Co to jest remarketing dynamiczny?
Duża ilość odsłon i użytkowników to oczywiście powód do zadowolenia dla każdego właściciela strony internetowej. Wielu właścicieli witryn spotka się jednak z problemem nieadekwatności tych liczb do liczby generowanych konwersji. Użytkownicy wchodzą na stronę i opuszczają ją, a telefon lub mail milczy. Wypełnione i porzucone koszyki czekają w nieskończoność na klientów, którzy w ostatniej chwili zmienili zdanie. Czy możemy jakoś temu zaradzić? W dużej mierze – tak, i służy do tego remarketing. Jest to typ kampanii reklamowej przeznaczony dla użytkowników, którzy wcześniej już odwiedzili naszą stronę internetową. Dzięki powtórnemu dotarciu do nich, remarketing zwiększa skuteczność tradycyjnej reklamy i nie pozwala potencjalnym klientom zapomnieć o istnieniu firmy, marki czy produktu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest remarketing?
- Jak działa remarketing?
- Jakie są rodzaje kampanii remarketingowych?
- Czym wyróżnia się remarketing dynamiczny?
- Dla jakich branż remarketing dynamiczny?
- Jak wygląda reklama w remarketingu dynamicznym?
- W jakich systemach reklamowych można stosować remarketing dynamiczny?
- Jak wdrożyć remarketing dynamiczny?
- Dlaczego warto korzystać z remarketingu dynamicznego?
Co to jest remarketing?
Remarketing to reklama skierowana do użytkownika, który odwiedził już kiedyś stronę. Jeśli nie dokonał konwersji, remarketing może przypominać mu produkty lub oferty, którymi był zainteresowany. Jeśli dokonał zakupu, w ramach remarketingu można mu podziękować za zainteresowanie i zachęcić do kolejnych odwiedzin, np. przy pomocy dedykowanego kodu rabatowego.
Dla użytkownika kampania remarketingowa widoczna jest najczęściej w formie reklam, pojawiających się na odwiedzanych przez niego stronach internetowych, a także na portalach społecznościowych czy w mailingu. Reklamy dotyczą treści, którymi użytkownik interesował się wcześniej, lub którymi mógłby się zainteresować, biorąc pod uwagę jego wcześniejsze działania.
Jak działa remarketing?
Kampanie remarketingowe możliwe są dzięki ciasteczkom, zapisywanym w przeglądarce podczas wizyty na stronie internetowej. Odpowiedni skrypt powinien być zainstalowany na każdej podstronie serwisu, która może być celem konwersji lub krokiem na ścieżce konwersji – np. w galeriach poszczególnych typów produktów. Służy to tym lepszemu dopasowaniu reklam do użytkownika – powinien on zobaczyć coś już znajomego, co go zainteresowało. Tym samym zwiększymy szansę, że niezdecydowany klient da się jednak przekonać i kupi reklamowany produkt.
Za pomocą np. kampanii Google Ads przygotowujemy następnie kreacje reklamowe, które są dynamicznie zmodyfikowane pod kątem kluczowych zmiennych (np. obejrzany przez użytkownika produkt) oraz skierowane do odpowiednich segmentów odbiorców (np. Osoby, które porzuciły koszyk zakupowy).
Jakie są rodzaje kampanii remarketingowych?
Dzięki Google Ads, mamy możliwość skorzystania z sześciu rodzajów kampanii remarketingowych:
- Remarketing standardowy: użytkownikom, którzy odwiedzili wcześniej stronę internetową, wyświetlane są reklamy tekstowe lub graficzne z linkiem kierującym na daną stronę.
- Remarketing dynamiczny: użytkownikom wyświetlane są reklamy dokładnie tych produktów/ podstron, które wcześniej odwiedzili.
- Remarketing RLSA: umożliwia utworzenie kampanii remarketingowej ze zwykłej kampanii reklamowej Google Ads. Reklamy wyświetlać się będą w wyszukiwarce oraz w witrynach partnerów w sieci wyszukiwania.
