowanie kategoriami nie opierającymi się na właściwościach zmysłowych (takich jak kolor, kształt, dźwięk).

Dlaczego warto stosować WCAG?

Są do najmniej cztery ważne powody, dla których standard WCAG na poziomie co najmniej A (a jeszcze lepiej AA) powinna spełniać każda strona internetowa.

  • Po pierwsze: algorytmy Google preferują dostępne witryny. Są one automatycznie lepiej pozycjonowane.
  • Po drugie: zwiększenie dostępności twojej strony dla osób niepełnosprawnych wygeneruje więcej wejść, a co za tym idzie, więcej konwersji i leadów.
  • Po trzecie: dostępność jest kwestią istotną społecznie i warto się przyczyniać do jej propagowania.
  • Po czwarte: w przypadku większości podmiotów publicznych istnieje obowiązek implementacji standardów WCAG na ich stronach internetowych, na poziomie nie niższym niż AA.

Dostępność strony internetowej nie tylko zwiększa ilość potencjalnych odbiorców, ale także należy do szczególnie dobrze postrzeganych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Dlatego też standard WCAG warto wdrożyć na własnej stronie internetowej, niezależnie od tego, czy podlega ona takiemu obowiązkowi zgodnie z przepisami prawa.

Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu standardu WCAG na twojej stronie internetowej? Być może będę w stanie Ci pomóc – zapraszam do kontaktu.

Masz pytania na ten lub inny temat?

Skontaktuj się

Zobacz także

Jakie dane dostępowe do strony www / sklepu powinieneś posiadać jako właściciel

Kategorie: Strony internetowe E-commerce

 Jakie dane do strony powinieneś otrzymać od wykonawcy? Posiadanie kompletnych danych dostępowych do swojej strony internetowej jest bardzo...

Czytaj więcej

Strona internetowa na abonament – czy to się opłaca?

Kategorie: Strony internetowe

Jeśli rozważasz zakup strony internetowej w rozliczeniu abonamentowym, sprawdź czy to rzeczywiście się opłaca oraz jakie są zalety i wady takiego...

Czytaj więcej

Kto zarządza stroną internetową?

Kategorie: Strony internetowe

Jeżeli zastanawiasz się, kto zarządza powinien zarządzać stroną internetową, czy jest to konieczne oraz czy możesz robić to samodzielnie, sprawdź...

Czytaj więcej

Strona internetowa czy Facebook – co wybrać do promowania firmy

Kategorie: Strony internetowe Reklama w internecie

Jeśli zastanawiasz się co będzie lepsze do promowania firmy w internecie – własna strona internetowa czy profil firmowy na Facebooku,...

Czytaj więcej

Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google?

Kategorie: Strony internetowe

Posiadasz stronę internetową, ale nie jest ona widoczna w Google? Sprawdź moje wskazówki co zrobić, aby Twoja strona była...

Czytaj więcej
strony www olsztyn

Rozważasz współpracę ze mną?

Sprawdź, dlaczego warto.

Bezpośredni kontakt
Rozwiń informację
Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Wykonuję osobiście większość prac i kontaktujesz się tylko ze mną.
Działania, które przynoszą efekty
Rozwiń informację
Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania by skupić się na tych, które po prostu działają.
Szybkie terminy realizacji
Rozwiń informację
Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie!
Transparentność
Rozwiń informację
Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).
Jakość agencji w cenie freelancera
Rozwiń informację
Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych, marketing online w ekosystemie Google) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże firmy.
Ciągły rozwój
Rozwiń informację
Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwsza stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, itd.
Darmowa dawka wiedzy
Rozwiń informację
Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał oraz newsletter. Zobacz także kurs płatny - wykład mp3 na temat podstawowych form zdobywania klientów przez internet.
Certyfikowany ekspert
Rozwiń informację
Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.
Bogate doświadczenie
Rozwiń informację
Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.
Wszystko w jednym miejscu
Rozwiń informację
Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Skontaktuj się

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.

Poznaj opinie moich Klientów

referencje Artur Kosiński 2

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.

Filip, crescendoapp.com
referencje artur kosinski

Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.

Kasia, chimera.olsztyn.pl
referencje Artur Kosiński 1

Współpraca między naszymi firmami rozpoczęła się w 2015 roku, trwa do dzisiaj i odbywa się online. Zakres współpracy obejmuje tworzenie wielu stron www, pozycjonowanie strony i projekty graficzne. Wszystkie usługi były realizowane terminowo i cechowały się wysoką jakością.

Steve, treatmed.pl
referencje-miejskie-ziele

Pan Artur nigdy nie użył słów “nie da się”, sam zaproponował najbardziej optymalne rozwiązania i możliwości. Współpracując miałam poczucie pełnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Małgorzata, miejskieziele.pl

Masz pytania? Skontaktuj się ze mną.

Przejdź do kontaktu
Zamknij okno

Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj więcej darmowych materiałów.

Dostępność WCAG