W związku z dużą ilością realizowanych projektów, czas odpowiedzi na nowe zapytania jest aktualnie wydłużony. Dziękuję za wyrozumiałość.

Błąd 404 na stronie internetowej – co to jest i jak go naprawić?

Aktualizacja: 20 grudnia 2024 Przeczytasz w: 5 min

Z tego materiału dowiesz się co to jest błąd 404 na stronie internetowej, jak poprawnie zaprojektować stronę błędu 404, jak wykryć i naprawić tego typu błąd na swojej witrynie. Zapraszam do lektury i oglądania.

Co to jest błąd 404?

Błąd 404 na stronie internetowej to odpowiedź przeglądarki informująca, że dana strona / plik nie została znaleziona / nie istnieje (a dokładniej, że klient – przeglądarka – jest w stanie komunikować się z serwerem, ale ten nie może znaleźć żądanego pliku, lub jest on skonfigurowany, aby nie spełnić żądania i nie wyświetlać informacji.

Błędu 404 nie należy mylić z innym dość popularnym błędem o kodzie 500, który informuje nas, że problemy występują na serwerze (tzw. Internal server error – wewnętrzny błąd serwera).

Błąd 404 to jeden z najczęściej występujących błędów w branży tworzenia stron internetowych, dlatego warto przyjrzeć mu się uważnie, odpowiednio go obsłużyć w szablonie naszej strony internetowej, a także starać się diagnozować tego typu błędy i jak najszybciej je naprawiać.

Naturalną sytuacją jest dążenie do tego, aby unikać tych błędów, ponieważ psują one reputację naszej strony, zarówno pod kątem user experience, jak i robota wyszukiwarki Google. Niedziałające podstrony wpływają negatywnie nasze pozycjonowanie i mogą zirytować użytkowników naszej strony. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak wyszukać i naprawić tego typu na swojej stronie. Najpierw jednak podpowiem Ci, w jaki sposób powinieneś zaprojektować obsługę tego błędu, jeśli już nieoczekiwanie się pojawi.

Jak wygląda strona błędu 404?

Jeśli szablon naszej strony internetowej nie ma dedykowanego widoku przewidzianego dla strony błędu 404, to przeglądarka wyświetli domyślny komunikat, np. taki:

błąd 404 na stronie

Nie jest to zbyt atrakcyjna wizualnie informacja, a dodatkowo nie oferuje odbiorcy żadnej możliwości wyjścia z sytuacji, poza odświeżeniem strony, które najprawdopodobniej będzie skutkować tym samym błędem.

Czasem strona błędu 404 może otrzymywać wygląd przewidziany przez dostawcę hostingu, np. taki:

blad 404 na stronie www

Nadal jednak nie jest to poprawnie rozwiązana obsługa tego błędu. Najlepszym rozwiązaniem w przypadku błędu 404 jest wdrożenie dedykowanego widoku tej podstrony w ramach szablonu naszej strony internetowej. Jeśli posiadamy taki szablon, to na stronie błędu 404 zobaczymy dokładnie taką treść, jaka została zaprojektowana, np. nasze logo, główne menu, grafikę / informację tekstową o błędzie, propozycję kolejnej akcji dla użytkownika, stopkę. Może to wyglądać na przykład tak:

404 bląd co to jest

Na pewno zgodzisz się ze mną, że wygląda to dużo bardziej atrakcyjnie i pozwala na dalsze płynne korzystanie ze strony internetowej. Jeśli chcesz sprawdzić jak wygląda strona błędu 404 na Twojej witrynie, wpisz w przeglądarce np. coś takiego: twojadomena.pl/blablabla – na pewno nie masz takiej podstrony, więc Twoim oczom ukaże się strona błędu 404. Jeśli nie wygląda ona podobnie jak inne podstrony w Twoim serwisie, to znak że warto wprowadzić odpowiednie poprawki.

Jak sprawdzić, czy na stronie internetowej masz błędy 404?

W przypadku małych stron internetowych możesz ręcznie przeklikać wszystkie podstrony i linki, aby sprawdzić, czy któryś z nich nie kieruje na błąd 404. Niestety taka praca jest zupełnie nieopłacalna w przypadku średnich i dużych stron internetowych.

Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest skorzystanie z programu typu crawler, którzy przeskanuje naszą stronę w poszukiwaniu między innymi tego typu błędów, a następnie przygotuje raport z informacjami jakie podstrony zwracają błąd 404 i gdzie występują linki do nich. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, skontaktuj się ze mną.

Jeśli masz dostęp do narzędzia Google Search Console dla swojej strony internetowej, również tam możesz sprawdzić, czy na stronie zostały wykryte błędy 404. Informacje te znajdziesz w zakładce Stan.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona zawiera błędy 404, a przy okazji innych ciekawych rzeczy na temat poprawności jej wdrożenia oraz skuteczności – sprawdź moją ofertę – audyt strony WordPress.

giphy

Jak naprawić błąd 404 na stronie internetowej?