- Remarketing mobilny: kampanie skierowane do osób, które wyświetliły stronę w wersji mobilnej lub w aplikacji.
- Remarketing wideo: kampanie skierowane do osób, które widziały już film w serwisie YouTube, ale także do tych, które po prostu odwiedziły stronę a teraz korzystają z YouTube.
- Remarketing adresowany: kampanie trafiają do osób, których dane (mail, nr telefonu) umieścimy ręcznie w przesłanej do systemu Google Ads „liście klientów”.
Czym wyróżnia się remarketing dynamiczny?
Podczas gdy remarketing ogólnie oznacza ponowne docieranie z ofertą do użytkowników, którzy odwiedzili już naszą stronę, remarketing dynamiczny mocno personalizuje ten przekaz. Potencjalny klient zobaczy więc w mediach społecznościowych karuzelę produktów złożoną nie z przypadkowych rzeczy, ale z tych, które wcześniej już przeglądał.
Remarketing dynamiczny ma dwa główne cele:
- przede wszystkim jest to przypomnienie użytkownikom o ofercie, znajdującej się na stronie internetowej czy w sklepie internetowym. Mamy przecież świadomość, że w natłoku zajęć potencjalny klient mógł nie mieć czasu na spokojne zapoznanie się z ofertą, dobranie parametrów, skalkulowanie kosztów – ogólnie na sfinalizowanie zakupu. Być może planował zrobić to wkrótce, ale temat po prostu wyleciał mu z głowy. Remarketing dynamiczny ma być wówczas dla niego jak notatka w kalendarzu – klient przypomina sobie o zakupach, których chciał dokonać, więc wraca na stronę.
- Drugi typ odbiorców remarketingu to klienci niezdecydowani. Przeglądają produkty, namyślają się, część włożyli nawet do koszyka, ale nadal nie są pewni, czy chcą dokonać zakupu. Pozostawiają sobie tę decyzję na później. W ich przypadku remarketing dynamiczny ma być bodźcem, wywołującym reakcję w postaci finalizacji zakupu.
Dla jakich branż remarketing dynamiczny?
Sporo mówimy o sklepach internetowych. Rzeczywiście, remarketing dynamiczny jest dla nich świetnym rozwiązaniem. Najczęściej widzimy kampanie remarketingowe dotyczące branży odzieżowej, elektronicznej czy wyposażenia wnętrz. Czy to oznacza, że remarketing dynamiczny jest dla nich dedykowany?
Oczywiście nie. Z kampanii remarketingowych mogą ze świetnymi efektami korzystać sklepy internetowe wszystkich w zasadzie branż, a także witryny internetowe nie będące sklepami. W jaki sposób wykorzystać remarketing do ich celów?
Możemy przypomnieć użytkownikowi, że odwiedził naszą stronę. Zaproponować mu treści związane z jego wyszukiwaniem. Zachęcić go do konwersji poprzez wyeksponowanie telefonu czy maila kontaktowego. Przecież również strony nie będące sklepami służą ostatecznie podobnemu celowi, jakim jest zwiększenie rozpoznawalności, świadomości marki, a co za tym idzie – konwersji i zysków. Remarketing, zwłaszcza remarketing dynamiczny, pozwala na nowo przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, który zaczyna traktować naszą stronę jako miejsce dobrze znane i przyjazne, a zatem godne zaufania.
Jak wygląda reklama w remarketingu dynamicznym?
Remarketing może przybierać formę tekstową, graficzną lub wideo. W przypadku kampanii tekstowych, reklama pojawia się w formie linku sponsorowanego, w wynikach wyszukiwania Google oraz partnerów w sieci wyszukiwania.
Reklama graficzna może przybierać bardzo różne postacie, w zależności od parametrów dedykowanego w tym celu okna na stronie internetowej. Grafika jest w tym przypadku odpowiednio kadrowana, aby całość miała estetyczny i ciekawy wygląd, przy jednoczesnym zachowaniu warstwy informacyjnej. Reklama graficzna króluje także w mediach społecznościowych, w postaci karuzelu produktów, które może obejrzeć użytkownik, przewijając galerię za pomocą strzałek.
