
Planujesz stworzenie strony internetowej, ale nie wiesz jakie informacje powinna ona zawierać? Sprawdź moje wskazówki, bazujące na ponad 10-letnim doświadczeniu w tworzeniu stron internetowych.
Co powinna zawierać strona internetowa – wprowadzenie
Każdy, kto planuje zainwestować w wykonanie strony internetowej, prędzej czy później musi zmierzyć się z zagadnieniem o nazwie „co powinna zawierać strona internetowa”. Nieważne, czy stronę tworzysz samodzielnie za pomocą jakiegoś kreatora, czy zlecasz jej wykonanie wyspecjalizowanej firmie, nadejdzie moment, w którym będzie trzeba zdecydować co należy umieścić na stronie.
Co umieścić na stronie internetowej? Zaufaj specjalistom
Jeżeli korzystasz z usług firmy, która tworzy strony internetowe i posiada odpowiednie doświadczenie, rekomendowanym przeze mnie rozwiązaniem jest zaufanie wykonawcy i przygotowanie treści w oparciu o jego wytyczne. Zawsze możesz też skonfrontować je z moimi wskazówkami, które przeczytasz poniżej, aby ostatecznie stworzyć jak najlepszą prezentację oferty Twojej firmy w internecie.
Jeśli już wybrałeś wykonawcę swojej strony internetowej, spośród tysięcy firm, które się tym zajmują i skłoniło cię do tego coś więcej niż najniższa cena, to warto trzymać się kursu i nie ingerować za mocno w propozycje przedstawiane przez autora strony. Szczególnie jeśli są poparte mocnymi argumentami, takimi jak np. szybkość ładowania, widoczność w Google, prostota obsługi, itd. Z doświadczenia wiem, że czasami klienci potrafią nieźle namieszać w dobrze przygotowanym projekcie, a w efekcie powstaje kiepska strona, którą szybko trzeba będzie poprawiać.
A teraz do rzeczy… Co powinna zawierać strona internetowa?
Moja rekomendacja i jednocześnie plan minimum to podział strony internetowej na 4 główne obszary:
- Wprowadzenie
- Prezentacja oferty
- Potwierdzenie kompetencji
- Kontakt
Wprowadzenie klienta na stronę internetową
Wprowadzenie strony powinno być rozumiane jako dobrze przygotowana strona główna, ze szczególnym naciskiem na górny fragment, który jest widoczny na pierwszym ekranie po załadowaniu. W tym miejscu musisz dodać taką treść, która pozwoli odbiorcy w 1-2 sekundy zidentyfikować, czy to jest to, czego szuka. Najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie dużego nagłówka prezentującego Twoją ofertę, ale w taki sposób, który od razu informuje o korzyści, jaką wyniesie klient. Pod większym nagłówkiem umieść drugi, mniejszy, który nieco bardziej rozwija temat oraz przycisk sugerujący wykonanie najważniejszej akcji na stronie – np. Skontaktuj się z nami, Zadzwoń do nas, Zobacz ofertę, itd. Poza nagłówkiem warto umieścić jakieś zdjęcie powiązane z tematem. Zobacz poniższy przykład.
Poza dobrze przygotowaną sekcją „above the fold” (czyli pierwszy widoczny ekran strony), warto zadbać o to, aby na stronie głównej zaprezentować w skrótowej formie podstawowe informacje o firmie, a także wszystkie inne informacje, jakie znajdują się na stronie. Dobrze tutaj sprawdzają się np. piktogramy, skróty artykułów, slidery, dane kontaktowe, itd.
Prezentacja oferty na stronie internetowej
Prezentacja oferty powinna być przygotowana w taki sposób, aby każda oferta posiadała dedykowaną podstronę. Taka budowa sprawi, że Twoja strona będzie miała większa szanse na uzyskanie lepszej widoczności w Google. Warto zrobić jedną podstronę zbiorczą, na której będą skrótowo opisane wszystkie oferty, a po wejściu w dany temat otworzy się podstrona konkretnej oferty. W obszarze prezentacji oferty warto jak najdokładniej opisać i zobrazować oferowane usługi lub produkty. Im dłuższe i ciekawsze opisy, tym większa szansa na lepsze wyniki w Google, a także na zaciekawienie klientów, którzy lubią czytać i przeglądać materiały graficzne i wideo.
Elementy wzbudzające zaufanie na stronie internetowej
Potwierdzenie kompetencji to obszar strony, który pozwoli zbudować zaufanie w oczach odbiorcy. Powinny się tu znaleźć wszystkie elementy, które mogą potwierdzić, że znasz się na tym co robisz. Mogą to być na przykład:
- certyfikaty, dyplomy, uprawnienia zawodowe
- portfolio, zrealizowane projekty
- logo klientów, partnerów
- case studies
- referencje
- galerie zdjęć
Treści związane z potwierdzeniem kompetencji powinny mieć dedykowane podstrony, a także powtarzalne na całej stronie bloki tematyczne zawierające wybrane elementy, np. 4 ostatnie realizacje, logo wybranych klientów, ostatnie 2 referencje, itd. Bloki tematyczne powinny zawierać przycisk kierujący do pełnej podstrony danego zagadnienia. Zobacz przykład poniżej.
Kontakt na stronie internetowej
Kontakt powinien być dedykowaną podstroną, dobrze widoczną w pasku menu. Na stronie kontaktowej należy umieścić dane firmy, dane teleadresowe, mapę dojazdu, formularz kontaktowy. Dobrym pomysłem mogą być też zdjęcia biura, czy zespołu pracowników, a także linki do mediów społecznościowych. Dodatkowo na stronie powinien pojawić się powtarzalny blok tematyczny np. Szybki kontakt, zawierający najważniejsze dane kontaktowe. Jeśli Twoim priorytetem są połączenia telefoniczne, zadbaj o to, aby wszystkie numery telefonów wyświetlane na stronie były klikalne (tzn. otwierały połączenie telefoniczne), a także by numer był bardzo dobrze widoczny w górnej części strony, w okolicy logo i menu.
Co jeszcze warto mieć na stronie internetowej?
Dodatkowe elementy, które może zawierać strona internetowa to np.
- blog, na którym będziesz pisać artykuły branżowe,
- aktualności z życia firmy,
- sekcja zapisu na newsletter,
- podstrona Mapa strony, zawierająca linki do wszystkich podstron,
- wyszukiwarka, szczególnie jeśli Twoja strona będzie zawierać dużo podstron,
- widgety social media, np. wtyczka z postami z Facebooka, czat Messenger,
- informacje wymagane prawnie, np. oznaczenia UE, PFR,
- opcje poprawiające odbiór strony przez niepełnosprawnych, tzw. standardy WCAG, takie jak możliwość powiększania tekstu, zwiększania kontrastu strony,
- przełącznik wersji językowych,
- integracja z Google Analytics, Hotjar, Pixel Facebook.
Funkcji na stronie internetowej może być dużo więcej. Myślę jednak, że jeżeli wdrożysz plan minimum, o którym napisałem wyżej, Twoja strona będzie dobrze przygotowana do skutecznego pozyskiwania klientów przez internet.
Jeśli szukasz rzetelnej firmy, która stworzy dla Ciebie stronę internetową – skontaktuj się ze mną.