Błąd 404 najczęściej wynika z dwóch przyczyn:

  • dana podstrona została celowo lub omyłkowo usunięta, a w innych częściach witryny pozostały linki do niej
  • adres url danej podstrony zmienił się, nie zostało wdrożone odpowiednie przekierowanie 301, a w innych częściach witryny pozostały linki do pierwotnego adresu url

Co należy zrobić w obydwu tych przypadkach, aby pozbyć się błędów 404?

  • Jeśli dana podstrona nie została usunięta celowo, sprawdź swoim panelu CMS czy nie została oznaczona jako „Szkic” lub przeniesiona do Kosza, Archiwum lub innego podobnego miejsca. Jeśli tak jest – przywróć podstronę, aby była ponownie opublikowana. Dzięki temu wszystkie linki, które kierowały na 404, będą ponownie działać.
  • Jeśli dana podstrona została usunięta celowo, usuń prowadzące do niej linki wewnętrzne na innych podstronach Twojego serwisu.
  • Jeśli zmienił się adres url podstrony, popraw linki wewnętrzne tak, by kierowały na właściwy url lub jeśli nie jest to możliwe, ustaw odpowiednie przekierowanie 301 ze starego adresu url na nowy.

Jeśli te wskazówki niewiele Tobie mówią, a chciałbyś rozwiązać problem błędów 404 na swojej stronie, skontaktuj się ze mną. W ramach usługi wsparcia technicznego pomogę Ci uporać się z tą niedogodnością.

To wszystko, co chciałem napisać na temat strony błędu 404. Mam nadzieję, że te wskazówki były dla Ciebie przydatne i wdrożysz zalecane przeze mnie rozwiązania na swojej stronie internetowej.

profil 2024

O autorze

Cześć, mam na imię Artur i od 2010 roku pomagam firmom zdobywać klientów przez internet. Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron internetowych i prowadzeniem kampanii marketingowych w internecie. Na tym blogu znajdziesz poradniki, ciekawostki i nowości związane z branżą internetową. Miłej lektury!

Sprawdź moją płatną ofertę.

Przejdź do oferty

Rozważasz współpracę ze mną? Te rzeczy doceniają moi Klienci 🤩

Bezpośredni kontakt

Współpracowałeś kiedyś z agencją i wiesz jak ciężko się komunikować z supportem? U mnie jest inaczej. Osobiście nadzoruję każdy projekt i kontaktujesz się tylko ze mną.

Działania, które przynoszą efekty

Przez lata testowałem (i nadal to robię) różne rozwiązania internetowe, by skupić się na tych, które po prostu działają.

Szybkie terminy realizacji

Większość zleceń wykonuję przed zadeklarowanym terminem. Nie obiecuję gruszek na wierzbie, nie przeciągam projektów miesiącami!

Transparentność

Przekazuję wszelkie dostępy do stron internetowych, kont reklamowych, analityki. Rozliczenia ze mną są klarowne, każda oferta opisana jest w sposób, z którego jasno wynika podział mojego wynagrodzenia oraz opcji dodatkowych (jak płatne wtyczki do stron internetowych, czy budżety reklamowe w kampaniach marketingowych).

Jakość agencji w cenie freelancera

Wąska specjalizacja w konkretnych rozwiązaniach internetowych (tworzenie stron i sklepów internetowych WordPress, marketing online w ekosystemie Google, marketing wideo w internecie) pozwala realizować skuteczne usługi niższym kosztem niż duże agencje.

Ciągły rozwój

Od 2010 roku, kiedy wykonałem pierwszą stronę internetową, stale podnoszę kwalifikacje w obszarach swojej specjalizacji poprzez najróżniejsze kursy, szkolenia, grupy branżowe, książki, itd.

Darmowa dawka wiedzy

Dzielę się wiedzą, doświadczeniem i przydatnymi wskazówkami na blogu i kanale YouTube za darmo - sprawdź i subskrybuj kanał.

Certyfikowany ekspert

Moja wiedza z zakresu prowadzenia kampanii reklamowych potwierdzona jest certyfikatami Google Ads z różnych kategorii oraz statusem Google Partner.

Bogate doświadczenie

Współpracowałem łącznie z kilkoma setkami firm i osób prywatnych, organizacjami małymi i dużymi, ministerstwami, związkami sportowymi, firmami zagranicznymi, itd.

Wszystko w jednym miejscu

Od budowy strony internetowej, przez skuteczne formy marketingu po analitykę i optymalizację działań - wszystko u jednego, solidnego dostawcy.

Sztuczna inteligencja

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.


Skontaktuj się

Luźniejsze treści Niektóre mądre, niektóre... 🙉

Opinie Klientów Większość zadowolona 😇

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na mój newsletter 📩

newsletter

Zapisz się na mój newsletter i odbierz ebook
„10 cech skutecznej strony internetowej”.

Odbiorcy mojego newslettera otrzymują cyklicznie darmowe poradniki i ciekawostki. Treści kierowane są głównie do małych firm, które chcą poprawić swoją widoczność w internecie.

15-letnie doświadczenie w branży internetowej łączę z najnowszymi osiągnięciami sztucznej inteligencji, by dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Skontaktuj się
Dostępność WCAG