Remarketing wideo dostępny jest natomiast w serwisach oferujących materiały audiowizualne. Widoczny jest najczęściej w postaci pasków u dołu, z góry lub z boku ekranu. Reklamą może być także sam materiał wideo.
W jakich systemach reklamowych można stosować remarketing dynamiczny?
Remarketing dynamiczny stosowany może być w systemach Google Ads, Facebook Ads (w tym Instagram Ads). W każdym z tych mediów zasada działania usługi jest podobna, choć reklamy różnią się wyglądem.
W Google Ads remarketing dynamiczny przybiera postać reklam z linkiem kierującym na wcześniej odwiedzoną stronę (w wynikach wyszukiwania), lub też formę graficzną – w postaci banerów wyświetlanych w witrynach partnerów w sieci wyszukiwania.
Na portalach społecznościowych dominuje przekaz graficzny (najcześciej w formie zdjęć z dodanego wcześniej katalogu produktów na Facebooku), dlatego też kampanie remarketingowe przybierają taką właśnie postać. Reklamy są podobne w formacie do postów, dzięki czemu nie przerywają ciągłości korzystania z portalu. Reklamy remarketingu dynamicznego często przybierają formę karuzeli na Facebooku lub Instagramie.
Jak wdrożyć remarketing dynamiczny?
Wdrożenie remarketingu dynamicznego różni się w zależności od wielkości serwisu i bazy odbiorców, do których docierać mają kampanie. W przypadku mniejszych serwisów, ustawienie remarketingu można przeprowadzić ręcznie – stworzyć listy remarketingowe użytkowników, którzy odwiedzili konkretne podstrony oferty, aby następnie kierować do nich specjalnie sprofilowane treści reklamowe.
Takie proste rozwiązanie nie jest możliwe w przypadku większych serwisów oraz sklepów internetowych – ogromna ilość użytkowników i odsłon wymaga automatyzacji procesu. Odpowiednie rozwiązania programistyczne pozwolą na tworzenie baz danych odbiorców w powiązaniu z przeglądanymi przez nich treściami oraz wyświetlanie im reklam bez konieczności każdorazowej interwencji administratora witryny. Warto przy tym wspomnieć, że przydatnym, a wręcz niezbędnym narzędziem pomagającym w zbieraniu danych o użytkownikach, jest Google Tag Manager oraz Pixel Facebook.
Ogólnie stworzenie dynamicznej kampanii remarketingowej, wymaga następujących działań (na przykładzie Google Ads):
- Dodanie do witryny odpowiedniego tagu Google Ads: osobny tag jest potrzebny dla całej witryny, następnie zaś definiuje się tagi poszczególnych zdarzeń marketingowych, czyli określonych ruchów użytkownika na stronie.
- Połączenie Google Ads z kontem Google Analytics: działanie to jest konieczne dla zobrazowania efektów globalnych prowadzonych kampanii. Sprawdź moją ofertę wdrożenie Google Analytics.
- Stworzenie list odbiorców: jest to sygnał dla plików cookies, aby rozpoczęły zbieranie danych o użytkownikach do konkretnych segmentów.
- Przygotowanie treści reklamy: zarówno tekstowej, jak i graficznej lub wideo, w wielu wariantach (w zależności od specyfiki oferty i od celów kampanii).
- Utworzenie kampanii: wraz ze wszystkimi jej parametrami (np. zasięg, budżet, itd.).
- Prowadzenie i optymalizacja kampanii: podpięcie stworzonych reklam graficznych i tekstowych do utworzonych kampanii i ich uruchomienie. Cykliczna analiza reklam, działania optymalizacyjne mające na celu minimalizację kosztów i maksymalizację konwersji.
Dlaczego warto korzystać z remarketingu dynamicznego?
Remarketing w każdej postaci jest najlepszą opcją dopasowania reklam do faktycznych preferencji odbiorców oraz przypomnienia im o firmie i o jej ofercie. Remarketing dynamiczny jest natomiast o tyle ciekawy, że podpowiada potencjalnym klientom te elementy produkty, którymi i tak się wcześniej zainteresowali, a zatem zwiększa się szansa na ponowną interakcję i właściwą konwersję – zakup czy też kontakt telefoniczny lub mailowy. Remarketing stanowi wsparcie innych działań marketingowych, dzięki czemu zwiększa sprzedaż, ale także ułatwia budowanie długofalowych kontaktów z klientami i utrwalanie dobrego wizerunku firmy.
Kto zatem powinien zainteresować się remarketingiem dynamicznym? Obowiązkowo – właściciele sklepów internetowych, ale nie jest to narzędzie tylko dla nich zarezerwowane. Specyfika powracania do użytkownika z przypomnieniem o ofercie, która wcześniej już wpadła mu w oko, sprawdzi się także w przypadku standardowych witryn internetowych. Kampanie remarketingowe utrwalają pamięć o marce i produkcie i zwiększają szansę także na długofalowe działania – nawet klient, który w tym momencie nie jest zdecydowany czy nie może sobie pozwolić na zakup, może do nas w którymś momencie powrócić. A remarketing dynamiczny dyskretnie zadba, aby o nas nie zapomniał.
Chcesz wdrożyć remarketing dynamiczny w swoich kampaniach Google Ads i Facebook Ads? Doskonała decyzja! Powierz to zadanie profesjonalistom – zachęcam do kontaktu!
Masz pytania na ten lub inny temat?
Skontaktuj sięZobacz także
Certyfikat Google Ads – co to jest?
Kategorie: Reklama w internecieJeśli zastanawiasz się co to jest certyfikat Google Ads, co on daje i jak go zdobyć – odpowiedzi znajdziesz...
Kalendarz e-commerce 2018 od Prestashop
Kategorie: E-commerce Reklama w internecie Ze względu na archiwalny charakter filmu kalendarz nie jest już dostępny. Zapraszam do subskrypcji kanału YouTube, na którym...
Mam nową stronę internetową, ale nie widać jej w Google – co robić?
Kategorie: Strony internetoweWłasna strona internetowa może stanowić świetne narzędzie reklamowe dla firmy. Bardzo często jednak nowo stworzona strona mimo, że świetnie...
Problem z płatnościami Przelewy24 na sklepach WooCommerce
Kategorie: E-commerceW tym artykule opiszę case study problemu, jaki ostatnio spotkał kilku moich Klientów, posiadających sklepy internetowe oparte na platformie...
Skuteczne kreacje reklamowe YouTube z modelem ABCD od Google
Kategorie: Reklama w internecieOsoby, które są zainteresowane marketingiem spotkały się z pewnością z różnymi akronimami związanymi z tworzeniem kreacji reklamowych czy oddziaływaniem...

Rozważasz współpracę ze mną?
Sprawdź, dlaczego warto.
Bezpośredni kontakt
Działania, które przynoszą efekty
Szybkie terminy realizacji
Transparentność
Jakość agencji w cenie freelancera
Ciągły rozwój
Darmowa dawka wiedzy
Certyfikowany ekspert
Bogate doświadczenie
Wszystko w jednym miejscu
Skontaktuj się
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj darmowe porady oraz informacje o promocjach.
Poznaj opinie moich Klientów

Z przyjemnością rekomenduję firmę Pana Artura jako bardzo profesjonalnego dostawcę rozwiązań internetowych opartych na WordPress. Rozpoczęliśmy od prostych stron typu landing page. Byliśmy tak bardzo zadowoleni z każdego kolejnego projektu, że zdecydowaliśmy się współpracować gdziekolwiek jest to możliwe, m.in. przy optymalizacji, utrzymaniu, projektowaniu, itd.


Z firmą Pana Artura prowadzimy stałą współpracę przy promocji naszych gabinetów kosmetycznych. Od czasu rozpoczęcia współpracy widzimy znaczny wzrost ilości nowych klientów. Polecam wszystkim firmom, które chcą rozwinąć skrzydła.
